Protokół Nr VI/03
Protokół Nr VI/03
z obrad VI sesji Rady Gminy Sztabin
odbytej w dniu 29 lipca 2003 roku.
Obrady rozpoczęto o godz. 9.00 , zakończono o godz. 14.15
Miejsce obrad : sala konferencyjna Urzędu Gminy Sztabin .
Na stan 15 radnych , obecnych na sesji 14 radnych.
Radni nieobecni:
1. Lech Szygiel
W sesji z urzędu udział wzięli :
1. Wójt Gminy – Tadeusz Drągiewicz
2. Sekretarz Gminy – Stefan Korycki
3. Skarbnik Gminy – Danuta Puchalska
4. Radca Prawny – Edwarda Kozłowska
5. Lotkowski Janusz – Inspektor UG.
6. Inspektor ds. obsługi rady – Helena Danuta Drągiewicz
7. Sołtysi z terenu Gminy Sztabin – zgodnie z zał. listą obecności.
Sesję otworzył Przewodniczący Rady Gminy. Powitał przybyłych na sesję radnych Rady Gminy, sołtysów, oraz zaproszonych kierowników jednostek organizacyjnych: Kierownika GOPS –p. Jadwigę Ruducan, Kierownika GOK – p. Czesława Maciejewskiego, dyrektorów szkół : p. Barbarę Kotarską ,p. Marka Marciniaka, Kierownika Posterunku Policji w Sztabinie-p. Grzegorza Łapszysa, przedstawicieli Biura Planowania Przestrzennego o/ Suwałki : p. Wandę Grygo , p. Stanisława Nowaka, Przedstawiciela Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o/Białystok p. Alfreda Sęczka.
Na podstawie listy obecności stwierdził ,że w sesji bierze udział 14 radnych i obrady są prawomocne.
Następnie poinformował ,że do przesłanego radnym porządku obrad wraz z zaproszeniami na sesję wprowadza zmianę polegającą na przesunięciu kolejności rozpatrywanych spraw tj. przeniesieniu punktów 6,7 i 8 po rozpatrzeniu ich po punkcie 9- podjęcie uchwał. Dokonanie zmiany w porządku podyktowane jest przybyciem gości z biura planowania przestrzennego , którzy omówią zagadnienie dotyczące projektu uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego .
Wójt do przedstawionego porządku obrad przez przewodniczącego zgłosił wniosek o wycofanie projektu uchwały w sprawie zobowiązań finansowych związanych z realizacją inwestycji pt .”Budowa ulicy Polnej w Sztabinie”. Motywując tym, że przewidywany koszt inwestycji jest bardzo wysoki (wg. sporządzonego kosztorysu ofertowego ok. 147 tys. zł) i nie ma pokrycia w bieżącym budżecie gminy , pomimo odroczenia zapłaty 50 tys. zł z budżetu roku 2004.
Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek Wójta .
Za wnioskiem głosowało 14 radnych.
Przeciw głosowało- 0 radnych.
Wstrzymało się od głosowania – 0 radnych.
W oparciu o powyższe Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie uwzględniła wniosek Wójta .
Dalszych wniosków do porządku radni nie zgłosili , Przewodniczący przedstawił porządek obrad i stwierdził ,że przystępuje do jego realizacji .
Porządek obrad.
1. Otwarcie obrad sesji .
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja z prac wójta w okresie od 26 kwietnia 2003 r. do 28 lipca 2003r.
4. Interpelacje radnych .
5. Zapytania radnych i sołtysów .
6. Podjęcie uchwał w sprawach:
1) miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Sztabin, Ewy, Kamień i Krasnoborki w Gminie Sztabin.
2) określenia zasad nabywania, zbywania, zamiany i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najem na okres dłuższy niż trzy lata,
3) wyrażenia zgody na wynajm lokali użytkowych,
4) wyrażenia zgody na nabycie działek do gminnego zasobu nieruchomości,
5) wyrażenia zgody na nabycie działek do gminnego zasobu nieruchomości,
6) powołania zespołu opiniującego kandydatów na ławników,
7) założenia Publicznego Gimnazjum w Krasnymborze,
8) utworzenia Zespołu Szkół Samorzadowych w Krasnymborze,
9) utworzenia Zespołu Szkół Samorządowych w Sztabinie,
10) planu sieci publicznych gimnazjów oraz określenia granic ich obwodów,
11) zobowiązań finansowych związanych z realizacją inwestycji pt. “Budowa ulicy Polnej w Sztabinie “
12) zmiany w budżecie gminy na 2003r.
13) pozbawienia drogi gminnej dotychczasowej kategorii,
14) zaliczenia drogi powiatowej do kategorii drogi gminnej
7. Informacja Wójta o przebiegu realizacji inwestycji na terenie gminy.
8. Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy.
9. Informacja w zakresie organizacji wypoczynku letniego przez szkoły i GOK w Sztabinie.
10. Rozpatrzenie skargi na działalność organów gminy.
11. Odpowiedzi na interpelacje radnych i zapytania .
12. Wolne wnioski i informacje.
13. Przyjęcie protokołu z obrad V sesji Rady Gminy.
14. Zamknięcie obrad VI sesji.
Do pkt.3
Przewodniczący udzielił głosu Panu Tadeuszowi Drągiewicz – Wójtowi Gminy w celu złożenia informacji z działalności w okresie od dnia 26 kwietnia do 28lipca 2003 roku.
Jednocześnie Wójt w swojej informacji omówił realizację uchwał podjętych przez Radę Gminy na V sesji.
