Protokół Nr VII/03

 

Protokół Nr VII/03

z obrad VII sesji Rady Gminy Sztabin

odbytej w dniu 12 września 2003 roku.

 

Obrady rozpoczęto o godz. 9.00 , zakończono o godz. 14.30

Miejsce obrad : sala konferencyjna Urzędu Gminy Sztabin .

Na stan 15 radnych , obecnych na sesji 14 radnych.

Radni nieobecni:

1. Lech Szmygiel

W sesji z urzędu udział wzięli :

1. Wójt Gminy – Tadeusz Drągiewicz

2. Sekretarz Gminy – Stefan Korycki

3. Skarbnik Gminy – Danuta Puchalska

4. Radca Prawny – Edwarda Kozłowska

5. Inspektor ds. obsługi rady – Helena Danuta Drągiewicz

6. Sołtysi z terenu Gminy Sztabin – zgodnie z zał. listą obecności.

 

 

Sesję otworzył Przewodniczący Rady Gminy. Powitał przybyłych na sesję radnych Rady Gminy, sołtysów, oraz zaproszonych kierowników jednostek organizacyjnych, Wójta i pracowników Urzędu Gminy biorących udział w sesji.

Następnie udzielił głosu Panu Majorowi Jarosławowi Adamskiemu przedstawicielowi Wojskowej Komendy Uzupełnień w Suwałkach , który odczytał i wręczył Panu Radkiewiczowi Edwardowi zam. Jastrzębna II Akt mianowania na stopień podporucznika.

W/w przyjął gratulacje złożone przez Przewodniczącego Rady i Wójta Gminy.

Przewodniczący podziękował panu majorowi za wręczenie Aktu i przeszedł do ustalenia porządku obrad dzisiejszej sesji.

Na podstawie listy obecności stwierdził ,że w sesji bierze udział 14 radnych i obrady są prawomocne.

Przewodniczący stwierdził ,że porządek obrad sesji został Paniom i Panom radnym podany w zawiadomieniu o zwołanej sesji i zwrócił się z zapytaniem , czy są jakieś uwagi, wnioski do przesłanego porządku.

W związku z tym ,że radni nie zgłosili żadnych wniosków do przedłożonego porządku stwierdził , iż uważa ,że porządek został przyjęty i przedstawia się następująco:

 

 

1. Otwarcie obrad sesji.

 

2. Przyjęcie porządku obrad.

 

3. Informacja z prac Wójta w okresie od dnia 30 lipca 2003r do dnia 11 września 2003r.

 

4. Interpelacje radnych .

 

5. Zapytania radnych i sołtysów.

 

6. Informacja z przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze 2003roku.

 

7. Informacja na temat przygotowania szkół i gimnazjów do rozpoczęcia nowego roku szkolnego 2003/04.

 

8. Wybory ławników.

 

9. Podjecie uchwał w sprawach:

 

1) zmian w budżecie gminy na 2003 rok,

 

 

2) zobowiązań finansowych związanych z realizacją inwestycji p.t. “Budowa ulicy Polnej w Sztabinie “.

 

3) przyjęcia “Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Sztabin na lata 2003-2005”.

 

10. Rozpatrzenie skargi na działalność organów gminy.

 

11. Odpowiedzi na interpelacje radnych i zapytania.

 

12. Wolne wnioski.

 

13. Przyjęcie protokołu z obrad VI sesji Rady Gminy Sztabin .

 

Do pkt.3

Przewodniczący udzielił głosu Panu Tadeuszowi Drągiewicz – Wójtowi Gminy w celu złożenia informacji z działalności w okresie od dnia 30 lipca do 11 września 2003 roku.

Jednocześnie Wójt w swojej informacji omówił realizację uchwał podjętych przez Radę Gminy na VI sesji.

Informacja przedłożona przez Wójta w załączeniu do protokołu. Zapytań i dyskusji odnośnie złożonej informacji nie było.

Przewodniczący podziękował za wystąpienie i zaproponował przyjęcie złożonej informacji.

Radni nie zgłosili uwag ,ani sprzeciwu do propozycji Przewodniczącego . W związku z tym Przewodniczący stwierdził ,że Rada informację Wójta przyjęła.

 

Do pkt. 4 Interpelacje radnych .

Radni interpelacji nie zgłosili – stwierdził Przewodniczący i przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad.

 

Do pkt. 5 Zapytania radnych i sołtysów .

 

1) Sołtys wsi Komaszówka – usunąć krzaki ( od mostu do skrzyżowania wzdłuż drogi powiatowej Sztabin- Lipsk)

 

2) Sołtys wsi Hruskie – konieczność naprawy drogi po wodociągu we wsi Hruskie . Naprawa pokrycia dachowego na przystanku PKS we wsi Hruskie.

 

3) Sołtys wsi Jastrzębna II- prosi o równarkę na drogi w swojej wsi.

 

4) Radna Eugenia Siemiaszko - czy będzie wykonana barierka na drodze do Jamin ? Zarząd Dróg Powiatowych jej zdaniem powinien wykonać na swój koszt bez udziału środków gminnych.

Wystąpić do Nadleśnictwa o równanie drogi Jaminy - Wrotki chociaż raz w roku .

 

5) Sołtys wsi Dębowo- ustawić na drodze Dębowo- Dolistowo znak “ uwaga zwierzęta” .

 

6) Sołtys wsi Cisów – czy w II etapie wodociągowania gminy będzie ujęta wieś Cisów ? Zwrócił się z prośbą do Wójta o podanie konkretnej informacji w tym zakresie mieszkańcom, gdyż występujący brak wody zmusza rolników do zakładania filtrów , a to z kolei koszt rzędu 3tys. zł.

 

7) Sołtys wsi Jaminy – czy byłaby możliwość odkrzaczenia drogi Jaminy- Wrotki ?

 

8) Sołtys wsi Ściokła – kiedy będzie dowieziony żwir na drogę od Krasnegoboru do Ściokłej ? Aktualnie droga jest w bardzo złym stanie.

 

9) Sołtys wsi Kopiec – czy będzie remontowana droga –przez wieś Kopiec ?

 

10) Radny Polkowski Wiesław- wyrównać nawierzchnie drogi powiatowej Jasionowo do Dolistowa.

