Protokół Nr XXI/05
Protokół Nr XXI/05
z obrad XXI sesji Rady Gminy Sztabin
odbytej w dniu 21 października 2005 roku.
Obrady rozpoczęto o godz. 815, zakończono o godz. 945
Miejsce obrad - sala konferencyjna Urzędu Gminy Sztabin.
Przewodniczył Stanisław Anuszkiewicz - Przewodniczący Rady Gminy.
Protokołowała Helena Drągiewicz - Inspektor ds. obsługi rady i ewidencji działalności gospodarczej.
Na ustawowy stan 15 radnych, w sesji bierze udział 14 radnych - zgodnie z listą obecności stanowiącą zał. do protokołu.
Nieobecny - Radny Lech Szmygiel.
W sesji udział wzięli:
1) Wójt Gminy Tadeusz Drągiewicz
2) Sekretarz Gminy Stefan Korycki
3) Skarbnik Gminy Agnieszka Truszkowska
4) Radca Prawny UG Edwarda Kozłowska
5) Sołtysi z terenu Gminy Sztabin – zgodnie z zał. listą obecności.
6) Dyrektorzy szkół z terenu Gminy Sztabin:
- Zespół Szkół Samorządowych w Sztabinie - Marek Marciniak,
- Zespół Szkół Samorządowych w Krasnymborze - Barbara Kotarska,
- Szkoła Podstawowa w Jaziewie - Aleksander Godlewski
- Szkoła Podstawowa w Jaminach - Henryk Krysiuk
8) Kozłowska Helena - redaktor gazety lokalnej "Nasz Sztabiński Dom"
9) Dariusz Sutuła - Kierownik Posterunku Policji w Sztabinie,
Ad pkt. 1.
Sesję otworzył Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Anuszkiewicz. Powitał przybyłych na obrady radnych, sołtysów, kierowników jednostek organizacyjnych, gości zaproszonych, Wójta i pracowników Urzędu Gminy Sztabin.
Ad pkt. 2.
Na podstawie listy obecności Przewodniczący stwierdził, że w sesji bierze udział 14 radnych i obrady są prawomocne.
Jednocześnie poinformował, że porządek obrad sesji został Paniom i Panom Radnym podany w przesłanym zawiadomieniu o zwołanej sesji.
Skierował zapytanie, czy są jakieś uwagi do przesłanego porządku? Radni wniosków nie zgłosili.
W związku z tym Przewodniczący stwierdził, że porządek obrad przedstawia się następująco:
- Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
- Przedstawienie porządku obrad.
- Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie między Sesjami Rady Gminy.
- Interpelacje radnych.
- Zapytania radnych i sołtysów.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005r.,
- Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
- Wolne wnioski i informacje.
- Przyjęcie protokołu z obrad XX sesji Rady Gminy.
- Zamknięcie obrad XXI sesji Rady Gminy.
Ad pkt. 3. Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie od dnia 28 czerwca do dnia 23 września 2005r.
Przewodniczący udzielił głosu Panu Tadeuszowi Drągiewicz Wójtowi Gminy w celu złożenia sprawozdania z działalności w okresie od ostatniej sesji. Sprawozdanie w załączeniu do protokołu.
Przewodniczący podziękował za wystąpienie, złożone wyjaśnienie i zaproponował przyjęcie złożonego sprawozdania.
Radni nie zgłosili uwag, ani sprzeciwu do propozycji Przewodniczącego. W związku z tym Przewodniczący stwierdził, że Rada sprawozdanie Wójta przyjęła.
Ad pkt. 4. Interpelacje radnych.
Radni zgodnie z § 28 Statutu Gminy interpelacji nie zgłosili – stwierdził Przewodniczący i przeszedł do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.
Ad pkt. 5. Zapytania radnych i sołtysów.
Przewodniczący Rady poinformował, że Powiatowy Zarząd Dróg w Augustowie w odpowiedzi na przesłane przez wójta wnioski i postulaty zgłoszone przez radnych i sołtysów na ostatniej sesji, udzielił odpowiedzi, że zostaną wykonane do końca 2005r.
