Protokół Nr XXII/05

Protokół Nr XXII/05

z obrad XXII sesji Rady Gminy Sztabin

odbytej w dniu  25 listopada 2005 roku.

 

Obrady rozpoczęto o godz. 900,  zakończono o godz. 1300

Miejsce obrad - sala konferencyjna Urzędu Gminy Sztabin.                               

Przewodniczył  Stanisław Anuszkiewicz - Przewodniczący Rady Gminy.

Protokołowała Helena Drągiewicz - Inspektor ds. obsługi rady i ewidencji działalności gospodarczej.

Na ustawowy  stan  15 radnych, w sesji bierze udział 14 radnych - zgodnie z listą obecności  stanowiącą zał. do protokołu.

Nieobecny - Radny Lech Szmygiel. 

W sesji udział wzięli: 

1)      Wójt Gminy  Tadeusz Drągiewicz

2)      Sekretarz Gminy  Stefan Korycki

3)      Skarbnik Gminy  Agnieszka Truszkowska

4)      Radca Prawny  UG Edwarda Kozłowska

5)      Sołtysi z terenu Gminy Sztabin – zgodnie z zał. listą obecności.

6)      Kozłowska Helena - redaktor gazety lokalnej "Nasz Sztabiński Dom"

7)      Robert Żukowski -  Posterunek Policji w Sztabinie

8)      Czesław Maciejewski - Dyrektor GOK w Sztabinie

9)      Andrzej Ślinko - Radny Powiatu Augustowskiego

 

Ad pkt. 1.

Sesję otworzył Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Anuszkiewicz. Powitał przybyłych na obrady radnych, sołtysów, kierowników jednostek organizacyjnych, gości zaproszonych, Wójta i pracowników Urzędu Gminy Sztabin.

 

Ad pkt. 2.

Na podstawie listy obecności Przewodniczący stwierdził, że w sesji bierze udział 14 radnych i obrady są prawomocne.

Przewodniczący poinformował, że 21 listopada 2005r. wójt złożył wniosek o wycofanie z  obrad sesji projektu uchwały w sprawie monitoringu i aktualizacji programu gospodarczego "Strategia Rozwoju Społeczno - Gospodarczego dla Gminy Sztabin na lata 2004-2006", w związku z tym wykreślam ten punkt z porządku obrad sesji.

Skierował zapytanie, czy są jakieś uwagi do  porządku  obrad?  Radni  wniosków nie zgłosili.

W związku z tym Przewodniczący stwierdził, że porządek obrad przedstawia się następująco:

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
  2. Przedstawienie porządku obrad.
  3. Sprawozdanie z działalności  Wójta w okresie między Sesjami Rady Gminy.
  4. Interpelacje radnych.
  5. Zapytania  radnych i sołtysów.
  6. Projekt budżetu gminy na 2006rok.
  7. Wniosek Wójta Gminy w sprawie przyjęcia ceny 1q żyta oraz ceny 1m3 drewna ustalonej przez Prezesa GUS do naliczenia podatku rolnego i leśnego na 2006rok.
  8. Podjęcie uchwał w sprawach:
      • zmian w budżecie gminy na 2005 rok,
      • określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości,
      •  stawek podatku od środków transportowych,
      •  wzoru informacji w sprawie podatku leśnego, oraz deklaracji wzoru na podatek leśny,
      •  wzoru deklaracji na podatek od nieruchomości oraz informacji w sprawie podatku od  nieruchomości,
      •  wzoru informacji w sprawie podatku rolnego oraz wzoru deklaracji na podatek rolny,
      • karty współpracy z organizacjami pozarządowymi,
      • programu współpracy Gminy Sztabin z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2006,
      • odstąpienia od sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego.
  9. Informacje dotyczące oświadczeń majątkowych.
  10. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
  11. Wolne wnioski i informacje.
  12. Przyjęcie protokołu z obrad XXI sesji Rady Gminy.
  13. Zamknięcie obrad XXII sesji Rady Gminy.   

