Protokół Nr XIII/04

Protokół Nr XIII/04

z obrad XIII sesji Rady Gminy Sztabin

odbytej w dnia 6 lipca 2004 roku.

 

Obrady rozpoczęto o godz. 9.15, zakończono o godz. 13.30

Miejsce obrad - sala konferencyjna Urzędu Gminy Sztabin.

Na stan 15 radnych, obecnych na sesji 14 radnych.

Nieobecni:

               Radny Robert Andraka

W sesji   udział wzięli:

1. Wójt Gminy – Tadeusz Drągiewicz

2.  Skarbnik Gminy – Agnieszka Truszkowska

3.   Inspektor ds. obsługi rady – Helena Danuta Drągiewicz

4.  Sołtysi z terenu Gminy Sztabin – zgodnie z zał. listą obecności.

5. Goście zaproszeni:

                                Ruducan Jadwiga – Kierownik GOPS                                                             

                                Teresa Ryszkiewicz – Kierownik GBP

                               Kozłowska Helena – redaktor gazety  lokalnej NSzD,

                               Łapszys Grzegorz- Kierownik Posterunku Policji,

                               Ślinko Andrzej - Radny Powiatu Augustowskiego,

                               Stankiewicz Wojciech - Nadleśniczy Nadleśnictwa Białobrzegi                  

                               Wasilewski Tadeusz - Nadleśniczy Nadleśnictwa Augustów,

                               Brzezicki Mieczysław - Biebrzański Park Narodowy,

                               Wojciechowicz Jarosław – Z-ca K-nta SSG Lipsk                   

                                                                                                 

   Sesję otworzył Przewodniczący Rady Gminy. Powitał przybyłych na sesję radnych Rady Gminy, sołtysów, gości zaproszonych, Wójta i pracowników Urzędu Gminy biorących udział w sesji.

   Na podstawie listy obecności Przewodniczący stwierdził, że w sesji bierze udział 14 radnych i obrady są prawomocne. Jednocześnie poinformował, że porządek obrad sesji został Paniom i Panom Radnym podany w zawiadomieniu o zwołanej sesji.

Do przesłanego porządku obrad - stanowiącego zał. do protokołu, Przewodniczący wprowadził do pkt.10  podpunkt „d” o treści „powołanie Komisji ds. Rozwoju Lokalnego Gminy Sztabin ”.

   Radni nie zgłosili wniosków o zmianę  porządku obrad.

W związku z powyższym Przewodniczący stwierdził, że porządek obrad przedstawia się następująco:

1.   Otwarcie obrad.

2.      Przyjęcie porządku obrad.

3.   Sprawozdanie z działalności Wójta  w okresie międzysesyjnym.

4.   Interpelacje radnych.

5.      Zapytania  radnych i sołtysów.

6.       Informacja Wójta o przebiegu realizacji inwestycji na terenie gminy.

7.       Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego za I półrocze 2004r. o organizacji wypoczynku letniego przez szkoły i GOK Sztabin.

8.       Zaopiniowanie planu projektów lasów ochronnych Nadleśnictwa Białobrzegi i Nadleśnictwa Augustów.

9.       Zaopiniowanie projektu Planu Ochrony dla Biebrzańskiego Parku Narodowego.

10.   Podjęcie uchwał w sprawach:

a)   upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy do dokonywania wobec Wójta czynności w sprawach z zakresu prawa pracy,

b)   zamiaru likwidacji Filii Gminnej Biblioteki Publicznej w Hucie,

c) zasad zwrotu wydatków poniesionych na świadczenia w ramach zadań własnych gminy w zakresie pomocy społecznej, szczegółowych zasad przyznawania usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych, odpłatności za te usługi, tryb ich pobierania oraz warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od odpłatności za usługi,

d)  powołanie Komisji ds. Rozwoju Lokalnego Gminy Sztabin,.

e)    przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Sztabin,

f)      zmian w budżecie gminy na rok 2004.

11.   Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

12.   Wolne wnioski i informacje.

13.  Przyjęcie protokołu z obrad  XII sesji Rady Gminy.

14.  Zamknięcie obrad XIII sesji.

 

Do pkt. 3 Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie od  19.04.2004 do 6.07.2004 roku.