Informacja przedłożona przez Wójta w załączeniu do protokołu. Zapytań i dyskusji odnośnie złożonej informacji nie było.
Przewodniczący podziękował za wystąpienie i zaproponował przyjęcie złożonej informacji.
Radni nie zgłosili uwag ,ani sprzeciwu do propozycji Przewodniczącego . W związku z tym Przewodniczący stwierdził ,że Rada informację Wójta przyjęła.
Do pkt. 4 Interpelacje radnych .
Radni interpelacji nie zgłosili – stwierdził Przewodniczący i przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad.
Do pkt. 5 Zapytania radnych i sołtysów .
Sołtys wsi Podcisówek p. Adam Gradkowski – co to jest terenowy opiekun społeczny i jaki jest jego zakres działania ?
W związku z brakiem dalszych zapytań ze strony radnych i sołtysów, Przewodniczący stwierdził, że przechodzi do realizacji pkt.6 .
Do pkt. 6 Podjęcie uchwał .
Przewodniczący poinformował ,że projekty uchwał będące przedmiotem obrad dzisiejszej sesji skierowane przez Wójta , zostały przesłane radnym wraz z zaproszeniem na sesję .W przyjętej kolejności w porządku obrad będziemy je rozpatrywać i podejmować .
1) miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego części wsi : Sztabin, Ewy, Kamień i Krasnoborki w gminie Sztabin
Przewodniczący zwrócił się do Wójta i przedstawicieli Biura Planowania Przestrzennego o/ Suwałki o przedstawienie materiałów związanych z podjęciem powyższej uchwały.
Zabierając głos Wójt stwierdził ,że radni otrzymali projekt uchwały, w związku z tym nie zachodzi potrzeba jej odczytywania i poprosił p. Wandę Grygo- projektanta PBPP o/ Suwałki o omówienie przedstawionego do uchwalenia projektu miejscowego planu części wsi Sztabin, Kamień, Krasnoborki i Ewy.
W/w stwierdziła , że podstawą opracowania planu była uchwała Rady Gminy Sztabin Nr XVI/118/00 z dnia 28.04.2000roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego ogólnego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Sztabin. Przedmiotem planu jest przebudowa drogi nr 8 w tym obwodnicy Sztabina . W przedstawionym planie:
- uporządkowano istniejącą zabudowę,
- wyznaczono tereny pod infrastrukturę, organizację wypoczynku itp.
- projekt uzyskał pozytywne opinie i uzgodnienia, w tym zgodę na wyłączenie gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze,
- rozpatrzono protesty wniesione przez strony do projektu planu. Wpłynęło sześć protestów z czego pięć zostało uwzględnionych, jeden został wycofany,
- plan będzie ogłoszony w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Ponadto poinformowała, że zgodnie z obowiązującymi przepisami jeżeli w wyniku uchwalenia planu będzie niemożliwe korzystanie z jakiegokolwiek terenu, właścicielowi takiego gruntu przysługuje wówczas odszkodowanie .
Następnie Wójt omówił szczegółowo zarzuty, protesty rolników i sposób ich załatwienia.
Jednocześnie Wójt zwrócił uwagę na & 5 projektu uchwały dotyczący wzrostu wartości terenu w wyniku uchwalenia nowego planu i konieczności ustalenia opłaty za wzrost wartości gruntu w przypadku jego zbywania przez jego właściciela . Wójt zaproponował przyjąć cztery stawki tj.
- 30% dla terenów przeznaczonych na działalność usługową ( oz. symb. 8UR, 9U, 11UT, 20 U, 22 U,5 KS/U),
- 20% dla terenów związanych z ruchem turystycznym ( oz. symb. 3 UT, 10 U, 28 UT),
- 10% dla terenów pod budownictwo mieszkaniowe ( oz. symb. 7 MNR, 12 MNU, 13 MN, 17 MN),
- 0% dla pozostałych gruntów,
Opłatę tą pobierać się będzie w sytuacji zbywania danej nieruchomości.
Wniosków innych w sprawie wysokości stawki nie zgłoszono . Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek Wójta.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych .
Za przyjęciem wniosku głosowało – 12 radnych.
Przeciw – 0 radnych.
Wstrzymało się – 2 radnych
Dalszej dyskusji w sprawie planu radni nie podjęli i Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z załącznikami.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych .
Za przyjęciem uchwały głosowało – 14 radnych.
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych.
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy jednogłośnie podjęła
Uchwałę Nr VI/91/03
w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi : Sztabin, Ewy, Kamień i Krasnoborki w Gminie Sztabin
Zabierając głos Wójt podziękował p. Grygo za pracę i zaangażowanie w sporządzeniu planu jak również p. A. Sęczek - przedstawicielowi generalnej dyrekcji dróg krajowych i autostrad za pomoc i zaangażowanie w pracach dotyczących przebiegu obwodnicy przez Sztabin.
Przewodniczący udzielił głosu p. Alfredowi Sęczek-który między innymi stwierdził ,że drogę która ma być budowana można by nazwać “ciernistą”. Odbyto dużo spotkań na różnych szczeblach w celu przekonania wszystkich ekspertów o potrzebie budowy obwodnicy Sztabina . Ostatecznie zapadły wszelkie decyzje dotyczące budowy obwodnicy Sztabina. Realizacja obwodnicy planowana jest w latach 2006-2008. Zlecone zostało opracowanie projektu dla całej drogi, po zatwierdzeniu planu niezwłocznie przystąpimy do wykonania robót i tu mogą być kłopoty, będziemy zwracać się do Wójta o pomoc. Odszkodowania będziemy wypłacać zgodnie z wyceną rzeczoznawcy. W 2004 roku będzie realizowany odcinek Sztabin – Kolnica, naszym pragnieniem jest połączyć gminę Sztabin dobra drogą również z Białymstokiem. Na dzień dzisiejszy zapewnił ,że odwrotu od budowy obwodnicy nie ma.
