Zarządzenie Nr 06/05
Zarządzenie Nr 6/05
Wójta Gminy Sztabin
z dnia 18 stycznia 2005r.
w sprawie nadania Regulaminu Pracy Urzędu Gminy Sztabin
Na podstawie art. 1042 ustawy z dnia
§ 1. Ustalam Regulamin Pracy Urzędu Gminy Sztabin stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2. Traci moc Regulamin Pracy Urzędu Gminy Sztabin z dnia 1 sierpnia 2003r.
§ 3. Zobowiązuję Sekretarza Gminy do wdrożenia postanowień niniejszego zarządzenia.
§ 4. Zarządzenie wchodzi w zycie z dniem podpisania.
Wójt
Tadeusz Drągiewicz
Załącznik
do Zarządzenia Nr 6/05
Wójta Gminy Sztabin
z dnia 18 stycznia 2005r.
REGULAMIN PRACY
URZĘDU GMINY SZTABIN
I. Postanowienia wstępne.
§ 1.
1. Regulamin pracy, zwany dalej Regulaminem, ustala organizację i porządek w procesie pracy w Urzędzie Gminy Sztabin zwanym dalej pracodawcą lub urzędem.
2. W zakresie wskazanym w ust. 1 Regulamin w szczególności określa:
1) obowiązki pracodawcy,
2) obowiązki pracowników,
3) wymiar, system i rozkład czasu pracy,
4) sposób usprawiedliwiania spóźnień i nieobecności w pracy oraz udzielania zwolnień od pracy,
5) obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
6) kary za naruszenie porządku i dyscypliny pracy.
§ 2.
Regulamin obowiązuje wszystkich pracowników zatrudnionych w urzędzie, bez względu na rodzaj zawartej umowy o pracę oraz rodzaj pracy i wymiar czasu pracy.
II. Obowiązki Pracodawcy.
§ 3.
Pracodawca jest w procesie pracy zobowiązany w szczególności:
1) szanować godność i inne dobra osobiste pracowników,
2) równo traktować mężczyzn i kobiety, stosować obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny pracowników oraz wyników ich pracy,
3) powstrzymywać się od jakiejkolwiek dyskryminacji, ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, przekonania polityczne czy religijne, bądź przynależność związkową pracowników,
4) zapewnić pracownikom przydział pracy zgodnie z treścią zawartych umów o pracę,
5) zaznajomić pracowników z zakresem ich uprawnień i obowiązków, sposobem wykonywania pracy na danym stanowisku i zależnością służbową,
6) wskazać pracownikom miejsce pracy oraz dostarczyć im koniecznych instrukcji, materiałów i narzędzi,
7) organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy oraz osiąganie przez pracowników wysokiej wydajności i należytej jakości pracy, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji,
8) informować pracowników o ryzyku zawodowym związanym z wykonywaną przez nich pracą oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami,
9) zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz prowadzić systematyczne szkolenie pracowników z zakresu bhp,
10) organizować wymagane badania pracowników na koszt zakładu pracy:
- wstępne przy przyjęciu do pracy,
- okresowe co 4 lata,
- badania kontrolne w przypadku niezdolności do pracy trwającej dłużej niż 30 dni.
11) dostarczyć nieodpłatnie pracownikom przysługujące im środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze,
12) terminowo i prawidłowo wypłacać wynagrodzenie według zasad ujętych w umowie o pracę,
Wynagrodzenie za pracę jest płatne miesięcznie z dołu, najpóźniej w ostatnim dniu miesiąca na rachunek oszczędnościowo - rozliczeniowy wskazany przez pracownika.
Jeżeli ustalony dzień wypłaty wynagrodzenia jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzednim.
13) ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
14) wpływać na kształtowanie poprawnych zasad współżycia społecznego,
15) zaspokajać stosownie do możliwości i warunków, bytowe, socjalne i kulturalne potrzeby pracowników.
III. Obowiązki pracowników.
§ 4.
Do obowiązków pracownika należy dbałość o rzetelne wykonywanie zadań publicznych gminy, z uwzględnieniem jej interesu oraz indywidualnych interesów obywateli.
1. Do obowiązków pracownika należy w szczególności:
- przestrzeganie prawa,
- wykonywanie zadań urzędu sumiennie, sprawnie i bezstronnie,
- informowanie organów, instytucji i osób fizycznych oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu urzędu, jeżeli prawo tego nie zabrania,
- zachowanie tajemnicy służbowej w zakresie przez prawo przewidzianym,
- zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami, podwładnymi, współpracownikami oraz w kontaktach z obywatelami,
- zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim.
