Protokół Nr III/03

 

Protokół Nr III / 03

z obrad III sesji Rady Gminy Sztabin

odbytej w dniu 31 stycznia 2003 roku.

 

Obrady rozpoczęto o godz. 900 , zakończono o godz. 140

Miejsce obrad – sala konferencyjna UG Sztabin.

Na stan 14 radnych , obecnych 13 radnych – zgodnie z listą obecności.

Radni nieobecni usprawiedliwieni :

1. Zięcina Zbigniew

W sesji z urzędu udział wzięli :

1. Wójt – Tadeusz Drągiewicz

2. Sekretarz Gminy – Stefan Korycki

3. Skarbnik Gminy – Danuta Puchalska

4. Radca Prawny – Edwarda Kozłowska

5. Inspektor ds. obsługi rady – protokolant Helena Danuta Drągiewicz.

Sołtysi z terenu Gminy Sztabin – zgodnie z listą obecności.

 

Sesję otworzył Przewodniczący Rady Gminy . Powitał przybyłych na sesję radnych Rady Gminy , sołtysów , oraz zaproszonych gości : kierowników jednostek organizacyjnych gminy – dyrektorów szkół , kierownika GOPS i GOK , Wójta i pracowników Urzędu Gminy Sztabin.

Na podstawie listy obecności stwierdził ,że w sesji bierze udział 13 radnych i obrady są prawomocne .

Następnie poinformował ,że do porządku obrad który został Paniom i Panom Radnym podany w zawiadomieniu o zwołaniu sesji dodaję punkt 9 – przyjęcie protokołu z obrad II sesji Rady Gminy Sztabin odbytej w dniu 18 grudnia 2002 roku .

W związku z powyższym skierował zapytanie – czy radni mają jakieś uwagi , wnioski w sprawie przedstawionego porządku obrad ?

Pan Radny Adam Kamiński zgłosił wniosek by w pkt. 6 – rozpatrzenie i podjęcie uchwał ,przenieść jako podpunkt 1 podpunkt 9 – ustalenie wynagrodzenia Wójta Gminy Sztabin .

Pan Radny Wiesław Polkowski – zgłosił wniosek , by po punkcie 5 zapytania sołtysów i radnych , wprowadzić punkt 6 odpowiedzi na interpelacje radnych i zapytania , uzasadniając tym ,że o sposobie realizacji kierowanych interpelacji i wniosków winni wiedzieć sołtysi.

Pan Radny Robert Andraka – na ostatniej sesji podnoszony był temat wprowadzenia po zapytaniach i wnioskach jako następny punkt odpowiedzi na interpelacje i wnioski, głosowaliśmy i już ustaliliśmy ,że punkt ten jest kolejnym punktem. Dzisiaj znów powtarza się ta sama sprawa . Proszę radcę prawnego o wyjaśnienie , czy jeżeli raz już głosowaliśmy w tej sprawie, to czy znów mamy wracać do tego tematu ?

Radca Prawny – p. Edwarda Kozłowska wyjaśniła ,że do porządku zaproponowanego przez Przewodniczącego radni mają prawo wnosić zmiany i każdorazowo w tej sprawie głosują , a wszelkie zmiany przyjmowane są bezwzględna większością głosów.

Pani Radna Siemiaszko Eugenia – moim zdaniem nie należałoby zmieniać porządku obrad w powyższym zakresie.

Przewodniczący Rady stwierdził ,że pozostawienie pkt.7 daje przygotowanie się do adekwatnej odpowiedzi .

Pan Radny Polkowski ponowił swój wniosek i zwrócił się o jego przegłosowanie.

Dalszych wniosków do przedstawionego porządku obrad radni nie zgłosili i Przewodniczący poddał pod głosowanie wnioski zgłoszone w kolejności :

 

1) w punkcie 6 podpunkt 9 przenieść jako podpunkt 1 .

W głosowaniu udział wzięło 13 radnych .

Za przyjęciem wniosku głosowało – 10 radnych ,

Przeciw głosowało – 0 radnych ,

Wstrzymało się od głosowania – 3 radnych

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że wniosek został przyjęty .

 

2) przenieść punkt 7 – odpowiedzi na interpelacje radnych i zapytania jako punkt 6 .

W głosowaniu udział wzięło 13 radnych .

Za przyjęciem wniosku głosowało – 5 radnych .

Przeciw głosowało – 8 radnych .

Wstrzymało się od głosu – 0 radnych.

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że wniosek nie został przyjęty .

Wobec powyższego Przewodniczący przedstawił porządek dzisiejszej sesji wraz z ze zmianą przyjętą bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady .

