Zarządzenie Nr 41/04
Zarządzenie Nr 41/04
Wójta Gminy Sztabin
z dnia 27 kwietnia 2004r.
w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy Sztabin
Na podstawie art. 33, ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568) zarządzam, co nastepuje:
§ 1. Ustalam Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Sztabin, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2. Traci moc Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Sztabin, stanowiący załącznik do zarządzenia Nr 13/03 Wójta Gminy Sztabin z dnia 31 stycznia 2003r. w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy Sztabin.
§ 3. Zobowiązuję Sekretarza Gminy Sztabin do wdrożenia postanowień niniejszego zarządzenia.
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Wójt
Tadeusz Drągiewicz
Załącznik do Zarządzenia Nr 41/04
Wójta Gminy Sztabin
z dnia 27 kwietnia 2004 roku
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
URZĘDU GMINY SZTABIN
Rozdział I.
Postanowienia ogólne.
§ 1.
Regulamin organizacyjny Urzędu Gminy Sztabin, zwany dalej Regulaminem, określa:
1. zakres działania i zadania Urzędu Gminy Sztabin, zwanego dalej Urzędem;
2. organizację Urzędu;
3. zasady funkcjonowania Urzędu;
4. zakres działania kierownictwa Urzędu i poszczególnych stanowisk pracy w Urzędzie.
§ 2.
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1. Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Sztabin;
2. Radzie, Wójcie – należy przez to rozumieć odpowiednio Radę Gminy Sztabin i Wójta Gminy Sztabin.
§ 3.
1. Urząd jest jednostką budżetową Gminy.
2. Wójt jest pracodawcą dla zatrudnionych w Urzędzie pracowników.
3. Siedzibą Urzędu jest Sztabin, ul. Augustowska 53.
Rozdział II.
Zakres działania i zadania Urzędu.
§ 4.
Do zakresu działania Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonywania spoczywających na Gminie:
1. zadań własnych;
2. zadań zleconych ustawowo;
3. zadań wykonywanych na podstawie porozumienia z organami administracji rządowej i samorządowej;
§ 5.
1. Do zadań Urzędu należy realizacja obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz uchwał i zarządzeń organów Gminy.
2. W szczególności do zadań Urzędu należy:
1) przygotowywanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał, wydawania decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej;
2) wykonywanie – na podstawie udzielonych upoważnień – czynności faktycznych wchodzących w zakres zadań Gminy;
3) zapewnienie organom Gminy możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków;
4) przygotowywanie uchwalenia i wykonywania budżetu Gminy oraz innych aktów organów Gminy;
5) zapewnienie warunków organizacyjnych do odbywania sesji rady i posiedzeń jej komisji.
6) prowadzenie zbioru przepisów gminnych dostępnego do powszechnego wglądu w siedzibie Urzędu;
7) wykonywanie prac kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi, w tym zakresie przepisami prawa, a w szczególności:
a) przyjmowanie, rozdział, przekazywanie i wysyłanie korespondencji,
b) prowadzenie wewnętrznego obiegu akt,
c) przechowywanie akt,
d) archiwizowanie akt,
8) realizacja obowiązków i uprawnień służących Urzędowi jako pracodawcy – zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Rozdział III.
Organizacja Urzędu.
§ 6.
1. W skład Urzędu wchodzą następujące referaty i stanowiska pracy, które przy znakowaniu i załatwianiu spraw posługują się symbolami:
1/. Gminne Centrum Reagowania – “WGCR”,
2/. Radca Prawny – “WP”,
4/. Kierownik USC – “USC”, oraz stanowisko pracy ds. ewidencji ludności i dowodów osobistych - “WOB”,
5/. Pełnomocnik ds. informacji niejawnych – “WPO”, oraz stanowisko pracy ds. pozamilitarnych ogniw obronnych – “WW”,
6/. Stanowisko pracy ds. budownictwa, inwestycji, zamówień publicznych i funduszy pomocowych – “WI”,
7/. Stanowisko pracy ds. rolnictwa i środowiska – “WR”,
8/. Sekretarz Gminy – Kierownik Referatu Organizacyjno - Administracyjnego – “O”,
któremu podlegają następujące stanowiska pracy:
a). Stanowisko pracy ds. administracyjno-kadrowych – “OAK”,
b). Stanowisko pracy ds. obsługi rady i ewidencji działalności gospodarczej – “OR”,
c). Stanowisko pracy ds. gospodarki mieszkaniowej i bhp – “OM”,
d). Stanowisko pracy ds. gospodarki gruntami i transportu – “OG”,
e).Stanowisko pracy ds. informatyzacji i unii europejskiej – “OI”.
9/. Skarbnik Gminy – Główny Księgowy Budżetu - Kierownik Referatu Finansowo-Księgowego – “F”, któremu podlegają następujące stanowiska pracy:
a). Zastępca Głównego Księgowego Budżetu – Zastępca Kierownika Referatu Finansowo- Księgowego – “FZ”,
b). Stanowisko pracy ds. księgowości budżetowej – “FB”,
c). Stanowisko pracy ds. księgowości podatkowej – “FP”,
d). Stanowisko pracy ds. wymiaru podatku – “FW”,
e). Stanowisko pracy ds. kasowych oraz płac i ubezpieczeń społecznych – “FFK”,
f). Stanowisko pracy ds. płac i ubezpieczeń społecznych oświaty – “FFO”,
g). Stanowisko pracy ds. księgowości budżetowej oświaty – “FBO”,
h). Stanowisko pracy ds. świadczeń rodzinnych – “FR”.