2. Pracownicy obowiązani są także:
1) przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego porządku,
2) przestrzegać czasu pracy,
3) przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
4) dbać o mienie i dobry wizerunek zakładu pracy,
5) zachować trzeźwość w pracy i na terenie zakładu pracy,
6) niezwłocznie zawiadamiać przełożonego o zauważonym wypadku przy pracy albo zagrożeniu dla życia lub zdrowia ludzkiego,
7) w związku z ustaniem stosunku pracy rozliczyć się z pobranych zaliczek, pożyczek oraz zwrócić pobrane narzędzia pracy, materiały, odzież ochronną i roboczą.
§ 5.
Pracownicy są zobowiązani:
1. Sumiennie i starannie wypełniać polecenia przełożonego, które nie są sprzeczne z prawem.
2. Jeżeli w przekonaniu pracownika polecenie przełożonego jest niezgodne z prawem, pracownik ten powinien przedstawić mu swoje zastrzeżenia, w razie pisemnego potwierdzenia polecenia powinien je wykonać, zawiadamiając jednocześnie Wójta o zastrzeżeniach.
3. Pracownikowi nie wolno wykonywać poleceń, których wykonanie według jego przekonania stanowiłoby przestępstwo lub groziłoby niepowetowanymi stratami.
4. Pracownicy wykonując powierzone im zadania, zobowiązani są do współdziałania między sobą.
5. Zasięgając informacji od innego stanowiska pracy, zainteresowani pracownicy powinni w razie potrzeby sporządzić notatki służbowe z okazanych im do wglądu dokumentów lub z przeprowadzonych rozmów.
6. Postanowienia ust. 5 nie dotyczą spraw załatwianych w drodze decyzji administracyjnych, gdy z przepisów prawa wynika obowiązek uzyskania pisemnych opinii innego organu.
7. Obowiązkiem pracownika załatwiającego sprawę obywatela jest zebranie niezbędnych dowodów w sprawie od innych stanowisk pracy w urzędzie oraz jednostek współdziałających.
§ 6.
1. Pracownik nie może wykonywać zajęć, które pozostawałyby w sprzeczności z jego obowiązkami albo mogłyby wywołać podejrzenie o stronniczość lub interesowność.
2. Pracownik jest obowiązany na żądanie Wójta złożyć oświadczenie o stanie majątkowym.
3. Wójt, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy oraz osoby wydające decyzje administracyjne w imieniu Wójta zobowiązani są do złożenia oświadczeń majątkowych oraz oświadczeń o działalności gospodarczej prowadzonej przez ich małżonków, wstępnych, zstępnych oraz rodzeństwo.
§ 7.
Osoby zajmujące stanowiska kierownicze, poza obowiązkami dotyczącymi ogółu pracowników obowiązani są ponadto do:
1) kierowania, organizowania pracy i kontrolowania podległych im pracowników,
2) nadzorowania przestrzegania obowiązku trzeźwości przez podwładnych,
3) organizowania stanowisk pracy zgodnie z przepisami i zasadami bhp,
4) zapobiegania wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym,
5) wypełniania obowiązków określonych w art. 212 kp.,
6) zapewnianie równomiernego obciążania pracą podwładnych,
7) wyznaczania zastępstwa na czas nieobecności w pracy.
§ 8.
Do rażących naruszeń przez pracowników ustalonego w zakładzie pracy porządku i dyscypliny pracy, uzasadniających zastosowanie odpowiednich sankcji prawa pracy, zwolnienia dyscyplinarnego nie wyłączając, należy:
1) wykonywanie, bez zezwolenia przełożonych, prac nie związanych z zadaniami wynikającymi z zakresu czynności,
2) nieusprawiedliwione nieprzybycie do pracy lub jej opuszczenie bez usprawiedliwienia,
3) stawianie się do pracy w stanie nietrzeźwym lub spożywanie alkoholu w czasie pracy lub po pracy na terenie zakładu,
4) niewykonywanie poleceń przełożonych,
5) nie przestrzeganie przepisów i zasad bhp oraz przepisów przeciwpożarowych, w szczególności obowiązków wynikających z art. 211 kp.,
6) nie przestrzeganie tajemnicy służbowej, skarbowej i innej tajemnicy przewidzianej w przepisach prawa,
7) wykorzystywanie narzędzi, materiałów, pojazdów służbowych do celów własnych, wynoszenie i użytkowanie ich poza zakładem pracy bez zezwolenia przełożonego,
8) wykonywanie zajęć pozostających w sprzeczności z obowiązkami pracowniczymi tj. złamanie zakazu, o którym w § 6 ust. 1 Regulaminu,
9) nie przestrzeganie obowiązków pracowniczych wymienionych w § 4 ust. 1 /kwalifikowanych/ mimo upomnienia.
