Protokół Nr X/04
Protokół Nr X/04
z obrad X sesji Rady Gminy Sztabin
odbytej w dniu 12 lutego 2004 roku.
Obrady rozpoczęto o godz. 9.00, zakończono o godz. 14.00
Miejsce obrad - sala konferencyjna Urzędu Gminy Sztabin.
Na stan 15 radnych, obecnych na sesji 14 radnych.
Nieobecni:
Robert Andraka
W sesji udział wzięli:
Wójt Gminy – Tadeusz Drągiewicz
Skarbnik Gminy – Danuta Puchalska
Radca Prawny - Edwarda Kozłowska
Inspektor ds. obsługi rady – Helena Danuta Drągiewicz
Sekretarz Gminy - Stefan Korycki
Sołtysi z terenu Gminy Sztabin – zgodnie z zał. listą obecności.
Kierownik GOK, Pełnomocnik ds. PiRPA
Radny Powiatu Augustowskiego - Andrzej Ślinko.
Sesję otworzył Przewodniczący Rady Gminy. Powitał przybyłych na sesję radnych Rady Gminy, sołtysów, zaproszonych gości, Wójta i pracowników Urzędu Gminy biorących udział w sesji.
Następnie udzielił głosu Panu pułkownikowi dr Kazimierzowi Mogiła z Wojskowej Komendy Uzupełnień w Suwałkach, który wręczył akt mianowania na wyższy stopień oficerski nadany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polski Panom: Godlewskiemu Eugeniuszowi i Żurawskiemu Witoldowi.
Przewodniczący podziękował panu pułkownikowi za wręczenie powyższego aktu, a mianowanym złożył życzenia.
Kontynuując obrady Przewodniczący na podstawie listy obecności stwierdził, że w sesji bierze udział 14 radnych i obrady są prawomocne. Jednocześnie poinformował, że porządek obrad sesji został Paniom i Panom radnym podany w zawiadomieniu o zwołanej sesji.
Radni nie zgłosili wniosków o zmianę porządku obrad.
W związku z powyższym Przewodniczący stwierdził, że porządek obrad przedstawia się następująco:
- Otwarcie obrad sesji.
- Przyjęcie porządku obrad.
- Informacja z prac wójta w okresie od 29 grudnia 2003 r. do 12 lutego 2004r.
- Interpelacje radnych.
- Zapytania radnych i sołtysów.
- Uchwalenia budżetu gminy na 2004 rok.
- Przyjęcie Gminnej Strategii i Integracji i Polityki Społecznej na 2004 rok.
- Podjęcie uchwał w sprawach:
a) ustalenia opłaty administracyjnej,
-
- b) obniżenia wskaźnika procentowego wydatków ponoszonych za lokale mieszkalne,
-
- c) zasad zwrotu wydatków poniesionych na świadczenia w ramach zadań własnych gminy w zakresie zasiłków celowych, pomocy rzeczowej i leczniczej, wydatków na pokrycie kosztów pogrzebu oraz szczegółowych zasad przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze w tym zasad zwrotu tych wydatków i tryb ich pobierania,
-
- d) upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych o charakterze obowiązkowym w czasie nieobecności kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sztabinie,
-
- e) wystąpienia o zmianę urzędowych nazw miejscowości,
-
- f) opracowania Strategii ekorozwoju społeczo-gospodarczego Gminy Sztabin,
-
- g) ustalenia wysokości diet radnym i sołtysom oraz zasad ich wypłacania,
-
- h) ustalenia wysokości diet i zwrotu kosztów przejazdów Przewodniczącemu Rady Gminy, Wiceprzewodniczącemu Rady i zasad ich wypłacania.
9. Sprawozdania z działalności stałych komisji Rady Gminy w 2003 roku.
10. Informacja z pracy Rady Gminy w 2003 roku.
11.Informacja Wójta z realizacji Uchwały Nr XXX/205/98 Rady Gminy Sztabin z dnia 03.02.1998 w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sztabin.
