Protokół Nr XIV/04
Protokół Nr XIV/04
z obrad XIV sesji Rady Gminy Sztabin
odbytej w dnia
Obrady rozpoczęto o godz.
Miejsce obrad - sala konferencyjna Urzędu Gminy Sztabin.
Na stan 15 radnych, obecnych na początku sesji 10
radnych. W trakcie trwania obrad przybyło 3 radnych:
Hrehorowicz Henryk, Chojnowski Jan, Wasilewski Kazimierz.
Radni nieobecni:
Robert Andraka
Lech Szmygiel
W sesji z urzędu udział wzięli:
1. Wójt Gminy – Tadeusz Drągiewicz
2. Skarbnik Gminy – Agnieszka Truszkowska
3. Sekretarz Gminy - Stefan Korycki
4. Edwarda Kozłowska - Radca Prawny
5. Inspektor ds. obsługi rady – Helena Danuta Drągiewicz
Ponadto w sesji udział wzięli:
1. Sołtysi z terenu Gminy Sztabin – zgodnie z zał. listą obecności.
2. Goście zaproszeni-zgodnie z załączoną listą obecności:
Ruducan Jadwiga – Kierownik GOPS
Teresa Ryszkiewicz – Kierownik GBP
Dariusz Sutuła- Kierownik Posterunku Policji w Sztabinie,
Czesław Maciejewski - Kierownik GOK w Sztabinie
Ślinko Andrzej- Radny Powiatu Augustowskiego
Sesję otworzył Przewodniczący Rady Gminy. Powitał przybyłych na sesję radnych Rady Gminy, sołtysów, gości zaproszonych, Wójta i pracowników
Urzędu Gminy biorących udział w sesji.
Na podstawie listy obecności Przewodniczący stwierdził, że w sesji bierze udział 10 radnych i obrady są prawomocne. Jednocześnie poinformował, że
porządek obrad sesji został Paniom i Panom Radnym podany w zawiadomieniu o zwołanej sesji.
Radni nie zgłosili wniosków o zmianę porządku obrad.
W związku z powyższym Przewodniczący stwierdził, że porządek obrad przedstawia się następująco:
1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie między Sesjami Rady Gminy.
4. Interpelacje radnych.
5. Zapytania radnych i sołtysów.
6. Informacja Wójta o przygotowaniu szkół do rozpoczęcia roku szkolnego 2004/05.
7. Informacja z przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze 2004r.
8. Informacja z działalności Gminnego Ośrodka Kultury i Gminnej Biblioteki Publicznej za trzy kwartały br.
9. Podjęcie uchwał w sprawach:
a) ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego,
b) programu współpracy Gminy Sztabin z organizacjami pozarządowymi, podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego i stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego na rok 2004,
c) przeprowadzenia konsultacji społecznej w przedmiocie zmiany nazw miejscowości na terenie Gminy Sztabin,
d) przyjęcia strategii ekorozwoju społeczno-gospodarczego Gminy Sztabin,
e) zmian w budżecie gminy na rok 2004.
10. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
11. Wolne wnioski i informacje.
- informacja w zakresie oświadczeń majątkowych składanych podmiotom dokonującym ich analizy.
12. Przyjęcie protokołu z obrad XIII sesji Rady Gminy.
13. Zamknięcie obrad XIV sesji.
Do pkt. 3 Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie od 7 lipca do
Przewodniczący udzielił głosu Panu Tadeuszowi Drągiewicz – Wójtowi Gminy w celu złożenia sprawozdania z działalności w okresie między sesyjnym.
Sprawozdanie przedłożone przez Wójta w załączeniu do protokołu. Zapytań i dyskusji odnośnie złożonej informacji nie było.
Przewodniczący podziękował za wystąpienie i zaproponował przyjęcie złożonego sprawozdania.
Radni nie zgłosili uwag, ani sprzeciwu do propozycji Przewodniczącego. W związku z tym Przewodniczący stwierdził, że Rada sprawozdanie Wójta przyjęła.
Do pkt. 4 Interpelacje radnych.
Radni zgodnie z § 28 Statutu Gminy interpelacji nie zgłosili – stwierdził Przewodniczący i przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad.