Sołtys wsi Kryłatka - wybudowany został wodociąg i obecnie na 17 mieszkańców wsi, z wody korzysta tylko 1 mieszkaniec? Co będzie z pozostałymi?
Dlaczego "pochowane" są hydranty, czy nie mogły być zainstalowane hydranty nadziemne? Będzie problem zimą, kiedy w razie pożaru strażacy nie będą mogli ich odnaleźć.
Sołtys wsi Lebiedzin - we wsi został zerwany hydrant.
Sołtys wsi Hruskie - prosi o dowiezienie żwiru na drogę we wsi Hruskie w kierunku drogi asfaltowej.
Radna Małgorzata Chilicka - zwracam się do Wójta o wystąpienie z pismem ponaglającym w sprawie modernizacji drogi krajowej przez Sztabin. Informuję, że mieszkańcy przygotowują blokadę drogi. Ponadto zapytuję czy Gmina nasza jest przygotowana na odbiór odpadów wielkogabarytowych?
Ad pkt. 6. Zmiany w budżecie gminy na 2005r.
Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005r. omówiła Skarbnik Gminy Agnieszka Truszkowska - wskazała, że do przesłanego radnym projektu uchwały wprowadzone zostały zmiany. Zmiany dotyczą:
1) w planie dochodów budżetowych:
- zwiększenie środków w Dziale 700 o kwotę 18.160 zł - wyższe niż planowane wpływy z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych,
- zwiększenie w Dziale 756 o kwotę 73.000 zł dotyczy wyższych, niż planowano wpływów z podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.
2) w planie wydatków budżetowych:
- Dział 010 zwiększenie wartości inwestycji w postaci budowy wodociągu grupowego w 11 wsiach Gminy Sztabin wraz z modernizacją stacji w Kamieniu 7.000 zł,
- Dział 600 zwiększenie wartości inwestycji w postaci budowy drogi we wsi Jaziewo 56.000 zł, we wsi Krasnybór 3.000 zł, ulicy Ogrodowej w Sztabinie 10.000 zł,
- Dział 754 zwiększenie wartości inwestycji w postaci wymiany pokrycia dachowego na remizie OSP w Krasnymborze 4.000 zł,
- Dział 921 zmiany kwoty dotacji dla Gminnej Biblioteki Publicznej w Sztabinie w związku z koniecznością wypłaty odprawy pośmiertnej 11.160 zł.
3) Zwiększenia po stronie zarówno dochodów jak i wydatków dotyczą:
- Dział 751 - dotacji na przeprowadzenie drugiej tury wyborów na Prezydenta RP 5.852 zł,
- Dział 801 - wprowadzenia do budżetu środków pozyskanych przez ZSS w Krasnymborze z
Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej w ramach programu „Szkoła Marzeń” 88.000 zł,
- Dział 851 środków uzyskanych z zezwoleń na sprzedaż alkoholu, przeznaczonych na działalność profilaktyczną przeciwdziałającą alkoholizmowi - 14.753 zł.
Budżet po zmianach wynosi: plan dochodów budżetowych ogółem 12.532.622 zł, plan wydatków budżetowych ogółem 12.215.983 zł.
Dyskusja.
Pani Radna Eugenia Siemiaszko - jaki będzie koszt położenia nawierzchni asfaltowej na drodze w Jaziewie?
Wójt - zgodnie z kosztorysem ofertowym koszt wykonania nawierzchni asfaltowej jezdni w Jaziewie wyniesie 164 tys. zł.
Pan Radny Wiesław Polkowski - na przesłanym projekcie uchwały w sprawie zmian w budżecie, nie ma numeru uchwały. Ponadto wnoszę by na przyszłość jeżeli do wysłanego projektu uchwały do czasu sesji są dokonywane zmiany, wykładać przed sesją aktualny projekt ze zmianami. Samo omawianie zmian i nanoszenie ich na otrzymanym uprzednio projekcie powoduje zamieszanie.
Przewodniczący Rady - projekty uchwał nigdy nie są numerowane. Numer zostanie nadany po przyjęciu uchwały, o czym państwa radnych informuję. Jeżeli chodzi o wyłożenie projektów uchwał, zdaniem moim, radni powinni przybyć na 15 minut przed sesja, by zapoznać się z tymi materiałami przed obradami.