Przewodniczący udzielił głosu Panu Tadeuszowi Drągiewicz – Wójtowi Gminy w celu złożenia sprawozdania z działalności w okresie międzysesyjnym.

Sprawozdanie  przedłożone przez Wójta w załączeniu do protokołu. Zapytań i dyskusji odnośnie złożonej informacji  nie było.

Przewodniczący podziękował za wystąpienie i zaproponował przyjęcie złożonego sprawozdania.

Radni nie zgłosili uwag, ani sprzeciwu do propozycji Przewodniczącego. W związku z tym Przewodniczący stwierdził, że Rada sprawozdanie Wójta przyjęła.

 

Do pkt. 4 Interpelacje radnych.

Radni zgodnie z § 28  Statutu Gminy  interpelacji nie zgłosili – stwierdził Przewodniczący i

przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad.

    

Do pkt. 5 Zapytania  radnych i sołtysów.

1. Sołtys wsi Jastrzębna I – nie prosiłem o równanie drogi przez wieś Jastrzębna I, a takowe prace były wykonane. Nie stwierdzałem swoim podpisem na karcie wykonawcy tej pracy. W związku z tym kieruję pytanie, ile wydatkowano na ten cel? Środki przeznaczone na remont swojej drogi  chciałem zostawić na następny rok, by wykonać prace w większym zakresie.

Następnie poruszył sprawę sprzedaży alkoholu w handlu obwoźnym. Stwierdził, że przedsiębiorcy mają wykupione koncesje na sprzedaż alkoholu, a w handlu obwoźnym sprzedają bez koncesji, czy nie można coś zrobić w tym zakresie?

2.  Radny  Kondracki Wojciech - w tym roku jak wiadomo nie będzie prowadzone dalsze wodociągowanie. Część rolników wpłaciła już I, II, a nawet całość pieniędzy zgodnie z zawartymi umowami. Kieruję pytanie, co będzie z odsetkami od zgromadzonych środków?

3. Białous Ewa - skierowała zapytanie do Pana Radnego Powiatowego - jakie są losy drogi biegnącej do granicy (chodzi o drogę Bargłów Kościelny - Tajno Stare - Sosnowo - Kryłatka - Lipsk). Czy droga Jastrzębna I do Kamiennej będzie modernizowana?

 

 

Do pkt. 6

Przewodniczący udzielił głosu Wójtowi Gminy, który złożył informację z przebiegu realizacji inwestycji na terenie Gminy w 2004 roku – informacja w zał. do protokołu.

Przewodniczący podziękował za wystąpienie i zwrócił się do radnych, osób biorących udział w sesji o kierowanie zapytań w tym temacie. Zapytań nie zadano. Przewodniczący zaproponował przyjęcie złożonej informacji przez Wójta.

Radni nie zgłosili uwag, ani sprzeciwu do propozycji Przewodniczącego. W związku z tym Przewodniczący stwierdził, że Rada informację w powyższym temacie przyjęła.

 

Do pkt. 7

Realizując pkt. 7 Przewodniczący poprosił biorącego udział w sesji Kierownika Posterunku Policji o złożenie informacji w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego za I półrocze 2004r., a następnie Wójta o złożenie informacji w zakresie organizacji wypoczynku letniego przez szkoły i GOK w Sztabinie. 

Kierownik Posterunku Policji – p. Łapszys Grzegorz na wstępie podziękował Wójtowi, Radnym  za dofinansowanie działalności Policji w Sztabinie. Z przekazanych środków zakupiony został komputer. Następnie w skrócie na podstawie przekazanej informacji Przewodniczącemu Rady omówił działalność Posterunku Policji w Sztabinie. Informacja w zał. do protokołu.

Ponadto ogłosił, że w miesiącu sierpniu - wrześniu  Posterunek Policji we współpracy z sołtysami, strażakami przeprowadzi kontrolę w zakresie zachowania bezpieczeństwa na terenie gminy. Zwrócimy również uwagę na często zgłaszane wnioski odnośnie „wałęsających się psów”. Zakres kontroli i terminy będą przesłane sołtysom.