W tym miejscu wskazał, że dużo troski i wysiłku do sfinalizowania tego zadania włożył Wójt Gminy i Sekretarz, którzy nie jednokrotnie musieli przekonywać ekspertów, udokumentować dotychczasową uciążliwość istniejącej drogi dla mieszkańców Sztabina.
Do wypowiedzi w/w skierowali zapytania :
1) Siwicki Mirosław – sołtys wsi Cisów – jak będzie wyglądać droga Sztabin- Kolnica ?
2) Bernatowicz Jan – sołtys wsi Ewy- czy bdą puszczane tiry główna drogą Augustów- Grajewo-Warszawa ?
Pan A. Sęczek wyjaśnił ;
Trasa będzie przeprowadzona z uwzględnieniem węzłów drogowych, w parametrach drogi ekspresowej. Zakazu ruchu lokalnego nie będzie, nie będzie specjalnego obciążenia na drogę Augustów- Rajgród-Warszawa . Ruch na obu drogach będzie odbywał się równolegle. W pierwszym etapie budowy droga będzie ogólnodostępna .
Przewodniczący podziękował za złożone wyjaśnienia . Jednocześnie podziękował przedstawicielom biura planowania przestrzennego za przybycie na sesję i złożone informacje odnośnie miejscowego planu.
Przewodniczący w tym miejscu ogłosił 10 minutową przerwę.
Wznowiono obrady po 10 minutowej przerwie .
2) określenie zasad nabywania, zbywania, zamiany i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata.
Sekretarz Gminy przedstawił projekt uchwały. Radni dyskusji w tym temacie nie podjęli i Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych .
Za przyjęciem uchwały głosowało – 14 radnych.
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych.
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy jednogłośnie podjęła
Uchwałę Nr VI/92/03 w w/w sprawie.
3) wynajm lokali użytkowych
Sekretarz Gminy odczytał projekt uchwały w w/w sprawie informując jednocześnie, że pomieszczenia w budynkach komunalnych w Sztabinie i Krasnymborze były dotychczas przez Zarząd Gminy przeznaczone na gabinety lekarskie w celu zapewnienia opieki zdrowotnej . W związku z wygaśnięciem umów z najemcami na w/w pomieszczenia , zachodzi potrzeba dalszego rozdysponowania pomieszczeń wskazanych w projekcie uchwały . Stąd przedłożony jest powyższy projekt uchwały.
Przewodniczący podziękował za wyjaśnienia i otworzył dyskusję.
Pan Radny Wiesław Polkowski – czy w projekcie uchwały zachowana jest taka sama powierzchnia pomieszczeń jak w poprzednich umowach ?
Wójt odpowiedział , że nic w tym zakresie się nie zmieniło , tylko chodzi o wyrażenie zgody – czy wynająć dotychczasowym najemcom.
Dalszej dyskusji radni nie podjęli i Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych .
Za przyjęciem uchwały głosowało – 14 radnych.
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych.
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy jednogłośnie podjęła
Uchwałę Nr VI/93/03
w sprawie wyrażenia zgody na wynajm lokali użytkowych
4) nabycie działek do gminnego zasobu nieruchomości
Sekretarz Gminy odczytał projekt uchwały w powyższej sprawie. Uzasadniając potrzebę podjęcia uchwały wskazał , że AWRSP wystąpiła z inicjatywą nieodpłatnego przekazania działek położonych w:
- Mogilnicach , co pozwoliłoby gminie na uregulowanie własności gruntu na którym posadowiony jest budynek remizy OSP .
- Balince działka stanowi drogę żwirową i jej przyjęcie przez gminę pozwoli na połączenie z drogą gminną o nr geod. 48 .
W związku z brakiem głosów do dyskusji w przedmiotowej sprawie, Przewodniczący stwierdził że poddaje projekt uchwały pod głosowanie.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych .
Za przyjęciem uchwały głosowało – 14 radnych.
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych.
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy jednogłośnie podjęła
Uchwałę Nr VI/94/03
w sprawie wyrażenia zgody na nabycie działek do gminnego zasobu nieruchomości.
5) nabycia działki do gminnego zasobu nieruchomości
Sekretarz Gminy odczytał projekt uchwały wskazując, że jej podjęcie pozwoli na wybudowanie parkingu przy cmentarzu parafialnym w Sztabinie .
W związku z brakiem głosów do dyskusji w przedmiotowej sprawie, Przewodniczący stwierdził że poddaje projekt uchwały pod głosowanie.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych .
Za przyjęciem uchwały głosowało – 14 radnych.
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych.