Ad pkt. 3. Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie od dnia 21 października do dnia 25 listopada 2005r.

Przewodniczący udzielił głosu Panu Tadeuszowi Drągiewicz Wójtowi Gminy w celu złożenia sprawozdania z działalności w okresie od ostatniej sesji. Sprawozdanie w załączeniu do protokołu.

Dyskusji, zapytań  nie było.

Przewodniczący podziękował za wystąpienie i zaproponował przyjęcie złożonego sprawozdania.

Radni nie zgłosili uwag, ani sprzeciwu do propozycji Przewodniczącego. W związku z tym Przewodniczący  stwierdził, że Rada sprawozdanie Wójta przyjęła.

Ad pkt. 4.  Interpelacje radnych.

Radni zgodnie z § 28  Statutu Gminy  interpelacji nie zgłosili – stwierdził Przewodniczący i przeszedł do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.

Ad pkt. 5.  Zapytania  radnych i sołtysów.

Krysztofik Stefan - Sołtys wsi Wrotki:

1) co się dzieje z radnym Lechem Szmygiel, że nie uczestniczy w pracach rady, czy są przewidziane sankcje za brak pracy w radzie?

2) było zapewnienie radnego Powiatu, że drogi powiatowe będą wyremontowane do końca roku 2005, chodzi o drogę Kopiec - Tajno. Na drodze leży wycięty kloc drewna, równiarka przechodzi na samym środku drogi, ponadto po każdym równaniu nawierzchni tej drogi wyciągane jest drzewo z podkładów  i jest ona znów zniszczona.

3) w związku z długim wyczekiwaniem na załatwienie spraw w Agencji w Augustowie np. uzyskanie paszportu dla zwierząt, nie można spowodować, by pracownicy Agencji byli w Urzędzie Gminy?  

 

Radna Małgorzata Chilijka - czy w bieżącym roku wyrównane będą koleiny na drodze powiatowej - ulicy Augustowskiej?

 

Zenon Strzałkowski - Sołtys wsi Polkowo - stan wody w kanale jest bardzo duży, łąki są zalewane, czy nie można doprowadzić do obniżenia stanu wody w kanale?

 

Radna Ewa Białous - jaki jest stan przygotowania Gminy do zimy i do kogo zgłaszać potrzeby w zakresie odśnieżania?

 

Mirosław Siwicki - Sołtys wsi Cisów - jest potrzeba wyrównania nawierzchni drogi przez wieś Cisów.

 

Przewodniczący Rady Gminy Stanisław Anuszkiewicz - Radny Pan Lech Szmygiel nie usprawiedliwiał dotychczas swojej nieobecności, więc  nie znam przyczyn nieobecności na sesjach, zwrócił się do radnego Wiesława Polkowskiego - jak jest w Komisji, której jest członkiem?

Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych stwierdził, że na ostatnim posiedzeniu Komisji także nie był.

 

Ad pkt. 6.  Projekt budżetu gminy na 2006rok.

Przewodniczący poinformował, że Komisje stałe Rady analizowały w miesiącu listopadzie projekt budżetu i nie wniosły uwag do przedstawionego przez wójta budżetu.

Wójt przybliżył radnym i uczestnikom sesji projekt budżetu - pisemna informacja w załączeniu.

Przewodniczący Rady - czy ktoś chciałby złożyć jakieś zapytanie?

Radny Wiesław Polkowski

 - jestem zaniepokojony zmniejszeniem pieniędzy w Dz. Turystyka w stosunku do budżetu 2005r. uważam, że należy te 2,5 tys. zł pozostawić.

- w Dziale wydatki Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego - czy mamy wgląd na wydatki GOK i GBP?

- co do wieloletniego programu inwestycyjnego uważam, że powinna w nim znaleźć się droga we wsi Jagłowo, chociażby z tego względu, że prowadzi tą drogą szlak turystyczny,

- ubolewam, że nie znalazły się w budżecie  pieniądze na stypendia naukowe.