Dalszych zapytań, uwag do projektu uchwały nie było.
Pani Barbara Kotarska Dyrektor Zespołu Szkół Samorządowych w Krasnymborze w nawiązaniu do zmiany w budżecie gminy w Dziale 801 dotyczącej wprowadzenia do budżetu środków pozyskanych przez ZSS w Krasnymborze Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej w ramach programu "Szkoła Marzeń" w kwocie 88.000 zł, wyjaśniła procedurę jaką przeszła szkoła by otrzymać dotację na ten program. Ponadto ogólnie omówiła w jaki sposób będzie program ten realizowany. Wyjaśniła także, że celem programu jest wyrównanie szans w zakresie edukacji oraz rozbudzania potrzeb i aspiracji dzieci i młodzieży wiejskiej. W maju 2006r. nastąpi prezentacja projektów zrealizowanych w ramach Programu od października 2005r.
Przewodniczący podziękował Pani Dyrektor za wyjaśnienia. Poinformował, że Komisje Rady analizowały projekt uchwały i nie wniosły do niego zastrzeżeń.
Dyskusji dalszej nie było
Przewodniczący poddał pod głosowanie jawne projekt uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.
"za" podjęciem uchwały głosowało 13 radnych,
"przeciw" głosowało - 0 radnych,
"wstrzymało się" - 1 radny.
Przewodniczący w oparciu o wynik głosowania stwierdził, że Rada Gminy 13 głosami "za" przy 1 głosie wstrzymującym się podjęła
Uchwałę Nr 192/05
w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok - o treści stanowiącej załącznik do niniejszego protokołu.
Ad pkt. 7. Wójt udzielił odpowiedzi na zapytania radnych i sołtysów.
1. Zgodnie z wymogami postawionymi przez eksploatatora sieci wodociągowej, nowa inwestycja wodociągowa nie może być połączona fizycznie z istniejącą instalacją hydroforową w budynku. Niekorzystający dotychczas z wody mieszkańcy Kryłatka najprawdopodobniej nie zgodzili się na odłączenie hydroforu, dlatego wykonawca nie wykonał podłączenia do instalacji wewnętrznej. Nikt nie zobowiązywał się do doprowadzenia wody do poszczególnych pomieszczeń, inicjatywa w tym względzie należy do rolników. Nie oznacza to jednak, że mieszkańcy nie mogą korzystać z wody. Mają zainstalowane wodomierze i zawory.
Odnośnie montażu i zabezpieczenia hydrantów - to nie tak jak sołtys twierdzi, że hydranty zostały "pochowane w ziemi" - zgodnie z dokumentacja projektową zostały zamontowane hydranty podziemne. Hydranty służą tylko i wyłącznie do celów p. pożarowych. W okresie zimy strażacy będą mieli oznakowane hydranty z których nie będzie problemu z poborem wody.
Jeżeli chodzi o naprawę uszkodzonych, zniszczonych hydrantów proszę nie czekać do sesji, by zgłosić ten fakt. Proszę o zgłaszanie uszkodzeń tych urządzeń na bieżąco eksploatatorowi względnie do urzędu gminy.
Sołtys wsi Ewy - zobowiązać konserwatorów, by częściej sprawdzali stan techniczny hydrantów.
Wójt - w dniu dzisiejszym mamy spotkanie z eksploatatorem i poruszane zagadnienia przedstawimy.
2. Nawierzchnia drogi we wsi Hruskie jest w ciągu roku kilka razy wyrównywana i podsypywana żwirem. Mimo to jej stan jest niezadowalający. Droga planowana jest do położenia nawierzchni asfaltowej.
3. Wójt poinformował, że w Gazecie Współczesnej ukazała się również notatka w sprawie drogi krajowej - o której mówi radna Chilijka -, zarzuty pod adresem władz Gminy na bezczynność, podczas gdy mam cały zbiór dokumentów dotyczący starań Gminy w tym względzie. Z dotychczasowych rozmów i korespondencji z Generalną Dyrekcją Dróg i Autostrad w Białymstoku wynikało, że jeszcze w bieżącym roku miał być prowadzony remont drogi przez Sztabin. Mam wątpliwości czy realizacja tego zadania nastąpi w bieżącym roku i nie potrafię udzielić konkretnej odpowiedzi. Jeżeli chodzi o zapowiadaną blokadę tej drogi przez mieszkańców Sztabina, to pozostawiam bez komentarza.