 

Do pkt. 6

Do przedłożonej radnym informacji z przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze 2003 roku , Pani Skarbnik Gminy wskazała, że informacja ta była przedmiotem posiedzenia dwóch komisji rady. Komisje nie wniosły uwag do przebiegu wykonania budżetu.

Jednocześnie zwróciła uwagę na problem zbyt niskiego i nieterminowego wpływu udziału mieszkańców w budowie wodociągu . Do chwili przekazania w br. inwestycji do użytku wpłynęło około 40% planowanej kwoty. Wskazała, że budżet roku 2004 i 2005 będzie w jej ocenie bardzo trudny. Stan długu do 2012 roku wyniesie ponad 2.200,000 zł.

Wójt uzupełniając wypowiedź Skarbnika wskazał również na zbyt niską wpłatę udziałów mieszkańców, w uiszczaniu podatków lokalnych także są zaległości, ponadto wpłynęła mniejsza część z podatku dochodowego od planowanej . Przedłożona informacja radnym obrazuje wykonanie budżetu za I półrocze 2003r.

Pani Radna Małgorzata Chilicka – w nawiązaniu do wypowiedzi Wójta i Skarbnika odnośnie niskich wpływów z tytułu udziału mieszkańców w budowie wodociągów stwierdziła ,że gmina poniosła duże wydatki , zaciągnęła kredyty i jej zdaniem osoby, które nie wpłaciły powinny płacić większą stawkę za 1m3 wody np. 20 krotnie wyższą od obecnej lub zamknąć im dopływ wody.

Wójt wyjaśnił ,że brak jest przepisów prawnych, by wprowadzić w życie ustalenia, o których mówi radna . Zaapelował do obecnych na sesji radnych i sołtysów, by przekazali w swoich wsiach apel o wpłacaniu udziałów zgodnie z uprzednio podpisanymi umowami . Z urzędu wysłano pisma przypominające o wpłatach i w części one wpłynęły.

Przewodniczący stwierdził ,że w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji, zapytań do Wójta w tym temacie , zaproponował przyjęcie złożonej informacji . Radni sprzeciwu nie wnieśli i Przewodniczący stwierdził, iż uważa , że Rada informację przyjęła.

 

Do pkt. 7

Przewodniczący poprosił Wójta o złożenie informacji z przygotowania szkół do rozpoczęcia nowego roku szkolnego 2003/04.

Wójt przedłożył Radzie powyższą informację, którą dołączono do niniejszego protokołu.

Poinformował, że w dzisiejszej sesji biorą udział dyrektorzy szkół i jeżeli są jakieś pytania to proszę bezpośrednio do nich kierować.

Dyrektor Zespołu Szkół Samorządowych w Sztabinie p. Marek Marciniak podziękował p. Wójtowi za pomoc w wykonaniu prac porządkowych przy szkole , a także za utwardzenie placu przed szkołą.

Radni nie zgłosili żadnych zapytań odnośnie przedstawionej informacji . Przewodniczący zaproponował przyjęcie złożonej informacji. Stwierdził ,że sprzeciwu nie słyszy , w związku z czym uznaje , że Rada Gminy ją przyjęła.

 

Do pkt. 8 Wybory ławników .

Przewodniczący poinformował o składzie Zespołu Opiniującego i nadmienił ,że w chwili obecnej nie ma nikogo ze składu Zespołu . Z uzyskanych informacji wynika, że obowiązki służbowe członków Zespołu nie pozwoliły im na uczestnictwo w dzisiejszej sesji.

Biorąc pod uwagę powyższe, Przewodniczący odczytał protokół z posiedzenia Zespołu odbytego w dniu 10 września 2003r. zawierającego opinię odnośnie zgłoszonych kandydatów na ławników Sądu Rejonowego w Augustowie – protokół w załączeniu .

Radni do przedstawionego materiału zapytań nie zgłosili. Przewodniczący stwierdził ,że przechodzi do wyboru ławników. Zgodnie z art.160 §1 ustawy z dnia 27 lipca 2001r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98 poz. 1070 z późn. zm.) rady gmin wybierają ławników w głosowaniu tajnym. W związku z tym należy powołać komisje skrutacyjna do przeprowadzenia wyborów . Proponuje powołać komisję w trzyosobowym składzie.

Radni sprzeciwu nie zgłosili i w głosowaniu jawnym w obecności 14 radnych jednogłośnie przyjęli propozycje Przewodniczącego.

Następnie Przewodniczący poprosił o zgłaszanie kandydatów do komisji.

Do Komisji zostali zgłoszeni radni : Adam Kamiński, Małgorzata Chilicka, Białous Ewa. W/w wyrazili zgodę na pracę w komisji.

Przewodniczący poddał pod głosowanie zaproponowany skład komisji.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych .

Za powołaniem komisji w powyższym składzie głosowało – 11 radnych

Przeciw – 0 radnych

Wstrzymało się- 3 radnych.

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Komisja została powołana i poprosił o przystąpienie do pracy.

Następnie wskazał ,że zgodnie ze Statutem Gminy w głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią rady gminy.

Rada ustaliła sposób głosowania stwierdzając ,że głos nieważny to taki, kiedy będzie pozostawione więcej niż pięć nie skreślonych nazwisk z pośród 18 kandydatów umieszczonych na karcie do głosowania.

W dalszej kolejności Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej Pan Radny Adam Kamiński wyczytywał kolejno nazwiska radnych z listy obecności , a radny wrzucał kartę głosowania do urny.

Po zakończonym głosowaniu Przewodniczący obrad ogłosił 10 minutową przerwę , a komisja przystąpiła do ustalenia wyników głosowania.

Po przerwie wznowiono obrady .

Pan Radny Adam Kamiński odczytał protokół z głosowania w sprawie wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Augustowie . Na ławników zostali wybrani : Wojciech Harasim, Aldona Hrehorowicz, Eugenia Siemiaszko , Wiesław Polkowski , Zbigniew Zięcina.

Przewodniczący fakt wyboru ławników potwierdził odczytując

Uchwałę Nr VII/105/03

w sprawie wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Augustowie .