Wyjaśnień na powyższe udzielili:

Skarbnik Gminy - 2,5 tys. zł w budżecie 2005r. była przeznaczona na sfinansowanie ścieżek rowerowych. Zadanie to wykonano i stąd w budżecie 2006r. planuje się niższą kwotę.

GOK i GBP pracują na przekazanej im dotacji. Komisja Rewizyjna Rady Gminy ma prawo skontrolować ich wydatki, a nie poszczególni radni jako osoby fizyczne.

Wójt - zgadzam się, że może zbyt mało zaplanowaliśmy działań inwestycyjnych, ale należy zwrócić uwagę, że inwestycje planowaliśmy zgodnie z realnymi możliwościami bez zwiększenia zadłużenia Gminy.

Radca Prawny ustosunkowując się do poruszonej sprawy stypendium wyjaśniła, że środki na stypendium gmina otrzymuje z budżetu państwa i wystarczają one zaledwie na stypendia socjalne, stąd nie ma na naukowe. Jeżeli zachodzi taka potrzeba należałoby zaplanować na ten cel środki z budżetu gminy.

Sołtys wsi Fiedorowizna - wskazał, by  w  planowanych zadaniach w zakresie remontów dróg gminnych  w pierwszej kolejności zrobić raz, a dobrze tj. asfaltować trasy po których chodzą autobusy szkolne.

Radny Robert Andraka - proszę o  wyjaśnienie na co będą wydatkowane środki w:

rozdziale  80195 pozostała działalność w kwocie 120 tys. zł,

rozdziale 80103 w § 4210 zakup materiałów i wyposażenia w kwocie 21 322 zł i § 4260 zakup energii w kwocie 3 321 zł.

W Dziale Gospodarka komunalna i ochrona środowiska Wójt przedstawia kwotę 20.000 zł czyli jest to kwota taka jak była w budżecie 2005r. To środki na usługi w zakresie wywozu nieczystości z parków i placów gminnych oraz dzierżawy pojemników. Co z selektywną zbiórką odpadów?

Skarbnik Gminy - środki przeznaczone w rozdziale 80195 to środki na podwyżki płac nauczycielom i odprawy emerytalne,

- rozdziale 80103 w § 4210 zakup materiałów i wyposażenia w kwocie 21 322 zł i § 4260 zakup energii w kwocie 3 321 zł.

- w budżecie na 2006 rok środki na zakup materiałów i wyposażenia w oświacie zostały rozbite na poszczególne placówki szkolne tj. szkoła, gimnazjum, przedszkole.

 

Wójt odnośnie selektywnej zbiórki odpadów poinformował, że prowadzone są rozmowy z firmą ASTWA, uzgodniono formę i zasady jej wprowadzenia. W  miesiącu grudniu podczas zebrań z mieszkańcami wsi omówiony zostanie ten temat. Przewiduje się prowadzenie selektywnej zbiórki poprzez rozprowadzanie worków plastikowych, które będą po napełnieniu odbierane przez w/w firmę. Koszt zakupu worka będzie wynosił około 2 zł + VAT, w cenie tej zawarte jest także koszt wywozu.

 

Przewodniczący stwierdził, że dalszych zgłoszeń do dyskusji nad projektem budżetu nie widzi, podziękował za udzielone wyjaśnienia na kierowane przez radnych zapytania. Jednocześnie stwierdził, że radni zostali zapoznani z projektem budżetu na 2006r., wniosków nie zgłoszono.

 

Ad pkt. 7.

Przewodniczący odczytał wniosek Wójta w sprawie przyjęcia ceny 1q żyta oraz ceny 1m3 drewna ustalonej przez Prezesa GUS do naliczenia podatku rolnego i leśnego na 2006 rok - wniosek w załączeniu do protokołu.