Ponadto Wójt poinformował na temat budowy obwodnicy Sztabina i problemów z tym związanych. Wskazał, że znów wznowione zostały rozmowy z ekologami, co do przebiegu i realizacji tej inwestycji.
Odnośnie odpadów wielkogabarytowych - Gmina nasza nie jest w stanie zorganizować składowiska na te odpady. Niemniej jednak będziemy czynić starania i tworzyć punkty odbioru.
Ad pkt. 8.
1) Przewodniczący obrad poinformował, że NIK Delegatura w Białymstoku skontrolowała w Urzędzie Gminy Sztabin wykorzystanie funduszy strukturalnych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego i podał do wiadomości radnym treść wystąpienia pokontrolnego Delegatury NIK w Białymstoku skierowanego do Wójta Gminy Sztabin i wiadomości Przewodniczącego Rady.
2) Przewodniczący poinformował, że zgodnie z art. 24 h ust. 12 ustawy o samorządzie gminnym radni w liczbie 14 osób złożyli oświadczenia majątkowe w ustawowym terminie. Po przeprowadzonej analizie nie stwierdziłem nieprawidłowości i zgodnie z art. 24h ust. 6 cytowanej ustawy drugi egzemplarz oświadczeń majątkowych przesłałem 09 czerwca 2005r. do Urzędu Skarbowego w Augustowie. W analizowanych oświadczeniach Naczelnik Urzędu Skarbowego w Augustowie stwierdził nieprawidłowości u 10 radnych składających oświadczenia. Nieprawidłowości głównie dotyczyły wypełnionej przez radnych części A pkt. II (nieruchomości), gdzie zamiast dwóch kwot tj. przychodu i dochodu osiągniętego z gospodarstwa - podawana tylko jedną kwotę. Nieprawidłowości stwierdzone w oświadczeniach zostały wyeliminowane poprzez korektę i poprawione przez radnych oświadczenia zostały dnia 28.09.05r. przesłane do Urzędu Skarbowego w Augustowie. Swoje oświadczenie majątkowe złożyłem do Wojewody.
Jednocześnie poinformował, że Wójt Gminy złożył w dniu 12.10.05r. do Rady informację dotyczącą złożonych oświadczeń majątkowych wynikających z art. 24 h ust. 3 pkt. 3 przez pracowników urzędu gminy - odczytał informację Wójta Gminy. Informacja w zał. Do protokółu.
Do pkt. 9.
Przewodniczący poinformował, że protokół z obrad XX sesji wyłożony był do wglądu w Urzędzie Gminy, a także w dniu dzisiejszym na sali obrad. Do dnia dzisiejszego do protokołu nie zostały wniesione żadne uwagi. Skierował zapytanie do radnych, czy są w dniu dzisiejszym uwagi do protokołu. Uwag nie zgłoszono. W związku z tym poddaje protokół pod głosowanie.
Podczas głosowania obecnych 14 radnych.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych
Za przyjęciem protokołu głosowało – 14 radnych,
Przeciw głosowało - 0 radnych,
Wstrzymało się od głosu - 0 radnych.
Przewodniczący stwierdził, że protokół z obrad XX sesji w głosowaniu jawnym został przez Radę Gminy przyjęty.
Ad pkt. 10. Zamknięcie obrad.
Przewodniczący stwierdził, że porządek obrad dzisiejszej sesji został wyczerpany. Poinformował, że protokół z sesji sporządzony będzie w ciągu 14 dni. Po sporządzeniu protokołu będzie on dostępny do wglądu radnym w pokoju nr 6 Urzędu Gminy, aż do otwarcia następnej sesji.
Dziękuję radnym i zaproszonym gościom za aktywny udział w obradach sesji i zamykam obrady XXI sesji Rady Gminy.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowali:
Helena Danuta Drągiewicz
Przewodniczył:
Przewodniczący Rady Gminy
Stanisław Anuszkiewicz
Metryka strony