Przewodniczący podziękował za wystąpienie Kierownikowi. Udzielił głosu Wójtowi, który przedstawił informację na temat organizacji wypoczynku letniego - informacja w zał. do protokołu.

Zapytań, dyskusji w powyższym  temacie ze strony radnych i sołtysów nie było. Przewodniczący zaproponował przyjęcie złożonych informacji. Radni sprzeciwu  do propozycji Przewodniczącego nie wnieśli i stwierdził on, że Rada informacje przyjęła.

 

Do pkt 8

Przewodniczący Rady poinformował, że na jego ręce wpłynęły pisma od Nadleśnictwa Białobrzegi i Augustów w sprawie zaopiniowania załączonych do pism w/w Nadleśnictw  „Wykazów lasów wnioskowanych o uznanie za ochronne” oraz „Wykazów lasów wnioskowanych  o pozbawienie charakteru ochronnego”. Następnie udzielił głosu biorącym udział w sesji Nadleśniczym, którzy udzielili wyjaśnień związanych z opracowywaniem planu urządzenia lasu na lata 2005-2014 dla swoich Nadleśnictw.

Przewodniczący podziękował za złożone informacje i zwrócił się do Rady, czy są jakieś uwagi do przedłożonych materiałów? Radni pytań  nie zadali, uwag nie zgłosili. Przewodniczący w tej sprawie zarządził głosowanie:

a)  Nadleśnictwo Białobrzegi

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Za pozytywnym zaopiniowaniem wykazów - głosowało 14 radnych.

Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy pozytywnie zaopiniowała wniosek Nadleśnictwa Białobrzegi o uznanie załączonego wykazu lasów wnioskowanych za ochronne oraz wykazu lasów wnioskowanych do pozbawienia ich charakteru ochronnego.

b)   Nadleśnictwo Augustów.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Za pozytywnym zaopiniowaniem wykazów głosowało - 14 radnych.

Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy pozytywnie zaopiniowała wniosek Nadleśnictwa Augustów o uznanie załączonego wykazu lasów wnioskowanych za ochronne oraz wykazu lasów wnioskowanych do pozbawienia ich charakteru ochronnego.

 

 

Do pkt. 9

Przewodniczący Rady poinformował radnych, że Biebrzański Park Narodowy wystąpił z pismem do Rady Gminy o zaopiniowanie projektu Planu Ochrony dla BPN. Przewodniczący poprosił obecnego na sesji przedstawiciela Parku o  omówienie powyższego projektu.

Przedstawiciel BPN omawiając projekt Planu wskazał między innymi, że plan jest opracowywany na bieżąco od 1995 roku. Do czasu zatwierdzenia Planu pracujemy na tzw. planie prowizorycznym. W dalszym swoim wystąpieniu przedstawił szczegółowo przedłożony projekt i zwrócił się do Rady o jego zaopiniowanie. Jednocześnie pozytywnie ustosunkował się do przedłożonych uwag przez Wójta Gminy w sprawie wyznaczenia i zmian szlaków turystycznych na terenie Gminy Sztabin  (zał. Nr 2  Rozdział VIII pkt. 2 str. 4  projektu  Planu  Ochrony dla BPN) - uwagi  w zał.

Przewodniczący podziękował za złożone informacje i zwrócił się do Rady, czy są jakieś uwagi do przedłożonych materiałów?

Radni nie mieli zastrzeżeń i nie wnieśli uwag do przedstawionego Planu Ochrony dla BPN.

Przewodniczący   w tej sprawie zarządził głosowanie:

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Za pozytywnym zaopiniowaniem projektu Planu Ochrony dla BPN   głosowało - 14 radnych.

Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy pozytywnie zaopiniowała projekt Planu Ochrony dla BPN wraz z uwagami wniesionymi przez Wójta Gminy.

Przewodniczący podziękował gościom zaproszonym za udział w sesji i ogłosił 15 minutowa przerwę.

Po przerwie wznowiono obrady.

Przewodniczący poinformował, że projekty uchwał w podpkt. a, b, c, e, f radni otrzymali wraz z zawiadomieniem na sesję. Projekty uchwały dotyczące podpkt. d, oraz załącznik do uchwały w podpkt. e zostały wyłożone przed sesją. Stwierdził, że przystępuje do realizacji  punktu 10 porządku obrad.