Komisja Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych Rady Gminy pozytywnie zaopiniowała  wniosek Wójta. Radni dyskusji w tym temacie nie podjęli.

Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek przedłożony przez Wójta .

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Za przyjęciem wniosku głosowało 14 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się - 0 radnych.

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że wniosek został przyjęty, co jest równoznaczne, że Rada Gminy przyjęła cenę 1q żyta i 1m3 drewna zaproponowaną przez Wójta, a ustaloną przez Prezesa GUS.

 

Ad pkt. 8.  Podjęcie uchwał w sprawach:

a) zmiany w budżecie gminy na 2006rok

Skarbnik  Gminy przedstawiła i omówiła  proponowane zmiany - zgodnie z objaśnieniami stanowiącymi zał. do projektu uchwały.  

Budżet po dokonanych zmianach wynosi; plan dochodów budżetowych - 12.834.581 zł,

plan wydatków budżetowych -12.517.942 zł.                   

Przewodnicząca Komisji Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała proponowane zmiany w przedłożonym projekcie  uchwały radnym, a także przedstawione podczas dzisiejszej sesji, które nie były przedstawiane na Komisji.

 Dyskusji w tym temacie nie było.

        Przewodniczący poddał pod głosowanie przedłożony projekt uchwały.

        W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych,

        Za podjęciem  uchwały  głosowało – 13 radnych,

        Przeciw głosowało - 0 radnych,

        Wstrzymało się od głosu – 1 radna.

        W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy 13 głosami "za" przy 1 głosie "wstrzymującym się" podjęła

 

Uchwałę Nr XXII/193/05

w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok - o treści stanowiącej załącznik do niniejszego protokołu.

 

b) wysokości stawek podatku od nieruchomości

Sekretarz Gminy przedstawił uzasadnienie potrzeby podjęcia uchwały.

Przewodnicząca Komisji Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych poinformowała, że Komisja do w/w uchwały zgłosiła wniosek o zmianę stawki  określonej w § 1 pkt. d) -  z kwoty 3,61 zł na 3,71 zł.  Stawka podatku dotyczy 1m2 powierzchni użytkowej budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych.

Radny Polkowski Wiesław - skierował do Komisji zapytanie - wszystkie stawki podatku od nieruchomości są bez zmian, poza jedną dotyczącą podatku od nieruchomości zajmowanych pod usługi zdrowotne, czym to jest podyktowane?

Przewodnicząca Komisji p. Małgorzata Chilicka wyjaśniła, że komisja  sugerowała się tym, że podwyższenie stawki jest konsekwencją wcześniejszych niekorzystnych umów dotyczących przeprowadzenia remontów i związanych z tym zwrotu kosztów dla wynajmującego lokale w Ośrodku Zdrowia w Sztabinie.

Radny Andraka Robert - zapytał jaka to będzie kwota w wyniku podwyższenia stawki.

Sekretarz Gminy - około 20 zł rocznie.

Radny podziękował za odpowiedź i stwierdził, że więcej pytań nie ma.

W związku z brakiem innych głosów do dyskusji w tym temacie, Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie jawne wniosek Komisji.

       W głosowaniu  udział wzięło 13 radnych (nieobecna na sali obrad radna Siemiaszko         

       Eugenia)

       Za przyjęciem wniosku głosowało 6 radnych, przeciw - 5 radnych, przy 2 głosach

wstrzymujących się.

Przewodniczący w oparciu o wynik głosowania stwierdził, że Rada Gminy większością głosów wniosek przyjęła.

Następnie poddał pod głosowanie jawne projekt uchwały wraz z przyjętą zmianą odnośnie stawek podatku zajętych na działalność służby zdrowia.

W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych.

       Za podjęciem  uchwały  głosowało – 10radnych,

       Przeciw głosowało - 0 radnych,

       Wstrzymało się od głosu - 3 radnych.