Do pkt. 5 Zapytania radnych i sołtysów.
Pan Radny Andrzej Ślinko - zapytał czy wraz z modernizacją studni w Kamieniu poprawi się jakość wody? Stwierdził, że w Sztabinie pogorszyła się jakość wody.
Wójt, Sekretarz Gminy, Specjalista ds. Rolnictwa i Ochrony Środowiska Urzędu Gminy stwierdzili, że jak do tej pory nie było sygnałów o złej jakości wody ze studni w Kamieniu. Z posiadanych przez Urząd Gminy Sztabin informacji wynika, że miejscowość Sztabin jest zaopatrywana w wodę z ujścia w Kamieniu. Woda ta odpowiada pod względem bakteriologicznym i fizykochemicznym wszystkim parametrom przewidzianym w normach unijnych i w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia. Woda z ujęcia w Sztabinie nie jest kierowana do wodociągu komunalnego z uwagi na jej złą jakość.
Pan Radny Wojciech Kondracki zapytał, kiedy rozpocznie się planowana budowa wodociągu w 11 wsiach na terenie gminy. Czy rolnicy mają wpłacać za przyłącza?
Pani Radna Ewa Białous - nie ma znaku informacyjnego o nazwie miejscowości Jastrzębna II i Ostrowie, a także nie oznakowane jest skrzyżowanie w Krasnymborze (droga w kierunku Lipska, Kryłatki, Sztabina).
W tym miejscu na salę obrad stawili się Radni Hrehorowicz Henryk i Chojnowski Jan.
Pan Radny Adam Kamiński podniósł też kwestię uzupełnienia brakujących znaków drogowych i tablic informacyjnych w rejonie Jamin, wskazując jednocześnie na oznakowanie zwężenia na odcinku drogi Jaziewo - Wrotki w miejscu gdzie jest mostek.
Sołtys wsi Ostrowie - skierował pytanie do radnego powiatowego, co załatwiono w sprawie oznakowania miejscowości w związku z pismem Urzędu Gminy kierowanym w miesiącu grudniu do Powiatowego Zarządu Dróg w Augustowie? Tu stwierdził, że jego zdaniem nic, i nawet nie udzielono odpowiedzi.
Ponadto zapytał, kiedy będzie budowana droga Jastrzębna -Kamienna Nowa? Zwrócił się do Wójta z prośbą wysłania równiarki do wsi Ostrowie.
Pani Radna Małgorzata Chilicka- zapytała:
- Komendanta Policji w Sztabinie, z jaką prędkością mogą jeździć samochody ciężarowe po drodze w Sztabinie?
- Wójta jak zachowała się nasza Gmina w sprawie podpisania aneksów dotyczących braku zwrotu VAT-u (dotyczy środków z unii europejskiej SAPARD)?
Sołtys wsi Sosnowo - znak oznaczenie miejscowości Sosnowo stoi w środku wsi, a powinien jego zdaniem stać na początku wsi. Zgłosić jego przeniesienie.
Sołtys wsi Jastrzębna II - co "z zabarykadowaniem" drogi przez Pana Lewoca? Gminna Spółka Wodna jest w likwidacji - co dalej z odmulaniem rowów?
Sołtys wsi Fiedorowizna poruszył sprawę występujących dość często w ostatnim okresie awarii w dostawie energii elektrycznej, podczas kiedy rolnicy wykonują obrządki w gospodarstwach i jest pora na dojenie krów. Zwrócił się do Wójta, by wystąpić do Zakładu Energetycznego z prośbą o przesunięcie terminu wyłączania energii, jeżeli jest to możliwe w późniejszych godzinach.
Sołtys wsi Jagłowo - zwrócić się do Powiatu o usunięcie zarośli i krzaków na drodze od krzyżówek do wsi Jagłowo.
Sołtys wsi Wrotki - nawiązał do remontu drogi krajowej Kolnica- Cisów. W trakcie trwania prac na tej drodze jest uciążliwość w ruchu, dlatego też dość często TIRY objeżdżają drogą Mogilnice - Wrotki - Białobrzegi. Tu stwierdził, że nawierzchnia tej drogi jest słaba i przy dużym ruchu zostanie zniszczona, a z naprawą będzie trudno. W związku z tym należałoby rozważyć możliwość ustawienia znaku drogowego zakazującego objazdu tą drogą.