1. Otwarcie obrad.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Informacja z prac wójta w okresie od 18 grudnia 2002r. do 30stycznia 2003r.

4. Interpelacje radnych

5. Zapytania sołtysów i radnych

6. Rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał w sprawach :

 

1) ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Sztabin.

2) określenia zasad wydzierżawiania nieruchomości gminnych na cele rolne oraz pod uprawy warzywne,

3) zasad polityki czynszowej w mieszkaniowym zasobie Gminy,

 

4) programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Sztabin,

 

5) wyboru banku do obsługi budżetu gminy Sztabin,

 

6) uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na terenie Gminy Sztabin na 2003 rok.

 

7) powierzenia reprezentowania Gminy Sztabin w Zgromadzeniu Zwiazku Komunalnego Biebrza.

 

8) przyjęcia obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych,

 

9) stawek podatku od środków transportowych,

 

7. Odpowiedzi na interpelacje radnych i zapytania.

 

8. Wolne wnioski.

 

9. Przyjęcie protokołu z obrad II sesji Rady Gminy Sztabin .

 

10. Zamknięcie obrad. 

Przed przystąpieniem do realizacji porządku obrad , Przewodniczący zwrócił się do obecnych na sesji o uczczenie minutą ciszy pamięci zmarłego długoletniego sołtysa wsi Sosnowo p. Sławomira Dobrowolskiego.Przedstawił listę sołtysów po przeprowadzonych wyborach zarządzonych przez Radę Gminy. Wszystkim sołtysom pogratulował wyboru ,życząc dobrej współpracy z radą i mieszkańcami poszczególnych wsi.

Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu Komendantowi Posterunku Policji w Sztabinie p. Łapszys Grzegorz . Komendant stwierdził , że stanowisko to pełni od 1.01. 2003 roku , a następnie przedstawił swoją działalność . Zasygnalizował zwiększającą się ilość przestępstw na terenie gminy wskazał ,że przypuszczalną przyczyną jest bezrobocie . Zaapelował do sołtysów o współpracę . Mówił również o trudnościach kadrowych i zwrócił się o rozważenie przez radę , wójta możliwości sfinansowania przez gminę zatrudnienia jednego funkcjonariusza nawet kosztem pracowników cywilnych zatrudnionych w gminie. Podkreślił również w swej wypowiedzi ,że liczy na dofinansowanie zakupu paliwa ze strony gminy , co powinno wpłynąć na częstsze wyjazdy w teren i zmniejszenie przestępczości .

Zabierając głos Wójt Gminy w nawiązaniu do prośby Kierownika Posterunku Policji o pomoc w sfinansowaniu zakupu paliwa poinformował ,że w projekcie budżetu gminy na 2003 roku planowane jest dofinansowanie . W najbliższym czasie projekt budżetu zostanie przedłożony do uchwalenia przez radę. Ponadto zwrócił się do Komendanta , by podczas pełnionych patroli przez policjantów zwrócić szczególną uwagę na wałęsające się psy w wielu wsiach i upomnieć rolników o obowiązku trzymania ich w obrębie swoich posesji.

Przewodniczący podziękował za wystąpienie , poparł prośbę Wójta odnośnie wałęsających się psów.

 

Do pkt. 3

Przewodniczący udzielił głosu p. Tadeuszowi Drągiewicz Wójtowi Gminy w celu poinformowania Rady o działalności w okresie od ostatniej sesji Rady Gminy ( informacja w zał. do protokołu) .

Przewodniczący podziękował Wójtowi za wystąpienie i zaproponował przyjęcie złożonej informacji .

Radni nie wnieśli uwag , ani sprzeciwu do propozycji Przewodniczącego. W związku z tym stwierdził ,że Rada informację Wójta przyjęła.

 

Do pkt.4 Interpelacje radnych .

 

1) Pan Radny Wiesław Polkowski

 

- w nawiązaniu do wizyty Wojewody w Urzędzie Gminy skierował zapytanie – kto uczestniczył w wizycie ze strony naszej gminy ?

 

- czy będzie powołany Zastępca Wójta ?

 

- pracownikom UG były przydzielone nagrody , nie wszyscy pracownicy je otrzymali . Wójt pracował nie cały miesiąc , skąd znał pracę pracowników by podjąć taką decyzję ?

- wskazał potrzebę posypywania dróg powiatowych w rejonie Jaziewa.

 

2) Pan Radny Wojciech Kondracki- drogi powiatowe są zaniedbane np. Podcisówek – Huta – Kopiec , Sztabin –Janówek ( zakrzaczone , nie posypywane w czasie zimy) .Ująć w harmonogramie napraw dróg w 2003 roku – drogę Fiedorowizna – Huta – Budziski – Sosnowo . Jest to droga uczęszczana przez autobus szkolny , jej nawierzchnia wymaga remontu .

