Protokół Nr IV/03

 

 

Protokół Nr IV/03

z obrad IV sesji Rady Gminy Sztabin

odbytej w dniu 26 lutego 2003 roku .

 

 

Obrady rozpoczęto o godz. 9.15 , zakończono o godz. 14.00

Miejsce obrad : sala konferencyjna Urzędu Gminy Sztabin.

Na stan 15 radnych , obecnych na sesji 14 radnych.

Radni nieobecni:

1. Lech Szmygiel.

W sesji z urzędu udział wzięli :

1. Wójt Gminy – Tadeusz Drągiewicz

2. Sekretarz Gminy – Stefan Korycki

3. Skarbnik Gminy – Danuta Puchalska

4. Radca Prawny – Edwarda Kozłowska

5. Inspektor ds. obsługi rady –protokolant Helena Danuta Drągiewicz.

6. Radny Powiatu Augustowskiego – Ślinko Andrzej .

7. Sołtysi z terenu Gminy Sztabin – zgodnie z listą obecności.

 

Sesje otworzył Przewodniczący Rady Gminy . Powitał przybyłych na sesje radnych Rady Gminy , sołtysów , oraz zaproszonych gości : kierowników jednostek organizacyjnych , Wójta , pracowników Urzędu Gminy Sztabin, Panią Małgorzatę Danutę Chilicką , która w dniu 09.02.2003r. w wyborach uzupełniających do rady gminy została wybrana na radną. Następnie przed przystąpieniem do ustalenia porządku obrad Przewodniczący przystąpił do złożenia ślubowania przez wybraną radną . Po odczytaniu roty ślubowania – Radna Małgorzata Danuta Chilicka wypowiedziała słowa – “ Ślubuję , tak mi dopomóż Bóg” .

Przewodniczący stwierdził , że od dnia dzisiejszego Rada Gminy jest w pełnym składzie i liczy 15 radnych.

Na podstawie listy obecności stwierdził ,że w sesji bierze udział 14 radnych . Obrady są prawomocne. Następnie poinformował ,że wraz z zaproszeniami na sesję został przesłany porządek obrad , który przedstawia się następująco:

 

1. Otwarcie obrad sesji .

 

2. Przyjęcie porządku obrad .

 

3. Informacja o działalności wójta gminy w okresie od dnia 31 stycznia 2003 r. do dnia 25 lutego 2003r.

 

4. Interpelacje radnych.

 

5. Zapytania sołtysów i radnych.

 

6. Uchwalenie budżetu gminy na 2003 rok.

 

7. Podjęcie uchwał w sprawach :

 

a) wieloletniego planu inwestycyjnego Gminy Sztabin na lata 2003-2008,

 

b) programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Sztabin ,

 

c) określenia zasad wydzierżawiania nieruchomości gminnych na cele rolne oraz pod uprawy warzywne.

8. Odpowiedzi na interpelacje radnych .

 

9. Wolne wnioski i informacje.

 

10. Przyjęcie protokołu z obrad III sesji Rady Gminy Sztabin .

 

11. Zamknięcie obrad.

Do porządku obrad radni uwag nie zgłosili.

 

Do pkt .3

Przewodniczący udzielił głosu Panu Tadeuszowi Drągiewicz – Wójtowi Gminy w celu poinformowania Rady o działalności w okresie od ostatniej sesji Rady Gminy do dnia 25.02.03 roku.

Informacja przedłożona przez Wójta –stanowi załącznik do protokółu. Zapytań i dyskusji odnośnie złożonej informacji nie było .

Przewodniczący podziękował za wystąpienie i zaproponował przyjęcie złożonej informacji .

Radni nie zgłosili uwag , ani sprzeciwu do propozycji Przewodniczącego . W związku z tym Przewodniczący stwierdził ,że Rada informację Wójta przyjęła.

 

Do pkt . 4 Interpelacje radnych .

Radni interpelacji nie zgłosili .

 

Do pkt . 5 Zapytania sołtysów i radnych .

 

1) Pan Radny Wasilewski Kazimierz

- oświetlenie uliczne we wsi Kryłatka , Długie nie pali się w odpowiednim czasie.

 

- czy będą kontynuowane prace w zakresie dokończenia budowy drogi powiatowej Krasnybór – Cisów ?

- postawić we wsi Kryłatka kontener na śmieci.

2) Radny Powiatowy – Pan Andrzej Ślinko – poinformował, że powiat planuje do realizacji dwie drogi Sztabin – Lipsk ( jest to dalsza realizacja zadania , które przyjęte było na lata 2001-2004) i Podcisówek – Huta – Budziski – Kopiec –koło p. Siarkowskiego do Tajna. Starosta wystąpił do Ministerstwa z wnioskami o środki na te inwestycje. Obie drogi położone są na terenie Gminy Sztabin . Tu zwrócił się z prośbą , by przy uchwalaniu budżetu na 2003 rok uwzględnić środki finansowe na dofinansowanie budowy dróg powiatowych .

Ponadto zaapelował by w gazecie “Nasz Sztabiński Dom” umieszczać aktualne informacje na temat integracji z Unią Europejską.