Do uchwały załącza się protokół komisji skrutacyjnej.

 

Do pkt. 9 Podjęcie uchwał w sprawach :

 

1) zmian w budżecie gminy na 2003 rok

Skarbnik Gminy przystępując do omówienia projektu uchwały stwierdziła, że w przesłanym radnym projekcie nastąpiły zmiany polegające na zwiększeniu budżetu po stronie dochodów i wydatków o kwotę 66.050 zł . Nastąpiła też zmiana w załączniku dotyczącym wykazu zadań inwestycyjnych-zakup sprzętu komputerowego na utworzenie Gminnego Centrum Informacyjnego oraz korektę dotacji z programu SAPARD.

Po zmianach plan dochodów wynosi 9.017.047 zł , plan wydatków 9.244.862 zł.

Radni do przedłożonych zmian uwag nie zgłosili i nie podjęli dyskusji w tym temacie.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały .

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Za podjęciem uchwały głosowało - 14 radnych.

Przeciw- 0 radnych

Wstrzymało się- 0 radnych.

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy jednogłośnie podjęła

Uchwałę Nr VII/106/03

w sprawie zmian w budżecie gminy na 2003 rok

 

 

2) zobowiązań finansowych związanych z realizacją inwestycji p.t “Budowa ulicy Polnej w Sztabinie”.

Sekretarz Gminy odczytał projekt uchwały . Uzasadniając potrzebę jej podjęcia wyjaśnił ,że część ulicy Polnej została wybudowana w ramach środków z SAPARDU. Dlaczego nie cała, moim zdaniem nie ma potrzeby roztrząsać. Wykonanie nowego odcinka nie poprawiło stanu całej ulicy , gdyż nie wyremontowany odcinek dochodzący do ulicy Augustowskiej pomimo wykonania kolektora burzowego nie jest w stanie odbierać wody deszczowej, przez co na ulicy stoją kałuże.

Należałoby dokończyć budowę nawierzchni na tym odcinku ulicy. W związku z tym, iż po ponownym przeanalizowaniu robót do wykonania , okazało się , że odcinek ten można wyremontować za kwotę około 100 tys. zł , a nie 140 tys. zł jak zakładano w miesiącu lipcu. Finansowanie tych robót nastąpiłoby ze środków własnych . W br. gmina dysponuje kwotą w wysokości 50 tys. zł . Pozostałą kwotę należałoby zabezpieczyć w budżecie 2004 roku . Przy wyrażeniu zgody rady i podjęciu stosownej uchwały wykonanie robót odbyło by się jeszcze w bieżącym roku , a opłacenie brakującej w br. kwoty nastąpiło by w I kwartale 2004 roku.

Sekretarz zwrócił się do Rady o przyjęcie przedstawionej uchwały.

Skarbnik Gminy zabierając głos w sprawie projektu w/w uchwały i nawiązując do wypowiedzi Sekretarza stwierdziła , że jest za dokończeniem budowy ulicy Polnej . Jako Skarbnik analizując budżetu roku 2003 i wydatki , które zakłada się już w planie 2004 roku, wyraża obawę , by nie był to tylko plan “na papierze” .W m-cu grudniu z budżetu gminy należy wypłacić podwójne wynagrodzenie (ponieważ w czerwcu nastąpiło opóźnienie wypłaty wynagrodzeń pracowniczych) i w związku z tym podwójny ZUS w styczniu 2004r. Ponadto w styczniu 2004r będą terminy płatności kredytów już zaciągniętych . Mówimy o kwocie 50 tys. zł. , które mamy w planie tego roku tylko czy one wpłyną ? Stwierdziła również ,że nie może zapewnić, że te 50 tys. zł w tym roku wyłożymy. Są zadłużenia z tytułu zobowiązań pieniężnych – czy wpłyną do grudnia ? Jak będzie z płatnością podatku dochodowego od osób fizycznych przekazywane z Ministerstwa Finansów, za 8 miesięcy b.r otrzymano zaledwie 42 % planu rocznego.

Pani Radna Małgorzata Chilicka – na poprzedniej sesji była informacja ,że do każdego mieszkańca na ul. Polnej podczas budowy ulicy były robione wjazdy (ponadplanowe) i mieli oni zwrócić dla gminy pieniądze . Czy są jakieś wpłaty z tego tytułu ?

Odnośnie wypowiedzi p. Skarbnik , że 50 tys. zł mamy tylko “na papierze” , to czy jest sens zaczynać w bieżącym roku budowę drogi ? Poczekajmy do roku następnego i wówczas ustalając budżet jeżeli będziemy mieli środki to przyjmiemy to zadanie do realizacji. Błąd był w momencie składania wniosku do SAPARDU, trzeba było zgłosić całą ulicę , a nie część.

Następnie głos zabrał Wójt, który na wstępie stwierdził ,że jako mieszkaniec Sztabina jest oczywiście za dokończeniem budowy ulicy Polnej , ale również podzielam obawy p. Skarbnik.

Wystąpiłem do mieszkańców o wsparcie finansowe tego zadania . Na zebraniu Komitet Społeczny mieszkańców tej ulicy zobowiązał się o wniesienie udziału finansowego do budowy. Do dnia dzisiejszego wpłynęły dwie wpłaty po 200 zł i jedna 300 zł. Odnośnie wpłat za wykonane wjazdy

wysłaliśmy pisma o dokonanie wpłat i do dzisiaj wpłaciły trzy osoby. Będę czynił starania o wyegzekwowanie wpłat od pozostałych mieszkańców.

Radny Pan Adam Kamiński- jak wynika z dotychczasowej dyskusji jest to trudna decyzja do podjęcia. Za chwilę będzie następna uchwała o podjęciu nowych inwestycji w 2004 roku , a tu nie kończymy inwestycji “starych”. Osobiście byłbym za dokończeniem budowy ulicy Polnej. Ponadto dodał ,że jego zdaniem zadłużenie gminy wynika z realizacji inwestycji i są to pieniądze niestracone.

Pan Radny Wiesław Polkowski – stwierdził ,że jego zdaniem wszystkie zadania, które podjęła Rada poprzedniej kadencji trzeba dokończyć. Problem nad którym dzisiaj dyskutujemy wynika z podświadomości , że jest to ulica Polna . Podejdźmy po gospodarsku i skończmy jedną ulicę.