§ 9.
1. Nawiązanie, zmiana i rozwiązanie stosunku pracy odbywa się według zasad zawartych w ustawie o pracownikach samorządowych, kodeksie pracy oraz w przepisach szczególnych.
2. Przed podjęciem pracy przez kandydata należy zgromadzić niezbędną dokumentację, w skład której wchodzą:
- kwestionariusz osobowy,
- kopie świadectwa pracy,
- odpisy świadectw, dyplomów potwierdzających kwalifikacje zawodowe kandydata,
- orzeczenie lekarskie informujące o możliwości podjęcia pracy na danym stanowisku,
- zaświadczenie o wstępnym przeszkoleniu w zakresie bhp.
3. Sekretarz Gminy lub pracownik zatrudniony na stanowisku ds. administracyjno-kadrowych przeprowadza rozmowę z kandydatem, w toku której informuje o wymaganiach pracy i przyszłych obowiązkach oraz wręcza nowozatrudnionemu pracownikowi zakres czynności w terminie 7 dni od daty zatrudnienia.
IV. Wymiar, system i rozkład czasu pracy.
§ 10.
1. Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
2. Czasem dyżuru jest czas gotowości do pracy po godzinach pracy, z wyłączeniem dyżurów pełnionych przez pracownika w domu.
1) Czasu dyżuru pełnionego przez pracownika poza normalnymi godzinami pracy w zakładzie pracy lub innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę nie wlicza się do czasu pracy, jeżeli podczas dyżuru pracownik nie wykonywał pracy.
2) Za czas dyżuru przysługuje czas wolny od pracy w wymiarze odpowiadającym długości dyżuru.
§ 11.
Czas pracy powinien być w pełni wykorzystany na pracę zawodową.
§ 12.
1. Czas pracy pracownika nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin tygodniowo w jednomiesięcznym okresie rozliczeniowym.
2. Praca w godzinach nie przekraczających norm określonym w ust. 1 nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych.
3. Czas pracy trwa od godz. 700 do godz.1500.
4. Z uwagi na konieczność pracy palaczy w ruchu ciągłym stosuje się czterobrygadową organizację pracy, w której czas pracy nie przekracza 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin na tydzień w przyjętym okresie rozliczeniowym nie dłuższym niż 4 miesiące.
5. Czas pracy pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy ustalają indywidualne umowy o pracę.
6. Czas pracy pracowników zatrudnionych na innych stanowiskach robotniczych ustalają indywidualne umowy o pracę.
7. W stosunku do kierowców – konserwatorów OSP niepełny wymiar czasu pracy ½ etatu wynosi 20 godzin tygodniowo w dniach:
- poniedziałek – piątek – 800 – 1200
8. Pracownikom przysługuje wliczana do czasu pracy 15 minutowa przerwa na spożywanie posiłków.
§ 13.
Terminy dodatkowych dni wolnych od pracy wprowadza się na dany rok kalendarzowy Zarządzeniem Wójta Gminy, nie później niż do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego dany rok kalendarzowy.
§ 14.
1. Pracodawca może w uzasadnionych przypadkach dokonać niezbędnych odstępstw od rozkładu czasu pracy określonego w § 12 ust. 3 wobec poszczególnych pracowników, albo ustalić indywidualny dla nich rozkład czasu pracy.
2. §12 ust. 3 nie stosuje się wobec pracowników, których czas pracy jest określony wymiarem ich zadań.
3. Zadaniowy czas pracy wobec poszczególnych pracowników ustala pracodawca w zawieranych z nimi umowach o pracę.
§ 15.
1. Pora nocna obejmuje 8 godzin pomiędzy godzinami: 2100 i 7 00 .
2. Za pracę w niedzielę oraz w święto uważa się pracę wykonywaną pomiędzy godziną 600 rano w tym dniu, a godziną 600 następnego dnia.