2. Urząd Gminy ponadto zatrudnia pracowników obsługi takich jak:
- palacz c.o. – konserwator,
- sprzątaczka,
- kierowca – konserwator OSP.
§ 7.
Strukturę organizacyjną Urzędu określa schemat organizacyjny, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
§ 8.
1. Wójt Gminy może powoływać swoich Pełnomocników do określonych spraw, funkcjonujących w ramach Urzędu Gminy zatrudnionych stale lub doraźnie na zasadzie umów zleceń lub umów o innym charakterze, podlegających jego zwierzchnictwu i wykonujących swoje zadania z reguły koordynacyjno-opiniująco - doradcze, według odrębnie ustalonych zasad.
2. Urząd Gminy może doraźnie zatrudniać pracowników na czas określony, w ramach porozumień zawartych z Powiatowym Urzędem Pracy.
Rozdział IV.
Zasady funkcjonowania Urzędu.
§ 9.
Urząd działa w oparciu o następujące zasady:
1. praworządności,
2. racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,
3. jednoosobowego kierownictwa,
4. kontroli wewnętrznej,
5. podziału zadań pomiędzy poszczególne stanowiska pracy,
6. wzajemnego współdziałania.
§ 10.
1. Pracownicy Urzędu w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań działają na podstawie prawa i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania.
2. Pracownicy Urzędu ponoszą odpowiedzialność służbową przed Wójtem.
3. Szczegółowe kompetencje i odpowiedzialność pracowników określają zakresy czynności.
§ 11.
1. Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy, z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności w zarządzaniu mieniem gminnym.
2. Zakupy, inwestycje i usługi realizowane są po wyborze najkorzystniejszych ofert, zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych.
§ 12.
1. Jednoosobowe kierownictwo polega na jednolitości przekazywania poleceń i służbowego podporządkowania, podziału czynności na poszczególnych pracowników oraz ich indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.
2. Urzędem kieruje Wójt przy pomocy Sekretarza i Skarbnika, którzy ponoszą odpowiedzialność przed Wójtem za realizację swoich zadań.
3. Kierownicy poszczególnych jednostek organizacyjnych Gminy kierują i zarządzają nimi w sposób zapewniający optymalną realizację zadań i ponoszą za to odpowiedzialność przed Wójtem Gminy.
4. Kierownicy poszczególnych jednostek organizacyjnych Gminy są bezpośrednimi przełożonymi podległych im pracownikom i sprawują nadzór nad nimi.
§ 13.
1. W Urzędzie sprawowana jest kontrola wewnętrzna, której celem jest zapewnienie prawidłowości wykonywania zadań Urzędu i wykonywania obowiązków przez poszczególnych pracowników Urzędu.
2. Szczegółowe zasady kontroli wewnętrznej w Urzędzie określa załącznik nr 2 do Regulaminu.
§ 14.
Pracownicy Urzędu są zobowiązani do wzajemnego współdziałania, w szczególności w zakresie wzajemnych konsultacji.
§ 15.
Czynności o charakterze przygotowawczym i techniczno-kancelaryjnym są wykonywane na poszczególnych stanowiskach we własnym zakresie.
§ 16.
Zasady i tryb postępowania ze sprawami wniesionymi do Urzędu regulują: kodeks postępowania administracyjnego, instrukcja kancelaryjna oraz przepisy szczególne, dotyczące prowadzenia określonych spraw.
§ 17.
1. Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie indywidualnych spraw obywateli ponoszą pracownicy, zgodnie z ustalonymi zakresami obowiązków.
2. Sprawy wniesione przez obywateli do Urzędu są ewidencjonowane w spisach i rejestrach spraw.
3. Pracownik ds. administracyjno-kadrowych prowadzi rejestr skarg i wniosków, wpływających do Urzędu oraz skarg i spraw zgłaszanych w czasie przyjęć interesantów przez Wójta i Sekretarza Gminy.
4. Rejestr skarg i wniosków obejmuje również skargi i wnioski na działalność Wójta kierowane do Rady Gminy.
5. Zasady i tryb rozpatrywania skarg i wniosków stanowi załącznik nr 3 do Regulaminu.
6. Pracownik ds. administracyjno – kadrowych prowadzi rejestr wydanych zarządzeń Wójta.
Rozdział V.
Zakresy zadań Wójta Gminy, Sekretarza Gminy i Skarbnika Gminy.
§ 18.
Do zakresu zadań Wójta należy:
1) reprezentowanie Urzędu na zewnątrz,
2) podejmowanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy i wyznaczanie innych osób do podejmowania tych czynności,
3) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego wobec wszystkich pracowników Urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy,
4) podział zadań pomiędzy poszczególne stanowiska organizacyjne,
5) udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,
6) czuwanie nad tokiem i terminowością wykonywania zadań Urzędu,
7) upoważnianie pracowników Urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
8) wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Wójta przez przepisy prawa oraz uchwały Rady.
§ 19.
Do zadań Sekretarza Gminy należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania Urzędu, a w szczególności:
1) opracowywanie projektów Regulaminu Organizacyjnego i jego zmian,
2) opracowywanie projektów podziału zadań na stanowiska pracy,
3) opracowywanie zakresów czynności na stanowiskach pracy,
4) nadzór nad organizacją pracy w Urzędzie oraz prowadzenie spraw związanych z doskonaleniem kadr,
5) przedkładanie Wójtowi propozycji dotyczących usprawnienia pracy Urzędu,
6) wykonywanie funkcji zwierzchnika służbowego wobec pracowników bezpośrednio mu podległych,
7) koordynacja i nadzór nad pracami remontowymi w Urzędzie i zakupami na potrzeby Urzędu,
8) koordynacja i organizacja spraw związanych z wyborami i spisami,
9) wykonywanie innych zadań na polecenie lub upoważnienie Wójta,
10) przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkodawcy,
11) prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej,
12) prowadzenie całokształtu spraw związanych z funkcjonowaniem oświaty w
gminie.
