Protokół Nr V/03

 

 

Protokół Nr V/03

z obrad V sesji Rady Gminy Sztabin

odbytej w dniu 25 kwietnia 2003 roku.

 

Obrady rozpoczęto o godz. 9.00 , zakończono o godz. 14.00

Miejsce obrad : sala konferencyjna Urzędu Gminy Sztabin .

Na stan 15 radnych , obecnych na sesji 15 radnych.

W sesji z urzędu udział wzięli :

1. Wójt Gminy – Tadeusz Drągiewicz

2. Sekretarz Gminy – Stefan Korycki

3. Skarbnik Gminy – Danuta Puchalska

4. Radca Prawny – Edwarda Kozłowska

5. Inspektor ds. obsługi rady – Helena Danuta Drągiewicz

6. Sołtysi z terenu Gminy Sztabin – zgodnie z zał. listą obecności.

 

Sesję otworzył Przewodniczący Rady Gminy. Powitał przybyłych na sesję radnych Rady Gminy, sołtysów, oraz zaproszonych kierowników jednostek organizacyjnych.

Na podstawie listy obecności stwierdził ,że w sesji bierze udział 15 radnych i obrady są prawomocne. Następnie poinformował ,że do przesłanego radnym porządku obrad wraz z zaproszeniami na sesję wprowadza :

 

- w punkcie 7 “ podjęcie uchwał” w podpunkcie 5, dodaję :

literę a) przedstawienie wniosków kierowników jednostek organizacyjnych GOPS, GOK, ZSzP w Sztabinie, Szkoły Podstawowej w Jaziewie i Krasnymborze o wartości jednego punktu w celu ustalenia tabeli kwot wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w tych jednostkach,

 

- pkt.11 powołanie Komisji Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych Rady Gminy Sztabin.

Wójt poinformował ,że wycofuje projekt uchwały w sprawie “ tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli realizujących zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w ramach różnego pensum” przesłany radnym i wnioskuje o wyłączenie go z porządku obrad dzisiejszej sesji.

Radni uwag w tym temacie nie zgłosili . Przewodniczący stwierdził ,że wniosek Wójta przyjmuje.

Przewodniczący odczytał porządek obrad , który przedstawia się następująco:

 

1. Otwarcie obrad sesji .

 

2. Przyjęcie porządku obrad.

 

3. Informacja z prac wójta w okresie od 27 lutego 2003 r. do 24 kwietnia 2003r.

 

4. Interpelacje radnych .

 

5. Zapytania sołtysów i radnych.

 

6. Rozpatrzenie sprawozdania i ocena wykonania budżetu gminy za 2002 rok.

 

a) opinia RIO o sprawozdaniu z wykonania budżetu ,

 

b) opinia komisji rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu,

 

c) wniosek komisji rewizyjnej w sprawie absolutorium,

 

d) opinia składu orzekającego RIO o wniosku komisji rewizyjnej w sprawie absolutorium

 

e) dyskusja

 

f) głosowanie nad wnioskiem komisji rewizyjnej w sprawie absolutorium Wójtowi Gminy Sztabin .

7. Podjęcie uchwał w sprawach:

1) uchwalenia Statutu Gminy Sztabin,

2) uchwalenia Statutów Sołectw ,

3) zasad wynagradzania nauczycieli, sposobu obliczania wysokości stawki wynagrodzenia zasadniczego za jedną godzinę przeliczeniową , ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznania nauczycielom dodatków ; motywacyjnego, funkcyjnego , za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia a także wysokość i zasady przyznawania oraz wypłacania dodatku mieszkaniowego,

4) określenia zasad udzielania i rozmiaru zniżek godzin nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach oraz szczegółowych zasad zwolnienia od obowiązku realizacji tygodniowego, obowiązującego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć pedagoga.

5) ustalenia najniższego wynagrodzenia pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Gminy Sztabin,

a) przedstawienie wniosków kierowników jednostek organizacyjnych GOPS, GOK, GBP,ZSzP w Sztabinie , Szkoły Podstawowej w Jaziewie i Krasnymborze o wartości jednego punktu w celu ustalenia tabeli kwot wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w tych jednostkach,

6) zmian w Statucie Związku Komunalnego “Biebrza”,

7) udzielenia bonifikaty przy sprzedaży nieruchomości,

8) wyrażenia zgody na nabycie działek do gminnego zasobu nieruchomości,

9) zmian w budżecie gminy w 2003 roku,

10) zaciągnięcia kredytu bankowego na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach gminy.

8. Analiza i przyjęcie projektu realizacji remontów dróg gminnych w 2003 roku.

 

9. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania zadań wynikających z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2002 rok.

 

10. Rozpatrzenie sprawozdania z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2002 rok.

 

11. Powołanie Komisji Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych Rady Gminy Sztabin .

 

12. Odpowiedzi na interpelacje radnych i zapytania .

 

13. Wolne wnioski i informacje.

 

14. Przyjęcie protokołu z obrad IV sesji Rady Gminy.

 

15. Zamknięcie obrad.

 

Następnie Przewodniczący obrad zwrócił się do radnych – czy są jakieś wnioski do przedstawionego porządku obrad.