 

3) Pan Radny Truszkowski Marian – odkrzaczyć pobocza i podsypać nawierzchnię drogi Ewy- Fiedorowizna – Huta.

Spowodować usunięcie kamieni z pobocza drogi Kamień – Ewy ( koło zdroju) , ponieważ były w tym miejscu już wypadki drogowe i w dalszym ciągu zagrażają one bezpiecznemu poruszaniu się tą drogą.

 

4) Pani Radna Białous Ewa – droga od Jastrzębnej II – Ostrowie – Jastrzębna I( uczęszczana przez autobus szkolny ) i droga od wsi Jastrzębna II – Hruskie z drogą dojazdową do drogi Augustów - Lipsk– wyciąć z poboczy krzaki i zarośla , a także spowodować by były one odśnieżane .

 

5) Pan Radny Adam Kamiński – wskazał ,że przyjął do wiadomości odpowiedź ZDP w Augustowie odnośnie dofinansowania zamontowania barierek na drodze powiatowej Sztabin – Jaminy “ Brodnia Góra” w wysokości 50% budżet powiatu – tj. 17 tys. zł i niezrozumiały mu jest fakt ,że wyrażona została zgoda na powyższe , a nie na budowę dróg wskazanych w projekcie budżetu gminy . Zwrócił się z prośba do Wójta o wstrzymanie się z decyzją dofinansowania barierek.

 

6) Pani radna Siemiaszko Eugenia – w nawiązaniu do głosu przedmówcy stwierdziła , że ustawienie barierek jest zadaniem ważniejszym , gdyż z tej drogi korzysta większa liczba mieszkańców niż z drogi Jaminy – Wrotki . W okresie zimy odcinek na którym planuje się ustawienie barierek jest niebezpieczny . Dlatego też powinniśmy skorzystać z proponowanego 50% dofinansowania przez ZPD tego zadania.

Ponadto wskazała ,że otrzymała sygnały od rolników o zmniejszeniu klasy zdawanego mleka ze względu na złą jakość wody z wodociągu grupowego w rejonie Jamin.

Zgłosiła również potrzebę ustawienia na krzyżówkach drogowskazów wskazujących Jaminy i Janówek .

 

7) Pan Radny Polkowski Wiesław – jeżeli powiat znalazł pieniądze na zamontowanie barierek , to proszę o wstrzymanie się z tą realizacją , ja wskażę gorsze odcinki drogi .

 

Do pkt. 5 Zapytania sołtysów i radnych

 

1) Sołtys wsi Komaszówka – dożwirować drogę we wsi Komaszówka.

 

2) Sołtys wsi Lebiedzin – ustawienie jednego kontenera na śmieci we wsi Lebiedzin ( do ogólnego użytku mieszkańców) .

 

3) Sołtys wsi Hruskie – podsypać nawierzchnię drogi do wsi Hruskie .

 

4) Sołtys wsi Wrotki – poparł sprawę dofinansowania ustawienia barierek na drodze Sztabin – Jaminy . Stwierdził ,że z drogi Jaziewo – Wrotki najwięcej korzysta Nadleśnictwo i stąd zbędny wydatek z budżetu gminy . Jeżeli już to bardziej potrzebny jest remont drogi Wrotki – Jaminy.

 

5) Sołtys wsi Fiedorowizna – poruszył sprawę wywożonych na pobocza dróg kamieni , które zagrażają bezpieczeństwu. Stwierdził ,że jest to bezmyślność rolników , którzy ze swego pola usuwają i składują przy drogach. Proponował by usunąć kamienie na koszt gminy , a rolnika ukarać.

 

6) Sołtys wsi Ostrowie - zgłosił potrzebę naprawy drogi do mostu na rzece Biebrza . W zimie jest ona nieprzejezdna – w chwili obecnej droga ta przypomina rów , a nie drogę. Zaproponował by nowa Rada Gminy przed ustalaniem prac na drogach najpierw obejrzała je w terenie , a potem podejmowała decyzje .

 

7) Sołtys wsi Podcisówek – czy ujęta jest do realizacji droga przez wieś Podcisówek ?

 

8) Sołtys wsi Krasnybór , Ostrowie – ustawić znaki wskazujące nazwy wsi.

 

9) Sołtys wsi Cisów – w swoim wystąpieniu Wójt poinformował ,że brak jest chętnych na przyłącza wodociągowe we wsiach Jastrzębna I i II , więc proponuję przyłączyć do wodociągu chętnych z ich wsi.