 

Do pkt. 10

a) Wójt Gminy uzasadniając potrzebę podjęcia uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy do dokonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec Wójta,  powołał się na przepisy ustawy o pracownikach samorządowych w tym zakresie.

Do przedłożonego projektu uchwały Pan Radny Wiesław Polkowski zgłosił wniosek o zmianę zapisu w § 2 pkt. a,  zapis - powyżej 7 dni – zmienić na - powyżej 3 dni .

Pan Radny Adam Kamiński – w projekcie przedłożonej uchwały jest mowa o odwołaniu Wójta z urlopu, brakuje informacji o korzystaniu z urlopu. Urlopu wypoczynkowy należny Wójtowi powinien być wykorzystywany na bieżąco. Tu nawiązał do faktu wypłaty za należny, a niewykorzystany urlop przez Wójta w poprzednich kadencjach. Należałoby zobowiązać Przewodniczącego Rady, by zwracał na to uwagę.

Radca Prawny – p. Edwarda Kozłowska  wyjaśniając poruszoną przez radnego sprawę wskazała, że kodeks pracy reguluje sprawy związane z urlopem (terminy wykorzystania i .......)

Przewodniczący podziękował za wyjaśnienia i poddał pod głosowanie wniosek zgłoszony przez radnego.

W głosowaniu  udział wzięło 14 radnych,

Za przyjęciem wniosku głosowało – 12 radnych,

przeciw głosowało - 1 radny,

wstrzymało się od głosu - 1 radny.

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że wniosek  większością głosów został przyjęły przez radę.

Następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały w w/w sprawie  uwzględniając  przyjęty wniosek - w § 2 lit. a w miejsce 7 dni  wprowadzono 3 dni.

W głosowaniu  udział wzięło 14 radnych,

Za podjęciem  uchwały  głosowało – 14 radnych,

przeciw głosowało - 0 radnych,

wstrzymało się od głosu - 0 radnych.

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła

 

Uchwałę Nr XIII/138/04

w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy do dokonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec Wójta.

 

10 b) Wójt przedstawiając uzasadnienie potrzeby podjęcia uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Filii Bibliotecznej w Hucie  między innymi wskazał, że obecnie Filia w Hucie nie ma racji bytu z uwagi na niewielką ilość wypożyczanych książek. Od nowego roku planujemy utworzyć w miejsce Filii punkt biblioteczny.

Przewodniczący obrad przedstawił opinię Książnicy Podlaskiej w powyższej sprawie - opinia w zał. do protokołu, a następnie udzielił głosu Przewodniczącemu Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych, który poinformował o pozytywnej opinii Komisji do zamierzonych działań w tym względzie, akcentując potrzebę utworzenia w Hucie punktu bibliotecznego.

Dyskusji ze strony radnych w tym temacie nie było i Przewodniczący poddał pod głosowanie przedłożony projekt uchwały.

 

W głosowaniu  udział wzięło 14 radnych,

Za podjęciem  uchwały  głosowało – 14 radnych,

przeciw głosowało - 0 radnych,

wstrzymało się od głosu - 0 radnych.

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła

 

Uchwałę Nr XIII/139/04

w sprawie zamiaru likwidacji Filii Gminnej Biblioteki Publicznej w Hucie.

 

10 c) Przewodniczący Rady powiedział, że obecnie przechodzimy do uchwalenia uchwały  w sprawie zasad zwrotu wydatków poniesionych na świadczenia w ramach zadań własnych gminy w zakresie pomocy społecznej, szczegółowych zasad przyznawania usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych, odpłatności za te usługi, tryb ich pobierania oraz warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od odpłatności za usługi.

Przewodniczący  zwrócił się do Wójta o uzasadnienie potrzeby podjęcia tej uchwały. Wójt poprosił Panią Jadwigę Ruducan - Kierownika GOPS by  udzieliła wyjaśnień do powyższego projektu uchwały.

Kierownik GOPS poinformowała o konieczności podjęcia uchwały w związku z wejściem w życie nowej ustawy o pomocy społecznej. Wskazała, że większych zmian od dotychczasowych zasad uchwalonych poprzednią uchwałą Rady nie ma, jednakże porządek prawny wymaga takich zmian.