Radni wniosków nie zgłosili . W związku z tym Przewodniczący stwierdził ,że przystępuje do realizacji porządku obrad.

 

Do pkt.3

Przewodniczący udzielił głosu Panu Tadeuszowi Drągiewicz – Wójtowi Gminy w celu złożenia sprawozdania z działalności w okresie od dnia 26 lutego do 24 kwietnia 2003 roku.

 

Jednocześnie Wójt w swoim sprawozdaniu omówił realizację uchwał dotychczas podjętych przez Radę Gminy .

Informacja przedłożona przez Wójta w załączeniu do protokołu. Zapytań i dyskusji odnośnie złożonej informacji nie było.

Przewodniczący podziękował za wystąpienie i zaproponował przyjęcie złożonej informacji.

Radni nie zgłosili uwag ,ani sprzeciwu do propozycji Przewodniczącego . W związku z tym Przewodniczący stwierdził ,że Rada informację Wójta przyjęła.

 

Do pkt. 4 Interpelacje radnych .

Radni interpelacji nie zgłosili – stwierdził Przewodniczący i przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad.

 

Do pkt. 5 Zapytania radnych i sołtysów.

Radny – Wojciech Kondracki – rolnicy pytają czy są jakieś zamierzenia w sprawie budowy oczyszczalni przydomowych ?

Radny Wiesław Polkowski – wskazał potrzebę równania drogi powiatowej w kierunku Dolistowa a także uzupełnienie ubytków gruntu na poboczach drogi Mogilnice – Dębowo .

Radny Wasilewski Kazimierz- stwierdził ,że na drodze powiatowej zniszczona jest nawierzchnia emulsyjna – czy jest ważna jeszcze gwarancja na ta drogę ? Ponadto wskazał potrzebę wyrównania dalszej nawierzchni w/w drogi.

Radny Stanisław Anuszkiewicz – udrożnić przepust pod drogą Cisów –Kryłatka .

Sołtys wsi Janówek – zgłosił potrzebę dowiezienia żwiru i podsypania zjazdu z brukówki na drodze we wsi Janówek .

Kto ma remontować , czy GSW , czy urząd gminy przepust na drodze we wsi Janówek w kierunku lasów państwowych.

Sołtys wsi Lebiedzin – dowiezienie kilku wywrotek żwiru na drogę ze wsi Lebiedzin na łąki – w okresie opadów droga jest trudna do przejazdu.

Sołtys wsi Wrotki – w zmianach do budżetu proponuje się 5 tys. zł na zakup pługa , co to za pług ?

Nie neguję potrzeby zakupu , tylko mam pytanie do byłego Przewodniczącego Rady Gminy i Sekretarza Gminy jak to się ma do sprzedaży sprzętu GSW, gdzie był pług i “DET” i mógł ten sprzęt zostać i być wykorzystany obecnie przez gminę.

Ponadto stwierdził ,że miała miejsce kradzież hydrantów na nowo wybudowanym wodociągu Wrotki Kopiec , Klonowo. Do dnia dzisiejszego nie zostały zamontowane nowe hydranty , w razie pożaru nie ma możliwości poboru wody.

Sołtys wsi Kunicha – czy będzie remontowana droga we wsi Kunicha po budowie wodociągu.

Sołtys wsi Cisów – stwierdził ,że mieszkańcy jego wsi dokonywali przez kilka lat naprawy drogi w kierunku wsi Długie . Teraz wnioskuje do Wójta o wykonanie prac na tej drodze przez gminę.

Sołtys wsi Kopiec – czy będzie prowadzona budowa drogi łąkowej we wsi Kopiec ? Wskazał również potrzebę naprawy dróg po budowie wodociągu.

Sołtys wsi Ostrowie – podniósł sprawę oznakowania miejscowości i tablic informacyjnych wskazujących kierunki do danych miejscowości. Zbliża się sezon turystyczny i turyści błądzą po naszym terenie.

Sołtys wsi Jagłowo – stwierdził ,że żwir ze żwirowni w Jagłowie jest pobierany na wszystkie drogi gminne ,a nic nie mówi się o naprawie drogi w Jagłowie.

Dalszych głosów w tym punkcie nie ma , w związku z tym zamykam punkt 5 i proszę Pana Wójta o wyznaczenie osób, bądź udzielenie odpowiedzi w punkcie 12 porządku obrad.

 

Do pkt. 6

Rozpatrzenie sprawozdania i ocena wykonania budżetu gminy za 2002 rok.

Przewodniczący stwierdził ,że radni sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2002 rok otrzymali wraz z zaproszeniem na sesję .

Skarbnik Gminy przedstawiła opinię RIO o sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2002rok.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej p. Janina Dochód przedstawiła opinię komisji i i wniosek w sprawie udzielania absolutorium Wójtowi , a także wydaną w tej sprawie opinię RIO ( opinie w zał. do protokołu).

Przewodniczący otworzył dyskusję nad sprawozdaniem .

Jako pierwszy głos zabrał Wójt , który w nawiązaniu do przedłożonego sprawozdania z wykonania budżetu przedstawił najważniejsze zadania jakie zostały wykonane w 2002 roku (informacja w zał. do protokołu).