Jednocześnie zaproponował by mieszkańcy wsi mogli dokonywać już wpłat na planowaną budowę wodociągu w 2004r. m.in. ze wsi Cisów.

 

Do pkt. 6 Rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał.

Przewodniczący poinformował ,że projekty uchwał będące przedmiotem dzisiejszej sesji zostały przesłane radnym wraz z zawiadomieniami o sesji . W przyjętej kolejności w porządku obrad będziemy je rozpatrywać .

 

1) ustalenie wynagrodzenia Wójta Gminy

Przewodniczący poinformował ,że w związku z wejściem w życie z dniem 27.10.2002 roku Rozporządzenia rady Ministrów z dnia 3.12.02r zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin , starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich zachodzi potrzeba uregulowania wynagrodzenia wójta zgodnie z obowiązującymi przepisami.Wskazał ,że nowe zasady zostały radnym przesłane przy projekcie uchwały w w/w sprawie. Dla przypomnienia i do wiadomości osób biorących udział w sesji Przewodniczący odczytał nowe zasady wynagrodzenia wójta w granicach do 15 tys. mieszkańców :

 

- wynagrodzenie zasadnicze w kwotach : od 3200,00 zł do 4200,00zł,

 

- dodatek funkcyjny w kwotach : od 1000,00 zł do 1450,00zł

 

- dodatek specjalny : w kwocie wynoszącej co najmniej 20% i nie przekraczającej 40% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i funkcyjnego.

Następnie poinformował ,że w sprawie propozycji wysokości wynagrodzenia wójta zwrócił się do Komisji Budżetu , Rolnictwa i Spraw Gospodarczych , która odbyła przed sesją w tej sprawie spotkanie. W związku z tym poprosił Przewodniczącą komisji o przedstawienie propozycji.

Przewodnicząca Komisji Pani Radna Eugenia Siemiaszko poinformowała ,że po przeanalizowaniu wysokości wynagrodzenia wójta zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem rady ministrów (Dz. U. z 2002 r Nr 210, poz. 1784) Komisja proponuje:

 

- wynagrodzenie zasadnicze – pozostawić w kwocie ustalonej uprzednio przez Radę Gminy – tj. 3870,00 zł ,

 

- dodatek funkcyjny w kwocie – 1250,00 zł,

 

- 30% dodatek specjalny – (jest to kwota 1536 ,00 zł.)

Przewodniczący Rady skierował zapytanie – czy są inne propozycje ze strony radnych odnośnie wynagrodzenia wójta ?

Pan Radny Polkowski Wiesław – radni otrzymali “gołą” propozycję tj. projekt uchwały z wykropkowanymi miejscami , za wyjątkiem wskazania wynagrodzenia zasadniczego w kwocie 3870,00zł. i teraz mamy się do tego ustosunkować . Moim zdaniem powinny być zaproponowane jakieś kwoty.

Przewodniczący Rady ustosunkowując się do wypowiedzi radnego stwierdził ,że nie jest prawdą ,że radni otrzymali tj. twierdzi p. radny Polkowski “goły” projekt uchwały . Do projektu załączone zostało uzasadnienie wskazujące zasady wynagrodzenia zgodnie z rozporządzeniem rady ministrów. Każdy radny miał prawo i obowiązek z tym się zapoznać i zgłosić dzisiaj swoją propozycję w tej sprawie.

Pan Radny Robert Andraka – nawiązując do przedstawionej propozycji odnośnie wynagrodzenia wójta , jeszcze należy doliczyć dodatek stażowy.

Pani Radna Eugenia Siemiaszko – zebraliśmy się dzisiaj jako komisja przed sesja ,żeby było oszczędniej , a tu dalej są zarzuty.

Przewodniczący Rady poprosił radcę prawnego o wyjaśnienia w tej kwestii.

Radca Prawny p. Edwarda Kozłowska poinformowała ,że radni otrzymali materiały w których wskazane zostały zasady , stawki wynagrodzenia wójta . Komisja przedstawiła swoją propozycję i radni winni przedyskutować tą sprawę lub zgłosić inne wnioski .

Pani Radna Białous Ewa – żeby zamknąć dyskusję w tym temacie ja odebrałam ,że to ja jako radna powinnam wyliczyć – na podstawie przesłanego uzasadnienia wskazującego stawki wynagrodzenia załączonego do projektu uchwały i zgłosić wniosek . Dlatego też uważam ,że każdy radny otrzymał taką samą szansę w tym temacie.