Wójt to prawda ,że będziemy dyskutować nad nowymi zadaniami na 2004 rok , wynika to z potrzeby złożenia wniosku do SAPARDU .Tu Wójt nadmienił ,że w następnym roku planuje budowę inwestycji bez zaciągania kredytu .

Ponadto Wójt wyjaśnił ,że będzie dążył do dokończenia budowy ulicy Polnej , a nie rozpoczynał budowę ulicy Młodości .

 

 

 

Pan sołtys wsi Fiedorowizna - stwierdził , że popiera przedmówców mówiących o dokończeniu budowy ulicy Polnej. Jego zdaniem była to chybiona decyzja , że zaczęto budować ulicę od środka . Na początku ulica jest “rozbabrana” i tu jest więcej uczęszczana , a dalej jest zrobiona “super”. Tak zostać nie może , trzeba dokończyć.

Pani Radna Eugenia Siemiaszko- sołtys twierdzi ,że to chybiona decyzja , tu było kilka inwestycji pomylonych, a ich realizacja zadłużyła gminę . Czy mamy znów się zadłużać?

Pan Sekretarz Gminy-poinformował ,że inwestycja miała być realizowana dwa lata temu z wykorzystaniem w 50% środków z Banku Światowego w ramach programu PAOW. Z uwagi na brak udziału finansowego ze strony mieszkańców ul. Polnej nie doszło do realizacji tej inwestycji. Następnie we wrześniu 2002r. złożyliśmy wniosek do SAPARDU o dofinansowanie budowy ulicy Polnej w takim zakresie na jaki wówczas wystarczył udział finansowy gminy.

Pan Wójt i Skarbnik twierdzą, że nie będzie środków . W październiku spłacamy kredyty . Należy wyegzekwować od mieszkańców należne wpłaty i będą środki. Na koniec roku tak jak w roku poprzednim , będą na pewno znów wolne środki, o których nic nie mówi p. Skarbnik.

Tu zwrócił się z prośbą do rady o pozytywną opinię i podjęcie uchwały.

Wójt ustosunkowując się do wypowiedzi wyjaśnił ,że nie miał wpływu na to, co było przez poprzednie lata . Z niektórymi inwestycjami można było się wstrzymać i teraz byłby zwrot z SAPARDU i mniejsze zadłużenie gminy. Ponadto dodał ,że za budżet gminy , jego realizację odpowiada Wójt i nie podejmie żadnej inwestycji , jeżeli nie będzie zabezpieczenia finansowego.

Tu ponownie wskazał ,że planując wydatki na 2004r, będzie miał na uwadze realizację zadań już rozpoczętych.

Pani Radna Siemiaszko – ponownie zabierając głos stwierdziła ,że do ulicy Polnej już dołożyliśmy z budżetu na wykonanie kanalizacji burzowej , a moglibyśmy dołożyć mniejszą kwotę, gdyby była ona ujęta we wniosku do SAPARDU. Jej zdaniem jeżeli mieszkańcy wniosą wkład finansowy , to i my poprzemy jej budowę. Jeżeli nie to proponuję “połatać” dziury i jeździć.

Sołtys wsi Jaminy- stwierdził ,że przysłuchuje się dyskusji i fakt jest taki ,że kierowanie budżetem skąpym jest ciężkie. Wójt, Skarbnik, Sekretarz wychodzą każdy ze swego gabinetu z odrębnym stanowiskiem . To coś nie tak.

Skarbnik Gminy – w nawiązaniu do głosu Sekretarza Gminy odnośnie wolnych środków wyjaśniła ,że nic w budżecie nie ukrywa, a wolne środki są jednym ze źródeł pokrycie deficytu budżetowego i spłaty rat kredytów w ciągu roku.

Pan Radny Powiatowy – Andrzej Ślinko – zwrócił się do Przewodniczącego z zapytaniem- czy właściwa Komisja Rady opiniowała projekt przedłożonej uchwały ?

Przewodniczący stwierdził ,że tak ,a opinia była już przedstawiana na poprzedniej sesji gdzie przedmiotem obrad była również uchwała w tej sprawie. Tu poprosił Przewodniczącą Komisji o odczytanie opinii. ( opinia w zał.)

Dalszych zgłoszeń do dyskusji w tym temacie Przewodniczący nie stwierdził i poddał pod głosowanie przedłożony projekt uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych .

Za przyjęciem uchwały głosowało – 6 radnych

Przeciw – 7 radnych

Wstrzymało się – 1 radny.

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy nie podjęła uchwały w sprawie zobowiązań finansowych związanych z realizacja inwestycji p.t “Budowa ulicy Polnej w Sztabinie.

3) przyjęcia “wieloletniego planu inwestycyjnego Gminy Sztabin na lata 2003-2005”.

Przewodniczący poprosił Sekretarza Gminy o przedstawienie i omówienie projektu uchwały w w/w sprawie.

Sekretarz odczytał projekt uchwały wraz z załącznikiem . Szczegółowo omówił pkt. 6 wykazu zadań, dotyczący modernizacji stacji uzdatniania wody w Kamieniu. Jednocześnie wskazał , iż w poprzednim wykazie ujęte było zadanie pt. “ Modernizacja stacji uzdatniania wody w Jaziewie “ . Opracowana w roku 2001 koncepcja ogólna systemu wodociągowego Gminy Sztabin przewidywała m.in. budowę drugiej studni, modernizację stacji uzdatniania wody wraz z budową zbiornika wyrównawczego w Jaziewie . Z uwagi na dużą zawartość związków żelaza, manganu i amoniaku w wodzie pobieranej ze złoża w Jaziewie modernizacja stacji w Jaziewie będzie bardzo kapitałochłonna a koszty eksploatacyjne tej stacji w przyszłości będą również wysokie.