3) Pani Radna Siemiaszko Eugenia – Dlaczego mamy budować drogi powiatowe , skoro nasze “ są w opłakanym stanie “ i nie mamy pewności czy w budżecie powiatu znajdą się środki na ten cel . Nawierzchnia drogi Kopiec – Sosnowo –Tajno od strony Bargłowa ma lepsza nawierzchnię , czy po tamtej stronie były już wykonywane jakieś prace?

 

4) Sołtys wsi Ostrowie – skierował zapytanie do Radnego Powiatowego – Dlaczego nic nie jest robione i nic nie wspomina się o naprawie drogi na odcinku od drogi Ostrowie – Jastrzębna I w kierunku do mostu na rzece Biebrza ?

 

5) Sołtys wsi Fiedorowizna - podniósł temat świadectw pochodzenia zwierząt , dotychczasowe świadectwa pochodzenia zwierząt od dnia 21 lutego 2003r. są już nieaktualne.

6) Sołtys wsi Polkowo – wskazał potrzebę naprawy drogi po budowie wodociągu i ustawienie tablic informacyjnych o nazwach miejscowości . Uważa , iż odcinek drogi około (700: 800) m przez wieś Polkowo wymaga asfaltowania.

7) Sołtys wsi Kunicha – prosi o 3-4 wywrotki żwiru na drogę do Kunichy i również ustawienie znaku wskazującego wieś -Kunicha .

8) Sołtys wsi Hruskie – wskazał potrzebę naprawy nawierzchni drogi od Hruskiego do Jastrzębnej.

 

9) Pan Radny Robert Andraka – co będzie dalej z ASTWĄ – Z informacji wójta zrozumiałem że została wypowiedziana dotychczas zawarta umowa na wywóz śmieci z tą firmą?

 

10) Pan Radny Wiesław Polkowski – wskazał by uwzględnić w harmonogramie prac w zakresie równania dróg, drogę powiatową Jasionowo – Dolistowo – przynajmniej raz w roku.

 

11) Pan Radny Rady Powiatu – w nawiązaniu do wypowiedzi niektórych radnych – odnośnie dofinansowania dróg powiatowych z budżetu gminy stwierdził ,że rada zrobi jak uważa , zaplanuje dofinansowanie bądź nie . Moim zdaniem jeżeli gmina nie będzie partycypować w kosztach powiatowych dróg może stać się niewiarygodnym partnerem . W chwili obecnej ani gmina , ani powiat nie mają wystarczającej ilości środków by realizować samodzielnie najpilniejsze zadania . Zwrócił się z prośbą by do tego zagadnienia podchodzić rozsądnie , gdyż przy obopólnym zrozumieniu można osiągnąć lepsze wyniki.

 

12) Pan Radny Adam Kamiński – Czy jest wiadome stanowisko Gminy Bar głów w sprawie dofinansowania ? W związku z wykonywaniem wcześniejszych prac przez Bar głów koszty dofinansowania mają być prawdopodobnie zmniejszone. Na pewno należałoby to zadanie dofinansować. Tylko powinniśmy rozważyć jego wysokość. Może istnieje możliwość rozbicia proponowanej kwoty na raty ?

 

13) Pan Radny Zięcina Zbigniew – Czy wskazana kwota na dofinansowanie dróg powiatowych jest ostateczna , czy nie można jej “ zmniejszyć “ ?

 

14) Pani Radna Ewa Białous – odnośnie budowy i dofinansowania dróg powiatowych zwróciła uwagę na drogę Sztabin – Lipsk . Stwierdziła ,że droga ta od lat była pomijana Moim zdaniem należałoby skończyć jedną drogę , a następnie rozpoczynać drugą. Proponowałabym w pierwszej kolejności przystąpić do prac na drodze Sztabin – Lipsk , gdyż jest to droga łącząca naszą Gminę i jedyna droga do Lipska .

Ponadto jako pracownik oświaty interesuje mnie – czy dalej będzie w urzędzie gminy stanowisko pełnomocnika ds. oświaty , czy zadania z tego zakresu powierzone zostaną poszczególnym dyrektorom szkół , czy innym osobom zatrudnionym w urzędzie ?

 

W związku z brakiem dalszych zgłoszeń w tym punkcie , Przewodniczący stwierdził że przechodzi do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.

 

Do pkt . 6 Uchwalenie budżetu gminy na 2003 rok.

Przed przystąpieniem do uchwalenia budżetu gminy na 2003 r. Przewodniczący przypomniał że projekt budżetu opracowany był przez Zarząd Gminy ustępującej kadencji i został radnym przesłany w dniu 28 .11.02r .Obecnie z zaproszeniami na sesje zostały przesłane objaśnienia do budżetu na 2003 , w których wskazane zostały wniesione zmiany w formie autopoprawek do projektu budżetu przez Wójta Gminy , a wynikające z otrzymanych ostatecznych kwot subwencji ogólnej oraz kwoty dochodów gminy, przy uwzględnieniu części wniosków zawartych w opinii Komisji Budżetowej .

Następnie Przewodniczący poprosił o przedstawienie , odczytanie opinii w powyższej sprawie wydanej przez Komisję Budżetową Rady Gminy i RIO.

Przewodnicząca Komisji – odczytał opinię Komisji ( w zał. do protokołu).

Skarbnik Gminy przedstawiła opinię RIO ( w zał. do protokołu) .