Pan Radny Adam Kamiński – czy można zmienić ustalone wynagrodzenie ,skoro zmienia się inne uchwały – sądzę ,że to też można zmienić .

Pan Radny Robert Andraka - w tym temacie gdzie są pieniądze dostajemy stawki brutto i netto – podziękował Pani Radnej Siemiaszko za przedstawioną propozycję kwoty wynagrodzenia wójta , skierował zapytanie , które zarazem poddaje pod rozwagę – jakie wynagrodzenie otrzymywał poprzedni wójt.

Przewodniczący Rady zwrócił się z prośbą do Sekretarza Gminy o przedstawienie informacji w zakresie łącznego wynagrodzenia brutto i netto poprzedniego wójta i obecnego.

Na czas przygotowania informacji ogłosił 10 minutową przerwę.

Po przerwie wznowiono obrady .

Sekretarz Gminy przedstawił wynagrodzenia:

Wójta Burakowskiego - 5827,00zł ( brutto) , 3898,26 zł ( netto) za miesiąc styczeń 2002 roku przy zastosowaniu I progu podatkowego.

Wójta Dragiewicza – 5386,20 (brutto) , 3598,74 (netto)

Obecna propozycja wynagrodzenia wójta – 7275, 20 zł ( brutto) , 4838,00 zł (netto)

Następnie Sekretarz przedstawił swoje wynagrodzenie : 5443,80 ( brutto) , 3636,55 (netto)

Wnagrodzenie Skarbnika Gminy : 5184,60(brutto) , 3475,23 (netto)

Przewodniczący podziękował za udzieloną informację i ponownie zwrócił się do Rady czy są inne propozycje , niż przedstawione przez Komisję.

Radni nie zgłosili innych propozycji.

Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały z zaproponowanymi stawkami poszczególnych składników wynagrodzenia przez Komisję .

W głosowaniu udział wzięło 13 radnych.

Za przyjęciem uchwały głosowało – 9 radnych .

Przeciw głosowało – 2 radnych .

Wstrzymało się od głosu – 2 radnych.

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy większością głosów podjęła w sprawie jak wyżej             - Uchwałę Nr III/ 29/03

 

 

2) określenie zasad wydzierżawiania nieruchomości gminnych na cele rolne oraz pod uprawy warzywne .

Sekretarz Gminy odczytał projekt uchwały w w/w sprawie .

Radni dyskusji w tym temacie nie podjęli i Przewodniczący poddał ją pod głosowanie .

W głosowaniu udział wzięło 13 radnych.

Za przyjęciem uchwały głosowało – 13 radnych .

Przeciw głosowało – 0 radnych .

Wstrzymało się od głosu – 0 radnych .

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy jednogłośnie podjęła w sprawie jak wyżej                       - Uchwałę Nr III/ 30/03

 

 

3) zasady polityki czynszowej w mieszkaniowym zasobie Gminy .

Sekretarz Gminy odczytał projekt uchwały w w/w sprawie .

Radni dyskusji nad przedstawionym projektem uchwały nie podjęli .

Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie .

W głosowaniu udział wzięło 13 radnych.

Za przyjęciem uchwały głosowało – 13 radnych .

Przeciw głosowało – 0 radnych .

Wstrzymało się od głosu – 0 radnych .

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy jednogłośnie podjęła w sprawie jak wyżej                       - Uchwałę Nr III/ 31/03

 

 

4) program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Sztabin.

Sekretarz Gminy poinformował ,że w projekt uchwały określa wielkość i stan techniczny oraz potrzeby w zakresie eksploatacji i utrzymania technicznego budynków będących mieszkaniowym zasobem gminy przeznaczonych do wynajmu , określa też planowana wysokość wydatków na utrzymanie mieszkaniowego zasobu Gminy oraz źródła ich pokrycia.

W tej sprawie podjęta Uchwała Nr XXVIII/232/02 wymaga zmian odnośnie metrażu poszczególnych mieszkań oraz określenia stanu technicznego budynków –zgodnie z uaktualnieniem przez Rzeczoznawcę Majątkowego . Dlatego też wnosi się o podjęcie uchwały w w/w .

W sprawie przedłożonego projektu uchwały głos zabrali :

Pan Radny Adam Kamiński – stwierdził ,że powyższy projekt uchwały powinien być przeanalizowany i zaopiniowany przez właściwą komisję Rady , ponieważ ustala się w nim remonty na okres 5 lat , a to wiąże się z naszym budżetem gminy.

Pani Radna Siemiaszko Eugenia – poparła wypowiedź przedmówcy i zgłosiła wniosek o odesłanie tego projektu do zaopiniowania przez Komisję Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych Rady Gminy.