Sołtys wsi Ewy - przy budowie drogi Kolnica - Cisów zdejmowana jest stara nawierzchnia asfaltowa, sugerowałby przy tej okazji dowieźć go na zjazd z drogi krajowej na drogę do Ew.
Sołtys wsi Jasionowo - czy zawarte zostało porozumienie z użytkownikiem, firmą świadczącą usługi transportowe (dowóz żwiru w celu przywrócenia stanu pierwotnego nawierzchni drogi Jasionowo.
Pan Radny Anuszkiewicz Stanisław - odkrzaczyć drogę do Balinki., również wymaga podsypki zjazd na drogę łąkową w celu jego złagodzenia.
Sołtys wsi Janówek - Gmina sprzedała budynek po byłej świetlicy w Janówku. Wskazał, że budynek ten był budowany w ramach czynu przez mieszkańców. W związku z tym zapytał, czy nie można wyremontować za te środki odcinka drogi w tej wsi np. w kierunku do p. Zagórskiego Jana.
Zgłoszeń dalszych w tym punkcie nie było i Przewodniczący poinformował, że odpowiedzi będą udzielone w pkt. 10.
Na salę obrad przybył Radny Pan Kazimierz Wasilewski.
Do pkt. 6
Przewodniczący udzielił głosu Panu Tadeuszowi Drągiewicz – Wójtowi Gminy, który złożył informację o przygotowaniu szkół do rozpoczęcia roku szkolnego 2004/2005.
Informacja przedłożona przez Wójta w załączeniu do protokołu.
Zapytań i dyskusji odnośnie złożonej informacji nie było.
Przewodniczący podziękował za wystąpienie i zaproponował przyjęcie złożonej informacji Jednocześnie stwierdził, że jeżeli nie usłyszy sprzeciwu będzie uważał informację za przyjętą.
Radni nie zgłosili uwag do przedłożonej informacji, ani sprzeciwu do propozycji Przewodniczącego. W związku z tym Przewodniczący stwierdził, że Rada informację przyjęła.
Do pkt. 7
Przewodniczący wskazał, że pismem z dnia
Przewodniczący otworzył dyskusję w powyższym temacie.
Skarbnik Gminy odczytała opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku do przedłożonej informacji o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze 2004r. - informacja w zał. do protokołu.
Zgłoszeń do dyskusji nie było.
Przewodniczący zaproponował przyjęcie złożonej informacji przez Wójta Gminy. Stwierdził, że jeżeli nie usłyszy sprzeciwu będzie uważał, że Rada informację przyjęła. Sprzeciwu nie zgłoszono i w związku z tym Przewodniczący stwierdził, że Rada informację przyjęła.
Do pkt. 8
Informacje z działalności Gminnego Ośrodka Kultury i Gminnej Biblioteki Publicznej w Sztabinie za trzy kwartały 2004r. przedstawili w kolejności - Kierownik GOK - p. Czesław Maciejewski, a następnie Kierownik GBP - p. Teresa Ryszkiewicz. Informacje w zał. do protokołu.
Przewodniczący podziękował za złożone informacje i otworzył dyskusję.
Pani Radna Ewa Białous - przy rozpatrywaniu informacji w w/w temacie na posiedzeniu komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych mówione było, że w miejsce zlikwidowanej Filii Bibliotecznej w Hucie utworzony zostanie punkt biblioteczny nie tylko w Hucie, ale i w miejscowości Mogilnice, czy tak będzie?
- czy Gminne Centrum Informacji przeznaczone jest do likwidacji, jak to obecnie działa i co ze sprzętem w razie likwidacji?
Kierownik GBP udzielając odpowiedzi wyjaśniła, że po nowym roku wrócimy do tego tematu, na dziś mogę stwierdzić, że jest zapotrzebowanie na utworzenie punktu w Mogilnicach i są chętni na prowadzenie. Jeżeli będą pieniądze to taki punkt otworzymy.