       W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy 10 głosami "za"

       przy 3 głosach "wstrzymujących się" podjęła 

Uchwałę Nr XXII/194/05

       w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości - o treści stanowiącej załącznik do niniejszego protokołu.

       c) stawki podatku od środków transportowych

       Sekretarz Gminy przedstawił uzasadnienie potrzeby podjęcia uchwały. Poinformował, że   

       stawki podatku od środków transportowych  są na poziomie roku 2005, które zostały

       zaokrąglenia do pełnych złotych,  za wyjątkiem stawki od samochodów ciężarowych o

       dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 ton do 5,5 ton włącznie - proponuje się  podwyższenie    

       o 100 zł. i wyprodukowane w 2004r. i nowszych  o 50 zł.

Komisja Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych wydała pozytywną opinię w tej sprawie.

W związku z brakiem  głosów do dyskusji  w tym temacie, Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie jawne projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych.

       Za podjęciem  uchwały  głosowało – 13 radnych,

       Przeciw głosowało - 0 radnych,

       Wstrzymało się od głosu - 0 radnych.

       W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy 13 głosami "za"

       podjęła 

Uchwałę Nr XXII/195/05

       w sprawie stawek podatku od środków transportowych - o treści stanowiącej załącznik do niniejszego protokołu.

 

       d), e), f)  Sekretarz Gminy przedstawił uzasadnienie potrzeby podjęcia uchwał w sprawach

      wzorów informacji i wzorów deklaracji na podatek leśny, rolny i od nieruchomości z uwagi na      

      to, że od 01 stycznia 2006r. kwoty naliczanych podatków będą zaokrąglane do pełnych złotych     

      W związku z brakiem  głosów do dyskusji  w tym temacie, Przewodniczący Rady  w 

      kolejności jak niżej  poddał pod głosowanie jawne projekty uchwał.

      W głosowaniu  jawnym udział wzięło 13 radnych.

      d) za podjęciem  uchwały w sprawie wzoru informacji w sprawie podatku leśnego, oraz

      deklaracji wzoru na podatek leśny, głosowało – 13 radnych,

      Przeciw głosowało - 0 radnych,

      Wstrzymało się od głosu - 0 radnych.

      W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy 13 głosami "za"

      podjęła 

Uchwałę Nr XXII/196/05

       w sprawie wzoru informacji w sprawie podatku leśnego, oraz deklaracji wzoru na podatek leśny - o treści stanowiącej  załącznik do niniejszego protokołu.

 

     e) za podjęciem  uchwały w sprawie wzoru deklaracji na podatek od nieruchomości oraz   

     informacji w sprawie podatku od  nieruchomości, głosowało – 13 radnych,

     Przeciw głosowało - 0 radnych,

     Wstrzymało się od głosu - 0 radnych.

     W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy 13 głosami "za"

     podjęła 

Uchwałę Nr XXII/197/05

      w sprawie wzoru deklaracji na podatek od nieruchomości oraz informacji w sprawie podatku od nieruchomości - o treści stanowiącej załącznik do niniejszego protokołu.

 

f)        za podjęciem uchwały w sprawie wzoru informacji w sprawie podatku rolnego oraz wzoru

deklaracji na podatek rolny, głosowało – 13radnych,

     Przeciw głosowało - 0 radnych,

     Wstrzymało się od głosu - 0 radnych.

     W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy 13 głosami "za"

     podjęła 

Uchwałę Nr XXII/198/05

     w sprawie wzoru informacji w sprawie podatku rolnego oraz wzoru deklaracji na  podatek rolny - o treści stanowiącej załącznik do niniejszego protokołu.

 

 

g)      karty współpracy z organizacjami pozarządowymi

      Sekretarz Gminy przedstawił uzasadnienie potrzeby podjęcia i omówił projekt uchwały w  

      w/w sprawie.

      W związku z brakiem  głosów do dyskusji  w tym temacie, Przewodniczący Rady  w 

       poddał pod głosowanie jawne projekt uchwały.

      W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych.