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy jednogłośnie podjęła
Uchwałę Nr VI/95/03
w sprawie nabycia działek do gminnego zasobu nieruchomości
6) powołania zespołu opiniującego kandydatów na ławników
Przewodniczący wyjaśnił, iż w związku z upływem kadencji ławników, obowiązujące przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2001r Prawo o ustroju sądów powszechnych – nakładają obowiązek przeprowadzenia wyborów na ławników do Sądu Rejonowego w Augustowie na kadencję 2004-2007 . Zgłoszenia uprawnione podmioty wnoszą do 31 lipca, do końca października br. rada dokona wyboru ławników w głosowaniu tajnym na sesji spośród zgłoszonych kandydatów. Ustawa nakłada obowiązek powołania zespołu, którego zadaniem będzie przedstawienie radzie opinii o zgłoszonych kandydatach.
Zabierając głos Wójt poinformował ,że przygotowując projekt uchwały zgłosiłem w skład zespołu 3 osoby podane w projekcie uchwały ( Sędzia Witkowski Piotr, kierownik GOPS Jadwiga Ruducan, Kierownik Posterunku Policji – Grzegorz Łapszys ).Osoby te wyraziły zgodę na pracę w zespole. Ponadto Wójt stwierdził ,że to jest tylko jego propozycja , Rada może to zmienić.
Radni uwag do przedłożonego projektu nie wnieśli i Przewodniczący poddał go pod głosowanie .
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych .
Za przyjęciem uchwały głosowało – 14 radnych.
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych.
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy jednogłośnie podjęła
Uchwałę Nr VI/96/03
w sprawie powołania zespołu opiniującego kandydatów na ławników.
7) założenie Publicznego Gimnazjum w Krasnymborze
Sekretarz zapoznał z materiałami, które stały się przyczyną propozycji powołania Gimnazjum w Krasnymborze. Między innymi stwierdził , że wcześniej Kurator nie wyrażał zgody na utworzenie Gimnazjum w Krasnymborze i utworzono jedno Gimnazjum w Sztabinie. W momencie braku pomieszczeń na sale lekcyjne ,zdecydowaliśmy się zorganizować klasy zamiejscowe Gimnazjum w Sztabinie .Obecnie Kurator zdecydowanie sprzeciwił się kontynuacji tego rozwiązania i odmówił akceptacji arkuszy organizacyjnych Gimnazjum w Sztabinie i Szkole Podstawowej w Krasnymborze. Następnie przedstawił opinię Rady Pedagogicznej w tej sprawie.
Następnie Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych Rady Gminy zapoznał z protokołem Komisji w tej sprawie i przedstawił opinię odnośnie w/w projektu uchwały , a także projektów uchwał dotyczących spraw oświatowych – przyjętych w porządku obrad dzisiejszej sesji ( opinia w zał. do protokołu) .
W dyskusji głos zabrali:
Pan Marek Marciniak – dyrektor ZSzP w Sztabinie w nawiązaniu do wypowiedzi p. Sekretarza Gminy wyjaśnił ,że w 1998 roku zmieniły się przepisy oświatowe i w 1999r.w szkole w Sztabinie było wystarczająco dużo miejsca by mogło funkcjonować Publiczne Gimnazjum w Sztabinie . W 2000 roku brakowało miejsca dla IV klas i dlatego zaistniała konieczność rozwiązania tego problemu. Za cichą zgodą Kuratora zorganizowaliśmy klasy zamiejscowe w Krasnymborze. Obecnie Kurator Oświaty nie wyraził zgody na utrzymanie klas gimnazjalnych w Krasnymborze. Rozpatrywane projekty uchwał na dzisiejszej sesji były konsultowane z Radą Pedagogiczną i odnośnie utworzenia Gimnazjum w Krasnymborze zdania nauczycieli były podzielone; na 35 osób , 10 było za utworzeniem gimnazjum , przy 5 głosach przeciw i 20 wstrzymujących się.
Ponadto dyrektor wskazał ,iż szkoła nie posiada miejsc , by pomieścić szkołę i całe gimnazjum (ogółem ponad 560 uczniów ) . Przy pozostawieniu Gimnazjum w Sztabinie należałoby wprowadzić zmianowość .
Pani Radna Małgorzata Chilicka- czy nauczyciele dojeżdżający dotychczas ze Sztabina nadal będą zatrudnieni w Krasnymborze i jaka była przyczyna wstrzymania się od głosu tak dużej liczy nauczycieli ?
Pani Kotarska Barbara- Dyrektor Szkoły Podstawowej w Krasnymborze – na wstępie poinformowała ,że jej Rada Pedagogiczna pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały o utworzeniu Gimnazjum w Krasnymborze. Jednocześnie stwierdziła ,że nauczyciele dojeżdżający do Krasnegoboru byli zatrudniani przez Dyrektora Gimnazjum w Sztabinie . Teraz kiedy będzie utworzone Gimnazjum większość tych nauczycieli będzie miała dalej zatrudnienie w Krasnymborze. Ponadto dodała ,że tu należy zwrócić uwagę na posiadane środki finansowe, zatrudniając nauczyciela kontraktowego lub stażystę mniejsze środki pójdą, niż na nauczyciela mianowanego . Dodatkowo dochodzi sprawa dojazdów i kosztów z tym związanych.
W nawiązaniu do powyższej wypowiedzi Pani Radna Małgorzata Chilicka skierowała zapytanie – czy będzie oszczędność w budżecie szkoły z chwilą utworzenia Gimnazjum w Krasnymborze ?
P. Barbara Kotarska - Dyrektor SzP – nie spodziewam się większych oszczędności z tego tytułu.
P. Marek Marciniak - Dyrektor ZSzP –zapewniam, że wszyscy nauczyciele będą pracowali w moim zespole nadal , dopełnienie do pensum nastąpi przez uzupełnienie godzinami świetlicowymi.
