Opracowanie krótkiego materiału przybliżającego mieszkańcom istniejący w gminie aktualny strategiczny dokument rozwojowy
Gmina Sztabin
jest uczestnikiem akcji
„Przejrzysta Polska”
Główne założenia Strategii Ekorozwoju Społeczno-Gospodarczego Gminy Sztabin w latach: 2004 – 2020 oraz Planu Rozwoju Lokalnego na lata: 2004 – 2006.
Rada Gminy Sztabin w dniu
Przyjęte dokumenty określają misję rozwoju gminy, jej cele strategiczne i priorytety. Zawarte w Strategii i Planie Rozwoju materiały stanowią rejestr koniecznych i najbardziej pożądanych przeobrażeń Gminy Sztabin w różnych dziedzinach, zapewniających jej właściwy rozwój.
Strategia Ekorozwoju Społeczno – Gospodarczego dla Gminy Sztabin na lata 2004 – 2020 określa misę jej rozwoju, wytycza cele i przyporządkowuje im priorytety.
Strategia Rozwoju pozwala na zwiększenie spójności społeczno - ekonomicznej i konkurencyjności gminy poprzez stworzenie warunków do pełniejszego wykorzystania jej potencjału.
Strategia Rozwoju do roku 2020 w obecnym kształcie nie zawiera szczegółowych rozstrzygnięć, co do konkretnych projektów i działań w określonym czasie i miejscu. Takie specyfikacje znajdują się natomiast w Planie Rozwoju Lokalnego Gminy Sztabin.
Funkcjonowanie Gminy, tak jak każdej organizacji, odbywa się w kontekście silnych relacji z otoczeniem, które w znacznym stopniu determinuje jej warunki działania. Czynniki warunkujące rozwój organizacji występują tak wewnątrz jej, jak i na zewnątrz. Dopiero rzetelna ich analiza, połączona z wnioskowaniem przynosi pełny obraz wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowań rozwoju Gminy i może stanowić podstawę do identyfikowania celów strategicznych i bezpośrednich.
Cele strategiczne rozwoju Gminy Sztabin pozostają w zgodności ze Strategią Rozwoju Województwa Podlaskiego, Strategią zrównoważonego rozwoju miast i gmin dorzecza Biebrzy z 2002r. i Strategii marketingowej dla doliny Biebrzy z 2000r.
W celu opracowania strategii przeprowadzono diagnozę możliwości rozwojowych Gminy Sztabin poprzez określenie silnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń jej dalszego rozwoju (analiza SWOT).
Diagnozę stanu gminy przeprowadzono w oparciu o analizę następujących obszarów:
- środowisko przyrodnicze,
- walory kulturowe,
- środowisko społeczne,
- gospodarkę terenami,
- działalność gospodarczą,
- zagospodarowanie przestrzenne,
- układ transportowy,
- infrastrukturę techniczną,
- cele stowarzyszenia gmin biebrzańskich,
- budżet gminy.
W wyniku tej diagnozy określono niżej wymienione główne problemy rozwoju naszej gminy:
1) Zjawiska demograficzne przedstawiają się w Gminie Sztabin niekorzystnie. Niski przyrost naturalny przy nadmiernej migracji ludzi młodych, zwłaszcza płci żeńskiej, powoduje systematyczny spadek liczby ludności i pogarszanie jej struktury według wieku i płci.
2) Migracja, zwłaszcza ludzi młodych do miast jest obiektywną koniecznością, spowodowaną z jednej strony brakiem infrastruktury społecznej i technicznej na wsi, z drugiej - z powodu postępu technicznego w rolnictwie,
3) Problem nadmiernej migracji i wyludniania terenów wiejskich można łagodzić przez tworzenie warunków życia i pracy na terenie gminy nie gorszych niż gdzie indziej po to, by skłonić młodzież, zwłaszcza płci żeńskiej, migrującą do miast w celu zdobycia wykształcenia, do powrotu w rodzinne strony po ukończeniu nauki,
4) Poziom wykształcenia ludności, mimo systematycznego postępu jest jeszcze niski, zarówno wśród rolników indywidualnych, jak i biorąc pod uwagę ogół ludności gminy.