§ 20.
Do zadań Skarbnika Gminy należy:
1) wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie rachunkowości,
2) wykonywanie funkcji zwierzchnika służbowego wobec pracowników księgowości budżetowej, podatkowej i finansowej,
3) nadzorowanie realizacji budżetu Gminy,
4) kontrasygnowanie czynności prawnych związanych z zaciąganiem zobowiązań pieniężnych i udzielanie upoważnień innym osobom do dokonywania kontrasygnaty,
5) współdziałanie w opracowywaniu budżetu,
6) współdziałanie w sporządzaniu sprawozdawczości budżetowej,
7) wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień Wójta.
Rozdział VI.
Stanowiskowy podział zadań.
§ 21.
1. Do wspólnych zadań pracowników Urzędu należy przygotowywanie materiałów oraz podejmowanie czynności organizatorskich na potrzeby organów Gminy a w szczególności:
1) prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie materiałów oraz projektów decyzji administracyjnych, a także wykonywanie zadań wynikających z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
2) pomoc Radzie, właściwym rzeczowo komisjom Rady oraz jednostkom organizacyjnym i pomocniczym Gminy w wykonywaniu ich zadań,
3) współdziałanie ze Skarbnikiem przy opracowywaniu materiałów niezbędnych do przygotowania projektu budżetu Gminy,
4) współdziałanie w przygotowaniu projektów zarządzeń Wójta,
5) przygotowywanie sprawozdań, ocen, analiz i bieżących informacji o realizacji zadań,
6) współdziałanie z Sekretarzem w zakresie organizacji pracy, szkolenia i doskonalenia zawodowego,
7) przechowywanie i archiwizowanie akt,
8) stosowanie obowiązującego jednolitego rzeczowego wykazu akt,
9) stosowanie zasad dotyczących wewnętrznego obiegu dokumentów,
10) przestrzeganie tajemnicy służbowej i skarbowej oraz zasad wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych oraz o ochronie informacji niejawnych.
§ 22.
Do zadań Gminnego Centrum Reagowania, bezpośrednio podległego Wójtowi, należy podejmowanie działań zapobiegających skutkom klęsk żywiołowych oraz usuwanie skutków klęsk żywiołowych, awarii i zdarzeń nadzwyczajnych na terenie gminy na zasadach i w trybie określonym odrębnymi przepisami.
§ 23.
Do zadań Radcy Prawnego, bezpośrednio podległego Wójtowi, należy wykonywanie obsługi prawnej Urzędu na zasadach i w trybie prac określonych odrębnymi przepisami, głównie ustawą o radcach prawnych.
§ 24.
Do zadań, wykonywanych w ramach zadań zleconych, Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego, należy w szczególności:
1) przyjmowanie oświadczeń o:
- wstąpieniu w związek małżeński,
- powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
- uznaniu dziecka,
- zmianie imienia ( imion ) dziecka wpisanego do aktu w chwili jego sporządzenia,
- nadaniu dziecku nazwiska męża matki,
2) sporządzanie aktów stanu cywilnego,
3) sporządzanie odpisów,
4) sporządzanie zaświadczeń,
5) ustalanie, odtwarzanie i uzupełnianie treści aktów stanu cywilnego,
6) nanoszenie wzmianek marginesowych i przypisków.
Do zadań stanowiska pracy ds. ewidencji ludności i dowodów osobistych, wykonywanych w ramach zadań zleconych, należy:
1) przyjmowanie zgłoszeń meldunkowych na pobyt stały, czasowy, prowadzenie ewidencji w tym zakresie, wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania lub wymeldowania,
2) zakładanie i prowadzenie kart osobowych mieszkańców i ich aktualizacja oraz spraw związanych z systemem PESEL,
3) udzielanie informacji adresowych,
4) prowadzenie rejestru wyborców, sporządzanie spisów wyborców,
5) wydawanie poświadczeń zamieszkania,
6) sporządzanie wykazów przedpoborowych dla potrzeb rejestracji,
7) prowadzenie dokumentacji i wydawanie dokumentów stwierdzających tożsamość,
§ 26.
Do zadań Pełnomocnika ds. informacji niejawnych, i stanowiska pracy ds. pozamilitarnych ogniw obronnych, wykonywanych w ramach zadań zleconych, bezpośrednio podległego Wójtowi, należy w szczególności:
1) prowadzenie szkoleń pracowników Urzędu Gminy i innych jednostek organizacyjnych gminy z zasad ochrony informacji,
2) sprawdzanie pracowników przewidzianych do korzystania z informacji niejawnych,
3) dopuszczanie sprawdzonych pracowników do możliwości korzystania z informacji niejawnych,
4) prowadzenie wykazu osób dopuszczonych do pracy na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych,
5) nadzór nad realizacją zadań w zakresie ochrony informacji niejawnych przez poszczególne komórki organizacyjne urzędu gminy oraz jednostki organizacyjne Gminy Sztabin poprzez:
- kontrolę wytwarzania dokumentów niejawnych,
- kontrolę obiegu informacji niejawnych,
- sprawdzanie prawidłowości archiwizowania dokumentów niejawnych.