Przewodniczący Rady odczytał treść pisma sołtysów wsi z terenu zachodniej strony Gminy Sztabin skierowaną do wiadomości Wójta i Rady Gminy ( kopia pisma w zał. do protokołu) . A następnie otworzył dyskusję nad projektem budżetu na 2003 rok.

Pan Radny Wasilewski Kazimierz – stwierdził ,ze nie ujęto do realizacji na 2003 r. drogi Cisów – Krasnybór i żadnej innej .

Sołtys wsi Krasnybór – wpłynęło pismo od mieszkańców ze strony zachodniej gminy , że nie ujęto ich w planie zadań , a spójrzcie co ujęto z naszej strony.

Sołtys wsi Fiedorowizna - - to spójrzcie i na północ .

Przewodniczący Rady ukrócił powyższą dyskusję wskazując ,że należy mieć na uwadze dobro całej gminy , a nie tej czy tamtej strony , tej czy tamtej drogi . Zaapelował o merytoryczną dyskusję nad projektem budżetu.

Pan Radny Robert Andraka – zwrócił się do p. Skarbnik z zapytaniem – skąd się wzięły wolne środki w kwocie 166.700,00 zł i co to jest ?

Pani Skarbnik wyjaśniła – wolne środki jest to pozostałość środków pieniężnych na rachunku bankowym wynikająca z rozliczenia kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach ubiegłych . Jednocześnie pani Skarbnik Gminy poinformowała ,że załącznik nr 5 do projektu budżetu jest niezgodny z art.110 ustawy o finansach publicznych , która nakazuje ująć w w/w planie wieloletnim rok budżetowy i dwa lata następne. W związku z tym wieloletni plan inwestycyjny gminy na lata 2003-2005 został przedłożony radnym jako oddzielna uchwała.

W związku z nakazem wynikającym z obowiązujących przepisów należy opodatkować podatkiem od nieruchomości mienie komunalne będące własnością gminy ( podatek od nieruchomości i podatek od środków transportowych ) czyli przyjąć po stronie dochodów i wydatków tę samą kwotę tj. 187.400,00 zł

Wójt zabierając głos w sprawie załącznika dotyczącego wykazu zadań inwestycyjnych poinformował , że do zadania modernizacja ulicy Polnej w Sztabinie konieczne jest wykonanie kanalizacji burzowej , a to powiększy ogólną wartość zadania o około 120 tys. zł . zwiększy jednocześnie deficyt budżetowy o 100 tys. zł . W związku z tym zwrócił się do Rady o przyjęcie budżetu wraz z proponowaną zmianą .

Pani Radna Małgorzata Chilicka potwierdziła słuszność ułożenia kolektora burzowego przed budową ulicy Polnej . Zwróciła także uwagę dlaczego planuje się modernizację oczyszczalni ścieków w Sztabinie ze środków budżetu gminy , skoro obiekt ten został wydzierżawiony .

Sołtys wsi Podcisówek zapytał jakie środki planuje się na drogi i czy przewidziano budowę drogi przez wieś Podcisówek.

Pan Radny Adam Kamiński – powinniśmy uwzględnić w budżecie środki na drogi powiatowe .

Wójt udzielił wyjaśnień odnośnie dofinansowania dróg powiatowych . Stwierdził ,że w uzgodnieniu ze Starostą przyjęto do budżetu budowę drogi powiatowej Sztabin – Lipsk i zaplanowano kwotę 50 tys. zł . Starosta czyni starania o uzyskanie środków na budowę drogi Tajno – Podcisówek . W budżecie nie planowałem żadnych środków na ta drogę . Z chwilą uzyskania funduszy na jej budowę przez Starostwo , będziemy szukać środków na wsparcie tej inwestycji.

Przewodniczący ogłosił 10 minutową przerwę w obradach.

 

Po przerwie jako pierwszy głos zabrał Pan Radny Wiesław Polkowski – stwierdził ,że skonstruowany budżet przewiduje mało środków na inwestycje . Ponadto w dzisiejszej sesji jest nowa radna i być może nie zapoznała się z projektem budżetu , wnoszę o odłożenie uchwalenia budżetu na następna sesję celem uwzględnienia skutków czynności podejmowanych przez powiat w zakresie remontu – budowy dróg powiatowych , w tym dróg biegnących przez teren gminy.

Wójt ustosunkowując się do wypowiedzi przedmówcy stwierdził ,ze dziwi go fakt stawianego wniosku , gdyż jak wiadomo Pan Radny brał udział w posiedzeniu Zarządu Gminy gdzie przyjmowany był projekt budżetu . Proponuję przyjąć projekt budżetu w wersji przedłożonej.

Pan Radny Adam Kamiński zarzucił ,że ujęta jest budowa ulicy Młodości bez kredytu.

Wójt w nawiązaniu do wypowiedzi przedmówcy stwierdził ,że powstaje pewne nieporozumienie. Komisja Budżetu , Rolnictwa i Spraw Gospodarczych , której członkiem jest w/w radny na posiedzeniu w którym uczestniczyłem zaakceptowała budowę ulicy Młodości z udziałem środków pomocowych , planując jej realizację w późniejszych latach wykreślając z planu inwestycyjnego jej modernizację ze środków własnych gminy.