Przewodniczący podziękował za wyjaśnienia i skierował zapytane, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos w tej sprawie?

Pan Radny Wiesław Polkowski - Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych poinformował, że Komisja  pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.

Przewodniczący  Rady Gminy otworzył dyskusję.

Głosów w dyskusji nie było i Przewodniczący poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.

 

W głosowaniu  udział wzięło 14 radnych,

za podjęciem  uchwały  głosowało – 14 radnych,

przeciw głosowało - 0 radnych,

wstrzymało się od głosu - 0 radnych.

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła

  

Uchwałę Nr XIII/140/04

w sprawie zasad zwrotu wydatków poniesionych na świadczenia w ramach zadań własnych gminy w zakresie pomocy społecznej, szczegółowych zasad przyznawania usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych, odpłatności za te usługi, tryb ich pobierania oraz warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od odpłatności za usługi.

 

10 d) Przewodniczący Rady Gminy przystąpił do realizacji podpunktu "d", a mianowicie podjęcia uchwały  w sprawie powołania Komisji Rady Gminy ds. Rozwoju Lokalnego Gminy Sztabin. Zwrócił się do Wójta o przedstawienie uzasadnienia potrzeby podjęcia uchwały.

Wójt poinformował, że jednym z punktów wdrażania Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Sztabin jest powołanie Komisji Rady, której zadaniem będzie: opiniowanie Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Sztabin i rekomendowanie go Radzie Gminy do przyjęcia, monitorowanie wdrażania planu, ocena realizacji planu, wnioskowanie aktualizacji planu. Jednocześnie Wójt zaproponował, by skład Komisji był pięcioosobowy, na czele Komisji będzie stał Przewodniczący Rady Gminy - Pan Stanisław Anuszkiewicz. Ponadto Wójt zwrócił się do Rady o wytypowanie kandydatów do składu Komisji.

Przewodniczący kontynuując ten temat, podziękował za zgłoszenie jego osoby na Przewodniczącego Komisji i zaproponował, by w skład Komisji weszli Radni: Ewa Białous, Janina Dochód, Wiesław Polkowski, Eugenia Siemiaszko.

Przewodniczący  zwrócił się z zapytaniem, czy w/w Radni wyrażają zgodę do pracy w Komisji?

Zgłoszeni Radni osobiście oświadczyli, że wyrażają zgodę do pracy w proponowanej Komisji.

Następnie Przewodniczący skierował zapytanie - czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos w powyższej sprawie - odnośnie składu ilościowego i osobowego? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu  będę uważał, że moja propozycja została przyjęta.

Radni innych propozycji ani wniosków  w tym temacie nie zgłosili. W związku z tym  Przewodniczący stwierdził, iż uważa, że jego propozycja została przyjęta i w związku z tym poddaje pod głosowanie projekt uchwały  z przyjętymi nazwiskami do składu Komisji.

 

W głosowaniu  udział wzięło 14 radnych,

za podjęciem  uchwały  głosowało – 14 radnych

przeciw głosowało - 0 radnych,

wstrzymało się od głosu - 0 radnych.

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła

 

Uchwałę Nr XIII/141/04

w sprawie powołania Komisji ds. Rozwoju Lokalnego Gminy Sztabin

 

10 e) Przewodniczący Rady powiedział, że obecnie przystępujemy do podjęcia uchwały w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Sztabin. Przewodniczący  udzielił głosu  Wójtowi Gminy z prośbą o omówienie załącznika do projektu uchwały.

Wójt omawiając projekt uchwały między innymi powiedział, że najważniejszą częścią "Planu Rozwoju Lokalnego" jest tabela dotycząca planowanych przedsięwzięć inwestycyjnych w latach 2004-2006. W planie zostały ogólnie ujęte zadania na lata 2007-2012. Plan jest planem otwartym i będą mogły być nanoszone zmiany. W chwili obecnej najważniejszym zadaniem zamieszczonym w planie jest zwodociągowanie 11 wsi na terenie gminy. Jednocześnie nadmienił, że projekt planu  był omawiany z radnymi na Komisjach. Zgłoszone przez nich uwagi zostały wprowadzone do projektu planu przedłożonego na dzisiejszej sesji.