Kierownik GOK- wyjaśnił, że do końca bieżącego roku GCI musi działać - zgodnie z podpisaną umową. Moim zdaniem mimo ponoszenia kosztów przez gminę GCI powinno być w dalszych latach utrzymane. A to chociażby z tego względu, że istnieje możliwość korzystania przez społeczeństwo naszej gminy z komputerów i pozyskiwania niezbędnych informacji zawartych na stronach internetowych. Na dzień dzisiejszy mogę powiedzieć, że jest bardzo duże zainteresowanie ze strony młodzieży w zakresie obsługi komputera, gdzie zatrudnieni pracownicy udzielają wszelkich instruktaży.
Wójt Gminy - w nawiązaniu do wypowiedzi Kierownika GOK stwierdził, że również byłby za tym, żeby utrzymać Gminne Centrum Informacji. Niestety po pierwszym stycznia 2005r.nie otrzymamy dotacji na zatrudnienie instruktorów w GCI i dlatego jego dalsze utrzymanie w takim kształcie jak obecnie będzie niemożliwe.
Dalszej dyskusji w tym temacie nie było.
Przewodniczący zaproponował przyjęcie złożonej informacji przez Kierowników w/w jednostek. Stwierdził, że jeżeli nie usłyszy sprzeciwu będzie uważał, że Rada informacje przyjęła. Sprzeciwu nie zgłoszono i w związku z tym Przewodniczący stwierdził, że Rada informacje przyjęła.
W tym momencie Przewodniczący poinformował, że przybył na sesję p. Marek Opolski - Z-ca Naczelnika Sekcji Prewencji Komendy Powiatowej Policji w Augustowie, który poinformuje zebranych w zakresie narkomanii.
W/w omówił zagadnienie w zakresie narkomanii na podstawie przeprowadzonych wyników badań ankietowych na szczeblu powiatowym. Między innymi wskazał, że liczba ujawnionych przestępstw związanych z narkomanią w ośmiu miesiącach tego roku - to 53 przypadki. Na terenie Gminy Sztabin takiego przestępstwa nie ujawniono, co nie oznacza, że przestępstw tych na pewno nie było. Zwrócił się również z apelem do uczestniczących w sesji o kontrolę związaną z tym problemem wśród młodzieży.
W dyskusji biorący udział w sesji mieszkaniec Sztabina - p. Henryk Wielgat skierował zapytania:
- jakie są przedsięwzięcia w omawianej sprawie ze strony Policji?
Jesteśmy na czwartym miejscu jako organy zajmujące się profilaktyką. Funkcjonuje trzeci zespół z programem przestępczości, narkomanii - szefem tego zespołu jest Grzegorz Janczylik.
- w jaki sposób rozpoznać, że dziecko jest pod wpływem narkotyku?
Jest to trudne dla osób najbliższych. Najważniejsze zjawiska występujące po zażyciu narkotyku to: chichot, euforia, zwiększony apetyt, zapach liści palonych, nasionka w kieszeni, bibułki, rurki szklane (osmolone), przekrwione (przeszklone) oczy.
W celu wykrycia czy dana osoba zażywa narkotyki można wykorzystać testery, które są możliwe do zakupu. Ponadto wskazałby w niejasnych sytuacjach kontaktować się z Poradnia Terapii Uzależnień. Na terenie naszego powiatu jest taka w Augustowie.
Wójtowi Gminy przedstawił przybyłego, w tym momencie na sesję nowo powołanego Kierownika Posterunku Policji w Sztabinie p. Sutułę Dariusza.
Komendant Posterunku Policji na wstępie udzielił odpowiedzi na pytanie Pani Radnej Małgorzaty Chilickiej stwierdzając, że Posterunek Policji w Sztabinie nie dysponuje radarem lub fotoradarem, a tylko tak można zmierzyć prędkość. Na drodze przez Sztabin obowiązuje prędkość 40 km/godz.
Następnie poinformował o godzinach pracy Posterunku Policji w Sztabinie i stwierdził,że bez specjalnych ograniczeń interesanci mogą zgłaszać się z problemami. W nawiązaniu do przedstawionej informacji dotyczącej narkomanii dodał, że ten problem występuje bez mała wszędzie, również dotyczy małych miejscowości.
Przewodniczący podziękował za przedstawioną informacje i udzieloną odpowiedź i ogłosił przerwę w obradach sesji do godz. 11-ej.