W związku z brakiem głosów do dalszej dyskusji ze strony radnych, Przewodniczący stwierdził ,że poddaje pod głosowanie wniosek Komisji Rewizyjnej dotyczący udzielenia absolutorium Wójtowi.

W głosowaniu udział wzięło 13 radnych , opuściło salę obrad dwóch radnych p. Radny Andraka Robert i Pan Radny Zbigniew Zięcina.

Za przyjęciem wniosku głosowało 13 radnych

Przeciw – 0 radnych

Wstrzymało się od głosu - 0 radnych.

Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy Sztabin przyjęła wniosek Komisji, udzielając tym samym absolutorium Wójtowi Gminy , co jest równoznaczne z podjęciem

Uchwały Nr V/ 41/03

w sprawie udzielenia absolutorium

Wójt podziękował za udzielenie absolutorium .

 

Do pkt.7 Podjęcie uchwał

Przewodniczący poinformował ,że projekty uchwał będące przedmiotem obrad dzisiejszej sesji skierowane przez Wójta , zostały przesłane radnym wraz z zaproszeniem na sesję .W przyjętej kolejności w porządku obrad będziemy je rozpatrywać i podejmować . W związku z tym proszę Pana Sekretarza Gminy o uzasadnienie potrzeby podjęcia uchwał dotyczących pkt. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8.

W tym miejscu na salę obrad przybyli radni Pan Robert Andraka i Pan Zięcina Zbigniew.

 

1) uchwalenie Statutu Gminy Sztabin

Przewodniczący poprosił Przewodniczącą Komisji statutowej o przedstawienie protokoły z prac Komisji nad statutem gminy i statutami sołectw.

Przewodnicząca odczytała protokół z przebiegu prac nad statutami.

Następnie Sekretarz Gminy stwierdził ,że w związku ze zmiana przepisów prawnych należy dostosować statut gminy , jak również statuty sołectw do obowiązujących przepisów .

Radni uwag, wniosków do przedłożonego projektu statutu gminy nie zgłosili .

W związku z brakiem głosów do dyskusji w tym temacie , Przewodniczący poddał pod głosowanie przedłożony projekt uchwały w sprawie uchwalenia statutu gminy.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych.

Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych.

Przeciw - 0 radnych

Wstrzymało się od głosu – 0 radnych.

Przewodniczący w oparciu o wynik głosowania stwierdził ,że Rada Gminy podjęła

Uchwałę Nr V/42/03

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Sztabin

 

 

2) uchwalenie Statutów Sołectw.

Wójt poinformował ,że w dniu 26 lutego br. przekazane zostały statuty 39 sołectwom do konsultacji . W wyznaczonym terminie (12.03.03) nie wniesiono uwag do przekazanych projektów statutów. Biorąc pod uwagę powyższe proszę o ich uchwalenie.

Następnie Sekretarz Gminy zgłosił wniosek o zmianę zapisu w Rozdziale IV “Tryb zwoływania zebrań wiejskich “ ust.4 , nadając brzmienie “obowiązkiem Sołtysa jest zapewnienie referentów spraw rozpatrywanych na zebraniach . W przypadku powstania trudności winien zwrócić się do Wójta o pomoc, który wyznaczy w tym celu kompetentne osoby, w tym spośród pracowników Urzędu Gminy ”.

Przewodniczący skierował zapytanie do radnych , czy są jakieś jeszcze uwagi , wnioski do Statutów Sołectw ?

Nie widzę , w związku z tym poddaję pod głosowanie wniosek zgłoszony przez p. Sekretarza Gminy.

W głosowaniu wzięło udział 15 radnych.

Za wnioskiem głosowało 15 radnych.

Przeciw – 0 radnych

Wstrzymało się od głosu – 0 radnych

Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy wniosek przyjęła jednogłośnie.

Następnie poinformował ,że pod głosowanie poddaje poszczególne projekty uchwał w sprawie uchwalenia 39 statutów sołectw. Przystąpiono do głosowania .

W głosowaniu wzięło udział 15 radnych.

Za przyjęciem każdej uchwały z osobna głosowało 15 radnych

Głosów przeciw , ani wstrzymujących się nie stwierdzono.

Wobec powyższego Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy podjęła

Uchwały od Nr V/43/03 do Nr V/81/03

w sprawie uchwalenia Statutu Sołectw Gminy Sztabin

Przewodniczący ogłosił 15 minutową przerwę.

Po przerwie wznowiono obrady.

 

3) zasady wynagradzania nauczycieli, sposobu obliczania wysokości stawki wynagrodzenia zasadniczego za jedną godzinę przeliczeniową, ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznania nauczycielom dodatków:motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia a także wysokość i zasady przyznawania oraz wypłacania dodatku mieszkaniowego.

Przewodniczący poinformował, że do projektu w/w uchwały zostały wydane opinie przez Kuratorium Oświaty, ZNP i Komisję Oświaty , Kultury i Spraw Społecznych Rady Gminy . Następnie Wójt podał do wiadomości radnym opinie KO , ZNP. ( w zał. do protokołu)

Jednocześnie Wójt poinformował Radę ,że przyjmuje zaproponowane zmiany przez ZNP i wnosi o ich uwzględnienie przy podejmowaniu uchwały.