12. Odpowiedzi na interpelacje radnych i zapytania.
13. Wolne wnioski i informacji.
14. Przyjęcie protokołu z obrad IX sesji Rady Gminy.
15. Zamknięcie obrad X sesji.
Do pkt.3 Informacja z pracy Wójta.
Przewodniczący udzielił głosu Panu Tadeuszowi Drągiewicz – Wójtowi Gminy w celu złożenia informacji z działalności w okresie od dnia 29 grudnia 2003r. do 12 lutego 2004r.
Informacja przedłożona przez Wójta w załączeniu do protokołu. Zapytań i dyskusji odnośnie złożonej informacji nie było.
Przewodniczący podziękował za wystąpienie i zaproponował przyjęcie złożonej informacji.
Radni nie zgłosili uwag, ani sprzeciwu do propozycji Przewodniczącego. W związku z tym Przewodniczący stwierdził, że Rada informację Wójta przyjęła.
Do pkt. 4 Interpelacje radnych .
Radni zgodnie z § 28 Statutu Gminy interpelacji nie zgłosili – stwierdził Przewodniczący i przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad.
Do pkt. 5 Zapytania radnych i sołtysów.
- Sołtys wsi Hruskie – stan drogi we wsi Hruskie jest zły. Czy i kiedy planowana jest naprawa nawierzchni drogi? Ponadto stwierdził, że nie świecą wszystkie żarówki uliczne.
- Sołtys wsi Wolne - czy będzie żwirowana droga we wsi Wolne około 500-600m?
- Sołtys wsi Komaszówka – czy będzie dokończone żwirowanie drogi w Komaszówce?
- Radna Ewa Białous – zapytanie do radnego powiatu - czy zostały podjęte działania związane z budową drogi Sztabin - Lipsk.
W związku z brakiem dalszych głosów w w/w punkcie, Przewodniczący zwrócił się do Wójta o wyznaczenie osób, które udzielą odpowiedzi na zgłoszone zapytania w punkcie 12.
Do pkt.6 Uchwalenie budżetu gminy na 2004rok.
Przed przystąpieniem do uchwalenia budżetu gminy na 2004 r. Przewodniczący przypomniał, że projekt budżetu opracowany był przez Wójta Gminy i został radnym przekazany w dniu 19 grudnia 2003r. Wraz z zaproszeniami na sesję został przesłany projekt uchwały w sprawie budżetu gminy na 2004 rok.
Następnie udzielił głosu Skarbnik Gminy, która wskazała, że zostały wniesione zmiany w formie autopoprawek do projektu budżetu przez Wójta Gminy, polegające na zmniejszeniu rezerwy celowej na oświatę i wychowanie o kwotę 24 tys. zł i przeniesienie tej kwoty do Działu Oświata na szkoły podstawowe. Ponadto wyjaśniła, że budżet po stronie dochodów i wydatków ulega zwiększeniu o 64.000,00zł. Są to środki przewidziane do otrzymania z PAOW na wymianę stolarki budowlanej w ZSS w Sztabinie. W związku z tym następuje zmiana w zał. nr 5, który otrzymuje brzmienie ”wykaz zadań inwestycyjnych i remontów oraz środków na ich realizację w 2004r.” i w pkt.4 – wartość kosztorysowa zadania – 153.685,00 zł w tym 89.138,00 zł z budżetu gminy, dotacja z PAOW 64.000,00zł. W związku z uruchomieniem rezerwy celowej na oświatę tj. przeznaczenie kwoty 89.138,00 zł na powyższe zadanie, rezerwa celowa na oświatę pozostaje w kwocie 110.315,00 zł.
Wójt uzupełniając wypowiedzi p. Skarbnik dodał, że przedstawione zmiany są niezbędne by złożyć wniosek do PAOW o dotację na wskazane zadanie. Jednocześnie poinformował, że jest to pierwszy budżet od kilku lat bez dalszego zaciągania długu.
Następnie Przewodniczący poprosił o przedstawienie, odczytanie opinii w powyższej sprawie wydanej przez Komisję Budżetową Rady Gminy i RIO.