Pani Radna Chilicka – krytycznie odniosła się do wypowiedzi Pana Radnego Wiesław Polkowskiego stwierdzając “ iż jest po raz pierwszy na sesji to fakt , ale projekt budżetu jest jej znany i dokładnie go rozumie “ . Ponadto stwierdziła ,że zadłużenie gminy jest wysokie , lecz udział środków SAPARD wskazany w budżecie nie pozwala , aby nie przyjąć budżetu.

Pani Radna Eugenia Siemiaszko – stwierdziła ,że Pan Radny Adam Kamiński stwarza zamieszanie swoimi wypowiedziami w zakresie zadań inwestycyjnych – Komisja wypracowała opinie i przygotowała projekt zadań inwestycyjnych , który przedłożony został radnym . Jednocześnie zgłosiła wniosek o przyjęcie budżetu na dzisiejszej sesji.

Pan Radny Robert Andraka - w sprawie zadań inwestycyjnych przedłożone są trzy załączniki , w tym jeden otrzymaliśmy po przerwie w obradach – czy są one merytorycznie zgodne ?

Wójt poinformował , że radni otrzymali z materiałami na sesje projekt uchwały wraz z załącznikiem wieloletniego planu inwestycyjnego na lata 2003-2008 , przed sesją został wyłożony projekt wieloletniego planu inwestycyjnego na 2003 – 2005 opracowany przez Komisje , a w przerwie sesji został wyłożony załącznik nr 6 do projektu budżetu gminy z naniesioną poprawką zwiększającą środki własne na budowę ulicy Polnej.

Sekretarz Gminy zabierając głos wyjaśnił jak powstał plan modernizacji ul. Polnej i ul. Rybackiej z inicjatywy poprzedniego Zarządu. Zakładano ,że mieszkańcy ul. Polnej będą współuczestniczyć w kosztach modernizacji . Zgłosiło się tylko dwie osoby , nie weszliśmy więc do finansowania z Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich (PAOW) w roku 2001. W sierpniu 2002 roku otworzyła się szansa złożenia wniosku do SAPARD. Wystąpiliśmy z dwoma wnioskami : 1) na budowę ulicy Polnej i 2) na dalsze wodociągowanie gminy. Poprzedni Zarząd uznał ,że finansowanie całego zadania jeżeli chodzi o ulicę Polną nie ma szans powodzenia i dlatego złożono wniosek tylko na część budowlaną . Otrzymaliśmy promesy z ORARiAR w Białymstoku na realizację wymienionych dwóch zadań inwestycyjnych : w kwocie 840 000,00zł na rozbudowę sieci wodociągowej wraz z przyłączami we wsiach : Jastrzębna I, Jastrzębna II, Ostrowie i Hruskie oraz w kwocie do 333 000,00zł na budowę ul. Polnej w Sztabinie. Niestety okazało się ,że realizacja modernizacji ulicy Polnej w zakresie tylko prac budowlanych jest nie do przyjęcia , gdyż koniecznym jest uprzednie wykonanie kolektora burzowego . Stąd proponuje się wprowadzenie do budżetu kwoty 120 000,00 zł .

Ogłoszone zostały przetargi na budowę ulicy i wodociągu . Po wyłonieniu wykonawców będziemy znali ostateczne kwoty tych inwestycji .

Reasumując powyższe nie widzę uzasadnienia dla nie przyjmowania budżetu na dzisiejszej sesji o co wnioskuje Pan Radny Wiesław Polkowski . Nie przyjęcie budżetu w proponowanej wersji może grozić ,że stracimy środki z SAPARDU .

Przewodniczący podsumowując dyskusję stwierdził “ nie wyobrażam sobie ,że Zarząd Gminy ustalając projekt budżetu nie wiedział na czym stoi . Jest gdzieś błąd nielogiczny i stąd te niejasności i niedopowiedzenia “ .

Pan Radny Polkowski Wiesław stwierdził :- “ po wystąpieniu Sekretarza wycofuję swój wniosek , gdyż nie wiedziałem o ogłoszonych przetargach i przyznanych środkach z SAPARD . Nie neguję budowy wodociągów , ale w dalszym ciągu twierdzę ,że w planie za mało jest inwestycji “ .

Pani Radna Chilicka – jeżeli wniosek był złożony źle, to teraz trzeba dopłacić z budżetu gminy i przyjąć go w proponowanej wersji.

Przewodniczący stwierdził ,że głosy w dyskusji zaczynają się powtarzać , w związku z tym skierował zapytanie – czy są konkretne wnioski do przedłożonego projektu budżetu jeżeli radni nie zgłoszą, przechodzę do głosowania nad projektem uchwały w sprawie budżetu gminy na 2003 rok.

Dalszych wniosków nie zgłoszono i Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu udział wzięło – 14 radnych .

Za podjęciem uchwały głosowało – 12 radnych.

Przeciw – 0 radny.

Wstrzymało się od głosu – 2 radnych .