Po przerwie przystąpiono do dalszej realizacji porządku obrad.
Do pkt. 9 Podjęcie uchwał w sprawach:
Przewodniczący poinformował, że Komisje analizowały projekty uchwał i odczytał opinie Komisji.
a) ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego
Sekretarz Gminy przedstawił uzasadnienie potrzeby podjęcia uchwały.
Dyskusji w tym temacie nie było.
Przewodniczący poddał pod głosowanie przedłożony projekt uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych,
Za podjęciem uchwały głosowało – 13 radnych,
Przeciw głosowało - 0 radnych,
Wstrzymało się od głosu - 0 radnych.
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr XIV/144/04 w w/w sprawie.
b) programu współpracy Gminy Sztabin z organizacjami pozarządowymi, podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego i stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego na 2004r.
Sekretarz Gminy przedstawił uzasadnienie potrzeby podjęcia uchwały.
Dyskusji w tym temacie nie było.
Przewodniczący poddał pod głosowanie przedłożony projekt uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych,
Za podjęciem uchwały głosowało – 13 radnych,
Przeciw głosowało - 0 radnych,
Wstrzymało się od głosu - 0 radnych.
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr XIV/145/04 w w/w sprawie.
c) przeprowadzenia konsultacji społecznej w przedmiocie zmiany nazw miejscowości na terenie Gminy Sztabin,
Sekretarz Gminy przedstawił uzasadnienie potrzeby podjęcia uchwały.
Zapytań do przedłożonego projektu uchwały nie było i Przewodniczący poddał pod
głosowanie przedłożony projekt uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych,
Za podjęciem uchwały głosowało – 13 radnych,
Przeciw głosowało - 0 radnych,
Wstrzymało się od głosu - 0 radnych.
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr XIV/146/04 w w/w sprawie.
d) przyjęcie strategii ekorozwoju społeczno-gospodarczego Gminy Sztabin,
Wójt przedstawił uzasadnienie potrzeby podjęcia uchwały. Poinformował, że treść projektu Strategii była omawiana w dniu 20 września z Komisjami Rady. Strategia obejmuje wyłącznie kierunki działania, a nie szczegółowe czynności. Poinformował też, że niedługo będzie zatwierdzane Studium - opracowanie szczegółowe i w tym względzie apeluje o zainteresowanie i wnoszenie uwag do Studium.
Pan Radny Wiesław Polkowski - uważa, że na 96 stronie Strategii, gdzie jest mowa o budowie oczyszczalni biologiczno- chemicznej brakuje wsi Jagłowo, podczas gdy jego zdaniem wieś ta ma takie siedliska, w miarę skupione, które w wielu przypadkach uniemożliwiają budowę oczyszczalni indywidualnych.
W związku z tym zgłosił wniosek o ujęcie w pkt. 4 "f" str. 96 wsi Jagłowo.
Wójt - budowa takiej oczyszczalni wydaje się być na dzień dzisiejszy nieuzasadniona, w związku z czasowym zamieszkiwaniem i wykorzystaniem takiej oczyszczalni. Wyjaśnił również, jakie są koszty budowy oczyszczalni.
Pani Radna Małgorzata Chilicka - Strategia jest przygotowana profesjonalnie, uważam, że trudno wnosić do niej uwagi, co najwyżej chodzi o błędy pisarskie jak np. na stronie 36 w nazwie miejscowości Żmojdak.
Sekretarz Gminy - odczytał nazwy miejscowości, gdzie prawdopodobnym jest budowa oczyszczalni ścieków dla całej wsi.
Pan Siwicki Mirosław - Sołtys wsi Cisów - również nie widzi możliwości budowania w zagrodach tej miejscowości oczyszczalni indywidualnych i według niego także Cisów winien być przewidziany do zbudowania oczyszczalni dla wsi.
Pan Słomski Jan - Sołtys wsi Fiedorowizna - również domaga się włączenia wsi Fiedorowizna do miejscowości przewidzianych do budowy oczyszczalni dla całej wsi.
Przewodniczący w nawiązaniu do powyższej dyskusji stwierdził, że został zgłoszony wniosek przez Radnego Polkowskiego Wiesława o włączenie wsi Jagłowo, dodatkowo popiera głos sołtysa wsi Cisów i zgłasza sam wniosek o włączenie wsi Cisów i Kryłatka.