6) współpraca w zakresie odpowiadającym realizacji swoich zadań z właściwymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi służb ochrony państwa i bieżące informowania Wójta Gminy o przebiegu tej współpracy.
7) przygotowywanie ludności i mienia komunalnego na wypadek wojny,
8) współdziałanie z organami wojskowymi,
9) administracja rezerwami osobowymi, w tym rejestracja poborowych i ewidencja,
10) orzekanie o konieczności sprawowania bezpośredniej opieki nad członkiem rodziny, prowadzenia gospodarstwa rolnego i uznania za jedynego żywiciela,
11) tworzenie formacji ochrony ludności,
12) nakładanie obowiązków w ramach powszechnej samoobrony ludności,
13) udzielanie pomocy i informacji wojskowym organom emerytalnym,
14) organizowanie akcji kurierskiej na terenie Gminy,
15) prowadzenie spraw dotyczących informacji niejawnych,
16) prowadzenie spraw związanych z ochroną danych osobowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 27.
Do zadań stanowiska pracy ds. budownictwa, inwestycji i funduszy pomocowych, bezpośrednio podległego Wójtowi, należy w szczególności:
1) przygotowywanie materiałów do opracowania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, przygotowywanie materiałów do sporządzania projektów planów zagospodarowania przestrzennego,
2) prowadzenie całokształtu spraw dotyczących budownictwa, prowadzenie remontów i inwestycji na terenie gminy,
3) prowadzenie całokształtu spraw związanych z realizacją procedur zamówień publicznych w gminie w zakresie robót inwestycyjnych, remontowych, zakupów i usług,
4) prowadzenie całokształtu spraw związanych z pozyskiwaniem i rozliczaniem dotacji z jednostek i organizacji rządowych, pozarządowych i funduszy pomocowych,
5) prowadzenie spraw związanych z remontami i inwestycjami prowadzonymi na drogach w obrębie Gminy.
§ 28.
Do zadań stanowiska pracy ds. rolnictwa i środowiska, bezpośrednio podległego Wójtowi, należy w szczególności:
1) prowadzenie całokształtu spraw z zakresu produkcji zwierzęcej i roślinnej,
2) prowadzenie całokształtu spraw z zakresu łowiectwa, leśnictwa, zieleni gminnej, przyrody oraz gospodarki wodnej,
3) prowadzenie całokształtu spraw związanych z kształtowaniem i ochroną środowiska,
4) prowadzenie właściwej gospodarki odpadami na terenie gminy,
5) prowadzenie spraw związanych z eksploatacją obiektów i urządzeń oczyszczalni ścieków, ujęć wodnych i stacji uzdatniania wody oraz budowli komunalnych,
6) koordynacja ustaleń oraz nadzór nad wykonawstwem zadań wynikających z
przepisów ustawy “ Prawo Wodne”,
7) prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem czystości i porządku w Gminie.
§ 29.
Do zadań stanowiska pracy ds. administracyjno - kadrowych, bezpośrednio podległego Sekretarzowi Gminy, należy w szczególności:
1) prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników,
2) kompletowanie wniosków emerytalno - rentowych,
3) przygotowywanie pomieszczeń i obsługa – w tym protokołowanie spotkań i zebrań organizowanych przez Wójta,
4) prowadzenie spraw organizacyjnych, w tym związanych z wydawaniem zarządzeń Wójta, prowadzenie rejestru zarządzeń Wójta,
5) przyjmowanie, wysyłanie, rozdzielanie i prowadzenie ewidencji korespondencji na zewnątrz i wewnątrz,
6) prowadzenie centralnego rejestru skarg i wniosków wpływających do Urzędu,
7) prowadzenie spraw związanych z zamawianiem i przechowywaniem pieczęci urzędowych i imiennych,
8) przyjmowanie interesantów zgłaszających skargi i wnioski oraz organizowanie ich kontaktów z Wójtem, bądź kierowanie do właściwych pracowników,
9) zaopatrywanie Urzędu Gminy w materiały biurowe i kancelaryjne.
§ 30.
Do zadań stanowiska pracy ds. obsługi Rady Gminy i ewidencji działalności gospodarczej, bezpośrednio podległego Sekretarzowi Gminy, należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw związanych z obsługą:
a) Rady Gminy,
b) Jednostek pomocniczych gminy (sołectw),
2) współdziałanie w przygotowaniu projektów uchwał Rady oraz ich harmonogramów,
3) wykonywanie zadań związanych z przeprowadzeniem referendum,
4) prowadzenie ciągłego monitoringu realizacji uchwał Rady Gminy i sporządzanie okresowych informacji o przebiegu realizacji tych uchwał,
5) wykonywanie zadań związanych z wyborami do Sejmu RP, Senatu RP, Rady Gminy oraz organów samorządów mieszkańców wsi, stosownie do obowiązujących przepisów,
6) wykonywanie zadań w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych,
7) prowadzenie, w ramach zadania zleconego ewidencji działalności gospodarczej,
8) prowadzenie spraw związanych ze sprzedażą na terenie gminy napojów alkoholowych oraz uczestnictwo w realizacji przepisów dotyczących wychowania w trzeźwości,
9) prowadzenie, w oparciu o porozumienie z Wojewodą Podlaskim, spraw związanych z utrzymaniem grobów i cmentarzy wojennych,
10) prowadzenie spraw związanych z ochroną zdrowia mieszkańców gminy.