Tu Wójt zwrócił się do Rady o przyjęcie planu w przedłożonej wersji informując, że będzie on jednym z dokumentów załączonych do składanego wniosku  o pozyskanie środków z funduszy strukturalnych na wodociągowanie gminy.

Przewodniczący Komisji Rady - Pan Wiesław Polkowski i Pani Eugenia Siemiaszko przedstawili opinie Komisji. Poinformowali, iż członkowie Komisji  w/w projekt uchwały zaopiniowali jednomyślnie pozytywnie.

Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych w sprawie planu chciałby zabrać głos?

Pan Radny Wojciech Kondracki - powiedział, iż nie wie czy dobrze zrozumiał, że planowana jest budowa sieci wodociągowych w 11 wsiach w latach 2004-2005, a wykonanie przyłączy w latach 2005-2006, czyli będziemy mieli wodę  a nie będziemy mogli z niej skorzystać chyba, że "na własną rękę" będziemy robić przyłącza.

Przewodniczący poprosił Wójta o wyjaśnienie poruszonej sprawy.

Wójt wskazał, że zadanie to zostało zapisane jako oddzielne, ponieważ nie będziemy mogli  sfinansować kosztów przyłączy z funduszy strukturalnych. Będzie to odrębne zadanie i odrębne rozliczenie.

Wypowiedzi Wójta uzupełniła Radca Prawny Urzędu wskazując, że Radni muszą mieć świadomość, że realizacja przyłączy będzie wynikała z zasobności budżetu gminy, tu nie dostaniemy żadnych środków  unijnych. Będą musiały być inne rozliczenia finansowe i stąd uzasadniony podział  inwestycji na dwa zadania.

Pan Stefan Krysztofik sołtys wsi Wrotki - nawiązał do planowanej budowy biologicznych oczyszczalni ścieków w 10 wsiach w latach 2005-2012 rok, a więc będzie to już zadanie nowej Rady, ale czy jest już wiadomo jakie wsie w to wejdą do tego zadania, czy była, jest jakaś prowadzona konsultacja z mieszkańcami wsi, czy wiedzą oni o kosztach budowy tych oczyszczalni oraz o wysokości udziałów? Ponadto wskazał, że jest ujęta również w Planie budowa oczyszczalni przyzagrodowych, których koszt jest o wiele mniejszy niż biologicznych. Moją sugestią jest, by przeprowadzić konsultacje z mieszkańcami wsi celem ustalenia i wyboru systemu oczyszczania , biologiczne czy przyzagrodowe. Wiem, że jest to projekt, który będzie jeszcze kilka lat dopracowywany i nie realizowany przez tą Radę, ale należałoby to jakoś konkretnie przemyśleć.

Przewodniczący Rady podziękował  za wystąpienie i stwierdził, że w mojej ocenie  projekt w chwili obecnej jest najważniejszy tylko pod względem zakończenia inwestycji wodociągowania na terenie Gminy.

Przy tym możemy dyskutować i nad modernizacją  wskazanych obiektów, remontami ulic, dróg wprowadzać zmiany do tego planu. Najważniejsze jest to, żebyśmy dzisiaj przyjęli ten plan, ponieważ 9 lipca upływa termin składania wniosków o środki strukturalne, a bez planu  wniosek będzie niekompletny. Dlatego też proszę o skupienie uwagi na  najpilniejszym zadaniu tj. o stu procentowym zwodociągowaniu Gminy. Nad pozostałymi zadaniami możemy dyskutować nie tylko na tej sesji ale i w przyszłości.

Wójt potwierdził  stanowisko Przewodniczącego Rady. Wskazując jednocześnie, że zadania ujęte w planie wynikały z potrzeb społeczeństwa i zostały w nim ujęte. Jak będzie wyglądała ich realizacja w poszczególnych  latach trudno już dziś przewidzieć.

Przewodniczący podziękował za dyskusję i stwierdził, że dalszych głosów do dyskusji nie widzi w związku z tym poddaje projekt uchwały pod głosowanie.