Przewodniczący stwierdził , iż nie widzi dalszych głosów do dyskusji w tym temacie i w związku z tym poddaje projekt uchwały w w/w sprawie pod głosowanie.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych .
Za przyjęciem uchwały głosowało – 14 radnych.
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych.
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy jednogłośnie podjęła
Uchwałę Nr VI/97/03
w sprawie założenia Publicznego Gimnazjum w Krasnymborze.
8) utworzenie Zespołu Szkól Samorządowych w Krasnymborze
Sekretarz Gminy przedstawił projekt uchwały i potrzebę jej podjęcia.
Radni dyskusji w tym temacie nie podjęli i Przewodniczący poddał go pod głosowanie .
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych .
Za przyjęciem uchwały głosowało – 14 radnych.
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy jednogłośnie podjęła
Uchwałę Nr VI/98/03 w w/w sprawie.
9) utworzenie Zespołu Szkół Samorządowych w Sztabinie.
Sekretarz Gminy wskazał , iż wpłynął do Wójta wniosek o zmianę nazwy dotychczasowego Zespołu Szkolno Przedszkolnego na Zespół Szkół Samorządowych w Sztabinie. W związku z brakiem aktu założycielskiego po włączeniu gimnazjum do tego zespołu , proponuje się w celu uregulowania tej sprawy podjęcie nowej uchwały, regulującej stan prawny placówki .
Następnie przedstawił opinię Rady Pedagogicznej ( opinia w zał.).
Przewodniczący otworzył dyskusję.
Pani Radna Białous Ewa –jeżeli tworzymy Zespół Szkół Samorządowych w Sztabinie, to co będzie z dotychczasowym Zespołem. Logicznie rozważając tą sprawę to należałoby najpierw zlikwidować istniejący, a potem powołać nowy . Czy w związku z tym nie będzie konsekwencji jak przy likwidacji ?
Przewodniczący poprosił o zabranie głosu w tej sprawie Radcę Prawnego, która na wstępie stwierdziła ,że w tym przypadku nie ma żadnej likwidacji tylko trzeba doprowadzić do właściwego stanu prawnego. W chwili włączenia Gimnazjum doi istniejącego Zespołu nie uchwalono aktu założycielskiego i nie nadano pierwszego Statutu zgodnie z nowymi regulacjami ustawy o systemie oświaty. Okoliczność ta nie pozwala na wprowadzenie zmian w akcie założycielskim, co jest wymagane także przy zmianie nazwy Zespołu. Obecnie proponuje się podjęcie uchwały, by Zespół w Sztabinie miał w pełni formalną zgodną z obecnie obowiązującym prawem oświatowym podstawę prawną.
Przewodniczący podziękował za wyjaśnienia .
Następnie Sekretarz Gminy przedstawił wnioski Rady Pedagogicznej wynikające z opinii do powyższego projektu Statutu ZSzS w Sztabinie :
1) w & 9.1 – skreślić kropkę i dodać “ i Sportu”
2) zmienić zapis & 13 ust.2 nadając brzmienie – “ Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca sprawuje opiekę nad klasą przez okres całego etapu edukacyjnego “ .
3) w & 47ust.2 pkt.4 wyrazy oddziałów przedszkolnych zastąpić wyrazami –“ oddziału przedszkolnego”.
4) w & 57 ust.2 po wyrazie pieczęci dodać – “nagłówkowej”.
Przewodniczący poddał pod głosowanie przedstawione poprawki do projektu Statutu.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych .
Za przyjęciem poprawek głosowało – 14 radnych.
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy jednogłośnie przyjęła zgłoszone poprawki .
Następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z załącznikami nr 1i 2 uwzględniając jednocześnie w zał. nr 2 w/w poprawki.
Przewodniczący poddał pod głosowanie przedstawione poprawki do projektu Statutu.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych .
Za przyjęciem uchwały – 14 radnych.
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy jednogłośnie podjęła
Uchwałę Nr VI/99/03
w sprawie utworzenia Zespołu Szkół Samorządowych w Sztabinie.
10) plan sieci publicznych gimnazjów oraz określenie granic ich obwodów.
Sekretarz Gminy odczytał projekt uchwały . Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych przedstawił opinię do powyższego projektu.
Radni dyskusji w tym temacie nie podjęli i przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych .
Za przyjęciem uchwały – 14 radnych.
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy jednogłośnie podjęła
Uchwałę Nr VI/100/03
w sprawie planu sieci publicznych gimnazjów oraz określenia granic ich obwodów.
11) zmiany w budżecie gminy na 2003 rok.
Przewodniczący udzielił głosu Wójtowi Gminy, który uzasadnił potrzebę zwiększenia na dzień dzisiejszy planu wydatków budżetowych w Dz. Rolnictwo i łowiectwo o kwotę 30 tys. zł . Wskazał ,że został podpisany aneks z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ponieważ zmieniła się wartość inwestycji ( dotyczy wodociągu grupowego gm. Sztabin), gdyż w projekcie technicznym zaplanowane było ponad 40 hydrantów, a nie ujęto ich w planie rzeczowym i stąd ta zmiana. Jednocześnie poinformował ,że trwają rozmowy z wykonawcą w kierunku znalezienia oszczędności, by tych planowanych 30 tys. zł nie wykorzystywać .