Dalszej dyskusji radni nie podjęli. Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek zgłoszony przez radną.

W głosowaniu udział wzięło 13 radnych.

Za przyjęciem wniosku głosowało – 7 radnych .

Przeciw głosowało – 3 radnych .

Wstrzymało się od głosowania – 3 radnych.

Przewodniczący stwierdził ,że wniosek większością głosów został przyjęty .

Projekt tej uchwały zostanie odesłany do Komisji i po zaopiniowaniu przedłożony Radzie.

 

 

5) wybór banku do obsługi budżetu gminy Sztabin.

Skarbnik Gminy poinformowała , iż Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku na posiedzeniu w dniu 15.01.2003 r po zbadaniu w postępowaniu nadzorczym Uchwały Nr II/26/02 Rady Gminy Sztabin z dnia 18.12.2002r. w sprawie wyboru banku do obsługi budżetu gminy Sztabin postanowiło uznać ,że uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem prawa i w związku z tym stwierdzono jej nieważność.

Biorąc pod uwagę powyższe , został opracowany projekt uchwały zgodnie z obowiązującymi przepisami wskazanymi przez RIO .

Przewodniczący podziękował Pani Skarbnik za wyjaśnienia .

Radni dyskusji w sprawie przedłożonego projektu uchwały nie podjęli .

Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie .

W głosowaniu udział wzięło 13 radnych.

Za przyjęciem uchwały głosowało – 13 radnych .

Przeciw głosowało – 0 radnych .

Wstrzymało się od głosu – 0 radnych .

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy jednogłośnie podjęła w sprawie jak wyżej                       - Uchwałę Nr III/ 32/03

 

6) uchwalenie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na terenie Gminy Sztabin na 2003 rok.

Pełnomocnik ds. rozwiązywania problemów alkoholowych – p. Helena Kozłowska omówiła zadania w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w 2003roku ze wskazaniem przewidywanych środków finansowych na ich realizację .

Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych – Pan Radny Wiesław Polkowski – stwierdził ,ze Komisja analizowała projekt programu i zaopiniowała go pozytywnie.

Radni dyskusji nad przedłożonym projektem uchwały nie podjęli.

Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie .

W głosowaniu udział wzięło 13 radnych.

Za przyjęciem uchwały głosowało – 13 radnych .

Przeciw głosowało – 0 radnych .

Wstrzymało się od głosu – 0 radnych .

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy jednogłośnie podjęła w sprawie jak wyżej                       - Uchwałę Nr III/ 33/03

 

 

7) powierzenie reprezentowania Gminy Sztabin w Zgromadzeniu Związku Komunalnego Biebrza.

Sekretarz Gminy odczytał projekt uchwały w powyższej sprawie informując jednocześnie ,że Rada Gminy poprzedniej kadencji podjęła uchwałę w sprawie utworzenia Związku komunalnego “Biebrza” i przyjęła statut tego związku . W uchwale tej wyznaczone były osoby z Gminy Sztabin do reprezentowania Gminy w Związku. W związku ze zmianą władz na skutek wyborów należy podjąć uchwałę w sprawie jak wyżej.

Ponadto Sekretarz poinformował o zadaniach statutowych i dotychczasowym działaniu tego związku.

Radni dyskusji nad przedłożonym projektem uchwały nie podjęli.

Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie .

W głosowaniu udział wzięło 13 radnych.

Za przyjęciem uchwały głosowało – 13 radnych .

Przeciw głosowało – 0 radnych .

Wstrzymało się od głosu – 0 radnych .

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy jednogłośnie podjęła w sprawie jak wyżej                       - Uchwałę Nr III/ 34/03

 

 

8) przyjęcie obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych.

Pani Skarbnik Gminy wskazała ,że z budżetu wojewody możemy otrzymać środki finansowe na zadanie zlecone w ramach porozumienia po przyjęciu obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych . Na rok bieżący na realizację zadań z powyższego zakresu naszej gminie przyznana została kwota 2 tys. zł z przeznaczeniem na odbudowę zbiorowych mogił żołnierzy rosyjskich z I wojny światowej znajdujących się w pobliżu drogi Jastrzębna I – Ostrowie Biebrzańskie. W związku z tym proszę o przyjęcie przedłożonego projektu uchwały.

Przewodniczący podziękował za wyjaśnienia .

Radni dyskusji nad przedłożonym projektem uchwały nie podjęli.

Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie .

W głosowaniu udział wzięło 13 radnych.

Za przyjęciem uchwały głosowało – 13 radnych .

Przeciw głosowało – 0 radnych .