3. Ewidencję czasu pracy, z uwzględnieniem godzin nadliczbowych prowadzi:
- referent ds. administracyjno-kadrowych dla wszystkich pracowników Urzędu Gminy za wyjątkiem kierowców.
- inspektor ds. gospodarki gruntami i transportu dla kierowców OSP oraz dla kierowców-pracowników obsługi Urzędu Gminy.
§ 16.
1. Każdy pracownik obowiązany jest własnoręcznym podpisem potwierdzić na liście obecności fakt przybycia do pracy.
2. Podpisywanie listy za dzień ubiegły lub na dzień następny jak również za innego pracownika, jak też fałszowanie listy w inny sposób jest niedopuszczalne i stanowi ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych.
a) Kierowcy jednostek OSP na terenie gminy podpisują codziennie listy obecności znajdujące się w strażnicach OSP i po zakończeniu miesiąca przekazują je inspektorowi ds. gospodarki gruntami i transportu UG Sztabin.
b) Pracownicy zatrudnieni na czas określony na terenie gminy w ramach prac interwencyjnych lub robót publicznych podpisują listy obecności znajdujące się w sekretariacie Urzędu Gminy Sztabin.
3. Listy obecności kontrolowane są codziennie z chwilą rozpoczęcia pracy – przez Wójta lub Sekretarza Gminy, który w odpowiednich rubrykach potwierdza podpisem obecność podległych pracowników.
4. Pracownik spóźniony obowiązany jest złożyć przełożonemu wyjaśnienia.
Do przełożonego należy uznanie spóźnienia za usprawiedliwione lub nieusprawiedliwione. W wypadku stwierdzenia, że okoliczności podane w wyjaśnieniu nie usprawiedliwiają spóźnienia, przełożony obowiązany jest wnioskować o zastosowanie sankcji porządkowych.
§ 17.
1. Pracownicy są zobowiązani do utrzymania na stanowiskach pracy porządku i czystości.
2. Niedozwolone jest pozostawianie kluczy na zewnątrz, w zamkach drzwi w czasie nieobecności pracowników w pomieszczeniach biurowych.
3. Pracownicy są zobowiązani chronić używane pieczęcie przed dostępem osób niepowołanych.
4. Akta zakładowe, narzędzia i materiały oraz środki czystości indywidualnej, odzież i obuwie winny być po godzinach pracy przechowywane w szafkach bądź zamykanych pomieszczeniach albo w innych miejscach wskazanych przez przełożonych.
5. Zabrania się przechowywania w szafkach, szafach, w biurkach i innych miejscach nie przeznaczonych specjalnie do tego celu wszelkich materiałów stwarzających zagrożenie pożarowe (benzyn, spirytusu, innych materiałów łatwopalnych).
6. Służbowe pojazdy należy parkować w wydzielonych miejscach wskazanych przez pracodawcę. Na parkowanie takich pojazdów poza terenem zakładu wymagana jest zgoda pracodawcy.
7. Wynoszenie materiałów i narzędzi poza teren zakładu pracy bez zezwolenia przełożonego jak też używanie ich niezgodnie z przeznaczeniem jest zabronione i stanowi ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych
§ 18.
1. Po zakończeniu godzin pracy, pracownik obowiązany jest:
- pozamykać biurka i szafy oraz pokój, a klucze zostawić w miejscu wyznaczonym przez przełożonego.
2. Po godzinach pracy w budynku mogą pozostawać osoby zarządzające zakładem pracy oraz za zgodą przełożonego, ci pracownicy, którzy mają do wykonania pilne i terminowe prace, a także pracownicy odbywający dyżur.
3. Zabrania się pracownikom wprowadzania do budynku po godzinach pracy i w dniach wolnych od pracy osób niezatrudnionych w urzędzie.
§ 19.