Przewodnicząca Komisji – odczytała opinię Komisji (w zał. do protokołu).
Skarbnik Gminy przedstawiła opinię RIO (w zał. do protokołu).
Przewodniczący podziękował za wyjaśnienia i otworzył dyskusję.
Radni nie podjęli dyskusji w sprawie przedłożonego projektu uchwały budżetu gminy na 2004 r. i przedstawionych do niego zmian. W związku z tym Przewodniczący w pierwszej kolejności poddał pod głosowanie poprawki do budżetu.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.
Za przyjęciem poprawek głosowało - 13 radnych.
Przeciw - 0 radnych
Wstrzymał się - 1 radny.
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy większością głosów przyjęła wniesione poprawki do przedstawionego projektu budżecie.
Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z naniesionymi poprawkami.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.
Za podjęciem uchwały głosowało - 13 radnych.
Przeciw - 0 radnych
Wstrzymał się - 1 radny.
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy większością głosów podjęła
Uchwałę Nr X/117/04
w sprawie budżetu gminy na 2004 rok.
Do pkt. 7 Gminna Strategia Integracji i Polityki Społecznej na 2004rok.
Przewodniczący poinformował, że Radni otrzymali projekt uchwały w w/w sprawie i zwrócił się do Sekretarza Gminy o uzasadnienie potrzeby podjęcia uchwały w tej sprawie i jej omówienie.
Sekretarz Gminy poinformował, iż potrzeba podjęcia uchwały wynika ze zmiany ustaw o pomocy społecznej i wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Następnie zwrócił się do radnych, by w trakcie odczytywania treści projektu strategii nanieśli wskazane poprawki literowe, oraz wpisali w rubryce ”osoby /instytucje/ odpowiedzialne za realizację “ które w momencie tworzenia projektu tego aktu zostały ujęte nieprawidłowo. Jednocześnie wskazał dokonanie zmian w “Programie edukacji publicznej” stanowiącym część Strategii polegających na:
-
- w zadaniach – pkt.1.1 w brzmieniu ”wymiana stolarki budowlanej w części budynku Zespołu Szkół Samorządowych w Sztabinie”, środki finansowe 89.685 zł
-
- w zadaniach – pkt. 1.2 – środki finansowe w wysokości 110.315 zł
-
- wykreślić zadanie ujęte w pkt. 1.4 i 1.5
Przewodniczący podziękował za wyjaśnienia i stwierdził, że radni nanieśli przedstawione poprawki. Do Radnych zwrócił się z zapytaniem – czy są jakieś uwagi do poprawek i całości materiału?
Pan Radny Polkowski Wiesław - do programu ochrony zdrowia, proszę o wyjaśnienie dlaczego w Krasnymborze jest kwota 2.000 zł, a w Sztabinie 3.000zł.
Odpowiedzi udzielił Sekretarz Gminy, który stwierdził, że koszt drzwi zależy od ich wielkości, w Sztabinie będą drzwi szersze wejściowe niż w Krasnymborze.
Pan Radny Adam Kamiński – czy kwota 110.315,00 zł to maksymalny wydatek na Szkołę Podstawową w Jaziewie (dotyczy zadania ujętego w programie edukacji publicznej).
Wójt - na dzień dzisiejszy możemy tylko tyle przeznaczyć z budżetu. Całość inwestycji w Jaziewie szacowana jest na około 400 tys. zł. Ile naprawdę uda się przeznaczyć w roku bieżącym na ten remont w tej chwili trudno powiedzieć.
Dalszej dyskusji w tym temacie Radni nie podjęli i Przewodniczący stwierdził, że przystępuje do głosowania nad wniesionymi j.w przez Sekretarza Gminy poprawkami.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.
Za przyjęciem poprawek głosowało - 14 radnych.
Przeciw - 0 radnych
Wstrzymało się - 0 radnych.
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie przyjęła wniesione poprawki.
Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z naniesionymi poprawkami.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.
Za podjęciem uchwały głosowało - 14 radnych.
Przeciw - 0 radnych
Wstrzymało się - 10 radnych.