      Za podjęciem  uchwały  głosowało – 13radnych,

      Przeciw głosowało - 0 radnych,

      Wstrzymało się od głosu - 0 radnych.

      W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy 13 głosami "za"

       podjęła 

Uchwałę Nr XXII/199/05

     w sprawie  karty współpracy z organizacjami pozarządowymi - o treści stanowiącej załącznik do niniejszego protokołu.

h)      programu współpracy Gminy Sztabin z organizacjami pozarządowymi i innymi  podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2006.

      Sekretarz Gminy przedstawił uzasadnienie potrzeby podjęcia i omówił projekt uchwały w 

      w/w sprawie.

W związku z brakiem głosów do dyskusji  w tym temacie, Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie jawne projekt uchwały w w/w sprawie.

      W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych.

      Za podjęciem  uchwały  głosowało – 13 radnych,

      Przeciw głosowało - 0 radnych,

      Wstrzymało się od głosu - 0 radnych.

      W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy 13 głosami "za"

       podjęła 

Uchwałę Nr XXII/200/05

w sprawie programu współpracy Gminy Sztabin z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2006 - o  

     treści stanowiącej załącznik do niniejszego protokołu.

 

i) odstąpienia od sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego

Sekretarz Gminy przedstawił uzasadnienie potrzeby podjęcia uchwały w   w/w sprawie.

W ostatnim okresie na terenie naszej gminy powstało kilka złóż kruszywa naturalnego, które uzyskały koncesje na wydobycie kruszywa. Są to złoża: CISÓW II, CISÓW III, CISÓW IV, KAMIEŃ IV, KRASNOBORKI IV. Oprócz w/w złóż na terenie Gminy Sztabin istnieją od pewnego czasu złoża kruszywa KAMIEŃ III, KRASNOBORKI III, JASIONOWO.

W granicach udokumentowanych w/w złóż powstały tereny górnicze, dla których zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r.  Prawo geologiczne i górnicze sporządza się miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego w trybie określonym przepisami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Plan taki powinien zapewniać integrację wszelkich działań podejmowanych w granicach terenu górniczego w celu: a) wykonania uprawnień określonych w koncesji, b) zapewnienia bezpieczeństwa powszechnego, c) ochrony środowiska, w tym obiektów budowlanych. Koszty sporządzenia projektu planu ponoszą przedsiębiorcy.  Zgodnie jednak z art. 53 ust.6 ustawy Prawo geologiczne i górnicze, jeżeli przewidywane szkodliwe wpływy na środowisko będą nieznaczne, rada gminy może podjąć uchwałę o odstąpieniu od sporządzenia takiego planu.

Wymienione wyżej złoża kruszywa naturalnego nie są zaliczone do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w myśl Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia  9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko. W związku z tym przedsiębiorcy nie byli zobowiązani do sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko.

W dniu 3 sierpnia 2005 r. zwróciliśmy się do Wojewody Podlaskiego z pismem w sprawach rozszerzenia sporządzonych ewentualnie planów miejscowych dla terenów górniczych (dotyczyło to w szczególności terenów w obrębie Cisów) o tereny do nich przyległe i przeznaczenie ich również pod złoża kruszywa., a także o wyjaśnienie znaczenia przytoczonego wyżej art. 53 ust. 6, mówiącego o możliwości odstąpienia przez radę gminy od sporządzenia takiego planu. Stanowisko Wojewody w sprawie rozszerzenia planów było negatywne. Co do odstąpienia od planu, Wojewoda stwierdził , że w związku z tym, iż Prawo geologiczne i górnicze nie określa , kto i w jakim trybie rozstrzyga o możliwości odstąpienia od sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego należy przyjąć, iż rozstrzygnięcie to należy do organu właściwego do uchwalenia tego planu, w tym wypadku do rady gminy.