1. Nieobecność w pracy lub spóźnienie się do pracy usprawiedliwiają przyczyny uniemożliwiające stawienie się do pracy, a w szczególności:
- niezdolność do pracy spowodowana chorobą pracownika lub jego izolacją z powodu choroby zakaźnej,
- odsunięcie od pracy na podstawie zaświadczenia /decyzji/ lekarza, komisji lekarskiej lub inspektora sanitarnego, jeżeli zakład pracy nie zatrudni pracownika przy innej odpowiedniej do jego stanu zdrowia – pracy,
- leczenie uzdrowiskowe, jeżeli zostało uznane zaświadczeniem lekarskim za okres niezdolności do pracy z powodu choroby,
- choroba członka rodziny pracownika, wymagająca sprawowania przez pracownika osobistej opieki,
- okoliczności wymagające sprawowania przez pracownika osobistej opieki nad dzieckiem w wieku do 8 lat,
- konieczność wypoczynku po nocnej podróży służbowej w granicach nie przekraczających 8 godzin od zakończenia podróży, jeżeli pracownik nie korzystał z miejsca sypialnego.
2. Niemożność stawienia się do pracy z przyczyny z góry wiadomej, pracownik winien uzgodnić z przełożonym.
3. W razie nie stawienia się do pracy z powodów nie dających się przewidzieć pracownik obowiązany jest zawiadomić przełożonego o przyczynie nieobecności i przewidywanym czasie jej trwania, niezwłocznie nie później niż w drugim dniu nieobecności – osobiście, telefonicznie, przez inne osoby lub pocztą.
4. Niedotrzymanie terminu, o którym mowa w ust. 3 jest usprawiedliwione, jeżeli pracownik ze względu na szczególne okoliczności nie mógł zawiadomić o przyczynie nieobecności.
5. W razie nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy spowodowanej chorobą własną, leczeniem uzdrowiskowym lub potrzebą sprawowania osobistej opieki nad chorym członkiem rodziny, pracownik jest obowiązany usprawiedliwić nieobecność, doręczając zaświadczenie lekarskie najpóźniej w dniu przystąpienia do pracy.
6. Uznawanie opuszczenia pracy – nie przybycia do pracy, przedwczesnego opuszczenie pracy /jako usprawiedliwionego lub nieusprawiedliwionego należy do Wójta, który orzeka po wysłuchaniu wyjaśnienia pracownika i zapoznaniu się z przedłożonymi dowodami/.
§ 20.
1. Załatwienie spraw osobistych i innych nie związanych z pracą zawodową powinno odbywać się w czasie wolnym od pracy.
2. W przypadku nieuniknionej i uzasadnionej potrzeby wyjścia w celu załatwienia spraw osobistych i innych z pracą nie związanych, pracownik może być zwolniony przez przełożonego. Pracownik obowiązany jest dokonać wpisu w rejestrze wyjść w godzinach pracy w celach prywatnych.
3. Każdorazowe wyjście w godzinach pracy, zarówno w celach prywatnych jak i służbowych powinno być uzgodnione z przełożonym. Niedopuszczalne jest wychodzenie bez zezwolenia przełożonego lub osoby upoważnionej. Wyjście pracownika w celu załatwienia spraw służbowych powinno być rzetelnie ewidencjonowane, z zaznaczeniem godziny wyjścia i powrotu oraz złożeniem podpisu.
4. Pracownik, któremu udzielono zwolnienia od pracy, obowiązany jest poinformować współpracowników o miejscu swego pobytu i godzinie powrotu. W wypadku, gdy pracownik zajmuje pomieszczenie sam, obowiązany jest na drzwiach pokoju umieścić informację o zastępstwie.
5. W wypadku, gdy wymagają tego potrzeby urzędu, pracownicy mogą być zatrudnieni poza godzinami pracy w zamian za wynagrodzenie lub czas wolny. Praca poza godzinami może być wykonywana tylko na polecenie Wójta.
Ewidencję czasu pracy pracowników poza godzinami pracy prowadzi referent ds. administracyjno-kadrowych, który dokonuje comiesięcznych zestawień liczby godzin, za które przysługuje pracownikowi wynagrodzenie lub czas wolny.
6. Powrót do pracy odnotowuje się w ewidencji wyjść bezzwłocznie. Nie wpisanie godziny powrotu w książce wyjść stwarza domniemanie przebywania pracownika poza miejscem pracy do końca dnia pracy.
§ 21.
Prawidłowość wykorzystania zwolnień od pracy uzasadnionych stwierdzoną przez właściwego lekarza niezdolnością do pracy podlega kontroli w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 22.
Czas nieobecności w pracy pracownik winien odpracować w wyznaczonym terminie przez przełożonego np. dyżury i inne potrzeby zakładu pracy.
§ 23.