Wstrzymało się od głosu – 0 radnych .

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy jednogłośnie podjęła w sprawie jak wyżej                       - Uchwałę Nr III/ 35/03

 

 

9) stawki podatku od środków transportowych

Skarbnik Gminy poinformowała , iż Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku na posiedzeniu w dniu 15.01.2003 r po zbadaniu w postępowaniu nadzorczym Uchwały Nr II/18/02 Rady Gminy Sztabin z dnia 18.12.2002r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych postanowiło uznać ,że uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem prawa w zakresie nie ustalenia wysokości stawek podatku dla niektórych środków transportowych i w związku z tym stwierdzono jej nieważność.

Biorąc pod uwagę powyższe , został opracowany projekt uchwały zgodnie z obowiązującymi przepisami wskazanymi przez RIO .

Przewodniczący podziękował Pani Skarbnik za wyjaśnienia .

Radni dyskusji w sprawie przedłożonego projektu uchwały nie podjęli .

Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie .

W głosowaniu udział wzięło 13 radnych.

Za przyjęciem uchwały głosowało – 13 radnych .

Przeciw głosowało – 0 radnych .

Wstrzymało się od głosu – 0 radnych .

W oparciu o wynik głosowania Przewodniczący stwierdził ,że Rada Gminy jednogłośnie podjęła w sprawie jak wyżej                       - Uchwałę Nr III/ 36/03

 

Do pkt. 7 Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

Przewodniczący udzielił głosu p. Wójtowi w celu udzielenia odpowiedzi na interpelacje wnioski radnych , a także sołtysów zgłaszane w pkt. 4 i 5 porządku obrad.

Wójt w kolejności kierowanych zapytań udzieli odpowiedzi .

 

- Wizyta Wojewody była wizytą nie0oficjalną . W spotkaniu udział wzięli Przewodniczący Rady Gminy oraz pełnomocnik komitetu wyborczego SLD.

 

- Z-ca Wójta będzie powołany, bo na dzień dzisiejszy tego wymaga ustawa. To stanowisko jest przewidziane w opracowywanej nowej strukturze organizacyjnej .

 

- Prawdą jest , że nie wszyscy pracownicy otrzymali nagrody. Pani Skarbnik Gminy przedłożyła mi wykaz .Pracownicy otrzymali nagrody w tej samej wysokości – 500zł . Nie otrzymali Sekretarz i Skarbnik Gminy . Nie zgłosili zastrzeżeń co do podziału nagród

 

- Zimowe utrzymanie dróg powiatowych jest prowadzone zgodnie z harmonogramem przyjętym przez Zarząd Powiatu , posypywane są tylko ostre zakręty i okolice przystanków. Ciągle monitujemy wskazując niebezpieczne miejsca.

 

- Krzaki z poboczy dróg powiatowych w niebezpiecznych miejscach są już wycinane . Przy drogach gimnnych też już rozpoczęto wycinanie zarośli(krzaków) i prace te będą prowadzone w dalszym ciągu .

 

- W sprawie usunięcia kamieni składowanych przez rolników przy drogach , po przeprowadzeniu oględzin –miejsc składowanych kamieni , wystąpimy do właścicieli zobowiązując ich do usunięcia . Występujący stan zagraża nie tylko bezpieczeństwu ruch ale również stwarza problem utrzymania drogi w przejezdności ( odśnieżanie).

 

-Odnośnie ustawienia barierek na drodze Sztabin – Jaminy Powiatowy Zarząd Dróg zaproponował ustawienie barierek ochronnych przy tej drodze na odcinku wskazywanym przez Panią Radną Siemiaszko Eugenię ze środków przeznaczonych na remonty , natomiast środki na inwestycje zostały już rozdysponowane i nie przewidziano w bieżącym roku budowy drogi do Jaziewa.

 

- Sprawy dotyczące naprawy- żwirowania dróg gminnych będą rozpatrzona po zatwierdzeniu środków w budżecie gminy w Dz. Transport na 2003r . Wówczas wszystkie wnioski , podania w tym zakresie zostaną przeanalizowane i przedłożę radzie do wiadomości harmonogram prac przewidzianych w 2003 roku w tym zakresie.

 

- W sprawie ustawienia znaków przy drogach powiatowych i na skrzyżowaniu w Sztabinie wystąpię do PZD w Augustowie .

 

- Budowa drogi powiatowej Ostrowie – Kamienna Nowa przewidziana jest w następnych latach , w chwili obecnej brak jest środków. Powiat planuje budowę dróg ze środków własnych z udziałem gminy i środków pomocowych . W chwili obecnej składane są wnioski do funduszy pomocowych w tym zakresie.