Przewodniczący odczytał opinię Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społ.( w zał. do protokołu).

Przewodniczący odczytał proponowane zmiany przez ZNP z prośbą o naniesienie ich w otrzymanych projektach uchwał.

Pan Radny Adam Kamiński – z jakich pobudek wynikają propozycje ZNP ?

Sekretarz Gminy – wyjaśniając potrzebę podjęcia uchwały stwierdził ,że projekty uchwał dotyczące oświaty, a przedłożone pod dzisiejsze obrady są dostosowane do zmian , które ukazały się w obecnie obowiązujących przepisach . Organ prowadzący w drodze swoich uchwał dokonuje regulacji pracy szkoły, nauczyciela.

Uczestniczący w obradach sesji Dyrektor ZSzP w Sztabinie wyjaśnił potrzebę wprowadzonych zmian, wynikających ze zmian przepisów oświatowych i ich uaktualnienia poprzez podjęcie stosownych uchwał.

Obecny na sesji sołtys wsi Cisów – stwierdził ,że widzi potrzebę zasięgania opinii Rady Rodziców w sprawie przyznawania nagród nauczycielom ze specjalnego funduszu nagród , co proponuje się wykreślić z projektu uchwały.

W wyniku dyskusji i wyjaśnień Radcy Prawnego , Dyrektora ZSzP i radnych stwierdzono , iż takie informacje mogą naruszyć prawo do ochrony danych osobowych jak również zacytowano pkt.2 , iż w/w nagroda ma charakter uznaniowy i jej przyznanie jest prawem i kompetencją wyłącznie dyrektora szkoły.

Po dyskusji Pan Radny Adam Kamiński zgłosił wniosek aby pozostawić zapis dotyczący zasięgania opinii rady rodziców.

Powyższy wniosek Przewodniczący poddał pod głosowanie.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych.

Za przyjęciem wniosku głosowało- 4 radnych

Przeciw – 9 radnych

Wstrzymało się od głosu – 2 radnych.

Wobec powyższego Przewodniczący stwierdził ,że wniosek nie został przyjęty i zaproponował głosowanie nad zgłoszonymi zmianami przez ZNP do projektu uchwały.

Za przyjęciem zmian głosowało- 1 4 radnych

Przeciw – 0 radnych

Wstrzymało się od głosu – 1 radnych.

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że zmiany ZNP zostały przyjęte. z uwzględnieniem przyjętych przez Radę Gminy zmian.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych.

Uchwałę Nr V/82/03

w sprawie zasad wynagradzania nauczycieli, sposobu obliczania wysokości stawki wynagrodzenia zasadniczego za jedną godzinę przeliczeniową, ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia a także wysokość i zasady przyznawania oraz wypłacania dodatku mieszkaniowego.

 

 

4) określenia zasad udzielania i rozmiaru zniżek godzin nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach oraz szczegółowych zasad zwolnienia od obowiązku realizacji tygodniowego, obowiązującego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć pedagoga.

Do w/w projektu uchwały radni uwag nie wnieśli i dyskusji nie podjęli.Wobec powyższego poddał pod głosowanie projekt uchwały w w/w sprawie.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych

Za podjęciem uchwały głosowało – 15 radnych. Głosów wstrzymujących się i przeciw nie stwierdzono.

Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy jednogłośnie podjęła

Uchwałę Nr V/83/03 w /w sprawie

5) ustalenia najniższego wynagrodzenia pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Gminy Sztabin, przedstawienie wniosków kierowników jednostek organizacyjnych GOPS, GOK, GBP,ZSzP w Sztabinie , Szkoły Podstawowej w Jaziewie i Krasnymborze o wartości jednego punktu w celu ustalenia tabeli kwot wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w tych jednostkach,

Przewodniczący zwrócił się z prośbą o uzasadnienie potrzeby podjęcia w/w uchwały.

Wyjaśnień udzielił Sekretarz Gminy , który wyjaśnił sposób budowania tabeli wynagrodzeń dla pracowników jednostek organizacyjnych gminy .

Radni uwag do przedłożonego projektu nie wnieśli i przewodniczący poddał go pod głosowanie.

W głosowaniu wzięło udział 15 radnych .

Za podjęciem uchwały głosowało – 15 radnych. Głosów wstrzymujących się i przeciw nie stwierdzono.

Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy jednogłośnie podjęła

Uchwałę Nr V/884/03

w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia pracowników samorządowych       

zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Gminy Sztabin .

 

Następnie Przewodniczący poinformował ,że kierownicy jednostek organizacyjnych przedłożyli wnioski dotyczące wartości jednego punktu w celu ustalenia tabeli kwot wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w GOPS, GOK, GBP, Szkół w Jaziewie i Krasnymborze i ZSzP w Sztabinie . Kierownicy jednostek ustalili wartość jednego punktu na kwotę 3,02 zł , za wyjątkiem Dyrektora SP Jaziewo , który ustalił wartość punktu na kwotę 3,00zł. Rada nie wniosła zastrzeżeń i informację powyższą przyjęła .