§ 31.
Do zadań stanowiska ds. gospodarki mieszkaniowej i bhp, bezpośrednio podległego Sekretarzowi Gminy, należy w szczególności:
1) prowadzenie całokształtu spraw z zakresu gospodarki mieszkaniowej,
2) prowadzenie spraw w zakresie bhp w Urzędzie Gminy oraz w jednostkach organizacyjnych gminy,
3) wydawanie zaświadczeń o pracy w gospodarstwie rolnym.
§ 32.
Do zadań stanowiska pracy ds. gospodarki gruntami i transportu, bezpośrednio podległego Sekretarzowi Gminy, należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw z zakresu gospodarki nieruchomościami stanowiącymi własność gminy,
2) prowadzenie spraw z zakresu kultury fizycznej, turystyki i rekreacji,
3) prowadzenie spraw związanych z pracą kierowców autobusów szkolnych i kierowców jednostek OSP,
4) prowadzenie spraw związanych z działalnością jednostek OSP,
5) prowadzenie archiwum zakładowego, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 33.
Do zadań stanowiska pracy ds. informatyzacji i Unii Europejskiej, bezpośrednio podległego Sekretarzowi Gminy należy w szczególności:
1) wykonywanie funkcji administratora sieci komputerowej,
2) sprawowanie nadzoru nad sprzętem informatycznym i oprogramowaniem,
3) prowadzenie strony internetowej Gminy Sztabin i jej systematyczna aktualizacja,
4) wprowadzanie danych do Biuletynu Informacji Publicznych,
5) wdrażanie nowych projektów informatycznych na poszczególnych stacjach roboczych,
6) prowadzenie całokształtu działań informacyjnych, edukacyjnych i promocyjnych wśród społeczności Gminy Sztabin związanych z integracją europejską.
§ 34.
Do zadań Zastępcy Głównego Księgowego Budżetu – Zastępcy Kierownika Referatu Finansowo - Księgowego, bezpośrednio podległego Skarbnikowi Gminy, należy w szczególności:
1) wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie rachunkowości,
2) koordynacja prac związanych z realizacją budżetu oraz z jego przygotowaniem,
3) dokonywanie wyceny aktywów oraz pasywów i ustalanie wyniku finansowego,
4) dokonywanie umorzeń środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
5) prowadzenie ksiąg rachunkowych.
§ 35.
Do zadań stanowiska pracy ds. księgowości budżetowej, bezpośrednio podległego Skarbnikowi Gminy, należy w szczególności:
1) prowadzenie ksiąg rachunkowych,
2) uruchamianie środków finansowych dla poszczególnych dysponentów budżetu gminy,
§ 36.
Do zadań stanowiska pracy ds. księgowości podatkowej, bezpośrednio podległego Skarbnikowi Gminy, należy w szczególności:
1) prowadzenie księgowości podatkowej oraz dokumentacji związanej z poborem podatków i opłat od osób fizycznych i prawnych,
2) podejmowanie czynności zmierzających do egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych.
§ 37.
Do zadań stanowiska pracy ds. wymiaru podatków, bezpośrednio podległego Skarbnikowi Gminy, należy w szczególności:
1) dokonywanie wymiaru należności finansowych od osób fizycznych i prawnych w zakresie podatków i opłat lokalnych,
2) prowadzenie obowiązującej sprawozdawczości,
3) prowadzenie kart gospodarstw rolnych i bieżąca ich aktualizacja.
§ 38.
Do zadań stanowiska pracy ds. płac i ubezpieczeń pracowników oświaty, bezpośrednio podległego Skarbnikowi Gminy, w szczególności należy:
1) naliczanie wynagrodzeń pracowników placówek oświatowo – wychowawczych tj. szkół i przedszkoli,
2) prowadzenie kart wynagrodzeń i kartotek zasiłków chorobowych pracowników oświaty,
3) odprowadzanie w obowiązujących terminach podatków od wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne i innych obciążeń,
4) sporządzanie deklaracji podatkowych,
5) sporządzanie deklaracji składki ZUS,
6) wydawanie zaświadczeń w zakresie wynagrodzeń,
7) prowadzenie dokumentacji dotyczącej wypłaty świadczeń z ubezpieczenia społecznego,
8) sporządzanie obowiązujących sprawozdań z zakresu wynagrodzeń,
9) udzielanie informacji, prowadzenie postępowania, wydawanie decyzji i sporządzanie list wypłat świadczeń rodzinnych.
§ 39.
Do zadań stanowiska pracy ds. księgowości budżetowej oświaty, bezpośrednio podległego Skarbnikowi Gminy, należy w szczególności:
1) prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami polegającymi zwłaszcza na:
- zorganizowaniu, sporządzaniu, przyjmowaniu, obiegu, archiwizowaniu i kontroli dokumentów w sposób zapewniający: właściwy przebieg operacji gospodarczych poszczególnych szkół oraz prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych,
2) prowadzenie gospodarki finansowej wszystkich jednostek oświatowych zgodnie z obowiązującymi zasadami polegającymi na:
- wykonaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu i gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji jednostek oświatowych,
- przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
- zapewnieniu terminowego ściągania należności i dochodzenie roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań,
3) analiza wykorzystania przez jednostki oświatowe przydzielonych środków z budżetu gminy lub środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji jednostek oświatowych,
4) dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej:
- wstępnej, bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych obowiązków,
- wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonywania planów finansowych jednostek oświatowych oraz ich zmian,
5) opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji w jednostkach oświatowych,
6) opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania budżetu jednostek oświatowych i ich analiz,
7) prowadzenie spraw związanych z obsługą finansową jednostek oświatowych w zakresie prenumeraty czasopism, rozliczanie inwentaryzacji środków rzeczowych,
8) przygotowywanie określonych analiz, informacji i sprawozdań.
