Protokół Nr 48/06
Protokół Nr 48/06
z posiedzenia Komisji Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych
Rady Gminy Sztabin odbytego w dniu 29 sierpnia 2006r.
Obecni na posiedzeniu członkowie Komisji - zgodnie z zał. listą obecności
Miejsce posiedzenia sala konferencyjna UG Sztabin,
Posiedzenie rozpoczęto o godz. 9-ej, zakończona o godz. 13-ej.
W posiedzeniu udział wziął Wójt Gminy - Tadeusz Drągiewicz
Protokołowała - Helena Danuta Drągiewicz - inspektor Urzędu Gminy Sztabin.
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Chilicka otworzyła posiedzenie i stwierdziła, że na ogólną liczbę 6 członków komisji, uczestniczą w nim wszyscy członkowie i jest ono prawomocne. Następnie przedstawiła porządek posiedzenia:
1. Przyjęcie porządku obrad.
2. Analiza wykonania budżetu gminy za I półrocze 2006r.
3. Zaopiniowanie projektów uchwał będących przedmiotem obrad XXVIII sesji Rady Gminy w sprawach:
-
- zmian Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Sztabin na lata 2007 - 2013,
- nadania Statutu Urzędowi Gminy Sztabin,
- określenia górnych stawek opłat w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
- Sprawy różne.
Ad pkt. 1
Komisja przyjęła jednomyślnie porządek posiedzenia.
Ad pkt. 2
Wójt Gminy przedstawił realizację budżetu gminy za I półrocze 2006r. - zgodnie z informacją stanowiącą załącznik do protokołu.
Przewodnicząca skierowała do członków Komisji zapytanie – czy są pytania, uwagi do przedłożonej informacji?
W dyskusji członkowie Komisji stwierdzali, że nie wnoszą uwag do realizacji budżetu zarówno po stronie dochodów jak i wydatków.
W związku z tym Przewodnicząca w poddała pod jawne głosowanie – kto jest za przyjęciem przedłożonej przez Wójta informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze 2006r. Komisja "za" 6 głosów przyjęła informację.
Ad pkt. 3
Komisja analizowała w kolejności jak niżej przedłożone projekty uchwał w zakresie:
- zmian Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Sztabin na lata 2007-2013,
Wójt uzasadniając potrzebę podjęcia uchwały wskazał, że przyjęty w 2004r. Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Sztabin jest niezbędnym elementem przygotowania Gminy Sztabin do absorbcji funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Wymóg opracowania i aktualizacji Planu Rozwoju Lokalnego, zwanego dalej PRL, wynika z zapisów Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) w ramach Priorytetu 3 – Rozwój Lokalny. Plan Rozwoju Lokalnego posiada formułę planu „kroczącego” tj. aktualizowanego corocznie z uzasadnionych powodów, obejmujących między innymi zmiany w źródłach finansowania PRL i dezaktualizację zadań wprowadzonych do PRL. Dokument ten ma charakter „otwarty” i winien być uzupełniany poprzez wpis nowych zadań inwestycyjnych raz w roku kalendarzowym w okresie projektowania budżetu.
Biorąc pod uwagę powyższe, w tym w szczególności potrzebę posiadania aktualnego w/w dokumentu programowego, warunkującego możliwość ubiegania się o środki finansowe z funduszy strukturalnych, podjęcie niniejszej uchwały jest uzasadnione.
Jednocześnie Wójt poinformował, że w dniu dzisiejszym Komisja powołana przez Radę Gminy ds. Rozwoju Lokalnego Gminy Sztabin wydała pozytywna opinię w sprawie tej uchwały.
Komisja nie wniosła uwag, wniosków w przedmiotowej sprawie i w głosowaniu jawnym „za” 6 głosów pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
- nadania Statutu Urzędowi Gminy Sztabin,
W związku ze zmianą ustawy o finansach publicznych, art. 238 ust. 3 nałożył obowiązek nadania statutu urzędowi gminy. Dotychczas nasz urząd jako jednostka organizacyjna gminy nie posiadała takiego statutu.
Dyskusji w tym temacie nie było. Komisja „za” 6 głosów pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
- określenia górnych stawek opłat w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
Wójt poinformował, że zgodnie z zapisem art. 5 ust. 1 pkt. 3b ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminie (Dz. U. z 2005r., Nr 236, poz. 2008) każdy „właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku przez pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi”.
Właściciele nieruchomości są zobowiązani udokumentować fakt odbioru odpadów stałych i nieczystości ciekłych przez firmę uprawnioną. Potwierdzeniem odbioru tych odpadów jest zawarta umowa pomiędzy właścicielem nieruchomości a firmą świadczącą usługi wywozowe oraz dowód opłaty za wykonaną usługę.
W przypadku gdy właściciel nieruchomości nie dopełni obowiązku zawarcia umowy z firmą posiadającą uprawnienia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych lub w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych gmina jest zobowiązana zorganizować odbieranie odpadów komunalnych oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych (art. 6 ust. 6 cytowanej na wstępie ustawy).
Celem wykonania tego obowiązku Wójt Gminy wydaje decyzję (zgodnie z zapisem art. 7 ust. 6 ustawy), w której między innymi ustala wysokość opłat za odbiór odpadów komunalnych lub opróżnienie zbiorników bezodpływowych. Opłaty te ustala się z zastosowaniem górnych stawek opłat, które określa w formie uchwały rada gminy.
Reasumując przedstawiony projekt uchwały spełnia więc wymóg art. 6 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i jest w pełni zasadny.
Komisja nie wniosła uwag do przedstawionego projektu uchwały i w głosowaniu jawnym „za” 6 głosów pozytywnie zaopiniowała.
Przewodnicząca Komisji podziękowała Wójtowi za wyjaśnienia i stwierdziła, że Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższe projekty uchwał i wydaną opinię komisji przedstawi na sesji.
Ad pkt. 4
Komisja nie zgłosiła i nie rozpatrywała innych spraw poza ustalonymi jak wyżej.
Przewodnicząca stwierdziła, że porządek posiedzenia został wyczerpany. Podziękowała za uczestnictwo w Komisji , złożone informacje, wyjaśnienia i zamknęła posiedzenie.
Na tym posiedzenie zakończono.
Protokołowała:
Helena Danuta Drągiewicz
Przewodniczyła:
Przewodnicząca Komisji
Małgorzata Chilicka
Metryka strony