 

 

6) zmiany w Statucie Związku Komunalnego “Biebrza”

Sekretarz Gminy odczytał zmiany proponowane do Statutu Związku Komunalnego “Biebrza”- stanowiące załącznik do uchwały.

Przewodniczący stwierdził ,że Radni nie wnioszą uwag do przedstawionego projektu uchwały i w związku z tym poddaje ją pod głosowanie.

W głosowaniu wzięło udział 15 radnych .

Za podjęciem uchwały głosowało – 15 radnych. Głosów wstrzymujących się i przeciw nie stwierdzono.

Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy jednogłośnie podjęła

Uchwałę Nr V/85/03

w sprawie zmian w Statucie Związku Komunalnego “Biebrza”

 

 

7) udzielenie bonifikaty przy sprzedaży nieruchomości

Wójt wyjaśnił ,że zgodnie z ustaleniami Rady z dnia 26 lutego 2003 r. w sprawie zastosowania bonifikaty do sprzedaży nieruchomości zabudowanej w Jagłowie - budynek mieszkalny w Jagłowie , postanowiłem go uwzględnić i proponuję zastosowanie bonifikaty w wysokości 90% . Wg wyceny wartość budynku wynosi 3.434 zł . Budynek wymaga remontu . Najemcy są zainteresowani jego wykupieniem jednak ze względu na trudną sytuacje finansową rodziny nie są w stanie zapłacić ceny wynikającej z szacunku.

Sekretarz Gminy w nawiązaniu do wypowiedzi Wójta nadmienił ,że wykonanie remontu to wydatek z budżetu gminy przekraczający wartość budynku. ( około 20-30 tys. zł).

Pan Radny Wiesław Polkowski- skierował zapytanie czy zostanie sprzedany tylko budynek mieszkalny , czy wraz z sąsiadującą działką ?

Wójt wyjaśnił ,że budynek zostanie sprzedany wraz z działką siedliskową , a pozostałe działki pozostaną w zasobie gminy.

Przewodniczący stwierdził ,że Radni nie wnioszą uwag do przedstawionego projektu uchwały i w związku z tym poddaje ją pod głosowanie.

W głosowaniu wzięło udział 14 radnych .

Za podjęciem uchwały głosowało – 13 radnych.

Głosów przeciw nie stwierdzono.

Wstrzymało się od głosu – 1 radny

Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy podjęła

Uchwałę Nr V/86/03

w sprawie udzielenia bonifikaty przy sprzedaży nieruchomości .

 

 

8) wyrażenia zgody na nabycie działek do gminnego zasobu nieruchomości

Wójt uzasadniając potrzebę podjęcia uchwały w w/w temacie wyjaśnił ,że nabycie działek na której posadowiony jest budynek remizy OSP w Sztabinie pozwoli na dobudowanie drugiego garażu oraz na utworzeniu przejścia i przejazdu z ulicy Kościuszki na ulicę Augustowską Działki stanowią własność osoby fizycznej .

Przewodniczący stwierdził ,że Radni nie wnioszą uwag do przedstawionego projektu uchwały i w związku z tym poddaje ją pod głosowanie.

W głosowaniu wzięło udział 14 radnych .

Za podjęciem uchwały głosowało – 14 radnych.

Głosów przeciw nie stwierdzono i wstrzymujących się nie stwierdzono.

Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy podjęła

Uchwałę Nr V/87/03

w sprawie wyrażenia zgody na nabycie działek do gminnego zasobu nieruchomości

 

 

9) zmiany w budżecie gminy na 2003 rok

Skarbnik Gminy wyjaśniając zmiany szczególną uwagę zwróciła na zmianę zadań inwestycyjnych związaną z koniecznością wykazania w odrębnym punkcie kosztów inwestycji realizowanych w ramach SAPARD bezpośrednich oraz w odrębnym punkcie kosztów pozostałych. Na kwotę zagwarantowaną przez SAPA%RD do zwrotu wcześniej musimy uzyskać kredyt krótkoterminowy. Ponadto zmniejszyć należy wykaz w pkt. Dotyczącym udziału mieszkańców w inwestycji wodociągowej, planowanych było znacznie więcej przyłączy wodociągowych. Ogólnie plan dochodów i wydatków zmienił się głównie z powodu zmniejszenia udziału mieszkańców w wodociągowaniu Gminy . Zmieniły się też koszty obsługi kredytów i pożyczek dotychczas zaciągniętych, obecnie warunki spłaty są nieco korzystniejsze.

Radni wyjaśnienia przyjęli do wiadomości.

Dyskusji w tym temacie nie stwierdzono i Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w w/w sprawie.

W głosowaniu wzięło udział 15 radnych .

Za podjęciem uchwały głosowało – 15 radnych.

Głosów przeciw nie stwierdzono i wstrzymujących się nie stwierdzono.

Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy podjęła

 

Uchwałę Nr V/88/03

w sprawie zmian w budżecie gminy na 2003 rok.