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła
Uchwałę Nr X/118/04
w sprawie przyjęcia Gminnej Strategii i Polityki Społecznej na 2004 rok.
Przewodniczący ogłosił 15 minutową przerwę.
Po przerwie wznowiono obrady. Przewodniczący poinformował, że Radni otrzymali projekty uchwał będące przedmiotem dzisiejszej sesji wraz z zawiadomieniem o sesji. Przystępujemy zgodnie z porządkiem obrad do ich podjęcia.
Do pkt.8 Podjęcie uchwał w sprawach:
- opłaty administracyjnej
-
Sekretarz Gminy podał do wiadomości Radnym – odczytał treść Uchwały Nr 4451/03 z dnia 22 grudnia 2003r. Kolegium RIO w Białymstoku w sprawie stwierdzenia nieważności
§1 pkt.3 uchwały określającej opłatę administracyjna “za wydane wypisy i wyrysy z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w wysokości 10,00 zł za jeden wypis i wyrys, nie więcej niż 50,00 zł łącznie”. Stwierdził, że w związku z powyższym przedkłada się nowy projekt uchwały w tej sprawie zgodnie z zaleceniami wskazanymi w rozstrzygnięciu nadzorczym.
Przewodniczący podziękował Sekretarzowi za wyjaśnienia i udzielił głosu Radcy Prawnemu p. Edwardzie Kozłowskiej, która stwierdziła, że przy podejmowaniu uchwały, której nieważność w § 3 stwierdziło RIO zwracałam uwagę na trudności ustalenia wysokości opłaty za wydanie wyrysów i wypisów zgodnie z nowa ustawą, gdzie mówi się, że ustala się opłatę w wysokości odpowiadającej kosztom ich przygotowania. Kolegium RIO w prawdzie teraz przytoczyło powyższy przepis i wskazało na konieczność jego zachowania jednak nie został określony sposób w jaki należałoby ustalić przedmiotową opłatę, by sprostać powyższej normie. Informacyjnie podaję, że gminy w podjętych już uchwałach ustalają wysokość tych opłat dość dowolnie, jedna gmina wypis 15 zł, wyrys 10 zł, inna odwrotnie wypis 10 zł, wyrys 15 zł. Inspektor Lotkowski, który merytorycznie wypowiadał się w tej sprawie twierdzi, że koszt jednego i drugiego jest porównywalny i praktycznie oscyluje wokół kwoty 10 zł. dlatego proponuję uznać przedmiotowe uzasadnienie i przyjąć projekt uchwały z jednoczesnym ryzykiem dalszych uwag RIO w tym względzie.
Przewodniczący zwrócił się do Radnych i gości zaproszonych, czy ktoś chce zabrać głos w tej sprawie?
W związku z brakiem głosów do dyskusji, Przewodniczący poddał pod głosowanie przedłożony projekt uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.
Za podjęciem uchwały głosowało - 14 radnych.
Przeciw - 0 radnych
Wstrzymało się - 0 radnych.
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła
Uchwałę Nr X/119/04
w sprawie ustalenia opłaty administracyjnej.
Przewodniczący ogłosił 10 minutowa przerwę.
Po przerwie wznowiono obrady i Przewodniczący zwrócił uwagę na zapis § 13 Statutu Sołectw, dotyczącego reprezentowania przez sołtysa sołectwa wobec rady i wójta.
Następnie przystąpił do dalszej realizacji porządku obrad.
- obniżenia wskaźnika procentowego wydatków ponoszonych na lokale mieszkalne
Sekretarz Gminy przedstawił uzasadnienie podjęcia w/w uchwały. Między innymi wskazał, iż od 1 stycznia 2004r. Gmina nie otrzyma dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych. Zadanie to staje się zadaniem własnym gminy i obciąża w całości budżet gminy.
Przewodniczący otworzył dyskusję.
Pani Radna Małgorzata Chilicka – ile rodzin otrzymuje dodatki mieszkaniowe?