 

W głosowaniu  udział wzięło 14 radnych,

za podjęciem  uchwały  głosowało – 13 radnych,

przeciw głosowało - 0 radnych,

wstrzymało się od głosu - 1 radny.

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy zwykłą większością głosów podjęła

 

Uchwałę Nr XIII/142/04

w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Sztabin.

 

10 f) Przewodniczący Rady zapowiedział przystąpienie  do rozpatrzenia punktu 10 f porządku obrad, tj. podjęcia uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2004 rok. Następnie udzielił głosu Pani Agnieszce Truszkowskiej - Skarbnikowi Gminy z prośbą o omówienie projektu uchwały.

Skarbnik Gminy omówiła projekt w/w uchwały.

Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych w sprawie uchwały chciałby zabrać głos?

Pani Eugenia Siemiaszko - Przewodnicząca Komisji Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych

Rady Gminy  przedstawiła opinię Komisji. Poinformowała, iż członkowie Komisji projekt w/w

uchwały zaopiniowali jednomyślnie pozytywnie 6 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się.

Więcej głosów w dyskusji nie było i Przewodniczący Rady projekt uchwały poddał pod głosowanie.

 

W głosowaniu  udział wzięło 14 radnych,

za podjęciem  uchwały  głosowało – 14 radnych,

przeciw głosowało - 0 radnych,

wstrzymało się od głosu - 0 radnych.

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła

 

Uchwałę Nr XIII/143/04

w sprawie zmian w budżecie gminy na 2004rok.

 

Do pkt.11

Udzielając odpowiedzi na zapytania radnych i sołtysów jako pierwszy zabrał głos

Pan Andrzej Ślinko- Radny Powiatu Augustowskiego, który  udzielił odpowiedzi na pytania skierowane do niego:

-   Powiat nie jest w stanie w tej kadencji zrealizować planowanych wcześniej na terenie Gminy inwestycji drogowych,

-  odnośnie drogi Bargłów Kościelny - Tajno Stare - Sosnowo - Kryłatka zrobiono dokumentację,

-  prawdopodobnie w tym roku zostanie wykonana część drogi powiatowej  na odcinku Jastrzębna II - Lipsk,

-  to prawda, że własnych środków  powiat nie ma, gdyż większość przekazuje na utrzymanie szpitala,

-  poinformował o planach budowy nowych przejść granicznych (osobowego i ciężarowego).

W tym miejscu głos zabrał z-pca Komendanta SG ppor. Jarosław Wojciechowicz stwierdzając, że był na spotkaniu w sprawie przejść granicznych i  w jego ocenie sprawa jest przeciągnie się o około 5 lat.

W nawiązaniu do wypowiedzi Radnego Powiatu Wójt zapytał - czy Powiat złożył wnioski na finansowanie przebudowy w/w dróg.

Pan Radny Powiatu Andrzej Ślinko - tak,  zostały złożone.

Wójt poinformował, że na nasze pismo o współfinansowaniu budowy dróg powiatowych w systemie "złotówka do złotówki" początkowo przychylał się do propozycji gminy, ale obecnie zamiary Powiatu w tym temacie zmieniły się i ostatnio na spotkaniu  Starosta powiedział, że nie ma mowy o takim współfinansowaniu.

Pan Radny Powiatu Andrzej Ślinko ustosunkowując się do powyższych stwierdzeń podniósł, że zadanie podzielono na trzy etapy, jeden z nich to odcinek Jastrzębna II- Lipsk i podkreślił, że środki ze strony Powiatu mogą być tylko środkami z zewnątrz. Powiedział też, że w świetle powyższych wyjaśnień Wójta wycofuje się  z pozytywnej odpowiedzi złożenia wniosków na finansowanie budowy przedmiotowych dróg.

Następnie Wójt wyjaśnił, że urząd nie dysponuje dostatecznymi kompetencjami, by wyeliminować przypadki nielegalnej sprzedaży alkoholu w handlu obwoźnym. Jego zdaniem w tej sprawie większe  możliwości posiada policja.