Z pozyskanych informacji z Przedsiębiorstwa Telekomunikacja Polska “Emitel” spółka z o.o w Krakowie wynika, że firma ta jest zainteresowana odsprzedażą studni głębinowej wraz ze stacją hydroforową, położoną na terenie Stacji Linii Radiowych w Kamieniu. Z posiadanych przez nas obecnie informacji wynika, że studnia ta posiada podobne parametry techniczne jak studnia komunalna w Kamieniu. Skład fizyko-chemiczny i bakteriologiczny wody z tej studni odpowiada obowiązującym normom sanitarnym. Woda nadaje się do spożycia bez dodatkowego uzdatniania. Z uwagi na lokalizację studni przy Stacji Linii Radiowych w odległości około 1500 m od istniejącego ujęcia komunalnego w Kamieniu koszt włączenia jej do systemu wodociągowego naszej gminy będzie niewielki.

Połączenie tej studni z ujęciem komunalnym wody w Kamieniu wraz z budową zbiornika retencyjnego wg oświadczenia rzeczoznawcy w pełni zabezpieczy zapotrzebowanie w wodę dla mieszkańców wsi, dotychczas zaopatrywanych w wodę ze stacji w Kamieniu i w Jaziewie.

Ujęcie wody w Jaziewie docelowo, po wybudowaniu zbiornika wyrównawczego o pojemności 100m3, stanowiłby rezerwowe źródło wody w sytuacjach awaryjnych.

Docelowo stacja wodociągowa w Kamieniu zabezpieczyłaby podstawowe ilości wody dla mieszkańców gminy natomiast ujęcie wody w Krasnymborze wraz z nowoczesną stacją uzdatniania wody i zbiornikiem retencyjnym będzie uzupełniającym źródłem wody w naszej gminie.

Przedstawiona propozycja w pkt.6 Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Sztabin na lata 2003-2005 przewiduje realizację zadania p.t “Modernizacja stacji uzdatniania wody w Kamieniu w latach 2004- 2005”. Przewidywana wartość tego zadania wynosi około 560 000,00zł.

Przedstawiając powyższą propozycję Sekretarz Gminy prosił o akceptację przedłożonego projektu uchwały.

 

Wójt w nawiązaniu do wypowiedzi Sekretarza Gminy stwierdził, że zadanie wskazane w pkt.6 zał. do projektu uchwały wynika z opracowanej i przyjętej przez radę koncepcji wodociągowania. Nadmienił ,że w tym kierunku poczyniono już pewne działania, o czym informowałem radę na ostatniej sesji tj. wykupienie studni od Firmy TP Emitel w Krakowie posadowionej w Kamieniu.

Pan Radny Adam Kamiński – podziękował za wyjaśnienia w sprawie odstąpienia od modernizacji stacji uzdatniania wody w Jaziewie , a podłączenie wodociągu do studni w Kamieniu. Stwierdził ,że popiera powyższe działania w tym zakresie , gdyż chodzi tu o poprawę jakości wody gdzie Gmina dotychczas ma z tym problemy.

Pani Radna Małgorzata Chilicka – stwierdziła ,że sprawa zakupu studni jest ważna i właśnie może te sporne 50 tys. zł, o których mówiliśmy w poprzednim punkcie, znajdą się w budżecie na koniec roku, to przeznaczyć je na zakup studni .

Pan Radny Wiesław Polkowski – na stronie zachodniej jest obecnie zła jakość wody. Czy podjęta uchwała 26.02.03r., w której przyjęto do realizacji zadanie – modernizacja stacji uzdatniania wody w Jaziewie, a propozycja dzisiejsza – modernizacja stacji w Kamieniu przyspieszy w czasie poprawę jakości wody ?

Wójt wyjaśnił ,że przedstawione dzisiaj zadanie do realizacji wynika z przyjętej koncepcji i stąd zmiana. Zadanie to planowane jest na lata 2004-2005.

Sekretarz Gminy w nawiązaniu do wypowiedzi Wójta dodał ,że to od Rady zależy kiedy będzie wykupiona studnia w Kamieniu i jakie środki przeznaczy na to zadanie.

W związku z brakiem dalszych głosów do dyskusji ,Przewodniczący stwierdził ,że poddaje pod głosowanie projekt uchwały w w/w sprawie.

W sesji bierze udział 12 radnych ( wybyli w trakcie posiedzenia p. Robert Andraka i p. Janina Dochód).

Za przyjęciem uchwały głosowało – 12 radnych

Przeciw – 0 radnych

Wstrzymało się – 0 radnych.

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy jednogłośnie podjęła

Uchwałę Nr VII/107/03

w sprawie przyjęcia” Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Sztabin

na lata 2003-2005”

 

Do pkt.10 Rozpatrzenie skargi na działalność organów gminy.

Przewodniczący poinformował, że w dniu 4.07.03r. do Rady Gminy Sztabin wpłynęło pismo z Najwyższej Izby Kontroli Delegatury w Białymstoku w sprawie rozpatrzenia skargi p. Witolda Lewoca dotyczącej zarzutów odnośnie pracy wójta gminy. Materiały te zostały przedstawione radzie. Rada postanowiła odroczyć sprawę i powołała komisję doraźną rady w celu zbadania skargi.

Nadmienił ,że na dzisiejszą sesje zaproszony był p. Witold Lewoc odrębnym pismem wysłanym na adres do korespondencji. Do chwili obecnej, czyli do rozpoczęcia rozpatrywania pkt.10 porządku obrad obecności w/w nie stwierdził.

W związku z powyższym poprosił Przewodniczącą Komisji Panią Radną Małgorzatę Chilicką o przedłożenie radzie wyników swojej pracy.

Przewodnicząca Komisji kolejno odczytała trzy protokoły ( dwa z posiedzeń komisji i jeden z przeprowadzonych oględzin w miejscowości Jastrzębna II na posiadłości stanowiącej własność skarżącego) – w zał. do protokołu.

Przewodniczący podziękował za pracę Komisji i otworzył dyskusję.

Jako pierwszy głos zabrał Wójt Gminy- poinformował radnych i obecnych, iż spotkał się z p. Witoldem Lewocem w Urzędzie Gminy 11.09.03r. i w rozmowie indywidualnej skarżący poinformował go o dalszych swoich zamiarach, a w szczególności o podjęciu działań w celu unieważnienia aktu notarialnego dotyczącego zamiany drogi pomiędzy p. Lewocem Henrykiem, a gminą. Nadmienił również, iż w/w stwierdził, że jakiekolwiek działania gminy w celu udostępnienia przejazdu nową drogą nie zadowolą go . Wójt stwierdził również, że propozycje p. Witolda Lewoca tj. osiem sposobów rozwiązania sprawy ze względów formalno-prawnych i merytorycznych są niemożliwe do wykonania.