Sołtys wsi Cisów - czy dodatki mieszkaniowy mają znaczący wpływ na budżet gminy i jeżeli obniżenie o 20% przyniesie znaczącą kwotę to uchwała winna być podjęta, jeżeli nie ma to większego znaczenia - nie obniżać.
Pan Radny Truszkowski Marian - zgłosił wniosek o obniżenie wskaźnika z 20% na 10%.
Przewodniczący stwierdził, że skoro został zgłoszony wniosek to najpierw podda go pod głosowanie, a następnie proszę o udzielenie wyjaśnień na zadawane pytania.
Głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.
Za wnioskiem głosował - 1 radny.
Przeciw - 11 radnych
Wstrzymało się- 2 radnych.
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że wniosek nie został przyjęty przez Radę Gminy.
W dalszej części Wójt wyjaśnił, że w przypadku obniżenia, co proponuje się w projekcie uchwały spowoduje mniejsze wydatki na ten cel.
Inspektor ds. gospodarki mieszkaniowej p. Eleonora Żukowska poinformowała zebranych, że z dodatków mieszkaniowych w roku 2003 korzystało około 27 rodzin. Ponadto wyjaśniła, że większość rodzin korzystających z dodatków zamieszkuje w blokach. Natomiast rolnicy z terenu naszej gminy ze względu na brak udokumentowanych wydatków nie spełniają warunków do otrzymania dodatku.
Przewodniczący podziękował za wyjaśnienia i poddał pod głosowanie projekt uchwały w w/w sprawie.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.
Za podjęciem uchwały głosowało - 12 radnych.
Przeciw - 0 radnych
Wstrzymało się - 2 radnych.
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy większością głosów podjęła
Uchwałę Nr X/120/04
w sprawie obniżenia wskaźnika procentowego wydatków ponoszonych na lokale mieszkalne.
c) zasad zwrotu wydatków poniesionych na świadczenia w ramach zadań własnych gminy w zakresie zasiłków celowych, pomocy rzeczowej i leczniczej, wydatków na pokrycie kosztów pogrzebu oraz szczegółowych zasad przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze w tym zasad zwrotu tych wydatków i tryb ich pobierania.
Sekretarz Gminy odczytał uzasadnienie załączone do projektu uchwały wskazujące na potrzebę podjęcia uchwały.
W dyskusji głos zabrali:
Pan Radny Wiesław Polkowski- stwierdził, że § 4 pkt.3 w/w projektu uchwały- jego zdaniem- dopuszcza możliwość dożywiania dzieci z rodzin wielodzietnych “o przyzwoitych” dochodach. Dlatego też należałoby sprecyzować, co to znaczy rodzina wielodzietna.
Radca Prawny – wyjaśniła, że do rodzin wielodzietnych zaliczamy te rodziny które mają więcej niż troje dzieci. Nawet jeśli jest to rodzina zamożna, a z wywiadu środowiskowego będzie wynikać, że wymaga pomocy w formie dożywiania, to taką pomoc należy zastosować.
Sekretarz Gminy w nawiązaniu do wypowiedzi Radnego wskazał na zapisy w projekcie uchwały w § 5,6,7 i 8 – odczytując je, z których wynika jakie kryteria będą brane pod uwagę przy ustalaniu liczby uczniów do bezpłatnego dożywiania.
Przewodniczący obrad podziękował za wyjaśnienia i poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.
Za podjęciem uchwały głosowało - 14 radnych.
Przeciw - 0 radnych
Wstrzymało się - 14 radnych.
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła w w/w sprawie Uchwałę Nr X/121/04.
c) upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych o charakterze obowiązkowym w czasie nieobecności Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sztabinie.
Przewodniczący odczytał projekt uchwały w w/w sprawie. Zapytań, uwag ze strony radnych jak i sołtysów nie było. Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.
Za podjęciem uchwały głosowało - 14 radnych.
Przeciw - 0 radnych
Wstrzymało się - 14 radnych.
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła w w/w sprawie Uchwałę Nr X/122/04.
d) wystąpienia o zmianę urzędowych nazw miejscowości.
Sekretarz Gminy przedstawił projekt uchwały i uzasadnienie jej podjęcia stanowiące zał. nr 2 do uchwały.