§ 40.
Do zadań stanowiska pracy ds. kasowych oraz płac i ubezpieczeń , bezpośrednio podległego Skarbnikowi Gminy, należy w szczególności:
1) naliczanie wynagrodzeń dla pracowników Urzędu Gminy, Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Gminnego Ośrodka Kultury i Gminnej Biblioteki Publicznej,
2) rozliczanie wynagrodzeń, o których mowa w pkt. 1 z Urzędem Skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych,
3) prowadzenie dokumentacji w zakresie działania stanowiska pracy,
4) sporządzanie sprawozdań z zakresu wynagrodzeń,
5) prowadzenie kasy Urzędu Gminy.
§ 41.
Do zadań stanowiska pracy ds. świadczeń rodzinnych, bezpośrednio podległego skarbnikowi Gminy, należy w szczególności:
1) udzielanie informacji, prowadzenie postępowania, wydawanie decyzji i sporządzanie list wypłat świadczeń rodzinnych,
2) sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych o zadaniach realizowanych na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych,
3) gromadzenie, przetwarzanie, weryfikowanie i archiwizowanie posiadanych danych osobowych
Rozdział VII.
Postanowienia końcowe.
§ 42.
Integralną część Regulaminu stanowią załączniki:
- Załącznik Nr 1 – Schemat organizacyjny Urzędu Gminy Sztabin,
- Załącznik Nr 2 – Kontrola wewnętrzna,
- Załącznik Nr 3 – Zasady i tryb rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków oraz postępowania ze środkami masowego przekazu,
- Załącznik Nr 4 – Zasady podpisywania pism,
- Załącznik Nr 5 – Zasady postępowania przy opracowywaniu projektów uchwał, materiałów na sesje Rady Gminy oraz sposobu ich realizacji,
- Załącznik Nr 6 – Zasady postępowania przy opracowaniu projektów zarządzeń Wójta oraz sposobu ich realizacji.
§ 43.
Zmiany Regulaminu następują w trybie wymaganym dla jego wprowadzenia.
Załącznik Nr 1
do Regulaminu Organizacyjnego
Urzędu Gminy Sztabin
Załacznik Nr 2
do Regulaminu Organizacyjnego
Urzędu Gminy Sztabin
Zasady kontroli wewnętrznej
§ 1. Kontrola pracowników dokonywana jest pod względem:
-
- legalności;
-
- gospodarności;
-
- rzetelności;
-
- celowości;
-
- terminowości;
-
- skuteczności.
-
§ 2. Pracownicy są odpowiedzialni przed Wójtem za wykonywanie zadań określonych dla poszczególnych stanowisk, a w szczególności za:
-
- zgodność z prawem opracowanych decyzji administracyjnych, zezwoleń, zarządzeń i innych dokumentów oraz projektów uchwał wnoszonych pod obrady Rady;
-
- terminowe załatwianie spraw zgodnie z kodeksem postepowania administracyjnego, instrukcją kancelaryjną oraz przepisami szczególnymi dotyczącymi prowadzenia określonych spraw;
-
- dokładną znajomość przepisów prawnych w zakresie obowiązującym na danym stanowisku pracy.
-
§ 3. Celem kontroli jest ustalenie przyczyn i skutków ewentualnych nieprawidłowości, ustalenie osób odpowiedzialnych za stwierdzone nieprawidłowości oraz określenie sposobów naprawienia stwierdzonych nieprawidłowości i przeciwdziałania im w przyszłości.
§ 4. W Urzędzie przeprowadza się następujące rodzaje kontroli:
-
- bieżące – obejmujące czynności w toku;
-
- doraźne i problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia z zakresu stanowiska pracy lub referatu;
-
- sprawdzające (następne) – mające miejsce po dokonaniu określonych czynności w szczególności ustalenie czy wyniki poprzednich kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania kontrolowanego stanowiska pracy lub referatu.
-
§ 5.1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego stanowiska pracy, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę działalności według kryteriów określonych w § 1.
- Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
- Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem.
- Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
§ 6. Kontroli wewnętrznej dokonują:
-
- Wójt i Sekretarz – przy załatwianiu całokształtu spraw i decyzji;
-
- Skarbnik – w zakresie wpływów i wydatków budżetowych.
-
§ 7. Kontrole wewnętrzne powinny być:
-
- połączone z instruktażem;
-
- zakończone wnioskami i zaleceniami.
-
§ 8.1. Z przeprowadzonych kontroli, o których mowa w § 4 pkt. 2 i 3 sporządza się protokół pokontrolny w 2-ch egzemplarzach, które otrzymują kontrolowany i kontrolujący lub dokonuje się zapisu w zeszycie kontroli wewnętrznej, zapoznając z jego treścią kontrolowanego.
- Protokół kontrolny powinien zawierać wnioski oraz propozycje, co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
- Wyniki kontroli mogą być wykorzystane do:
-
- usuwania i zapobiegania powstawaniu nieprawidłowości, uchybień, zaniedbań w pracy;
-
- organizowania dokształcania pracowników;
-
- oceny pracowników samorządowych.