5) Struktura gospodarcza
a) postęp techniczny w rolnictwie, zmniejszanie się liczby gospodarstw rolnych jest przyczyną odchodzenia z rolnictwa coraz większej liczby ludzi i potencjalnym źródłem bezrobocia.
b) udział rolnictwa w dochodach budżetu gminy jest niewielki, mimo ogromnego udziału w strukturze gospodarczej gminy. Należałoby zatem dążyć do rozwoju wszelkich przedsięwzięć pozarolniczych, z których powinny być większe dochody i dla budżetu gminy i dla ludności.
c) taka struktura gospodarcza gminy, gdzie główne źródła dochodów to rolnictwo i niewysokie emerytury i renty rolnicze, stwarza finansowe ograniczenia i niedostatek własnych środków na inwestycje i poprawę warunków życia.
d) niezbędne jest pozyskiwanie inwestorów zewnętrznych, angażujących środki finansowe w dziedzinach pozarolniczych.
e) środki budżetu gminy, obok zaspokajania podstawowych potrzeb społecznych, powinny koncentrować się na działaniach poprawiających infrastrukturę oraz wspierać dziedziny pozarolnicze, zwłaszcza turystykę, handel i przetwórstwo spożywcze.
f) przy wykorzystaniu położenia w powiecie przygranicznym i piękna krajobrazowego należałoby podejmować działania rozwijające pozarolnicze dziedziny wytwórczości i usług, poprzez inwestowanie w nowe przedsięwzięcia i organizowanie w gospodarstwach rolnych obok typowo rolniczej dodatkowo innych rodzajów działalności.
6) Zmiana struktury gospodarczej gminy powinna:
a) przyczynić się do wzrostu dochodów ludności i budżetu gminy,
b) zahamować nadmierną migrację,
c) skłaniać ludzi do podwyższania kwalifikacji zawodowych i poziomu wykształcenia, jak również do powrotu młodzieży po ukończeniu nauki w szkołach średnich i wyższych w swoje rodzinne strony.
d) rozwój poza rolnictwem mógłby wchłonąć nadwyżki siły roboczej i łagodzić w ten sposób skutki istniejącego i potencjalnie narastającego bezrobocia.
7) W celu poprawy warunków mieszkaniowych - jako jednego z najważniejszych elementów warunków bytu - powinien następować dalszy rozwój systemu wodociągów, kanalizacji, lokalnych oczyszczalni ścieków, sieci telekomunikacyjnej, dróg i innych elementów infrastruktury technicznej. Konieczne jest przyśpieszenie tempa rozwoju budownictwa mieszkaniowego i zastępowanie najstarszych, najsłabiej wyposażonych w instalacje budynków mieszkalnych nowym budownictwem mieszkaniowym oraz tam gdzie jest to możliwe lub konieczne (np. obiekty zabytkowe) przeprowadzanie remontów i modernizacji.
8) Ukształtowany system miejscowości w sieci osadniczej i istniejący szereg czynników demograficznych, ekologicznych i infrastrukturalnych, oddziałujących na rozwój, stwarza średnio korzystne warunki do rozwoju w Sztabinie. Trudno jednak oczekiwać znaczniejszego wzrostu tej miejscowości, wskutek konkurencyjnego oddziaływania miast, zwłaszcza powiatowego Augustowa. Można oczekiwać głównie modernizacji, przekształceń i niezbędnych uzupełnień istniejącego stanu zagospodarowania przestrzennego, w niewielkim stopniu obejmujących nowe tereny.
9) Oczywiste jest, że wiele elementów infrastruktury społecznej takich, jak szkoły średnie, służba zdrowia, organa bezpieczeństwa publicznego i inne instytucje o charakterze publicznym, nie będą lokalizowane na terenie gminy, a koncentrować się będą w powiatowym mieście Augustowie, konieczne jest zatem dalsze umacnianie powiązań i ścisła współpraca gminy z władzami powiatowymi. Niezbędne jest natomiast na terenie gminy pojawienie się znacznie większej liczby obiektów turystycznych, handlowych, usługowych, przetwórstwa spożywczego, które przełamałyby gospodarczą monokulturę rolniczą gminy.