Zapytań, uwag ze strony radnych jak i sołtysów nie było. Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.
Za podjęciem uchwały głosowało - 14 radnych.
Przeciw - 0 radnych
Wstrzymało się - 14 radnych.
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła w w/w sprawie Uchwałę Nr X/123/04.
e) opracowania Strategii ekorozwoju społeczno-gospodarczego Gminy Sztabin.
Sekretarz Gminy przedstawił projekt uchwały i uzasadnienie jej podjęcia. Wskazał między innymi, że opracowana strategia określać będzie daleko siężne działania gminy i będzie to dokument niezbędny przy ubieganiu się (składaniu wniosków) o środki z funduszy Unii Europejskiej.
Zapytań i uwag ze strony radnych jak i sołtysów nie było. Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.
Za podjęciem uchwały głosowało - 14 radnych.
Przeciw - 0 radnych
Wstrzymało się - 14 radnych.
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła w w/w sprawie Uchwałę Nr X/124/04.
f) ustalenia diet radnym i sołtysom oraz zasad ich wypłacania,
g) ustalenia wysokości diet i zwrotu kosztów przejazdów Przewodniczącemu Rady Gminy, Wiceprzewodniczącemu Rady i zasad ich wypłacania.
Sekretarz Gminy przedstawił projekt uchwały i uzasadnienie jej podjęcia. Wskazał, że treść projektów uchwał jest zgodna z zapisami uchwał podjętych w tej sprawie w dniu 18.12.2002r. za wyjątkiem §1, które mówią o minimalnym wynagrodzeniu za pracę – zgodnie z ustawą z dnia 10.10.02r o minimalnym wynagrodzeniu za pracę ( Dz. U. Nr 200,poz.1679).
Zapytań, uwag ze strony radnych jak i sołtysów nie było. Przewodniczący poddał pod głosowanie w kolejności jak wyżej projekt uchwały.
pkt. f) W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.
Za podjęciem uchwały głosowało - 14 radnych.
Przeciw - 0 radnych
Wstrzymało się - 0 radnych.
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła
Uchwałę Nr X/125/04.
w sprawie ustalenia wysokości diet radnym i sołtysom oraz zasad ich wypłacania.
pkt. g) W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.
Za podjęciem uchwały głosowało - 12 radnych.
Przeciw - 0 radnych
Wstrzymało się - 2 radnych.
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy większością głosów podjęła Uchwałę Nr X/126/04
w sprawie ustalenia wysokości diet i zwrotu kosztów przejazdów Przewodniczącemu i Wiceprzewodniczącemu Rady Gminy, oraz zasad ich wypłacania.
Przewodniczący ogłosił 15 minutową przerwę.
Po przerwie wznowiono obrady.
Do pkt. 9 Sprawozdania z działalności stałych komisji Rady Gminy w 2003 roku.
Przewodniczący zwrócił się do Przewodniczących stałych Komisji o przedstawienie sprawozdań z działalności za 2003 rok.
Sprawozdania przedstawili:
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej – p. Janina Dochód
Przewodnicząca Komisji Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych - p. Eugenia Siemiaszko
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych – p. Wiesław Polkowski.
Sprawozdania w zał. do protokołu.
Radni dyskusji nad złożonymi sprawozdaniami nie podjęli, w związku z tym Przewodniczący zaproponował ich przyjęcie stwierdzając, że jeżeli nie usłyszy sprzeciwu będzie uważał, że Rada sprawozdania przyjęła. Sprzeciwu nie zgłoszono.
Do pkt.10 Informację z pracy Rady Gminy w 2003 roku przedstawił Przewodniczący Rady- informacja w zał. do protokołu. Radni dyskusji nie podjęli i Przewodniczący zaproponował jego przyjęcie stwierdzając, że jeżeli nie usłyszy sprzeciwu będzie uważał, że Rada sprawozdanie przyjęła. Sprzeciwu nie zgłoszono.