Załącznik Nr 3
do Regulaminu Organizacyjnego
Urzędu Gminy Sztabin
Zasady i tryb rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków oraz postępowania ze środkami masowego przekazu
§ 1. Mieszkańcy Gminy przyjmowani są w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek i czwartek przez Wójta Gminy w godzinach od 8°° do 10°°.
- W przypadku, gdy dzień wyznaczony do przyjmowania w sprawach skarg i wniosków jest dniem wolnym od pracy, mieszkańcy przyjmowani są w następnym dniu.
- Informacja o godzinach i dniach przyjęć w sprawach skarg i wniosków wywieszona jest na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy.
§ 2. Sekretarz Gminy oraz pracownicy Urzędu obowiązani są przyjmować interesantów w sprawach skarg i wniosków codziennie, w dniach i godzinach pracy.
§ 3.1. Obsługę osób przyjmowanych przez Wójta w ramach skarg i wniosków prowadzi pracownik zatrudniony na stanowisku pracy ds. administracyjno – kadrowych.
- Do obowiązków pracownika zatrudnionego na stanowisku ds. administracyjno – kadrowych należy także:
-
- Przyjmowanie i koordynacja rozpatrywania skarg i wniosków kierowanych do organów Gminy;
-
- Prowadzenie “Rejestru skarg i wniosków”, zawierającego następujące rubryki:
-
- liczba porządkowa,
- imię i nazwisko zainteresowanego, nazwa instytucji, redakcji,
- data wpływu,
- adres zainteresowanego, instytucji, redakcji,
- przedmiot skargi, wniosku,
- data zlecenia załatwienia,
- komu zlecono załatwienie,
- termin załatwienia,
- data wpływu po załatwieniu,
- sposób załatwienia,
- data wysłania zawiadomienia,
- kogo zawiadomiono,
- uwagi.
- Przekazywanie Przewodniczącemu Rady Gminy skarg na działalność Wójta, po uprzednim zarejestrowaniu w wyżej wymienionym “Rejestrze”
§ 4. Metoryczne rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków kierowanych do organów Gminy należy do pracownika Urzędu, właściwego ze względu na przedmiot skargi lub wniosku.
§ 5. 1. Odpowiedzi na skargi i wnioski podpisuje Wójt.
- Pracownicy, którym przekazano skargę lub wniosek, obowiązani sa zawiadomić pracownika zatrudnionego na stanowisku ds. administracyjno-kadrowych o sposobie załatwienia sprawy, przekazując, w sprawach skarg i wniosków, kopie odpowiedzi udzielonej zainteresowanemu
§ 6. 1. Skargi i wnioski nie wymagające postepowania wyjaśniającego powinny być rozpatrywane i załatwiane nie później niż w ciągu 14 dni.
- Inne skargi, wnioski – w terminie jednego miesiąca od daty otrzymania.
- Odpowiedzi na skargi lub wnioski powinny być jasne i zwięzłe . W przypadku zajęcia negatywnego stanowiska w rozpatrywanej sprawie, odpowiedź musi zawierać wyczerpujące uzasadnienie prawne i faktyczne
§ 7. Przy rozpatrywaniu i załatwianiu skarg i wniosków należy stosować przepisy powszechnie obowiązujące, w szczególności rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
§ 8. 1. Bieżący nadzór nad organizacją przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków obywateli sprawuje Sekretarz Gminy.
- Pracownicy odpowiedzialni za merytoryczne załatwienie skarg i wniosków obowiązani są egzekwować na bieżąco sposób i termin załatwienia skarg i wniosków przekazanych do załatwienia innym jednostkom organizacyjnym.
§ 9. 1. Pracownicy Urzędu zobowiązani są do wykorzystania materiałów zawartych w skargach i wnioskach w celu likwidacji źródeł powstawania skarg
- Sekretarz Gminy zobowiązany jest do wykorzystania inicjatyw i krytyki prasowej do usprawnienia pracu Urzędu.
§ 10.1. Informacji środkom masowego przekazu udzielają:
-
- Wójt,
-
- Osoby upoważnione przez Wójta.
-
Załącznik Nr 4
do Regulaminu Organizacyjnego
Urzędu Gminy Sztabin
Zasady podpisywania pism
§ 1. Wójt Gminy podpisuje:
-
- zarządzenia i regulaminy,
-
- pisma związane z reprezentowaniem Gminy na zewnątrz,
-
- pisma zawierające oświadczenia woli w zakresie bieżącej działalnosci Gminy,
-
- decyzje z zakresu administracji publicznej,
-
- pełnomocnictwa i upoważnienia do działania w jego imieniu, w tym pisma wyznaczające osoby uprawnione do podejmowania czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Urzędu,
-
- pisma zawierające oświadczenia woli jako pracodawcy,
-
- pełnomocnictwa do reprezentowania Gminy przed sądami i organami administracji,
-
- inne pisma, jeśli ich podpisywanie Wójt zastrzega wyłącznie dla siebie
§ 2. Sekretarz i Skarbnik podpisują pisma pozostające w zakresie ich zadań, nie zastrzeżone do podpisu Wójta.
§ 3. Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego podpisuje pisma pozostające w zakresie jego zadań.
§ 4. Pracownicy podpisują pisma i decyzje administracyjne w sprawach, do załatwienia których zostali upoważnieni przez Wójta odrębnym pismem.
§ 5. Pracownicy opracowując pisma, w tym decyzje administracyjne, parafują kopię pisma w końcu tekstu z lewej strony i wstawiają datę sporządzenia dokumentu.