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy podjęła

Uchwałę Nr IV/37/03

w sprawie budżetu gminy na 2003 rok

 

Do pkt. 7 Podjęcie uchwał w sprawach :

a) wieloletniego planu inwestycyjnego w Gminie Sztabin na lata 2003-2008

Przewodniczący udzielił głosu Wójtowi Gminy , który w nawiązaniu do przedłożonego przez siebie załącznika do projektu uchwały w sprawie wieloletniego planu inwestycyjnego Gminy Sztabin na lata 2003- 2008 wyjaśnił ,że projekt tej uchwały był przedłożony do zaopiniowania i poddany pod dyskusję Komisji Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych . Komisja po przeanalizowaniu powyższego postanowiła opracować wykaz zadań inwestycyjnych na lata 2003-2005 i wystąpić do Rady o zmianę . Uznając argumenty i słuszność proponowanych zmian , zaakceptowałem stanowisko Komisji i w związku z tym zwracam się z prośbą do Rady o przyjęcie planu opracowanego przez komisję. Jednocześnie nadmieniam ,że po uchwaleniu wieloletniego planu inwestycyjnego na lata 2003-2005 istnieje możliwość jego zmiany w przyszłości, co należy do kompetencji rady.

Przewodniczący poinformował, że opracowany projekt planu zadań inwestycyjnych przez Komisję wyłożony został radnym przed sesją. Następnie zwrócił się do Przewodniczącej Komisji Budżetu , Rolnictwa i Spraw Społecznych o przedstawienie opinii . Opinia komisji w zał. do protokołu.

Dyskusji w tym temacie radni nie podjęli za wyjątkiem pytań skierowanych przez Pana Radnego Wiesława Polkowskiego, który z załączników będzie obowiązujący do uchwały o wieloletnim planie inwestycyjnym w Gminie Sztabin .

Przewodniczący wskazał jednoznacznie na załącznik proponowany przez Komisję , zapytując jednocześnie – czy radnym wiadomo , który załącznik jest poddawany pod głosowanie ?

Zapytań w tej sprawie nie było . Przewodniczący w całości wraz z załącznikiem poddał projekt uchwały pod głosowanie .

W głosowaniu udział wzięło – 14 radnych .

Za podjęciem uchwały głosowało – 12 radnych.

Przeciw – 1 radny.

Wstrzymało się od głosu – 1 radny.

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy podjęła

Uchwałę Nr IV/38/03

w sprawie przyjęcia “Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Sztabin na lata 2003-2005 “

 

 

b) program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.

Przewodniczący odczytał treść uzasadnienia potrzeby podjęcia uchwały w w/w sprawie z którego wynika ,że obowiązek taki nakłada art. 21 ust.1 pkt.1 ustawy o ochronie praw lokatora , mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego . Jednocześnie wskazano , że podjęta Uchwała Nr III/31/03 w dniu 31.01.03r w sprawie zasad polityki czynszowej w mieszkaniowym zasobie Gminy nie podlega publikacji w Dz. Urz. Woj. Podlaskiego i powinna stanowić integralną część programu . W związku z tym należy uchylić tą uchwałę .

Przewodnicząca Komisji Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych odczytała opinię do przedłożonego projektu uchwały w w/w sprawie .

Przewodniczący otworzył dyskusję w tym temacie.

Skarbnik Gminy ustosunkowując się do wniosku Komisji w sprawie wyodrębnienia ewidencji księgowej i wydatków w zakresie utrzymania nieruchomości zabudowanych jednoznacznie odpowiedziała ,że nie można tworzyć w klasyfikacji budżetowej oddzielnego konta , co proponuje Komisja.

W kwestii pozostałych wniosków dotyczących wycięcia topoli w Krasnymborze zastosowania maksymalnej bonifikaty przy sprzedaży lokalu mieszkalnego położonego we wsi Jagłowo – Radca Prawny poinformowała , że wnioski w tych sprawach powinny być skierowane do Wójta Gminy w celu rozpatrzenia i przystąpienia do ich realizacji .

Z przedłożonej opinii Komisji Rada powinna zająć stanowisko , co do wniosków dotyczących terminów remontów budynków wskazanych w opinii.

W dalszej części posiedzenia głos zabrał – Pan Rogało Zenon –Prezes Szkoły Stowarzyszeniowej w Jaminach , który między innymi podziękował za wykonanie przez Gminę w szkole centralnego ogrzewania . Teraz jest problem z dachem , budynek niszczeje , nas jako stowarzyszenie nie stać na taki remont . Planujemy w czasie wakacji odmalować klasy i praca ta będzie na marne. W związku z tym zwracam się z prośbą o pomoc finansową w naprawie dachu.

Ustosunkowując się do przedmówcy Wójt wyjaśnił ,że jak będą jakiekolwiek środki , to tak jak uzgodniłem z dyrektorem szkoły wspólnymi siłami przystąpimy do remontu dachu.

W dalszej części Inspektor ds. gospodarki mieszkaniowej – p. E. Żukowska poinformowała ,że uległ zmianie metraż w niektórych budynkach komunalnych podanych w załączniku do projektu uchwały. W/w podała aktualny stan z prośbą o naniesienie w przedłożonym materiale.

Sekretarz Gminy ustosunkowując się do wniosków komisji odnośnie zaplanowania na rok 2003 naprawy dachu na budynku w Jaziewie 31 i Krasnymborze 42 , przy jednoczesnym planowaniu wykonania innych zadań podanych w planie remontów i modernizacji stwierdził , iż zaproponowana przez komisję kwota nie jest wystarczająca by zrealizować zadania w roku 2003 ujęte w wykazie robót . Kwota ta na pewno ulegnie zmianie .