 

 

10) zaciągnięcia kredytu bankowego na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach gminy

 

Skarbnik Gminy wyjaśniła ,ze uchwała ta jest konsekwencją poprzedniej uchwały tj. konieczności zabezpieczenia wydatków nie mających pokrycia w budżecie. W chwili obecnej nie wyłoniliśmy Banku kredytującego .

 

Pani Radna Chilicka Małgorzata – podjęcie uchwały udowadnia ,że były błędy w poprzedniej realizacji inwestycji. Wydaje mi się, że wodociąg zrealizowany jesienią 2002r był zbyt pochopny, trzeba było zaczekać z inwestycją i sięgnąć po środki z zewnątrz, nie trzeba byłoby teraz tak się zadłużać

 

Skarbnik Gminy stwierdziła – stało się jak się stało, złożyło się na to szereg czynnikó.

 

Sekretarz Gminy – decyzję o budowie wodociągu w 2002r. podjął Zarząd i Rada , nie było poza tym możliwości uzyskania dofinansowania z zewnątrz na wodociąg. Środki były na wiele inwestycji ale nie na to- było to blokowanie centralne. Zmuszeni byliśmy zaciągnąć kredyt w wysokości 1,8mln. Zł ale w mojej ocenie mieliśmy tylko takie wyjście.

 

Przewodniczący podziękował za wyjaśnienia stwierdził ,że Radni nie wnioszą uwag do przedstawionego projektu uchwały i w związku z tym poddaje ją pod głosowanie.

W głosowaniu wzięło udział 15 radnych .

Za podjęciem uchwały głosowało – 15 radnych.

Głosów przeciw nie stwierdzono i wstrzymujących się nie stwierdzono.

Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy podjęła

Uchwałę Nr V/89/03

w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach gminy

Do pkt. 8 Plan remontów dróg gminnych w 2003r.

Wójt Gminy na wstępie poinformował ,że projekt realizacji budżetu gminy w Dz. Transport oraz projekt realizacji remontów dróg gminnych przesłany został radnym i sołtysom do przeanalizowania i wniesienia uwag . Ponadto omówił przedstawiony projekt wyjaśniając jednocześnie , że zostały w nim uwzględnione wnioski Komisji Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych w zakresie bieżącej naprawy dróg ( ilość dowiezienia żwiru na drogi).

Radni nie wnieśli uwag i nie podjęli dyskusji w tym temacie po stwierdzeniu czego Przewodniczący przedstawiony projekt poddał pod głosowanie .

W głosowaniu wzięło udział 15 radnych .

Za przyjęciem przedłożonego harmonogramu głosowało – 12 radnych.

Przeciw – 1 radny

Wstrzymało się od głosu – 2 radnych

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że przedłożony plan remontów dróg gminnych w 2003 r. został zaakceptowany przez Rada Gminy .

Do pkt. 9

Przewodniczący nadmienił ,że radni otrzymali sprawozdanie z wykonania zadań wynikających z realizacji Gminnego programu ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Sztabin w 2002r. wraz z zaproszeniami .

W związku z tym zapytuję czy są jakieś uwagi, wnioski do przedłożonego sprawozdania ? Jeżeli nie będę uważał ,że sprawozdanie zostaje przyjęte.

Wniosków nie widzę stwierdzam ,że sprawozdanie zostało przez Radę przyjęte.

 

Do pkt.10

Radni otrzymali również sprawozdanie z działalności GOPS w 2002r. w zakresie zadań zleconych i własnych wraz z zaproszeniami .

W związku z tym zapytuję czy są jakieś uwagi, wnioski do przedłożonego sprawozdania ? Jeżeli nie będę uważał ,że sprawozdanie zostaje przyjęte.

Wniosków nie widzę stwierdzam ,że sprawozdanie zostało przez Radę przyjęte.

 

Do pkt.11 Powołanie Komisji Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych Rady Gminy.

Przewodniczący stwierdził ,że w związku z objęciem mandatu przez radną Panią

Małgorzatę Chilicką , proponuje powiększenie składu Komisji Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych do sześciu osób i przedstawił w tej sprawie projekt uchwały.

Radna Chilicka Małgorzata wyraziła zgodę do pracy w tej Komisji.

Pan Radny Adam Kamiński – jestem za tym, żeby radna brała udział w pracach Komisji. Do rozważenia jest w jakiej i jaki powinien być skład poszczególnych Komisji . W tym momencie radny opuścił salę obrad .

Pan Radny Wiesław Polkowski – ja uważam ,że skład Komisji powinien pozostać pięcioosobowy i dla gminy osoba , radna która jest w dwóch Komisjach powinna zrezygnować. Stawiam wniosek o odwołanie z Komisji Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych Pani Radnej Eugenii Siemiaszko , a powołanie na jej miejsce Pani Radnej Małgorzaty Chilickiej.

Biorąc pod uwagę zgłoszony wniosek Przewodniczący zwrócił się do Radnej Pani Eugenii Siemiaszko czy rezygnuje z pracy w Komisji Budżety, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych ?

Radna stwierdziła, że rezygnacji nie składa.

Pan Radny Robert Andraka – proszę o przypomnienie czy są inni radni, którzy są w dwóch Komisjach .