W wyniku przeprowadzonej diagnozy stanu istniejącego ustalono najważniejsze kierunki rozwoju gminy. Władze gminy w wyniku dyskusji z mieszkańcami i przedstawicielami samorządu mieszkańców ustaliły następującą misję rozwoju społeczno-gospodarczego gminy: „Zrównoważony rozwój Gminy Sztabin ze szczególnym uwzględnieniem ochrony i wykorzystania zasobów przyrodniczych”.
W strategii sformułowano cztery cele strategiczne (priorytety) rozwoju społeczno-gospodarczego Gminy Sztabin:
Cel strategiczny 1. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury w celu podniesienia konkurencyjności obszaru i ochrony środowiska przyrodniczego.
Rozwój infrastruktury technicznej i układów transportowych jest procesem ciągłym i podlegającym modyfikacjom. Wdrażanie nowych technologii w celu sprostania normom w dziedzinie ochrony środowiska przyrodniczego to jedno z najważniejszych zadań samorządów. Niski poziom wyposażenia w urządzenia infrastruktury technicznej jest jedną z barier rozwoju obszarów. Poprawa infrastruktury technicznej podnosi atrakcyjność wsi jako miejsca zamieszkania i działalności gospodarczej.
Cel strategiczny 2. Stymulowanie rozwoju gospodarczego.
Nadrzędnym celem rozwoju gospodarczego gminy jest rozwój rolnictwa, handlu i usług, nieuciążliwej działalności produkcyjnej i turystyki.
W sposób bezpośredni samorząd terytorialny stymuluje przedsiębiorczość poprzez m.in. przeciwdziałanie bezrobociu, rozwój placówek otoczenia biznesu i zasobów ludzkich.
Cel strategiczny 3. Rozwój infrastruktury społecznej.
Działalność podejmowana w dziedzinie rozbudowy infrastruktury społecznej ma decydujące znaczenie dla podniesienia atrakcyjności wsi jako miejsca zamieszkania i działalności gospodarczej, a w szczególności agroturystycznej.
Cel strategiczny 4. Rozwój zasobów ludzkich.
Transformacja gospodarki, jej urynkowienie oraz skomplikowane reformy kraju wymuszają nowe zasady działania rynku pracy i konieczność dostosowania do aktualnej jego sytuacji. Wysokie bezrobocie i niedostosowanie kwalifikacyjne do aktualnych trendów powoduje konieczność rozwijania i wspierania zasobów ludzkich.
Gmina posiada Plan Rozwoju Lokalnego na lata 2004-2006, zawierający katalog przedsięwzięć oraz tabelę finansową jako realną projekcję wykonania zamierzeń w oparciu o środki własne oraz pochodzące z funduszy strukturalnych. Plan jest wynikiem analizy potrzeb i możliwości sfinansowania przedsięwzięć infrastrukturalnych, mających na celu polepszenie jakości życia mieszkańców gminy. Lista zadań planowanych do realizacji w okresie 2004-2006 obejmuje:
a) rozwój systemu komunikacji i infrastruktury
b) poprawę stanu środowiska naturalnego
c) poprawę warunków i jakości życia mieszkańców, w tym zmiany w strukturze zamieszkania.
Ustalono hierarchię ważności planowanych inwestycji przewidzianych do rozpoczęcia i zakończenia po roku 2006. Opracowano plan finansowy na lata 2004-2006 i na następne ze szczególnym wyodrębnieniem wydatków inwestycyjnych.
Przyjęto również systemy wdrażania i monitorowania Planu Rozwoju Lokalnego. W Planie ustalono również przedsięwzięcia wykraczające poza rok 2006 i przewidziane do realizacji w latach 2006-2008.
Przedsięwzięcia te mają na celu modernizację gminnej infrastruktury społecznej. Określono dla poszczególnych inwestycji źródła finansowania z budżetu gminy, środków unijnych i budżetu państwa.