Trudno jest ocenić czy przewidywane szkodliwe wpływy na środowisko będą nieznaczne, jednak znając realia wiemy że okres funkcjonowania takich kopalni kruszywa jest niezbyt długi, (np. CISÓW I, które zostało wyeksploatowane w bardzo krótkim okresie i zrekultywowane). Za wyjątkiem złoża CISÓW II pozostałe funkcjonują na niewielkich obszarach o pow. do 2 ha, a planowane roczne wydobycie nie będzie przekraczać 20 000 m³ kruszywa rocznie.

Funkcjonowanie  złóż kruszywa wzbogaca m.in.  budżet naszej gminy. Ingerencja i szkodliwe wpływy na środowisko, nie będą znaczne (w/w tereny górnicze położone są dość daleko od Biebrzańskiego Parku Narodowego i jego otuliny oraz innych szlaków turystycznych i obszarów gdzie występuje unikalne fauna i flora, a bardziej w pobliżu rozbudowywanej drogi krajowej nr 8). 

Ewentualne przystąpienie do opracowywania tych planów przysporzyłoby dla gminy w bardzo znaczny sposób dodatkowych obowiązków. Pomimo, że to przedsiębiorcy ponosiliby koszty opracowania projektów planu, całość bardzo czasochłonnego postępowania musiałby przeprowadzić Urząd Gminy. Bardzo długa procedura opracowania planu miejscowego mogłaby spowodować, że niektóre złoża byłyby już wyeksploatowane do czasu jego uchwalenia.

       Komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.

W związku z brakiem  głosów do dyskusji  w tym temacie, Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie jawne projekt uchwały w w/w sprawie.

      W głosowaniu  jawnym udział wzięło 13 radnych.

      Za podjęciem  uchwały  głosowało – 13 radnych,

      Przeciw głosowało - 0 radnych,

      Wstrzymało się od głosu - 0 radnych.

      W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy 13 głosami "za"

       podjęła 

Uchwałę Nr XXII/201/05

     w sprawie  odstąpienia od sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego - o treści stanowiącej  załącznik do niniejszego protokołu.

 

Ad pkt. 9.

Przewodniczący Rady podał do wiadomości Rady przesłane od Wojewody Podlaskiego, Urzędu Skarbowego w Augustowie w zakresie składanych oświadczeń majątkowych zgodnie z art.24 h ustawy o samorządzie gminnym - informacje w załączeniu do protokołu.

 

Ad pkt. 10. Odpowiedzi na zapytania radnych i sołtysów.

Pan Andrzej Ślinko - Radny Powiatu augustowskiego - wszystkie drogi powiatowe są objęte planem w zakresie modernizacji i remontów. Nie potrafię odpowiedzieć kiedy będzie realizacja, gdyż brak jest środków finansowych.

Droga Kopiec- Tajno dzwoniłem dzisiaj do p. Hiero obiecał, że niezwłocznie sprawę którą  zgłasza sołtys wsi Wrotki załatwi. Jednocześnie poinformował, że ta droga jest zaplanowana również do modernizacji w roku 2006.

Wójt odpowiadając na poruszone sprawy stwierdził:

- wpływu na pracę radnego Szmygla Lecha w radzie nie mam.

- jestem też zdania, że należałoby pomagać  rolnikom z terenu gminy przy załatwianiu  spraw prowadzonych przez ARiMR. Czy istnieje możliwość oddelegowania pracowników i przyjmowania rolników w urzędzie gminy, na ta chwilę nie jestem w stanie udzielić informacji. Będę rozmawiał  z kierownictwem Agencji i odpowiem na następnej sesji.     

- rozmawiałem z jednostkami  odpowiedzialnymi za drogę przebiegającą przez Sztabin, obiecane mam, że w przyszłym roku naprawę włączą do budżetu.

- sprzęt do odśnieżania mamy wyremontowany, na normalne warunki atmosferyczne jest wystarczający. Jeżeli zajdzie konieczność wynajęty zostanie dodatkowy sprzęt do odśnieżania. Nadal ogłaszamy przetargi na zakup równiarki.