1. Urlopy wypoczynkowe są udzielane wg. planu urlopów.
2. Plan urlopów ustala przełożony w terminie do 15 grudnia na rok następny, biorąc pod uwagę wnioski pracowników i konieczność zapewnienia normalnego toku pracy.
3. Plan urlopów przełożony podaje do wiadomości pracowników przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń.
4. Urlop niewykorzystany zgodnie z planem powinien być udzielony pracownikowi najpóźniej do końca pierwszego kwartału następnego roku kalendarzowego.
5. Rozpoczynając urlop pracownik powinien podać w miarę możliwości miejsce swego pobytu na urlopie.
6. Przed rozpoczęciem urlopu pracownik powinien załatwić przydzielone mu sprawy lub przekazać do załatwienia pracownikowi zastępującemu go zgodnie z podziałem czynności.
IV. Obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej.
§ 24.
1. Pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
2. Do obowiązków pracodawcy, jak też do osób kierujących pracownikami należy w szczególności:
1) organizowanie pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
2) ustalanie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy oraz stosowanie odpowiednich środków profilaktycznych,
3) prowadzenie szkoleń pracowników w zakresie bhp,
4) dostarczanie pracownikom środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego,
5) wydawanie poleceń usunięcia uchybień w zakresie bhp oraz kontrolowanie wykonania tych poleceń,
6) zapewnienie wykonania zaleceń Inspekcji Pracy i innych organów nadzoru nad warunkami pracy.
§ 25.
1. Każdy nowo przyjęty pracownik przechodzi przeszkolenie wstępne, obejmujące instruktaż ogólny, instruktaż stanowiskowy i szkolenie podstawowe oraz przeszkolenie w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
2. Odbycie instruktażu ogólnego i stanowiskowego potwierdzane jest na piśmie.
3. Przystąpienie do pracy bez znajomości przepisów i zasad bhp ogólnych oraz dotyczących zajmowanego stanowiska jest zabronione.
4. Pracownicy podlegają szkoleniom okresowym bhp. Dla pracodawców i pracowników biurowych szkolenie zlecone będzie jednostkom wyspecjalizowanym. Program szkolenia zapewniać będzie organizator szkolenia.
§ 26.
1. Pracodawca nieodpłatnie dostarcza pracownikom środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy.
2. Pracodawca nieodpłatnie dostarcza pracownikom odzież i obuwie robocze, jeżeli odzież własna pracowników może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu, bądź jest to konieczne ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bhp. Rodzaj wyposażenia oraz okresy używalności określone są w załączniku do niniejszego „Regulaminu”.
3. Dopuszcza się używanie przez pracowników, za ich zgodą, własnej odzieży i obuwia roboczego spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy.
§ 27.
1. Przestrzeganie przepisów i zasad bhp jest podstawowym obowiązkiem pracowników.
2. Pracownicy są w szczególności obowiązani:
1) poddawać się szkoleniu bhp:
- wstępnemu przed przyjęciem się do pracy,
- okresowemu na stanowiskach robotniczych co 3 lata,
- okresowemu na stanowiskach nierobotniczych co 6 lat,
- okresowemu na stanowiskach kierowniczych co 5 lat.
2) wykonywać pracę zgodnie z przepisami i zasadami bhp,
3) dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy,
4) stosować środki ochrony zbiorowej i używać środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego zgodnie z przeznaczeniem,
5) poddawać się badaniom i wskazaniom lekarskim,
6) zawiadamiać przełożonych o wypadkach i zagrożeniach oraz ostrzegać przed nimi współpracowników,
7) współdziałać z pracodawcą i współpracownikami w wypełnianiu obowiązków bhp.
§ 28.
Nie wolno zatrudniać kobiet i młodocianych przy pracach im wzbronionych, określonych w przepisach prawa pracy.
§ 29.
1. Używanie otwartego ognia na terenie urzędu jest zabronione.
2. Palenie tytoniu może odbywać się wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych i odpowiednio oznakowanych.
§ 30.
1. Pracownika w stanie nietrzeźwym lub w stanie po użyciu alkoholu należy odsunąć od wykonywania pracy oraz nie dopuścić do przebywania na terenie urzędu.
Za dopełnienie tego obowiązku odpowiedzialny jest bezpośrednio przełożony.
2. W przypadku naruszenia przez pracownika obowiązku zachowania trzeźwości w pracy stosuje się zasady postępowania określone ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz odpowiednie rozporządzenia w sprawie przestrzegania obowiązku trzeźwości w zakładach pracy.