Pan Radny Truszkowski Marian zgłosił wieś Fiedorowiznę.
Przewodniczący reasumując powyższe wnioski stwierdził, że dotyczą one tego samego zagadnienia i w związku z tym poddaje pod głosowanie wniosek, by miejscowości Jagłowo, Cisów, Kryłatka, Fiedorowizna włączone zostały do budowy mechaniczno- biologicznych oczyszczalni ścieków typu BIOVAC.
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych,
Za przyjęciem wniosku głosowało – 13 radnych,
Przeciw głosowało - 0 radnych,
Wstrzymało się od głosu - 0 radnych
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że wniosek został jednogłośnie przyjęty przez Radę Gminy.
Następnie poddał pod głosowanie projekt całej uchwały wraz z przyjętym wnioskiem.
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych,
Za podjęciem uchwały głosowało – 13 radnych,
Przeciw głosowało - 0 radnych,
Wstrzymało się od głosu - 0 radnych.
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr XIV/147/04 w w/w sprawie.
e) zmian w budżecie gminy
Skarbnik Gminy przedstawiła i omówiła proponowane zmiany - zgodnie z objaśnieniami stanowiącymi zał. do projektu uchwały.
Przewodnicząca Komisji Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała proponowane zmiany.
Dyskusji w tym temacie nie było.
Przewodniczący poddał pod głosowanie przedłożony projekt uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych,
Za podjęciem uchwały głosowało – 13 radnych,
Przeciw głosowało.- 0 radnych,
Wstrzymało się od głosu.- 0 radnych.
W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie w w/w sprawie podjęła Uchwałę Nr XIV/148/04..
Do pkt. 10
Odpowiedzi na kierowane zapytania ze strony radnych i sołtysów udzielił Wójt:
- na pytania dotyczące oznakowań dróg, miejscowości wyjaśnił, że każdy wniosek przedkładany jest do Powiatowego Zarządu Dróg. Ostatnie nasze pismo z dnia 05.05.04r. i odpowiedź z dnia 12.05.04r - oznakowania będą postawione do 30.06.04r. Jak wynika z uwag sołtysów temat dalej jest otwarty. Zgłoszone dzisiaj uwagi w tym zakresie przekażę do Zarządu Dróg.
- złożyliśmy wniosek o dofinansowanie budowy wodociągu w 11 wsiach wraz z modernizacja stacji w Kamieniu. Na dzień dzisiejszy wiem, że jest on w trakcie rozpatrywania. Gdybyśmy nie otrzymali całości wnioskowanej kwoty, a np. 50% będziemy starali się wykonać planowane zadanie poprzez chociażby zaciągnięcie kredytu.
- wykaszanie poboczy dróg powiatowych i równanie dróg gminnych - powiat zobowiązał się do wykaszania poboczy i wiem, że wykonuje to zadanie. Równanie nawierzchni dróg będziemy wykonywać w dalszym ciągu w miarę potrzeb we własnym zakresie.
- Budowa drogi krajowej związana jest ze zniszczeniem drogi powiatowej (Jasionowo), zwróciłem się do właścicieli kopalni żwiru i kierownika budowy o naprawę tych dróg. W rozmowie z kierownikiem budowy uzyskałem informacje, że o żadnej naprawie nie chce z nami rozmawiać z uwagi na zniszczenie sprzętu, których dopuszczają się mieszkańcy. Jednocześnie poinformował, że nigdy nie zostawił dróg poniszczonych. Na piśmie zapewnień żadnych w zakresie naprawy nie dam, bo sam ich nie uzyskałem.
- Spółka Wodna jest w likwidacji, składki z tego tytułu, co wiem nie są płacone i nie prowadzi się żadnych prac w konserwacji urządzeń wodnych. W obecnym stanie prawnym jest to zadanie powiatu.
- Przeznaczenie środków ze sprzedaży mienia komunalnego (sprzedana nieruchomość we wsi Janówek) uzyskane środki finansowe ze sprzedaży idą do budżetu gminy i są wydatkowane zgodnie z uchwała budżetową.