 

Ad pkt. 11. Wolne wnioski i informacje.

1. Wójt poinformował, że na ukończeniu są  zaplanowane zadania w zakresie asfaltowania drogi w Jaziewie, Krasnymborze i  ulicy Ogrodowej w Sztabinie, a także w dniu dzisiejszym usuwane są ubytki w nawierzchni żwirowej drogi w Cisowie.

Jednocześnie podał do wiadomości, że w miesiącu grudniu  przeprowadzone będą zebrania we wsiach na których omawiane będą  zagadnienia dotyczące selektywnej zbiórki odpadów i rozdysponowania mienia gminnego.

2. Przewodniczący Rady udzielił głosu przybyłemu w trakcie obrad  sesji Panu Milewskiemu, który jest  mieszkańcem Gminy Sztabin i jak stwierdził interesuje go  rozwój sportu na  terenie Gminy, a w szczególności prowadzenie przez niego zajęć sportowych trenując z młodzieżą szkolną piłkę siatkową i tenisa stołowego. Podkreślił, że jego zdaniem w budżecie gminy przeznacza się mało środków na ten cel.

Wójt - w budżecie są zagwarantowane środki na sport. Działa LZS, który organizuje zawody, turnieje piłki nożnej, tenisa stołowego i zajęcia sportowe. Ponadto nauczyciele prowadzą w ramach zajęć pozalekcyjnych na sali gimnastycznej w Sztabinie zajęcia sportowe.  Ustosunkowując się do zainteresowania i propozycji działań sportowych przez w/w  nie widzę przeszkód do ich prowadzenia we własnym zakresie.

3. Przedstawiciel Starostwa Powiatowego poinformował uczestników sesji o możliwościach szkolenia  oraz poradnictwa dla rolników i ich rodzin w ramach projektu nowe horyzonty i wyjaśnił procedurę zgłaszania i zapisywania się na te szkolenia do CAR w Augustowie mieszczącego się w budynku Starostwa Powiatowego.

 

Ad pkt. 12

Przewodniczący poinformował, że protokół z obrad XXI sesji wyłożony był do wglądu w Urzędzie Gminy, a także w dniu dzisiejszym na sali obrad. Do dnia dzisiejszego do protokołu nie zostały wniesione żadne uwagi. Skierował zapytanie do radnych, czy są w dniu dzisiejszym uwagi do protokołu. Uwag nie zgłoszono. W związku z tym poddaje protokół pod głosowanie.

Podczas głosowania obecnych na sali obrad 11 radnych.

W głosowaniu jawnym  udział wzięło 11 radnych

Za przyjęciem protokołu  głosowało – 11 radnych,

Przeciw głosowało - 0 radnych,

Wstrzymało się od głosu - 0 radnych.

Przewodniczący stwierdził, że protokół z obrad XXI sesji w głosowaniu jawnym został przez Radę Gminy przyjęty.

 

Ad pkt. 13. Zamknięcie obrad.

Przewodniczący stwierdził, że porządek obrad dzisiejszej sesji został wyczerpany. Poinformował, że protokół z sesji sporządzony będzie w ciągu 7 dni. Po sporządzeniu protokołu będzie on dostępny do wglądu radnym w pokoju nr 6 Urzędu Gminy, aż do otwarcia następnej sesji.

Dziękuję radnym i zaproszonym gościom za aktywny udział w obradach sesji i zamykam obrady XXII sesji Rady Gminy.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowali:

Helena Danuta Drągiewicz

Przewodniczył:

Przewodniczący Rady Gminy

Stanisław Anuszkiewicz

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Sztabin

Wytwarzający/odpowiadający: Wojciech Hryń

Wprowadzający: Wojciech Hryń

Data wprowadzenia: 2006-07-28

Data modyfikacji: 2006-07-28

Opublikował: Stefan Korycki

Data publikacji: 2006-07-28