Odnośnie wpłat udziału rolników w budowie wodociągów, Wójt poinformował, że pieniądze zgromadzone są na  rachunku bankowym Społecznego Komitetu Budowy Wodociągu. Rachunek jest oprocentowany i w ciągu dwóch lat jego prowadzenia dopisano 238 zł tytułem odsetek. Jednocześnie nadmienił, że rolnicy w dalszym ciągu nie wywiązują się z przyjętego zobowiązania  wpłacania kolejnych rat.

W sprawie  utrzymania dróg Wójt wyjaśnił, że po deszczach na naszym terenie większość dróg jest nieprzejezdna. Mimo kosztów z tym związanych dokładam starań, by utrzymać drogi w stanie przejezdności. Pomagają mi w tym mieszkańcy poszczególnych sołectw, o czym wspominałem w swoim wystąpieniu. Dodatkowo chciałbym wskazać na inicjatywę Polkowa związaną z budową drogi przez wieś - gdzie mieszkańcy założyli komitet w celu przeprowadzenia zbiórki pieniężnej na przedmiotową budowę. Popieram takie inicjatywy i sądzę, że w pierwszej kolejności będziemy kierować środki finansowe na wykonanie prac na takich drogach.

W sprawie drogi we wsi Hruskie potwierdził ,że jest ona planowana do asfaltowania, jednakże o istnieniu dziur rozmawiałem już PZD, aby przy okazji prac na drodze do Kryłatki  naprawić drogę  we wsi Hruskie.

 

Do pkt.12

1.  Przewodniczący Rady:

- podał do wiadomości Radnym - odczytując  rozstrzygnięcie nadzorcze RIO  dotyczące stwierdzenia nieważności uchwały Nr XII/134/04  z dnia 19 kwietnia 2004r. w sprawie zasad i trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu gminy na prowadzenie działalności pożytku publicznego podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz kontroli zadania.

-  odczytał pismo Starostwa dotyczące wytypowania kandydata do Powiatowej Rady Zatrudnienia w Augustowie.

Zaproponował na tego kandydata Wójta. Ze strony Radnych innych kandydatów nie zgłoszono.

W głosowaniu jawnym w obecności 14 radnych, przy 14 głosach "za" kandydaturę Wójta Rada zaakceptowała.

 

2. Wójt poinformował o zatrudnieniu pracownika, w ramach skierowania  przez Urząd Pracy, do pomocy rolnikom przy realizacji programów rolno- środowiskowych.

Omówił również planowany program organizowanych dożynek gminnych w dniu 12.09.04r. zwracając się do radnych, sołtysów o uczestnictwo i pomoc w przygotowaniu tej imprezy.

Radni, sołtysi opowiedzieli się, by był to  turniej parafii połączony z dożynkami gminnymi.

 

Do pkt.13

Przewodniczący poinformował, że protokół z obrad XII sesji wyłożony był do wglądu w Urzędzie Gminy, a także w dniu dzisiejszym na sali obrad. Do dnia dzisiejszego do protokołu nie zostały wniesione żadne zastrzeżenia. Skierował zapytanie do radnych, czy w dniu dzisiejszym są jakieś uwagi do protokołu? Jednocześnie stwierdził, że w sytuacji braku uwag będzie uważał protokół za przyjęty .

Radni uwag nie zgłosili. Wobec tego Przewodniczący stwierdził, że protokół został przyjęty.

 

Do pkt.14

Przewodniczący stwierdził, że porządek dzienny sesji został wyczerpany. Protokół dzisiejszej sesji sporządzony będzie w ciągu 10 dni. Po sporządzeniu protokołu będzie on dostępny do wglądu radnym w pokoju Nr 6 Urzędu Gminy, aż do otwarcia następnej sesji.

Dziękuję  radnym, sołtysom i zaproszonym gościom za aktywny udział w obradach sesji i zamykam obrady XIII sesji Rady Gminy.

 

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała:                                                                                      Przewodniczył:

Helena Danuta Drągiewicz                                                          Przewodniczący Rady  Gminy

 

                                                                                                       Stanisław Anuszkiewicz

                                                                                                                              

 

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Sztabin

Wytwarzający/odpowiadający: Wojciech Hryń

Wprowadzający: Wojciech Hryń

Data wprowadzenia: 2004-10-22

Data modyfikacji: 2004-10-22

Opublikował: Stefan Korycki

Data publikacji: 2004-10-22