Pan Radny Wiesław Polkowski – odnośnie wniosku komisji o zastosowanie bonifikaty do sprzedaży lokalu w Jagłowie proponował, by oddać go za darmo osobom w nim zamieszkałym.

Sołtys wsi Jagłowo był innego zdania niż przedmówca . Proponował by w ogóle rozważyć możliwość przeniesienia obecnie zamieszkałych tam osób do innej wsi.

Przewodniczący stwierdził ,że dyskusja staje się bezprzedmiotowa . Stwierdził ,że radni wniosków do przedłożonego programu nie zgłosili .W związku z tym zamyka dyskusję i poddaje pod głosowanie wniosek zgłoszony przez Komisję :

 

- ująć do planu remontów i modernizacji na rok 2003 zadania naprawa dachu na budynku w Jaziewie 31 i Krasnymborze 42.

W głosowaniu udział wzięło – 14 radnych .

Za przyjęciem wniosku głosowało – 14 radnych.

Przeciw – 0 radnych .

Wstrzymało się od głosu – 0 radnych .

W oparciu o wynik głosowana Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy przyjęła wniosek Komisji .

Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w w/w sprawie wraz z przyjętym wnioskiem .

W głosowaniu udział wzięło – 14 radnych .

Za podjęciem uchwały głosowało – 14 radnych.

Przeciw – 0 radnych .

Wstrzymało się od głosu – 0 radnych.

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy podjęła

Uchwałę Nr IV/39/03

w sprawie programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Sztabin .

 

 

c) określenie zasad wydzierżawiania nieruchomości gminnych na cele rolne oraz pod uprawy warzywne .

Przewodniczący Rady poinformował ,że w dniu 31.01.03 podjęta została uchwała w w/w sprawie. Wydział Kontroli i Nadzoru PUW stwierdził ( w rozmowie telefonicznej) uchybienia w tej uchwale dotyczące § 1 i § 2 że “ wysokość stawek czynszu dzierżawnego ustalany będzie przez Wójta Gminy Sztabin “ . W związku z tym przedłożony został nowy projekt uchwały , który nie zawiera tych zapisów .

Radni uwag do przedłożonego projektu nie wnieśli i Przewodniczący poddał go pod głosowanie.

W głosowaniu udział wzięło – 13 radnych .

Za podjęciem uchwały głosowało – 13 radnych.

Przeciw – 0 radnych .

Wstrzymało się od głosu – 0 radnych.

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy podjęła

Uchwałę Nr IV/40/03

w sprawie określenia zasad wydzierżawiania nieruchomości gminnych na cele rolne

oraz pod uprawy warzywne.

 

Do pkt . 8 Odpowiedzi na interpelacje radnych , zapytania radnych i sołtysów.

Wójt udzielił odpowiedzi na kierowane przez radnych i sołtysów zapytania i ustosunkował się do zgłaszanych wniosków.

 

1) Sprawa dotycząca oświetlenia ulicznego we wsi Kryłatka i Długie przekazana zostanie do zbadania i realizacji przez Posterunek Energetyczny w Sztabinie.

 

2) W sprawie budowy dróg powiatowych –“ my nie musimy budować dróg powiatowych i tego nie robimy . Z uzgodnień ze Starostą Powiatu wynika ,że budowa tych dróg będzie ze środków z budżetu starostwa i gminy w stosunku 1:1, pod warunkiem przyznania środków z poza budżetu powiatu . Na dzień dzisiejszy wiadome jest ,że Starosta wystąpił o środki pomocowe na budowę dróg powiatowych . Które drogi przyjęte będą do realizacji przez Starostwo dokładnie nie jest wiadome , gdyż nie ma uchwalonego budżetu powiatu. Uważam ,że w swoim budżecie powinniśmy w miarę możliwości finansowych przewidzieć środki na dofinansowanie dróg powiatowych .

 

3) Odnośnie prac na drodze Ostrowie – Kamienna Nowa w kierunku mostu na rzece Biebrza – zwrócę się do Starostwa .

 

4) W zakresie prac na drogach gminnych , które wynikają ze zgłaszanych wniosków na dzisiejszej sesji , składanych podań do urzędu i wniosków z zebrań wiejskich ,przygotuję projekt prac w tym zakresie po uchwaleniu środków budżetowych na 2003 rok i przedłożę radzie do akceptacji. W chwili obecnej pracownik urzędu opracowuje taki plan .

 

5) Podczas kontroli RIO ujawniono, że w trakcie trwania umowy z firmą ASTWA zostały naruszone przepisy ustawy o zamówieniach publicznych . W związku z tym wypowiedziana została obowiązująca umowa, a po terminie wypowiedzenia ogłoszony zostanie przetarg na wywóz nieczystości.

 

6) Odpowiadając na zapytanie Pani Radnej Białous Ewy – stwierdzam ,że została wypowiedziana umowa o pracę dla Pełnomocnika ds. oświaty i nie przewiduję zatrudnienia osoby na to stanowisko , w związku z jego likwidacją co odzwierciedla przyjęty przeze mnie “Regulamin Organizacyjny UG”. Sprawy nadzoru nad oświatą będziemy załatwiali we własnym zakresie.