3. Postanowienia powyższe mają odpowiednio zastosowanie do osób nie będących pracownikami, wykonującymi na terenie urzędu pracę lub usługi bez
względu na podstawę prawną świadczenia tych czynności.
V. Kary za naruszenie porządku i dyscypliny pracy.
§ 31.
Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonego porządku, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych pracodawca może zastosować kary przewidziane w kodeksie pracy w trybie i na zasadach w kodeksie tym określonych.
§ 32.
Zastosowanie kary nie wyłącza odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez pracownika.
VI. Postanowienia końcowe.
§ 33.
1. Nadzór nad przestrzeganiem Regulaminu Pracy sprawuje Wójt gminy.
2. Kontrolę przestrzegania Regulaminu Pracy sprawują:
- Sekretarz Gminy- Kierownik Referatu Organizacyjno-Administracyjnego,
- Skarbnik Gminy- Kierownik Referatu Finansowo-Księgowego,
- Referent ds. Administracyjno-Kadrowych Urzędu Gminy
- Inne osoby w granicach upoważnienia.
§ 34.
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o pracodawcy należy przez to rozumieć Wójta gminy.
§ 35.
Postanowienia Regulaminu nie naruszają postanowień indywidualnych umów o pracę.
§ 36.
Każdy pracownik przed dopuszczeniem go do pracy zaznajamia się z Regulaminem /oświadczenie o zapoznaniu się z treścią Regulaminu Pracy zaopatrzone w datę i podpis pracownika jest dołączone do akt osobowych/.
§ 37.
W sprawach regulaminem niniejszym nie unormowanych mają zastosowanie przepisy kodeksu pracy i innych aktów prawa pracy.
§ 38.
1. Regulamin wchodzi w życie po upływie 14 dni od chwili ogłoszenia przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy.
2. Z dniem wejścia w życie niniejszego Regulaminu Pracy traci moc Regulamin dotychczas obowiązujący.
……………………………. ………………………………
(Przedstawiciel pracowników) (Pracodawca)
Sztabin, dnia 18.01.2005r.
Załącznik do Regulaminu Pracy
Urzędu Gminy Sztabin
z dnia 18.01.2005r.
Rodzaj wyposażenia pracowników Urzędu Gminy i okresy używalności odzieży i obuwia roboczego
Stanowisko | Zakres wyposażenia | Okres używalności (m-cy) |
Palacz c.o. | R. czapka, beret R. ubranie drelichowe – 2 okr. zim. R. trzewiki sk./gum – 2 okr. zim. R. kurtka ocieplana – 3 okr. zim. R. koszula flanelowa – 1 okr. zim. O. fartuch brezentowy O. rękawice, okulary | 12 14 14 21 7 do zużycia do zużycia |
Pracownik gospodarczy Konserwator | R. ubranie drelichowe R. trzewiki sk/gum. R. kurtka ocieplana – 3 okr. zim. R. koszula flanelowa O. rękawice ochronne O. płaszcz p/deszczowy | 24 24 21 12 do zużycia dyżurny |
Sprzątaczka | R. chustka na głowę R. fartuch drelichowy R. trzewiki profilaktyczne R. kalosze O. rękawice gumowe O. pas bezp. do mycia okien | 24 24 12 12 wg. potrzeb wg instrukcji |
Kierowca konserwator p.poż. | R. ubranie drelichowe R. beret, czapka R. trzewiki sk.gum. O. rękawice R. buty gum. – filc. – 4 okr. zim. | 24 12 24 wg potrzeb 28
|
Obsługa kopiarki | R. fartuch stilonowy R. trzewiki profilaktyczne | 12 12 |
Pracownik (roboty publiczne) | R. fartuch lub ubranie drelichowe R. trzewiki sk/gum. R. obuwie tekstylne O. rękawice | 18 24 12 wg potrzeb |
Pracownik socjalny | R. buty ocieplane R. buty tekstylne R. kurtka R. bezrękawnik | 24 12 24 24 |
Pracownik archiwum | R. fartuch stilonowy | do zużycia |
Okres używalności środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego ulega zmianie z chwilą utraty właściwości ochronnych i użytkowych.
Sztabin, dnia 18.01.2005r.
........................................................ ..................................................
(Przedstawiciel pracowników) (Pracodawca)
Metryka strony