Do pkt.11
Przewodniczący udzielił głosu Wójtowi Gminy p. Tadeuszowi Drągiewicz, który złożył informacje z realizacji Uchwały Nr XXX/205/98 Rady Gminy z dnia 03.02.1998roku w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sztabin.
(Informacja w zał. do protokołu).
W nawiązaniu do złożonej informacji głos zabrała Pani Radna Małgorzata Chilicka, która w swej wypowiedzi stwierdziła, że powołana komisja dokonała wyliczeń ilości budynków pokrytych eternitem zawierającym azbest jako materiał niebezpieczny – rakotwórczy. Wskazała potrzebę wyliczenia ”wagi rur” z których zbudowany jest wodociąg w Sztabinie i rozważyć możliwość ich wymiany.
Dalszej dyskusji w tym temacie radni nie podjęli, Przewodniczący zaproponował przyjęcie złożonej informacji. W związku z brakiem sprzeciwu stwierdził, że Rada informację przyjęła.
Do pkt.12 Odpowiedzi na zapytania radnych i sołtysów.
Wójt Gminy udzielając odpowiedzi stwierdził;
-
- zły stan drogi przez wieś Hruskie powstał na skutek prac związanych z położeniem nitki wodociągowej w części drogi. Droga ta była dwa razy już podsypywana. W wyniku zmian warunków atmosferycznych stan dróg gminnych pogarsza się. W okresie wiosennym przystąpimy do ich napraw poprzez równanie, a w razie potrzeby również podsypywanie.
-
- budowa drogi we wsi Wolne w kierunku łąk ze względu na zbyt małą szerokość 3,0m nie może być dofinansowana z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych. W związku nie przewiduje się jej remontu w br.
-
- odnośnie żwirowania dróg – planujemy wzorem lat ubiegłych- po rozpatrzeniu złożonych podań i komisyjnych oględzinach ich stanu przystąpić do żwirowania w miarą posiadanych środków na rok 2004r.
Następnie Radny Powiatu Augustowskiego p. Andrzej Ślinko udzielił wyjaśnień na zapytanie odnośnie budowy drogi powiatowej Sztabin - Lipsk.
Stwierdził, że planowana jest budowa drogi Bargłów Kościelny –Tajno, Sosnowo, Krasnybór, Lipsk. Została wykonana dokumentacja w 2003 roku. Inwestycja będzie realizowana w latach 2005-2006. Powiat ma takie plany, ale w tej chwili większość środków jest mobilizowana na utrzymanie szpitala, jest to jeden z nielicznych powiatów, który tak się zaangażował w sprawę ratowanie szpitala. Zapewnić jednak można, że droga ta będzie budowana.
Do pkt.13 Wolne wnioski .
Przewodniczący podał do wiadomości Rady:
1) pismo p. Witolda Lewoca skierowane do Rady, dotyczące nabycia gruntu byłej gminnej; wewnętrznej drogi dojazdowej w Jastrzębnej II- pismo w załączeniu do protokołu.
Następnie w tej sprawie udzielił głosu Wójtowi Gminy, który poinformował o zajętym stanowisku w w/w sprawie zawartym w piśmie z dnia 04.02.2004r skierowanym do p. Witolda Lewoca - pismo w załączeniu.
2) pismo Zarządcy Komisarycznego GSW w Sztabinie dotyczące propozycji odkupienia przez Wójta Gminy Sztabin majątku trwałego GSW wpisanego do KW nr 18030 oraz KW nr 19130 (budynek kuźni będący własnością GSW położony na działce stanowiącej własność gminy będącej w użytkowaniu wieczystym spółki), po cenie wartości księgowej 6.842,46zł
Wójt Gminy ustosunkowując się do oferty zakupu kuźni poinformował, że już wcześniej Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Sztabińskiej zwracało się z prośbą o nabycie tej nieruchomości przez gminę i przekazanie do korzystania przez TPZSz. W związku z tym Wójt zwrócił się do Rady – czy podejmować działania w kierunku nabycia tej nieruchomości od GSW.