 

7) W sprawie wymiany , wywozu kontenerów na śmieci proszę nie czekać do sesji lecz na bieżąco monitować do pracownika UG p. Zenona Sieńko .

Następnie głos zabrał Radny Powiatowy p. Andrzej Ślinko , który nawiązał do poruszanej sprawy budowy dróg powiatowych .Poinformował ,że wiadome mu jest ,że w br. będzie kontynuowana budowa drogi Sztabin – Lipsk.

Odnośnie drogi w Ostrowiu – złożę na piśmie interpelację do Starostwa.

Ponadto Pani Radna Eugenia Siemiaszko –stwierdziła ,że nie we wszystkich wsiach są ustawione duże kontenery na śmieci , w związku z tym wnioskuje o zlikwidowanie kontenerów we wszystkich wsiach, względnie o pozostawienie kontenerów przy szkołach , przy parafiach i cmentarzach .

Wójt ustosunkowując się do powyższej wypowiedzi wyjaśnił ,że planuje przenoszenie kontenerów z jednej wsi do drugiej w miarę potrzeb. Na stałe pozostawić przy szkołach , parafiach cmentarzach.

Pan Zenon Sieńko – pracownik UG podał do wiadomości aktualny stan i rozmieszczenie pojemników na odpady stałe na terenie Gminy , dzierżawione przez urząd gminy jak również osoby fizyczne. Jednocześnie nawiązał do wypowiedzi Wójta i stwierdził ,że jego zdaniem przemieszczanie kontenerów ze wsi do wsi jest nierealne .

Pan Radny Adam Kamiński – z opinii mieszkańców wynika ,że skoro jedni opłacają i dzierżawią pojemniki , to dlaczego inni mają korzystać z pojemników których koszt ponosi gmina , gdzie i tak ma ona dużo innych wydatków. Ponadto dodał ,że wniosek Pani Radnej Eugenii Siemiaszko jest mało realny .

Radni Pan Wasilewski Kazimierz i Pan Kondracki Wojciech – w dyskusji twierdzili ,że są przeciwni likwidacji we wsiach dużych kontenerów i popierają stanowisko Wójta o przemieszczaniu ich ze wsi do wsi.

Pan Radny Truszkowski Marian – proponował rozważyć i pozostawić kontenery w każdej wsi , a za ich utrzymanie obciążyć mieszkańców wsi.

Sołtys wsi Fiedorowizna – w nawiązaniu do wypowiedzi przedmówcy stwierdził ,że jego propozycja jest mało realna , gdyż sołtysi na pewno nie wyrażą zgody na sprawowanie nadzoru “kto wyrzuca do kontenera śmieci” i pobierać opłaty.

Pan Radny Wiesław Polkowski – wskazał ,że są również takie sytuacje ,ze mieszkańcy chcą podpisać umowę o wywóz , a przedsiębiorstwo odmawia.

Sekretarz Gminy ustosunkowując się do powyższej dyskusji wyjaśnił ,że w związku z kompleksowym uregulowaniem kwestii wywozu nieczystości stałych z terenu Gminy przez Związek Komunalny Biebrza , temat ten zostanie uregulowany . Planuje się ,że nastąpi to w II półroczu br.

Radca Prawny – p. Edwarda Kozłowska – w nawiązaniu do dyskusji stwierdziła ,że problematyka wywozu nieczystości należy do sfery wykonawczej . Natomiast zadaniem Rady Gminy jest stanowienie przepisów w tym względzie . Wskazała ,że poprzednia rada uchwaliła zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Sztabin i realizacja tej uchwały należy do Wójta.

Dzisiejsza dyskusja jest o tyle zasadna , by wskazać Wójtowi o przyjrzenie się realizacji w/w uchwały.

Przewodniczący podziękował Wójtowi za udzielone odpowiedzi , a także za wyjaśnienia w sprawach poruszonych w tym punkcie i zwrócił się do radnych z zapytaniem – czy wszyscy otrzymali wyczerpujące odpowiedzi na kierowane zapytania ? Radni dodatkowych zapytań , uwag nie zgłosili . W związku z tym Przewodniczący stwierdził ,że radni i sołtysi otrzymali odpowiedzi na kierowane zapytania i przechodzi do realizacji dalszego porządku obrad.

 

Do pkt. 9 Wolne wnioski i informacje .

Przewodniczący udzielił głosu obecnemu na sesji p. Mirosławowi Wasiewicz ,który przedstawił wyniki wcześniej przeprowadzonej ankiety anonimowej na temat zapotrzebowania mieszkańców w zakresie działalności kulturalnej , artystycznej, ekologicznej i turystycznej.

Z przeprowadzonej ankiety wynika- jak stwierdził w/w- , że jest zapotrzebowanie na tego rodzaju działania . W związku z powyższym złożył ofertę współpracy w tym zakresie. (analiza ankiety w zał. do protokołu) .

Następnie Przewodniczący udzielił głosu :

1) Przewodniczącemu GSW , który podał do wiadomości ,że 12.02.03 odbyło się Walne Zgromadzenie GSW podczas którego powołano Zarząd . Skrótowo omówił działalność spółki .