§ 6. Radca prawny podpisuje projekty uchwał Rady, umów cywilno-prawnych, zarządzeń Wójta i innych pism, co oznacza pozytywne ich zaopiniowanie pod względem formalno-prawnym.
§ 7. Szczegółowe zasady sporządzania, doręczania i wysyłania pism, zawarte są w “Instrukcji kancelaryjnej dla organów gminy i związków międzygminnych”, do przestrzegania której obowiązani są wszyscy pracownicy urzędu.
Załącznik Nr 5
do Regulaminu Organizacyjnego
Urzędu Gminy Sztabin
Zasady postępowania przy opracowywaniu projektów uchwał i materiałów na sesje rady gminy sztabin oraz sposobu ich realizacji.
§ 1.1. Na podstawie planu pracy Rady Gminy oraz harmonogramu prac przygotowawych do sesji Rady dla opracowania projektów uchwał i odpowiednich materiałów, Wójt wyznacza:
- danego pracownika Urzędu - jeżeli projekt uchwały mieści się w jego zakresie działania,
- pracownika obsługującego Radę – jeżeli przygotowanie materiałów, bądź projektów uchwał wymaga merytorycznego i organizacyjnego współdziałania dwóch lub więcej pracowników
2.W przypadku, gdy w przygotowaniu materiałów uczestniczy kilku pracowników, Wójt może wyznaczyć koordynatora prac przygotowawczych całości materiałów pod obrady Rady.
§ 2. Do zadań koordynatora należy nadzorowanie całokształtu prac nad wszystkimi pracownikami, uczestniczącymi w przygotowaniu projektów uchwał i materiałów na sesje Rady Gminy.
§ 3.1. Pracownik przygotowujący projekt uchwały Rady i opracowujący materiały ma każdorazowo obowiązek:
-
- uzgodnić projekt uchwały :
-
- ze Skarbnikiem – jeżeli uchwała może spowodować zmiany w budżecie lub inne skutki finansowe,
- z Radcą Prawnym – pod względem zgodności z prawem i formalnym trybem przygotowania projektów uchwał ,
- z poszczególnymi pracownikami – jeżeli projekt uchwały związany jest z ich zakresem działania.
2. Uzasadnić projekt uchwały, o ile uzasadnienie nie wynika z opracowania załączonego do projektu,
3. Przedłożyć projekt uchwały Wójtowi Gminy.
§ 4. Wójt Gminy ustala ostateczną treść projektów uchwał i przekazuje je Przewodniczącemu Rady Gminy.
§ 5.1.Po podjęciu uchwał przez Radę Gminy, Wójt Gminy, szczególnie w przypadku uchwał wymagających podejmowania działań długofalowych , wyznacza i ustala w ciągu 7 dni od daty otrzymania uchwały :
-
- pracownika nadzorującego całokształt prac realizacyjnych i kontrolnych uchwały,
-
- obowiązki i termin opracowania harmonogramu realizacyjnego wykonania uchwały,bądź w zależności od charakteru i treści uchwały- zwalnia od tego obowiązku,
-
- w zależności od zadań wynikających z uchwały – pracownika- koordynatora w wykonaniu uchwały oraz pracowników współdziałających,
-
- terminy wykonania zadań wynikających z uchwały.
2) W wypadku uchwał nie wymagających wydawania zarządzenia w sprawie organizacyjnego zabezpieczenia ich realizacji Wójt Gminy – poprzez pracownika obsługujacego Radę – przekazuje je do wykonania właściwym pracownikom.
§ 6. Pracownik ds. obsługi Rady koordynuje działalność zmierzającą do wykonania uchwał , a w szczególności :
-
- przekazuje treść uchwał pracownikom i jednostkom organizacyjnym Gminy, wyznaczonym do wykonania uchwały i współdziałania w jej wykonaniu ,
-
- przedstawia Wójtowi do aprobaty harmonogram realizacyjny wykonania uchwały, o ile obowiązek taki wynika z zarządzenia o organizacyjnym zabezpieczeniu realizacji uchwały,
-
- czuwa nad wykonaniem uchwały, zgodnie z harmonogramem realizacyjnym oraz składa Wójtowi okresowe informacje i końcowe sprawozdanie z wykonania uchwały.
-
§ 7. Harmonogram realizacyjny wykonania uchwały powinien w szczególności zawierać:
-
- skonkretyzowane zadania do wykonania,
-
- środki i metody działania,
-
- jednostki lub osoby powołane do działania i współdziałania,
-
- terminy wykonania uchwały,
-
- kontrolę przebiegu wykonania uchwały,
-
- terminy okresowego informowania Wójta o przebiegu wykonania uchwały,wymagającej podejmowania działań długofalowych,
-
- termin złożenia końcowego sprawozdania z realizacji uchwały.
-
§ 8. Harmonogram realizacyjny wykonania uchwały pracownik ds. obsługi Rady przekazuje w ciągu 3 dni od aprobaty przez Wójta wszystkim jednostkom, wyznaczonym do realizacji uchwały, bądź pracownikom, pod adresem których w harmonogramie zamieszczone zostały zadania i obowiązki.
§ 9. Pracownik ds. obsługi Rady oraz osoby wykonujące uchwałę w całości lub w części zobowiązani są do przygotowania:
-
- projektów zarządzeń i innych wszelkich aktów Wójta niezbędnych do wykonania uchwały,
-
- informacji i sprawozdań dla Rady Gminy o stanie realizacji uchwały.
-
§ 10. Niniejsze zasady postępowania stosuje się odpowiednio do zarządzeń Wójta Gminy.
Metryka strony