Radny Powiatu Augustowskiego p. Andrzej Ślinko- dużym błędem byłoby nieskorzystanie z oferty GSW. Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Sztabińskiej działa prężnie, o czym świadczy także duża liczba osób zwiedzających Izbę Regionalną. Jest dużo eksponatów, których nie sposób pomieścić w obecnym lokalu Izby Regionalnej a budynek, który GSW oferuje mógłby być między innymi wykorzystany na te cele. Uważam, że jeżeli GSW chce sprzedać po swoich kosztach to dla promocji, kultury, sztuki całej gminy należy go kupić.
Pani Radna Małgorzata Chilicka - poparła wypowiedź przedmówcy i dodała, że nieruchomość tą możemy kupić za cenę, którą proponuje likwidator GSW.
Radca Prawny p. Edwarda Kozłowska – stwierdziła, że przy omawianiu powyższego zagadnienia należy uwzględnić dwie kwestie. Jedna to czy nabycie ma nastąpić w celu wykorzystania budynku przez TPZSz, czy w innym , ale zgodnie z przepisami gmina nie może kupować po cenie księgowej lecz według wyceny rzeczoznawcy. Proponuję by dziś nie ustalać ceny, a zająć stanowisko w kwestii zamiaru nabycia, by Wójt mógł podjąć działania w tym względzie.
Pan Stefan Krysztofik – likwidator GSW wskazał, że Zgromadzenie Spółki podjęło uchwałę, by zbyć nieruchomość po cenie księgowej z przeznaczeniem dla Gminy. Darować nie możemy, bo mamy zobowiązania. Informuję tylko, że już są osoby zainteresowane kupnem nieruchomości mimo nie ogłoszenia o zamiarze sprzedaży. Nie rozsądnym byłoby aby gmina nie wykorzystała tej możliwości.
Przewodniczący stwierdził, że zamyka dyskusję w tym temacie i zwrócił się do Rady – czy Rada akceptuje stanowisko Wójta w zakresie podjęcia działań dotyczących nabycia nieruchomości “ starej kuźni” od GSW.
Powyższą kwestię poddał pod głosowanie .
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Rada jednogłośnie zaakceptowała propozycję Wójta w powyższej sprawie.
Następnie Wójt przedstawił swoje stanowisko odnośnie zbycia nieruchomości zabudowanej budynkiem-była mleczarnia- we wsi Lebiedzin. Stwierdził, że planowane było przekazanie tej nieruchomości w użyczenie dla sołectwa z przeznaczeniem na świetlicę wiejską. Podczas zebrania wiejskiego mieszkańcy tej wsi nie wyrazili zgody na powyższe i w związku z tym planuję by dokonać wyceny całej nieruchomości wraz z zadrzewieniem i przeznaczyć ją do sprzedaży.
Radni dyskusji w tym temacie nie podjęli i jednogłośnie w obecności 12 radnych zaakceptowali propozycję Wójta.
Do pkt.14 Przyjęcie protokołu z obrad IX sesji Rady Gminy.
Przewodniczący poinformował, że protokół IX sesji wyłożony był do wglądu w Urzędzie Gminy p. nr 6, a także w dniu dzisiejszym na sali obrad. Do dnia dzisiejszego do protokołu nie zostały wniesione żadne zastrzeżenia. W związku z tym zwrócił się do radnych czy w dniu dzisiejszym są jakieś uwagi do protokołu? Uwag nie widzę i uważam, że protokół zostaje przyjęty.
Do pkt. 15 Zamknięcie obrad
Przewodniczący stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany. Poinformował jednocześnie, że protokół dzisiejszej sesji sporządzony będzie w ciągu 14 dni. Po sporządzeniu protokołu będzie on dostępny do wglądu radnym i mieszkańcom w pokoju nr 6 Urzędu Gminy, aż do otwarcia następnej sesji.
Podziękował radnym i zaproszonym gościom za aktywny udział w obradach sesji i zamknął obrady X sesji Rady Gminy.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała:
Helena Danuta Drągiewicz
Przewodniczył:
Przewodniczący Rady Gminy
Stanisław Anuszkiewicz
Metryka strony