Wypowiedź Wójta uzupełnił p. Sekretarz Gminy stwierdzając ,że opracowując projekt wodociągowania całej Gminy zaplanowano realizację całego przedsięwzięcia w czterech etapach. W związku z decyzjami Rady Gminy poprzedniej kadencji nastąpiło przesunięcie zadania pomiędzy poszczególnymi etapami. Projektant, który opracowywał kosztorys inwestorski, po tych zmianach przez pomyłkę ustalił mniejszą ilość hydrantów w zadaniu realizowanym w roku 2003.
W dalszej części p. Skarbnik Gminy udzieliła objaśnień w zakresie zmian polegających na zwiększeniu i zmniejszeniu planu dochodów i wydatków budżetowych- objaśnienia stanowią zał. do uchwały.
Przewodniczący podziękował za wyjaśnienia i stwierdził ,że w związku z brakiem dyskusji w tym temacie , poddaje projekt uchwały pod głosowanie.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych .
Za przyjęciem uchwały – 13 radnych.
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymał się – 1 radny
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy większością głosów podjęła
Uchwałę Nr VI/101/03
w sprawie zmian w budżecie gminy na 2003 rok .
12 i 13) zmiana kategorii dróg
Sekretarz Gminy odczytał projekty uchwał stwierdzając ,że zamiana dróg gminnej na powiatową i powiatowej na gminną) pozwoli na uregulowanie stanu prawnego pod kątem możliwości sfinansowania drogi powiatowej.
Radni dyskusji nie podjęli , za wyjątkiem skierowanego zapytania przez Panią Radną Małgorzatę Chilicką – czy dokonując zamiany drogi powiatowej na gminną i odwrotnie Starosta nie chce scedować obowiązków swoich na gminę ?
Wójt wyjaśnił ,że każdy odpowiada za swoje drogi ; powiatowe Starosta , a gminne Wójt. Droga gminna , którą zamienimy na powiatową połączy ciąg dróg powiatowych biegnących przez naszą gminę. Stworzy tym samym możliwości sfinansowania drogi powiatowej ze środków zewnętrznych jako dużej inwestycji drogowej na szczeblu Powiatu.
Przewodniczący podziękował za wyjaśnienie i poddał pod głosowanie jako pierwszy projekt uchwały w sprawie pozbawienia drogi gminnej dotychczasowej kategorii .
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych .
Za przyjęciem uchwały – 14 radnych.
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy większością głosów podjęła
Uchwałę Nr VI/102/03
w sprawie pozbawienia drogi gminnej dotychczasowej kategorii.
Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zaliczenia drogi powiatowej do kategorii gminnej .
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych .
Za przyjęciem uchwały – 14 radnych.
Przeciw – 0 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy większością głosów podjęła
Uchwałę Nr VI/103/03
w sprawie zaliczenia drogi powiatowej do kategorii drogi gminnej.
Przewodniczący ogłosił 15 minutową przerwę w obradach.
Po przerwie wznowiono obrady. Przewodniczący stwierdził ,że w sesji bierze udział 12 radnych. Nieobecni : Marian Truszkowski i Wasilewski Kazimierz i przystąpił do dalszej realizacji porządku obrad .
Do pkt. 7
Przewodniczący poprosił Wójta o złożenie informacji z przebiegu realizacji inwestycji na terenie gminy za I półrocze 2003r .
Wójt przedłożył Radzie powyższą informację, którą dołączono do niniejszego protokołu oraz poinformował o turnieju gmin, planowanym na dzień 14.09.03r. w Sztabinie, współnie z dożynkami gminnymi 2003.
Radni nie zgłosili żadnych zapytań odnośnie przedstawionej informacji . Przewodniczący zaproponował przyjęcie złożonej informacji. Stwierdził ,że sprzeciwu nie słyszy , w związku z czym uznaje , że Rada Gminy ją przyjęła.
Do pkt.8
Przewodniczący zwrócił się do Kierownika Posterunku Policji w Sztabinie o złożenie informacji na temat stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy.
Kierownik przedłożył informację na temat pracy Policji na terenie gminy w okresie siedmiu miesięcy 2003 roku. – w załączeniu. Między innymi stwierdził ,że Posterunek w Sztabinie zajmuje II miejsce w powiecie w wykrywalności przestępstw. Zaapelował o współpracę w tym względzie z sołtysami i radnymi. Podziękował sołtysowi wsi Balinka za dobrą dotychczasową współpracę. Jednocześnie poinformował o zamiarze organizacji spotkań z mieszkańcami , za pośrednictwem sołtysów.
Przewodniczący podziękował Kierownikowi za wystąpienie i złożenie informacji . Radni nie kierowali zapytań do Kierownika Policji i Przewodniczący stwierdził, że informacja została przez Radę przyjęta.
Do pkt.9
Wójt przedłożył “Informację w zakresie organizacji wypoczynku letniego przez szkoły i GOK w Sztabinie “ – w załączeniu. Jednocześnie poinformował ,że na terenie gminy został powołany LZS, trwają prace związane z rejestracja tej organizacji w sądzie. Już organizowane są pierwsze imprezy sportowe. Opiekunem LZS jest p. Niedzielko Czesław –nauczyciel ZSzP w Sztabinie.
Radni dyskusji nie podjęli i Przewodniczący zaproponował przyjęcie złożonej informacji przez Wójta. Sprzeciwu radni nie zgłosili i Przewodniczący stwierdził ,że Rada informację przyjęła.
Do pkt.10
Przewodniczący Rady Gminy poinformował ,że w dniu 4.07.03r na jego ręce wpłynęło pismo z NIK w sprawie rozpatrzenia skargi p. Witolda Lewoca dotyczącej zarzutów odnośnie pracy wójta gminy.