 

- Potrzeby ustawienia kontenerów we wsiach zgłaszane przez sołtysów będziemy realizować w miarę możliwości w okresie wiosennym.

 

- Równanie dróg gminnych jak co roku będzie wykonywane przez wykonawcę wyłonionego w przetargu .

 

- Wniosek sołtysa wsi Cisów o włączenie ich wsi do budowy wodociągu w ramach tegorocznej inwestycji jest niemożliwy , ponieważ zgłoszono do SAPARDU inne miejscowości . Po zatwierdzeniu przez Radę zadań inwestycyjnych na najbliższe lata wystąpimy do mieszkańców o wcześniejsze dokonywanie wpłat na planowaną budowę wodociągu m.in. we wsi Cisów.

Przewodniczący obrad podziękował Wójtowi za udzielone odpowiedzi i zwrócił się do radnych z zapytaniem – czy wszyscy otrzymali wyczerpujące odpowiedzi na kierowane zapytania ? Radni dodatkowych zapytań , uwag do wypowiedzi Wójta nie zgłosili. W związku z tym Przewodniczący stwierdził , że radni otrzymali odpowiedzi na kierowane zapytania i przechodzi do realizacji dalszego porządku obrad.

 

Do pkt.8 Wolne wnioski .

Przewodniczący w nawiązaniu do informacji Wójta zawartej w wystąpieniu odnośnie podjęcia działań przez Radę ,w związku z nie dokonaniem wyboru sołtysa we wsi Kopytkowo, zwrócił się do Rady o zajęcie stanowiska dotyczące sołectwa ?

Sekretarz Gminy poinformował ,że wyznaczony został do obsługi zebrania we wsi Kopytkowo – zgodnie z zarządzeniem Wójta . W planowanym terminie odbyło się zebranie mimo ,że mieszkańcy wsi Kopytkowa nie byli powiadomieni pisemnie . Wyborcy wsi Kopytkowo podjęli wiadomość o zebraniu i przybyli na zebranie w dniu 22.01.03 roku. Podczas zebrania została wybrana tylko rada sołecka . Zgłoszeni kandydaci na sołtysa otrzymali obaj równą liczbą głosów , w związku z czym nie wybrano sołtysa.

Pan Radny Wiesław Polkowski dotychczasowy sołtys wsi Kopytkowo ,potwierdził wypowiedź Sekretarza . Jednocześnie wskazał by nie podejmować pochopnie decyzji w zakresie zniesienia sołectwa . Wieś Kopytkowo jest najbardziej odwiedzana przez turystów i sołtys – gospodarz tej wsi powinien być.

Przewodniczący Rady w celu rozwiązania wynikłego problemu zgłosił wniosek o podjęcie czynności zmierzających do rozwiązania wynikłego problemu.

Radni dyskusji nie podjęli i Przewodniczący poddał pod głosowanie swój wniosek.

Radni w głosowaniu jednogłośnie – za 13 głosów przyjęli wniosek.

 

Do pkt. 9

Przewodniczący poinformował ,że protokół z obrad II sesji wyłożony był do wglądu w Urzędzie Gminy , a także w dniu dzisiejszym na sali obrad. Do dnia dzisiejszego do protokołu nie zostały wniesione żadne zastrzeżenia . Skierował zapytanie do radnych , czy w dniu dzisiejszym są jakieś uwagi do protokołu ? Jednocześnie stwierdził , że w sytuacji braku uwag będzie uważał protokół za przyjęty .

Radni uwag nie zgłosili . Wobec tego Przewodniczący stwierdził ,że protokół został przyjęty.

 

Do pkt. 10

Przewodniczący stwierdził ,że porządek dzienny sesji został wyczerpany . Protokół dzisiejszej sesji sporządzony będzie w ciągu 10 dni . Po sporządzeniu protokołu będzie on dostępny do wglądu radnym w pokoju nr 5 Urzędu Gminy , aż do otwarcia następnej sesji.

Dziękuję radnym , sołtysom i zaproszonym gościom za aktywny udział w obradach sesji i zamykam obrady III sesji Rady Gminy.

 

 

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała :                                                                                                                        

Helena Danuta Drągiewicz  

  Przewodniczył:

  Przewodniczący Rady Gminy

  Stanisław Anuszkiewicz 

 

                                                             

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Stefan Korycki

Wytwarzający/odpowiadający: Wojciech Hryń

Wprowadzający: Wojciech Hryń

Data wprowadzenia: 2003-12-16

Data modyfikacji: 2004-03-31

Opublikował: Stefan Korycki

Data publikacji: 2003-12-16