Pan Radny Zięcina Zbigniew – członek komisji doraźnej stwierdził, że wiele poruszanych spraw przez p. Witolda Lewoca winno być wyjaśnione. Jego zdaniem “ktoś pierwszy popełnił błąd i tak dalej idzie”. Podkreślił sprawę umorzenia raty podatku. Jego zdaniem sprawę należy wyjaśnić i umorzyć podatek.

Pan Radny Polkowski Wiesław – w nawiązaniu do przedstawionych protokołów Komisji uważa, iż uporządkowanie drogi z kamieni i drzew i uczynienie drogi przejezdną nie jest sprawą trudną do zrealizowania. Sugestię Komisji dotyczącą sprzedaży drogi stanowiącej zasób gminny uznał jako niemożliwą i nie realną. Krótko mówiąc “ nie sprzedawać dróg gminnych”. Stwierdził również ,że w przedstawionej sprawie nie widzi naruszenia prawa przez organy gminy.

Przewodniczący Rady zwrócił się do radcy Prawnego Urzędu Gminy o przedstawienie sprawy ze strony prawnej.

Radca Prawny na wstępie stwierdziła ,że powołana Komisja doraźna przypisała sobie kompetencje rozwiązań prawnych, do czego nie ma prawa i nie w tym celu była powołana.

Komisja miała zająć się sprawą rozpatrzenia skargi na działalność organów gminy w aspekcie zgromadzonej w urzędzie dokumentacji. Analizując protokół końcowy komisji doraźnej stwierdziła:

1) z wniosków końcowych wynika ,że Komisja stwierdza naruszenie przepisów w zakresie umorzenia podatków od nieruchomości, gdyż w jej ocenie podatek należało umorzyć z powodu braku dojazdu do działki p. Witolda Lewoca. Komisja nie wskazała wprawdzie jaki przepis został naruszony, ale domyślnie można przyjąć, że chodzi o naruszenie art.67 ordynacji podatkowej, gdyż tylko ten przepis stanowi prawną podstawę umorzenia podatku . W tym miejscu przytoczyła brzmienie cytowanego wyżej przepisu ordynacji podatkowej. Następnie wskazała, że wbrew stwierdzeniom Komisji, Wójt nie naruszył przedmiotowego przepisu, gdyż zostało to rozstrzygnięte wyrokiem NSA z dnia 23.05.02 i poprzedzającą go decyzją SKO w Suwałkach.

W/w organy rozstrzygające nie dopatrzyły się naruszenia art.67 ordynacji podatkowej oddalając skargę podatnika.

W tym miejscu przytoczyła fragmenty powyższych orzeczeń. Stwierdziła też, że w świetle przedmiotowych orzeczeń, umorzenie podatku byłoby naruszeniem prawa. Ponadto uważam, że Rada Gminy nie jest wyposażona w kompetencje do umarzania podatków , gdyż ta czynność ustawowo należy do Wójta jako, organu podatkowego.

 

2) w kwestii udostępnienia dojazdu do działki nr 194/4 stwierdziła, że Komisja w sprawie tej wykazała brak konsekwencji, stwierdzając raz, że brak jest dojazdu do przedmiotowej działki oraz w innym miejscu, że są ślady objazdu zgromadzonych kamieni, co świadczy o faktycznej możliwości przejeżdżania do działki. Wprawdzie p.W. Lewoc mówił Komisji ,że to nie jego ślady i że nigdy tam nie jeździł. Obecność śladów oznacza, że dojazd był. O możliwości dojazdu do działki Nr 194/4 dodatkowo świadczy wypowiedź zainteresowanego, który poinformował komisję, iż gdyby była konieczność przejazdu pozwoliłby objechać kamienie po swojej działce.

 

3) w sprawie odszkodowania Radca Prawny zdecydowanie negatywnie oceniła wniosek Komisji o wypłatę odszkodowania w żądanej przez skarżącego kwocie ( 276,50zł) z powodu braku podstaw prawnych do takiej czynności. Przepisy administracyjne nie przewidują instytucji odszkodowań. Natomiast jako roszczenie cywilno-prawne. Wyjaśnienie podstaw i rozstrzygnięcie należy do sądu powszechnego. Ubiegający się o odszkodowanie musi bowiem wykazać szkodę i związek przyczynowy między nią, a działaniem organów gminy. Z materiałów zgromadzonych przez komisję nie wynika, by p. W. Lewoc poniósł szkodę w określonej wysokości i by miało to związek z nieprawidłowym postępowaniem gminy.

Odnośnie oceny pracy pracowników urzędu gminy wskazała, że jej zdaniem ocena ta jest krzywdząca i nie oddająca rzeczywistego stanu rzeczy. Przytoczyła w tym miejscu stwierdzenie SKO i NSA w tym względzie, gdzie organy te wypowiedziały się , iż gmina czyniła szereg starań w celu polubownego załatwienia sprawy, w tym zakazała p. Henrykowi Lewoc uprawiania działki stanowiącej drogę, doprowadziła do zamiany drogi trwale nieprzejezdnej(zajętej stodołą) na inny pas gruntu, wystąpiła do nadzoru budowlanego w Augustowie o zbadanie legalności wybudowanego w 1974 r. budynku gospodarczego(stodoły). Ponadto również w jej ocenie pracownicy starannie wykonywali swoje obowiązki przy załatwianiu tej sprawy i dodała ,że osobiście brała udział w czynnościach włącznie z wyjazdem na miejsce przedmiotu sprawy ( do Jastrzębnej II) celem wszechstronnego rozpatrzenia wniosków i żądań p. Witolda Lewoca.

Przewodniczący podziękował za wyjaśnienia Radcy Prawnemu p. Edwardzie Kozłowskiej .