Przedstawił odczytując :
- skargę p. Witolda Lewoca z dnia 02.07.2003r
- pisma nadające bieg rozpatrzeniu skargi z dnia 04.07.03r
- pismo p. Witolda Lewoca z dnia 23.07.03r.
Następnie udzielił głosu Wójtowi, który udzielił wyjaśnień dotyczących skargi p. Lewoca Witolda – pismo w załączeniu .
Ponadto głos zabrali;
Radca Prawny p. Edwarda Kozłowska stwierdzając ,że p. Witold Lewoc wszelkie działania urzędu dotyczące jego sprawy ( udostępnienia dojazdu do działki stanowiącej jego własność , umorzenia podatku od nieruchomości za 2001r oraz obniżenia wymiaru mu podatku , odszkodowania za brak możliwości użytkowania działki z braku dojazdu , ośmiu jego propozycji) skarżył do Samorządowego Kolegium , które utrzymywało w mocy wydane decyzje Wójta . Wydane decyzje przez SKO zaskarżał do NSA , który również utrzymywał je w mocy.
Odnośnie drugiego pisma p. Lewoca z dnia 23 lipca br. uważam ,że należałoby uszanować Jego prośbę.
W powyższej sprawie głos zabrała Pani Radna Małgorzata Chilicka stwierdziła, że my jako radni musimy dbać o naszą gminę i jej mieszkańców. Należy uszanować prośbę p. Witolda Lewoca . Wnioskuję o odroczenie rozpatrzenia sprawy i powołanie komisji doraźnej rady , która zbada całość sprawy .
W tej sprawie więcej wniosków nie zgłoszono. Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek zgłoszony przez radną.
W głosowaniu udział wzięło 12 radnych .
Za przyjęciem wniosku – 9 radnych.
Przeciw – 3 radnych
Wstrzymało się – 0 radnych
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że wniosek większością głosów został przyjęty.
Następnie Przewodniczący zwrócił się o ustalenie składu liczbowego komisji .
Pani Radna Chilicka zgłosiła o powołanie komisji w składzie 3-osobowym.
Więcej wniosków w tej sprawie nie zgłoszono.
Przewodniczący wniosek poddał pod głosowanie . W wyniku głosowania rada jednogłośnie “za”12 głosów postanowiła powołać komisję doraźną w 3 osobowym składzie.
W dalszej części Przewodniczący zwrócił się do radnych o zgłaszanie kandydatów w skład komisji .
Do komisji zgłosili się następujący radni:
1) Chilicka Małgorzata Danuta
2) Siemiaszko Eugenia
3) Zięcina Zbigniew
Zgłoszony skład komisji Przewodniczący poddał pod głosowanie. Rada większością głosów “za” 10 radnych , “przeciw “– 0 radnych, “ wstrzymało się – 2 radnych powołała komisję w /w składzie, określając jednocześnie jej zadanie i termin zbadania skargi – w podjętej uchwale.
Uchwała Nr VI/104/03
Do pkt. 11 Udzielenie odpowiedzi na zapytania.
O udzielenie odpowiedzi na zapytanie sołtysa z pkt.5 Wójt poprosił p. Jadwigę Ruducan Kierownika GOPS .
W/w wyjaśniła ,że w chwili wejścia w życie ustawy o pomocy społecznej nie ma instytucji “terenowego opiekuna społecznego”.
Do pkt.12 Wolne wnioski
W wolnych wnioskach głos zabrali :
1) Pan Stefan Krysztofik zwrócił się w imieniu sołtysów jako Przewodniczący Gminnego Koła Sołtysów – powołanego w dniu dzisiejszym – do Wójta o uwzględnienie w budżecie gminy na 2004 rok środków na prenumeratę “Gazety sołeckiej” lub “Poradnika sołtysa”.
2) Pan Siwicki Mirosław – sołtys wsi Cisów – stwierdził ,że na drodze przez wieś Cisów nie przechodziła w tym roku równiarka. Nie był też dowieziony żwir . Skierował prośbę do Wójta, by mieć na uwadze i dowieźć dwie wywrotki żwiru .
3) Pan Jan Bernatowicz- sołtys wsi Ewy – stwierdził ,że na drogę Ewy – Fiedorowizna wystarczy dowieźć żwiru i nie wykonywać większych prac ( kopanie rowów, równanie poboczy itp.)
Wójt udzielając odpowiedzi na powyższe poinformował , że:
- będzie miał na uwadze prenumeratę jednej z proponowanych czasopism.
- żwir na drogę w Cisowie zostanie dowieziony jesienią.
- Droga Ewy- Fiedorowizna była dwa razy równana, ale dalej jest “tarka” . Będziemy w kontakcie z sołtysem podczas wykonywania planowanych prac na tej drodze.
Następnie Wójt zwrócił się do Rady o zajęcie stanowiska w sprawach niżej wymienionych, celem podjęcia czynności niezbędnych do przygotowania projektów uchwał .
1) Czy Rada Gminy wstępnie wyraża zgodę :
a) na zbycie mieszkań dotychczasowym najemcom w budynku komunalnym w Jaminach i mieszkania w bloku przy ulicy Sportowej -obecnie wynajmowanego nauczycielowi języka angielskiego ?
Jednocześnie nadmienił ,że dotychczasowi najemcy lokali mieszkalnych w Jaminach wyrażają zgodę na ich nabycie. Natomiast mieszkanie w bloku jest jak -twierdzi nauczyciel- o dużej powierzchni i zrezygnuje z jego najmu.