W Planie Rozwoju Lokalnego wskazano powiązania przewidzianych do realizacji projektów z działaniami zapisanymi w Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego do roku 2010 i w Strategii Powiatu Augustowskiego.
W poniższej tabeli przedstawiamy plan finansowy na lata 2004-2006 i na następne ze szczególnym wyodrębnieniem wydatków inwestycyjnych i źródeł finansowania. Realizacja zadań umieszczonych w tym planie jest jednym z pierwszych etapów realizacji celów określonych w Strategii Ekorozwoju Społeczno – Gospodarczego dla Gminy Sztabin na lata 2004 –2020.
Plan finansowy na lata 2004 – 2006 i na następne planowane lata
Lp. | Nazwa przedsięwzięcia | Lata realizacji | Wartość kosztorysowa (zł) | Źródła finansowania (zł) | ||||
rozpoczęcie | zakończenie | budżet gminy | środki UE | budżet państwa | inne | |||
| Rozwój sieci wodociągowej w gminie Sztabin: | 2004 | 2006 | 4 687 272 | 925 217 | 3 081 226 | 410 829 | 270 000 – wkład mieszkańców |
budowa sieci wodociągowych w 11 wsiach Gminy Sztabin wraz z przyłączami | 2004 | 2005 | 3 625 814 | 765 997 | 2 285 133 | 304 684 | 270 000 – wkład mieszkańców | |
modernizacja stacji wodociągowej w Kamieniu wraz z budową zbiornika retencyjnego i układu sterowania | 2004 | 2005 | 588 098 | 88 216 | 441 073 | 58 809 |
| |
budowa zbiorników retencyjnych w stacjach wodociągowych w Jaziewie i Sztabinie | 2005 | 2006 | 473 360 | 71 004 | 355 020 | 47 336 |
| |
| Modernizacja ulicy Młodości w Sztabinie | 2005 | 2006 | 450 000 | 67 500 | 337 500 | 45 000 |
|
| Modernizacja oczyszczalni ścieków w Sztabinie | 2006 | 2006 | 490 000 | 73 500 | 367 500 | 49 000 |
|
| Termomodernizacja budynków komunalnych: | 2004 | 2007 | 1 530 000 | 1 086 354 |
| 350 000 | 93 646 – Ekofundusz |
termomodernizacja budynków SP w Jaziewie | 2004 | 2004 | 380 000 | 186 354 |
| 100 000 | 93 646 – Ekofundusz | |
termomodernizacja budynków ZSS w Krasnymborze | 2005 | 2005 | 350 000 | 250 000 |
| 100 000 |
| |
termomodernizacja budynków ZSS w Sztabinie | 2006 | 2006 | 400 000 | 300 000 |
| 100 000 |
| |
termomodernizacja budynków Ośrodków Zdrowia w Sztabinie i Krasnymborze | 2007 | 2007 | 250 000 | 200 000 |
| 50 000 |
| |
termomodernizacja budynku Urzędu Gminy Sztabin | 2007 | 2007 | 150 000 | 150 000 |
|
|
|
| Modernizacja dróg gminnych: | 2005 | 2008 | 1 538 000 | 230 700 | 1 153 500 | 153 800 |
|
modernizacja drogi we wsi Polkowo | 2005 | 2005 | 144 000 | 21 600 | 108 000 | 14 400 |
| |
modernizacja drogi Jastrzębna Majątek – Hruskie | 2006 | 2007 | 750 000 | 112 500 | 562 500 | 75 000 |
| |
modernizacja ulicy Rybackiej i Placu K. Brzostowskiego w Sztabinie | 2007 | 2007 | 500 000 | 75 000 | 375 000 | 50 000 |
| |
modernizacja drogi we wsi Jaziewo | 2007 | 2008 | 144 000 | 21 600 | 108 000 | 14 400 |
| |
| Budowa przyzagrodowych oczyszczalni ścieków w gospodarstwach o zabudowie rozproszonej | 2005 | 2012 | 3 000 000 | 450 000 | 2 250 000 | 300 000 |
|
| Budowa biologicznych oczyszczalni ścieków w 10 wsiach | 2005 | 2012 | | 1 650 000 | 8 250 000 | 1 100 000 |
|
| Modernizacja gminnej infrastruktury społecznej: | 2007 | 2008 | 500 000 | 75 000 | 375 000 | 50 000 |