- w sprawie przerw w dostawie energii elektrycznej, przekażę uwagi sołtysa do Zakładu Energetycznego. Niemniej jednak uważam, że wynikają one z nieprzewidzianych przyczyn zakładu.
- Odnośnie VAT-u z otrzymanych środków z unii europejskiej z Programu SAPARD - naszej gminy to nie dotyczy, gdyż nie otrzymaliśmy środków finansowych z tego programu.
Radny Powiatu Augustowskiego Andrzej Ślinko - na najbliższej sesji przedstawię wyjaśnienia dotyczące dróg powiatowych w zakresie oznakowań, odkrzaczeń i prac konserwacyjnych urządzeń wodnych. Tu zwrócił się do Wójta o współpracę, przekazywanie informacji w zakresie nie realizowania przez powiat zgłaszanych spraw przez mieszkańców naszej gminy.
Sołtys wsi Ostrowie - zwrócił się z prośbą do radnego powiatu o interwencję w sprawie budowy drogi Ostrowie - Kamienna.
Pan Radny Ślinko Andrzej - stwierdził, że już wyjaśniał sołtysowi wcześniej i dalej powtórzył, że o budowie w/w drogi nie ma mowy jedynie jakaś bieżąca konserwacja wchodzi w grę.
Przewodniczący podziękował za udzielone wyjaśnienia i zwrócił się z zapytaniem - czy zgłaszający pytania mają jakieś uwagi, zapytania do udzielonych odpowiedzi? Głosów i zapytań dalszych nie zgłoszono.
Przewodniczący przeszedł do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.
Do pkt. 11 Wolne wnioski i informacje.
Przewodniczący poinformował, że zgodnie z art. 24 h ust. 12 ustawy o samorządzie gminnym radni w liczbie 14 osób złożyli oświadczenia majątkowe w ustawowym terminie. Po przeprowadzonej analizie nie stwierdziłem nieprawidłowości i zgodnie z art. 24 h ust. 6 cytowanej ustawy przekazałem
Jednocześnie poinformował, że Wójt Gminy złożył w dniu 15.09.04r do Rady informację dotyczącą złożonych oświadczeń majątkowych wynikających z art. 24 h ust. 3 pkt. 3 przez pracowników urzędu gminy - odczytał informację Wójta Gminy . Informacja w zał. do protokółu.
Następnie Przewodniczący odczytał pisma, które wpłynęły na jego ręce, adresowane do Rady Gminy tj.:
- pismo Fundacji Trzeźwy Umysł
- pismo p. Witolda Lewoca
- pismo p. Danuty Chmiel
powyższe pisma w załączeniu do protokółu.
Zapytał, czy są inne głosy w tym punkcie, czy są jakieś inne zapytania, sprawy?
Przewodniczący udzielił głosu Wójtowi Gminy, który poinformował:
- o zagrożeniu powodziowym jakie wystąpiło we wsiach Jasionowo i Dębowo na terenie naszej gminy i podjęciu działań w zakresie pomocy mieszkańcom zagrożonych wsi.
- o zarządzeniu i ogłoszeniu przetargu na eksploatatora wodociągów i oczyszczalni.
Ponadto ustosunkował się do pisma p. Chmiel skierowanego do Rady Gminy wyjaśnił, że w sprawie przeprowadzenia remontu nikt z państwa Chmiel nie występował wcześniej o wyrażenie zgody - wymóg zapisu umowy najmu - , a dopiero po przeprowadzeniu remontu. Poinformował również o zakresie prac prowadzonych w tym lokalu w latach poprzednich. Stwierdził, że po otrzymaniu podania z załączonym rachunkami o zwrot kosztów poniesionych na remont, odmówiłem ich zwrotu. W dalszym ciągu podtrzymuję swoje stanowisko w tej sprawie i nie mogę dopuścić do sytuacji, jaka miała miejsce przy wykonaniu remontu lokalu użytkowego przez najemcę w budynku wynajmowanym na Ośrodek Zdrowia w Sztabinie. Przez trzy lata nie pobieramy czynszu i pozostaje jeszcze kwota do rozliczenia się po zakończeniu umowy.