W dalszej części rozpatrywania tej sprawy i w nawiązaniu do wypowiedzi przedmówczyni głos zabrali :

Pan Radny Zięcina Zbigniew- stwierdził ,że w dalszym ciągu podtrzymuje swoje wcześniej wypowiedziane stanowisko w przedmiotowej sprawie i twierdzi, że Komisja nie oskarża pracowników urzędu.

Stwierdziliśmy stan istniejący podczas oględzin i fakt jest taki, że skarżący ma rację, iż brak jest dojazdu.

Pani Radna Małgorzata Chilicka – ustosunkowując się do wypowiedzi radcy stwierdziła “każdy bramkarz broni swojej bramki”. Osobiście uważam, że gmina potraktowała petenta zza biurka, a powinna uczynić to bardziej rzeczowo, co wskazane zostało w naszym protokole. Skarżący nigdy nie zwracał się do urzędu i nie zgadzał się na wytyczenie drogi innej niż pierwotna.

Pani Radna Eugenia Siemiaszko – poparła wypowiedź przedmówczyni i jej zdaniem sprawę należałoby potraktować “ po ludzku” czyli uprzątnąć kamienie, wyciąć drzewa, doprowadzić drogę do stanu używalności i wypłacić odszkodowanie o które występuje skarżący. Odnośnie decyzji NSA i SKO utrzymujących w mocy decyzje wójta, Komisja dopatrzyła się, iż one nie mogły być inne niż wcześniej postanowiono, ponieważ SKO i NSA rozpatrywało sprawę jedynie na podstawie obiegu korespondencji pomiędzy Urzędem Gminy- SKO – NSA, a my jako Komisja stwierdzamy fakt zastały na miejscu .

Sekretarz Gminy – ustosunkowując się do przedmiotowej dyskusji , przedstawił radnym pierwsze czynności podjęte przez UG w w/w sprawie. Podkreślił ,że niektóre stwierdzenia Komisji np. “ potraktowano petenta zza biurka” są bezzasadne, ponieważ wielokrotnie nie ma innej możliwości załatwienia sprawy jak np. pisemnej prośby o dostarczenie niezbędnych dokumentów lub ich uzupełnienie, które zostały przesłane drogą korespondencyjną co stanowi właściwy tok i procedurę załatwiania petenta w urzędzie – zgodnie z instrukcją kancelaryjną i k.p.a – co jest dowodem prawidłowej pracy urzędu.

Przewodniczący obrad biorąc pod uwagę dotychczasową dyskusję , zwrócił się do radnych aby dyskusja była przedmiotowa i na temat czy skarga jest zasadna .

Radca Prawny w tym momencie zwróciła uwagę, że Komisja niedokładnie zapoznała się ze zgromadzonym materiałem dowodowym i zaproponowała, by Przewodniczący w celu dalszego wyjaśnienia sprawy poprosił pracowników Urzędu Gminy o dostarczenie szczegółowej dokumentacji.

Przewodniczący poprosił o dostarczenie materiałów.

Materiały zostały dostarczone i omówione przez inspektora ds. gospodarki nieruchomościami i inspektora ds. wymiaru podatków Urzędu Gminy Sztabin. Jednocześnie inspektor ds. gospodarki nieruchomościami p. Jadwiga Kaczan przedstawiła notatkę służbowa sporządzoną w dniu 03.09.03r – w zał. do protokołu.

Radca Prawny ponownie zabierając głos podkreśliła, że Rada powinna rozróżnić, istnienie faktycznego dojazdu( rzeczywistego) oraz po drodze w prawno formalnym jej kształcie. W jej ocenie fakt istnienia dojazdu jest niewątpliwy, natomiast ze zgromadzonego materiału wynika że nie jest to dojazd wytyczoną prawnie drogą , gdyż ten aktualnie zakłócony jest leżącymi kamieniami.

Przewodniczący po wyczerpaniu dyskusji podziękował Radcy Prawnej, Komisji, pracownikom Urzędu Gminy za ogrom pracy, wyjaśnienia i zwrócił się do Rady o zajęcie stanowiska przez głosowanie na następujące pytanie :

 

- czy zostały naruszone obowiązujące przepisy prawne przez Wójta przy rozpatrywaniu sprawy p. Witolda Lewoca ?

Przystępując do głosowania Przewodniczący stwierdził ,że obecnych jest 11 radnych .

Głosowanie:

Za opowiedziało się – 0 radnych.

Przeciw – 7 radnych

Wstrzymało się – 4 radnych

W związku z powyższym Przewodniczący stwierdził, że Rada nie dopatrzyła się naruszenia prawa i uznała skargę za bezzasadną.

 

Do pkt. 11 Odpowiedzi na zapytania radnych i sołtysów.

Wójt udzielając odpowiedzi stwierdził ;

- sprawy poruszane przez sołtysów i radnych w zakresie odkrzaczania poboczy przy drogach powiatowych i gminnych są prowadzone sukcesywnie przez pracowników robót publicznych i będą dalej kontynuowane.

- remont dachu na przystanku PKS w Hruskim zostanie wykonany w najbliższym czasie.

Droga przez wieś Hruskie – mieszkańcy tej wsi nie wyrazili zgody na przejście linii wodociągowej zgodnie z planem, w związku z tym zdecydowałem o jej przebiegu w drodze. W miarę posiadanych środków finansowych będzie poprawiana nawierzchnia drogi przez wieś Hruskie i Ściokła.

Jednocześnie nadmienił ,że w okresie jesiennym równarka będzie wysłana na drogi, które wymagają poprawy nawierzchni.

- barierki na drodze do Jamin - w budżecie gminy nie mamy środków finansowych, by współfinansować to zadanie z PZD w Augustowie. Ponownie wystąpię do PZD w tej sprawie.

- budowa wodociągu we wsi Ciśów. Wodociągowanie gminy będzie prowadzone w takim zakresie , w jakim będziemy dysponować budżetem . Na rok 2004 planujemy wykonać wodociąg we wsiach Huta, Budziski , ponieważ tam jest więcej zainteresowanych osób podłączeniem się do wodociągu. Taką informacje przekaże mieszkańcom wsi Cisów.

 

- droga przez wieś Kopiec będzie budowana w br. , otrzymaliśmy w tym tygodniu środki z

Urzędu Marszałkowskiego . Ogłoszono przetarg na wykonanie prac na tej drodze i zgodnie z podpisaną umową droga będzie wykonana do końca października br.