Przewodniczący poddał pod głosowanie :
- zbycie mieszkań w Jaminach
Na obecnych 12 radnych , “za”- opowiedziało się 12 radnych
- zbycie mieszkania w bloku przy ul. Sportowej
Na obecnych 12 radnych, “za” – 8 radnych , “przeciw”- 2 radnych, “ wstrzymało się” – 2 radnych.
Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy wyraziła zgodę na przystąpienie do prac związanych ze zbyciem w/w nieruchomości.
b) na nabycie do zasobu mienia komunalnego działki położonej we wsi Kamień , stanowiącej własność spółki” Emitel” na której wybudowana jest studnia głębinowa i hydrofornia ? Wójt nadmienił ,że działka ta jest niezbędna dla Gminy.
Rada w głosowaniu w obecności 11 radnych , jednogłośnie wyraziła zgodę na zakup tej działki.
c) ogłoszenie przetargu na dowóz dzieci do szkół wraz z wynajmem naszych autobusów ?
Rada w głosowaniu w obecności 12 radnych , “za” 10 radnych, “przeciw”- 0 radnych , “wstrzymało się”- 2 radnych propozycję Wójta przyjęła.
Ponadto Wójt poinformował :
- powołana została Komisja z pracowników urzędu gminy do przeprowadzenia przeglądu nieruchomości gminnych, w tym przekazanych do korzystania poszczególnym sołectwom. Wyniki komisji o aktualnym stanie naszego mienia gminnego przekażę Radzie po zakończeniu prac i sądzę ,że wówczas Rada podejmie stosowne decyzje w zakresie właściwego rozdysponowania posiadanego mienia.
W tym miejscu Radni p. Siemiaszko Eugenia i p. Wiesław Polkowski wskazali, by każdą działkę , która przekazana jest do korzystania sołectwu rozpatrzyć indywidualnie i ocenić jej wykorzystanie .
- do 15.09.br winniśmy złożyć wnioski do SAPARDU o dofinansowanie zadań inwestycyjnych , na dalszą budowę wodociągów na terenie gminy , pracujemy w chwili obecnej nad ustaleniem aktualnej liczby chętnych do przyłączenia się do nowego wodociągu i w miesiącu wrześniu zwrócę się do Rady o akceptację proponowanych zmian w planie wieloletnim.
- w związku z podjętymi przez poprzednią radę uchwałami o przystąpieniu do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (między im. we wsi Sosnowo) należy na realizację tych uchwał zaplanować środki w budżecie gminy 2004 roku. Potrzeba realizacji planów wynika stąd, iż właściciele działek , których dotyczą uchwały nie mogą realizować własnych zamierzeń inwestycyjnych .
Przewodniczący Rady podał do wiadomości radnym :
1) treść wystąpienia Komisji Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych Rady Gminy do Starostwa Powiatu Augustowskiego , Zarządu i Komisji Rewizyjnej GSW- w zał. do protokołu.
2) zaproszenie Wydziału Duszpasterstwa Kurii Metropolitalnej Białostockiej do udziału w IV Pielgrzymce Samorządowców i Parlamentarzystów Województwa Podlaskiego do Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Świętej Wodzie.
W dalszej części posiedzenia głos zabrali Radni:
1) Pani Małgorzata Chilicka – zgłosiła potrzebę palenia się pięciu lamp na ulicy Augustowskiej w porze nocnej . Uzasadniła tą potrzebę dużym natężeniem przejazdu tirów pod godz. 22-ej. i licznymi wypadkami na tej ulicy.
Wójt odpowiadając na powyższe wyjaśnił ,że taki wniosek już złożyła Komisja Rady i trwają rozmowy z Zakładem Energetycznym w celu jego realizacji. Jednocześnie wyjaśnił ,że problematyczne jest włączenie tylko 5 lamp przy obecnie funkcjonującym oświetleniu tej ulicy.
2) Jan Chojnowski - wskazał potrzebę sprzątnięcia wyciętych drzew przy drodze w Ostrowiu i Hruskim.
Wójt poinformował ,że zatrudni pracownicy robót publicznych wykonają te prace w najbliższych dniach.
Do pkt. 13 Przyjęcie protokołu z obrad V sesji Rady Gminy .
Przewodniczący poinformował, że protokół V sesji wyłożony był do wglądu w Urzędzie Gminy p. nr 6 , a także w dniu dzisiejszym na sali obrad. Do dnia dzisiejszego do protokołu nie zostały wniesione żadne zastrzeżenia. W związku z tym zwrócił się do radnych czy w dniu dzisiejszym są jakieś uwagi do protokołu ? Uwag nie widzę i uważam ,że protokół zostaje przyjęty .
Do pkt. 14 Zamknięcie obrad
Przewodniczący stwierdził ,że porządek obrad został wyczerpany . Poinformował jednocześnie że protokół dzisiejszej sesji sporządzony będzie w ciągu 10 dni . Po sporządzeniu protokołu będzie on dostępny do wglądu radnym i mieszkańcom w pokoju nr 6 Urzędu Gminy , aż do otwarcia następnej sesji.
Podziękował radnym i zaproszonym gościom za aktywny udział w obradach sesji i zamknął obrady VI sesji Rady Gminy .
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała :
Helena Danuta Drągiewicz
Przewodniczył:
Przewodniczący Rady Gminy
Stanisław Anuszkiewicz
Metryka strony