 

2) Sekretarzowi Gminy –który ustosunkował się do wypowiedzi Radnej Pani Małgorzaty Chilickiej - dotyczącej oczyszczalni ścieków w Sztabinie- informując ,że Rada Gminy uprzedniej kadencji podjęła decyzję o przekazaniu oczyszczalni ścieków w administrowanie dla Gospodarstwa Pomocniczego przy WZMiUW w Białymstoku . Wszelkie prace, zgodnie z umową, inwestycyjne i związane z remontem kapitalnym urządzeń na tym obiekcie należą do gminy. Wybudowana oczyszczalnia nie spełnia norm UE płacone są kary za zanieczyszczanie środowiska , ostatnio od listopada 2002r. w kwocie około 24,00 zł/dobę . Planujemy modernizację oczyszczalni w latach 2003 –2004 przy udziale środków finansowych z programu SAPARD oraz NFOŚiGW oraz WFOŚiGW . W ramach modernizacji przewidujemy wykonanie następujących robót :

 

1) Montaż kraty taśmowej do usuwania zanieczyszczeń mechanicznych ze ścieków.

 

2) Budowa zbiornika retencyjnego o pojemności około 70,00 m3.

 

3) Budowa budynku stacji odwadniania osadu wraz z montażem workownicy f-my “DRAIMAD” do odwadniania osadu.

 

4) Automatyzacja częściowa procesu obsługi oczyszczalni wraz z montażem aparatury kontrolno-pomiarowej w istniejącym reaktorze biologicznym.

 

Wójtowi Gminy , który poinformował Radę o powstałych nieścisłościach w złożonych wnioskach do SAPARDU na dofinansowanie inwestycji : wodociągowanie gminy i budowę ulicy Polnej Stwierdził ,że we wniosku o środki na wodociągowanie gminy zawyżono liczbę przyłączy w stosunku do rzeczywiście zainteresowanych przyłączeniem się do wodociągu. Natomiast w sprawie budowy ulicy Polnej nie ujęto potrzeby jednoczesnego położenia kolektora burzowego. W związku z tym w chwili obecnej prowadzone są rozmowy z ARiMR w celu wprowadzenia korekt do tych wniosków.

 

W powyższej kwestii były członek Zarządu Pan Robert Andraka stwierdził ,że złożył podpis na wniosku opracowanym i przedłożonym przez pracowników urzędu .

 

Pan Czesław Maciejewski – kierownik GOK stwierdził ,że ma wątpliwości , co do przekazywanych informacji na temat wartości wykonywanych inwestycji w poprzedniej kadencji . Inwestycje były wykonywane pod czyimś nadzorem , można było przewidzieć pewne konsekwencje podejmowanych decyzji . Nadal jako mieszkaniec gminy ma wątpliwości czy właściwie były wydatkowane środki z budżetu gminy na prowadzone inwestycje.

 

Pan Radny Powiatu – w nawiązaniu do powyższego powiedział “ nie ma ludzi nieomylnych . Nie należy rozpatrywać co było . Trzeba myśleć co robić ,żeby było lepiej”.

Przewodniczący stwierdził ,że zamyka dyskusję w powyższym temacie i przechodzi do realizacji dalszego porządku obrad.

Przewodniczący Rady poinformował ,że Komisja Statutowa zakończyła pracę nad Statutami Gminy i Sołectw. W związku z tym przekazuję projekt Statutu Gminy wszystkim radnym do zapoznania się z jego treścią i wniesienia ewentualnych uwag przed jego uchwaleniem .

Projekt Statutu Sołectwa otrzymują sołtysi celem przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami , które jak wynika z pisma Wójta załączonego do projektu Statutu- winne być przeprowadzone w terminie do 12.03.2003r.

 

 

Do pkt . 10

Przewodniczący poinformował , że protokół z obrad III sesji wyłożony był do wglądu w Urzędzie Gminy , a także w dniu dzisiejszym na sali obrad . Do dnia dzisiejszego do protokołu nie zostały wniesione żadne zastrzeżenia . Skierował zapytanie do radnych , czy w dniu dzisiejszym są jakieś uwagi do protokołu ? Jednocześnie stwierdził ,że w sytuacji braku uwag będzie uważał protokół za przyjęty .

Radni uwag nie zgłosili . Wobec tego Przewodniczący stwierdził ,że protokół został przyjęty.

 

Do pkt. 11

Przewodniczący stwierdził ,że porządek obrad dzisiejszej sesji został wyczerpany . Następnie poinformował ,że protokół z dzisiejszej sesji sporządzony będzie w ciągu 10 dni .

Po sporządzeniu protokołu będzie on dostępny do wglądu radnym w pokoju nr 5 Urzędu Gminy , aż do otwarcia następnej sesji .

Podziękował radnym , sołtysom i zaproszonym gościom za aktywny udział w obradach sesji i stwierdził ,że zamyka obrady IV sesji Rady Gminy.

 

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

Protokołowała:

Helena Danuta Drągiewicz

Przewodniczył:

Przewodniczący

Rady Gminy

Stanisław Anuszkiewicz

 

Metryka strony

Udostępniający: Stefan Korycki

Wytwarzający/odpowiadający: Wojciech Hryń

Wprowadzający: Wojciech Hryń

Data wprowadzenia: 2003-12-16

Data modyfikacji: 2004-03-31

Opublikował: Stefan Korycki

Data publikacji: 2003-12-16