- wyrównanie nawierzchni drogi powiatowej z Jasionowa do Dolistowa i ustawienie znaków na drodze Dębowo- Dolistowo – przekażę do PZD w Augustowie .

 

Przewodniczący podziękował Wójtowi za udzielone odpowiedzi , wyjaśnienia.

 

Do pkt.12 Wolne wnioski i informacje.

Pan Andrzej Ślinko -Radny Powiatu Augustowskiego – poinformował o akcji zakolczykowania bydła i warunków niezbędnych do obrotu, oraz o konieczności zgłaszania lekarzom weterynarii przypadków padnięcia dorosłego bydła w celu badania na BSE.

Pani Skarbnik Gminy- w nawiązaniu do dzisiejszej dyskusji odnośnie wolnych środków stwierdziła ,że winna jest podania radnym i obecnym na sesji, co to są wolne środki.

Tzw. wolne środki kojarzone są przez niektóre osoby jako stan środków pieniężnych na koniec roku. Otóż “wolne środki” są jednym ze źródeł pokrycia niedoboru budżetowego wynikającego z uchwały budżetowej (jeśli wydatki budżetowe są wyższe od dochodów budżetowych). Wysokość środków ustala się na podstawie bilansu z wykonania budżetu gminy po zamknięciu roku budżetowego i kont rozrachunkowych budżetu gminy i jest to konkretnie różnica pomiędzy wysokością zobowiązań długoterminowych ( kredytów i pożyczek), a wynikiem budżetu, w przypadku naszej gminy jest to : niedobór budżetowy z ostatniego roku + skumulowany niedobór (bądź nadwyżka) z lat poprzednich+ wartość różnic kursowych w przypadku kredytu w innej walucie niż PLN. Na koniec grudnia 2002roku ustalono wysokość wolnych środków w kwocie 168.827 zł. Na pokrycie deficytu budżetowego w 2003r zaangażowano wolne środki w wysokości 166.700 zł zgodnie z podjętą przez Radę Gminy Uchwałą Nr IV/37/03 z dnia 26 lutego 2003r w sprawie budżetu gminy na 2003r.

Prezes Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Sztabińskiej im Karola Brzostowskiego p. Danuta Puchalska poinformowała Radę o dotychczasowej działalności Towarzystwa nadmieniając ,że w 2004 roku mija 150 rocznica śmierci Karola Brzostowskiego Towarzystwo wyszło z inicjatywą wystąpienia do Marszałka Województwa o ogłoszenie roku 2004 “Rokiem Karola Brzostowskiego na Podlasiu”i objęcia patronatu honorowego nad ta imprezą. Do wojewódzkiego kalendarza imprez zgłoszono 3 ankiety jako imprezy towarzyszące obchodom tej rocznicy.

Wójt i Rada przychylili się do podjętej inicjatywy .

 

W dalszej części Wójt zwrócił się do Rady o zajęcie stanowiska w sprawach :

 

- sprzedaży budynku świetlicy w Hucie wraz z przyległą działką ( była baza SUR)

 

- uregulowania własności pasów drogowych przy ulicy Polnej, zajętych przez właścicieli posesji oraz zajętych przez gminę pod budowę ulicy .

Radni powyższe przyjęli do wiadomości i nie zgłosili sprzeciwu w zakresie planowanych działań przedstawionych przez Wójta.

 

Przewodniczący Rady odczytał pismo sołtysa wsi Krasnybór skierowane do Rady Gminy , w którym to mieszkańcy zwracają się o wyposażenie wiejskiej świetlicy w sprzęt ( krzesła , stoły, firany , zasłony, oraz farby do malowania) .

Jednocześnie poinformował ,że zgodnie z wyjaśnieniem udzielonym przez p. Jadwigę Kaczan - inspektora ds. gospodarki nieruchomościami, na dzień dzisiejszy we wsi Krasnybór w budynku nr 48, gdzie wynajmują pomieszczenia poczta, bank i osoba fizyczna jest wolny pokój. Jednak do dnia dzisiejszego brak jest aktu stwierdzającego jego rozdysponowanie. W związku z tym dopiero po jego prawnym przekazaniu dla sołectwa (zawarciu umowy użyczenia w której m.in. wskazana będzie osoba odpowiedzialna za utrzymanie lokalu, może być rozpatrzone złożone podanie do Rady.

Biorąc pod uwagę powyższe Przewodniczący stwierdził ,że treść podania podaje Radzie do wiadomości i przekazuje do realizacji Wójtowi.

 

Do pkt. 13 Przyjęcie protokołu z obrad VI sesji Rady Gminy .

Przewodniczący poinformował, że protokół VI sesji wyłożony był do wglądu w Urzędzie Gminy p. nr 6 , a także w dniu dzisiejszym na sali obrad. Do dnia dzisiejszego do protokołu nie zostały wniesione żadne zastrzeżenia. W związku z tym zwrócił się do radnych czy w dniu dzisiejszym są jakieś uwagi do protokołu ? Uwag nie widzę i uważam ,że protokół zostaje przyjęty .

 

Do pkt. 14 Zamknięcie obrad

Przewodniczący stwierdził ,że porządek obrad został wyczerpany . Poinformował jednocześnie że protokół dzisiejszej sesji sporządzony będzie w ciągu 10 dni . Po sporządzeniu protokołu będzie on dostępny do wglądu radnym i mieszkańcom w pokoju nr 6 Urzędu Gminy , aż do otwarcia następnej sesji.

Podziękował radnym i zaproszonym gościom za aktywny udział w obradach sesji i zamknął obrady VII sesji Rady Gminy .

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała :

Helena Danuta Drągiewicz 

 

Przewodniczył:

Przewodniczący Rady Gminy

 

Stanisław Anuszkiewicz

 

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Stefan Korycki

Wytwarzający/odpowiadający: Wojciech Hryń

Wprowadzający: Wojciech Hryń

Data wprowadzenia: 2003-12-16

Data modyfikacji: 2004-03-31

Opublikował: Stefan Korycki

Data publikacji: 2003-12-16