Przewodniczący przedstawił składy Komisji z których wynika ,że dwóch radnych Jan Chojnowski i Henryk Hrehorowicz są członkami dwóch Komisji.

Pan Radny Wiesław Polkowski – wskazał Przewodniczącemu , że zgłosił wniosek , nadal go podtrzymuje i prosi o przegłosowanie.

Przewodniczący poddał pod głosowanie zgłoszony wniosek.

W głosowaniu wzięło udział 14 radnych .

Za przyjęciem wniosku głosował – 1 radnych.

Przeciw – 9 radnych

Wstrzymało się od głosu – 4 radnych

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że wniosek nie został przyjęty.

W związku z powyższym Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Budżetu , Rolnictwa i Spraw Gospodarczych w składzie : Eugenia Siemiaszko, Małgorzata Chilicka, Jan Chojnowski , Henryk Hrehorowicz, Kazimierz Wasilewski, Adam Kamiński .

W głosowaniu wzięło udział 14 radnych .

Za przyjęciem uchwały głosowało – 9 radnych.

Przeciw – 2 radnych

Wstrzymało się od głosu – 3 radnych

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy podjęła

Uchwałę Nr V/90/03

w sprawie powołania Komisji Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych .

 

Do pkt. 12 Odpowiedzi na zapytania i wnioski .

Wójt udzielił odpowiedzi w kolejności zgłaszanych sprawy:

 

1) Oczyszczalnie przydomowe mogą budować wszyscy zainteresowani rolnicy bez udziału gminy. Rada w planie wieloletnim na lata 2003-2005 nie przyjęła takiego zadania . Nie mamy zapewnionych środków w budżecie na taką inwestycję ,przez następne lata będziemy kontynuować wodociągowanie gminy .

 

2) W sprawie równania , naprawy dróg powiatowych jakie zgłaszali radni (Mogielnice- Debowo, Cisów Kryłatka , udrożnienie przepustu pod drogą Cisów- Kryłatka) wystąpię do PZD w Augustowie.

 

3) Droga łąkowa w Kopcu jest zgłoszona na dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego i po otrzymaniu środków przystąpimy do realizacji.

 

4) Drogi uszkodzone podczas budowy wodociągów będą wymagały napraw przez kilka kolejnych lat . Będziemy sukcesywnie i w miarę posiadanych środków dokonywać napraw na odcinkach najbardziej uszkodzonych.

 

5) Droga w Lebiedzinie w bieżącym roku nie będzie naprawiana – brak środków . W chwili obecnej jest ona przejezdna.

 

6) W sprawie tablic informacyjnych i oznakowania miejscowości występowałem telefonicznie i pisemnie do PZD w Augustowie i wiem z wyjazdu w teren ,że dużo zostało ustawionych nowych znaków na terenie Gminy Sztabin , które już zostały w ciągu kilku dni zniszczone – jako przykład podam wieś Ostrowie, gdzie nowe znaki połamane leżą w rowach. Mimo powyższego wystąpię do PZD.

 

7) W sprawie zakupu pługu wyjaśniam ,że w 2002 roku został zakupiony już jeden pług z przeznaczeniem do odśnieżania dróg. Planuję zakup drugiego i przekazanie straży w Jaminach która by prowadziła odśnieżanie w rejonie Jamin.

Sprawa kradzieży hydrantów jest znana , mimo prowadzenia dochodzenia przez właściwe organy powiadomiony został przez nasz urząd administrator wodociągów o tej sprawie .

 

8) Naprawa dróg gminnych będzie prowadzona zgodnie z przyjętym przez Radę harmonogramem.

Ponadto Wójt poinformował zebranych ,że został rozstrzygnięty przetarg na równanie dróg gminnych i rozpoczęte zostaną prace na drogach . W pierwszej kolejności będą równane drogi po których uczęszczają autobusy szkole. Prace równiarki będą nadzorować sołtysi wzorem lat ubiegłych . W związku z tym proszę sołtysów o wskazywanie odcinków dróg wymagających wyrównania .

Jezęli chodzi o sprzedaż sprzętu GSW –co poruszył sołtys wsi Wrotki – proszę p. Sekretarza o wyjaśnienie, ponieważ nie pracowałem w tamtym okresie w UG.

Sekretarz Gminy stwierdził ,że nie wie dlaczego p. Krysztofik przypisuje mnie likwidację GSW . Spółka Wodna jest organizacją rolników i wszystko to co się z nią dzieje zależy od tych rolników. Ja ze spółką nie mam nic wspólnego i nie odpowiadam za decyzje przez nią podjęte.

Pan Stefan Krysztofik – spółka działa na terenie Gminy , była zawsze pod nadzorem Gminy, powinna być nawiązana jakakolwiek współpraca , stało się inaczej jest to jednak przeszłość i nie ma do czego wracać . Stwierdzam ,że spółka sprzedała “Deta” stanowiącego własność Gminy, gdyż tak należy to rozumieć, bo został on zakupiony ze środków Gminy . Sprzedano za “grosze”, a mógł on nadal służyć gminie.