|
modernizacja budynku Izby Regionalnej Ziemi Sztabińskiej oraz Gminnej Biblioteki Publicznej w Sztabinie | 2007 | 2008 | 300 000 | 45 000 | 225 000 | 30 000 |
| |
modernizacja boiska sportowego w Sztabinie wraz z budową zaplecza sanitarnego | 2008 | 2008 | 200 000 | 30 000 | 150 000 | 20 000 |
| |
| Budowa bloku żywieniowo – świetlicowego w ZSS w Sztabinie | 2007 | 2008 | 1 500 000 | 225 000 | 1 125 000 | 150 000 |
|
WDROŻENIE STRATEGII
Organem odpowiedzialnym za realizację polityki władz Gminy na poziomie operacyjnym jest Wójt Gminy, na którym spoczywa inicjatywa i właściwa kompetencja w zakresie realizacji i nadzoru nad implementacją poszczególnych Strategicznych Programów Gospodarczych. Poprzez ich wdrożenie osiągnięte mają zostać poszczególne - zidentyfikowane cele strategiczne rozwoju Gminy, którym przyporządkowano opracowane programy.
Generalna kompetencja Wójta w zakresie ogólnej koordynacji wdrożenia zapisów niniejszej Strategii musi być wsparta czynnym udziałem Rady Gminy, w ramach przygotowywania i uchwalania kolejnych budżetów rocznych. To właśnie przewidziane w budżecie nakłady na finansowanie poszczególnych przedsięwzięć decydują o realizacji zapisów przyjętych programów operacyjnych. Na etapie planowania przyszłych wydatków inwestycyjnych będzie dokonywał się wybór konkretnych inwestycji oraz bezpośrednia hierarchizacja i czasowa harmonizacja poszczególnych działań.
MONITORING I AKTUALIZACJA
Monitoring jest procesem zbierania, przetwarzania i analizy danych na temat zakresu realizacji celów programu. Dla monitoringu stopnia realizacji Strategii Ekorozwoju ważne jest stworzenie systemu wskaźników, dzięki któremu możliwe byłoby zmierzenie zakresu realizacji strategicznych priorytetów rozwoju Gminy.
Ze względu na fakt, iż osiągnięcie celów strategicznych ma nastąpić w wyniku wdrożenia Strategii każdy z nich zawiera indywidualnie zidentyfikowane rezultaty i mierniki efektów realizacji programu. To właśnie te wskaźniki będą podstawą do ilościowego i jakościowego monitoringu realizacji Strategii.
Mając na względzie konieczność bieżącego obserwowania zjawisk zachodzących w gminie w związku z realizacją Strategii Rozwoju, wprowadzany jest system monitorowania w celu określenia realizacji celów strategicznych i priorytetów rozwoju.
System monitorowania Strategii Rozwoju ma zapewnić kontrolę efektywnej realizacji przyjętych programów, osiągniętych rezultatów i wpływu, jaki wywierają podejmowane działania oraz skutecznie informować i oceniać realizację – wdrażanie celów i priorytetów strategii.
Monitoring Strategii Rozwoju umożliwi korygowanie działań, które nie przynoszą planowanych efektów i rezultatów oraz reagowanie na zmiany i sytuację społeczno-gospodarczą w gminie.
Strategia Rozwoju podlega aktualizacji w zakresie celów i priorytetów rozwoju, która będzie przeprowadzana nie rzadziej, niż co trzy lata.
Aktualizacja Strategii Rozwoju w zakresie weryfikacji celów i priorytetów rozwoju będzie przeprowadzana przez zespół zadaniowy, powołany przez Wójta Gminy.
Metryka strony