Pani Radna Małgorzata Chilicka - odnosząc się do pisma p. Chmiel uważam, że żądanie zwrotu za remont mieszkania w tym łazienki,w którym mieszka się prawie 20 lat jest w mojej ocenie niemoralne. Popieram decyzję Wójta w tej sprawie.
Jednocześnie ustosunkowując się do pisma p. Witolda Lewoca myślę, że należy skierować je do Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Sztabińskiej uważam, że to pismo jest tylko informacyjne dla Rady, ale wynikło z powodu wydrukowania listu kierowanego do gazety sztabińskiej. Towarzystwo powinno nawiązać kontakt z instytucjami wymienionymi w piśmie.
W związku z przedstawioną informacją Wójta odnośnie ogłoszenia przetargu na eksploatatora wodociągów i oczyszczalni zwróciła się do Wójta o szersze informacje w tym zakresie, kierując jednocześnie zapytanie, dlaczego przetarg, a nie może to zadanie pozostać przy gminie?
Wójt ustosunkowując się do zapytania stwierdził, że w chwili obecnej przejąć nie możemy, gdyż nie jesteśmy na to przygotowani, brak nam też środków na uruchomienie takiej jednostki.
Ogłaszamy przetarg nieograniczony.
Pan Radny Wiesław Polkowski - podziękował Panu wójtowi za zainteresowanie się i zorganizowanie pomocy rolnikom w zakresie pozyskania paszy dla bydła wsi Jasionowa i Dębowa w związku z zalaniem wodą gruntów rolnych.
Radca Prawny - ustosunkowała się do wypowiedzi dotyczącej przesłania pisma p. Lewoca do Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Sztabińskiej wyjaśniła, że pismo to jest kierowane do konkretnego adresata, a Radzie Gminy wyłącznie do wiadomości i ewentualnego wypowiedzenia się w tej kwestii na sesji.
Dalszej dyskusji w przedstawionych sprawach nie było.
Pan Radny Andrzej Ślinko - poinformował o przystąpieniu Powiatu do konkursu stypendialnego.
Jednocześnie zwrócił uwagę, że sołtysi nie uczestniczą w sesji do końca, mimo wcześniej zadawanych pytań. Jest to zła praktyka, apeluję o jej zmianę.
Przewodniczący Rady Gminy w nawiązaniu do wypowiedzi Radnego p. Andrzeja Ślinko stwierdził, że przewodniczący nie ma możliwości zmusić sołtysa do obecności w obradach sesji rady gminy. Uczestnictwo w obradach sesji związane jest ściśle z wykonywaniem obowiązków sołtysa, zapisanych w Statutach Sołectw. Jedynie, co mogę zrobić, to zaapelować do świadomości i sumiennego wykonywania powierzonych obowiązków sołtysa.
Do pkt. 12 Przyjęcie protokołu z obrad XIII sesji Rady Gminy.
Przewodniczący poinformował, że protokół z obrad XIII sesji wyłożony był do wglądu w Urzędzie Gminy, a także w dniu dzisiejszym na sali obrad. Do dnia dzisiejszego do protokołu nie zostały wniesione żadne uwagi. Skierował zapytanie do radnych, czy są w dniu dzisiejszym uwagi do protokołu? Uwag nie zgłoszono. W związku z tym poddaje protokół pod głosowanie.
Podczas głosowania obecnych na sali 12 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 12 radnych
Za przyjęciem protokołu głosowało – 12 radnych,
Przeciw głosowało - 0 radnych,
Wstrzymało się od głosu- 0 radnych
Przewodniczący stwierdził, że protokół z obrad XIII sesji został przez Radę Gminy przyjęty jednogłośnie.
Do pkt. 13 Zamkniecie obrad.
Przewodniczący stwierdził, że porządek obrad dzisiejszej sesji został wyczerpany. Poinformował, że protokół z sesji sporządzony będzie w ciągu 10 dni. Po sporządzeniu protokołu będzie on dostępny do wglądu radnym w pokoju nr 6 Urzędu Gminy, aż do otwarcia następnej sesji.
Dziękuję radnym i zaproszonym gościom za aktywny udział w obradach sesji i zamykam obrady XIII sesji Rady Gminy.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała: Przewodniczył:
Helena Danuta Drągiewicz
Przewodniczący Rady Gminy
Stanisław Anuszkiewicz
Metryka strony