Sekretarz Gminy – w kwestii z jakich środków został zakupiony wyjaśnił ,że w urzędzie brak jest dokumentów potwierdzających zakup z budżetu gminy – nie wiem skąd takie stwierdzenia.

Przewodniczący obrad w związku z tworząca się polemiką stwierdził ,że zamyka dalszą dyskusję w tym temacie. Podziękował Wójtowi za udzielone odpowiedzi , wyjaśnienia i zwrócił się z zapytaniem , czy wszyscy otrzymali odpowiedzi na kierowane zapytania ? Radni i sołtysi dodatkowych zapytań nie zgłosili. W związku z tym Przewodniczący stwierdził ,że radni i sołtysi otrzymali odpowiedzi i przechodzi do realizacji dalszego porządku obrad.

 

Do pkt.13 Wolne wnioski

 

1) Przewodniczący przypomniał radnym o terminie do 30 kwietnia br. składania oświadczeń majątkowych.

 

2) Przewodniczący odczytał podanie skierowane przez Szkołę Stowarzyszeniową w Jaminach do Rady Gminy dotyczące dofinansowania wycieczki dla dzieci z tej szkoły . Następnie poinformował ,że w tej sprawie zasięgnął opinii p. Skarbnik Gminy , którą podał do wiadomości radnym odczytując jej treść ( podanie i opinia w zał. do protokołu). Jak wynika z opinii w budżecie gminy nie ma dodatkowych środków na dofinansowanie tej szkoły , poza przekazywaną dotacją na działalność szkoły .

Radni przychylili się do opinii p. Skarbnik .

Wójt w nawiązaniu do powyższego wyjaśnił ,że szkoła złożyła taką samą prośbę do mnie i do Pełnomocnika ds. PRPA p. H. Kozłowskiej. Ja udzieliłem dyrektorowi szkoły odpowiedzi negatywnej tak jak wskazuje opinia p. Skarbnik.

Obecna na posiedzeniu p. Helena Kozłowska – Pełnomocnik ds.P RPA – na wstępie podziękowała za zaufanie i bezkrytyczne przyjęcie sprawozdania z wykonania Programu PiRPA za 2002 rok . Stwierdziła ,że praca na odcinku rozwiązywania problemów alkoholowych w naszej gminie została również doceniona na forum kraju za co otrzymaliśmy CERTYFIKAT , który wręczyła Wójtowi .

Odnośnie dofinansowania wycieczki poinformowała ,że GKRPA postanowiła sfinansować dwie osoby.

 

3) Wójt zwrócił się do radnych w sprawie wyrażenia opinii o możliwości sprowadzenia i osiedlenia na terenie gminy repatriantów z Kazachstanu ( zgodnie z przesłanym pismem Wojewody podlaskiego).

Radni w dyskusji mieli podzielone zdania w tej kwestii i nie zajęli stanowiska . Sprowadziło to do wniosku , aby Wójt rozpatrzył ponownie wszystkie możliwości łącznie z konsekwencją zasiedlenia , zatrudnienia i decyzję podjął sam.

 

4) Pani Radna Małgorzata Chilicka zwróciła się z prośbą do Skarbnika Gminy o wyjaśnienie wydatkowanych środków zamieszczonych w sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2002r.:

Dz. Rolnictwo i łowiectwo –kary i odszkodowania ,Dz. Administracja Publiczna – kary odszkodowania ,Dz. Oświat i wychowanie – stypendia różne , Dz. Gospodarka Komunalna i ochrona środowiska – gospodarka ściekowa i ochrona wód .

Skarbnik udzieliła odpowiedzi . Radna podziękowała za wyczerpujące odpowiedzi.

 

Do pkt. 14 Przyjęcie protokołu z obrad IV sesji Rady Gminy .

Przewodniczący poinformował, że protokół IV sesji wyłożony był do wglądu w Urzędzie Gminy p. nr 5 , a także w dniu dzisiejszym na sali obrad. Do dnia dzisiejszego do protokołu nie zostały wniesione żadne zastrzeżenia. W związku z tym zwrócił się do radnych czy w dniu dzisiejszym są jakieś uwagi do protokołu ? Uwag nie widzę i uważam ,że protokół zostaje przyjęty .

Do pkt. 15 Zamknięcie obrad

Przewodniczący stwierdził ,że porządek obrad został wyczerpany . Poinformował jednocześnie że protokół dzisiejszej sesji sporządzony będzie w ciągu 10 dni . Po sporządzeniu protokołu będzie on dostępny do wglądu radnym i mieszkańcom w pokoju nr 5 UG , aż do otwarcia następnej sesji.

Podziękował radnym i zaproszonym gościom za aktywny udział w obradach sesji i zamknął obrady V sesji Rady Gminy .

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała :

Helena Danuta Drągiewicz

Przewodniczył:

Przewodniczący Rady Gminy

Stanisław Anuszkiewicz

 

Metryka strony

Udostępniający: Stefan Korycki

Wytwarzający/odpowiadający: Wojciech Hryń

Wprowadzający: Wojciech Hryń

Data wprowadzenia: 2003-12-16

Data modyfikacji: 2004-03-31

Opublikował: Stefan Korycki

Data publikacji: 2003-12-16